Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2010, 19:39   #3341
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Onder taalkundigen wordt er wel degelijk gesproken van een Belgische standaardvariant van het Nederlands, het zgn. Algemeen Belgisch Nederlands. Die variant wordt overigens ook erkend door de Nederlandse Taalunie.
Klopt.

Ik heb dit hier al herhaaldelijk gezegd, maar de meesten ontkennen het.
Ik begrijp ook niet waarom, want het is zo overduidelijk.
Oud 12 januari 2010, 19:43   #3342
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ga gewoon door op de reacties van Nederlanders hier op Vlaamse woorden. Maar ik ben er quasi zeker van, dat veruit de meeste Nederlanders niet het minst interesse vertonen voor het Vlaams (tenzij een zeer afstandelijke) en dat zij bovendien ervan overtuigd zijn dat ze ook geen interesse hoeven op te brengen voor onze taal. En dit, omdat zij in de waan verkeren als enigen het 'goede Nederlands' te spreken. Maar zoals ik zei: ze verkeren in een waan.
Je vergist je, de meeste Nederlanders (waaronder ik) vinden een Vlaams dialect vaak bijzonder sympathiek klinken. Het spijt me, maar daar valt Limburgs niet onder
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 19:46   #3343
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Als dat waar is, betekent dat dat de vlamingen per definitie correct Nederlands praten en de Nederlanders dat nooit gaan kunnen.
Als je je taal fixeert kan je immers de norm volgen, als je dat niet doet, en blijft evolueren, zal de beschrijving van de taal altijd achter de feiten aanlopen. Door die voorsprong ben je dus altijd verkeerd
Wel nee.

De taalunie zal altijd achter de feiten aan lopen.
Uiteindelijk is het de bevolking die bepaalt wat correcte taal is en niet enkele professoren.
Het doel van de taalunie is om de wijzigende taal zo goed mogelijk vast te leggen zodat iedereen geïnformeerd blijft.

Sommige beslissingen van die taalunie lijken me af en toe wel twijfelachtig.
De huidige regels zijn mijns inziens niet meer van deze tijd en moeten dringend eenvoudiger gemaakt worden, maar dat is een andere discussie.

Ondertussen gebruik ik de taal zoals iedereen en dat is niet altijd volgens wat de taalunie schrijft.
Die zullen wel volgen uiteindelijk.
Oud 12 januari 2010, 19:57   #3344
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Er zijn toch vaak "Vlaamse" versies?
Op websites van groote bedrijven vindt je/ge meer en meer "Belgisch Nederlandse", "Belgian flemish" versies naast de gewone "Nederlandse" vesie.
Inderdaad, zelfs bij Microsoft software moet je kiezen tussen "Nederlands en Vlaams".
Maar ja, ze leven met oogkleppen en ze kakken er maar op los.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 19:58   #3345
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dat is niet correct (tenzij jij het beter weet dan de taalwetenschappers van de NTU). Het Algemeen Belgisch Nederlands wijkt niet alleen op fonologisch vlak af van het AN, maar ook op het lexicale, het morfologische (neem maar de verbuigingen van lidwoorden in de spreektaal) en het syntactische niveau.
Doe geen moeite, de man is Hollander in hart en nieren.
Oud 12 januari 2010, 19:59   #3346
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
En daar horen "ge" en "gij" bij zeker?
Inderdaad, ge moogt gerust zijn.
Oud 12 januari 2010, 19:59   #3347
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Het zijn nog altijd 16 miljoen Nederlander tegenover 6 miljoen vlamingen.
Tuur lijk ben ik bereid om het woord droogkuis in mijn woordenschat op te nemen maar verwacht nou niet dat ik heb voorbij de Belgische grens ga gebruiken tenzij ik zeker weet dat ik met een Belg sta te praten.
Voor mijn part zijn er 66 Miljoen Nederlanders, het doet niet terzake.
Oud 12 januari 2010, 20:26   #3348
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Dus dan moeten wij zeker niet 'stomerij' overnemen. Handiger echter zou zijn dat de Nederlanders 'droogkuis' zouden overnemen in de zin van 'herkennen'. En wij vice versa met noord-Nederlandse woorden. Dat zou veel misverstanden vermijden. Maar de Nederlanders zijn en blijven hardleers. Zij denken te moeten bepalen wat 'goed Nederlands' is en wat niet. En de Vlaamse lakeien van de Taalunie knikken driftig mee in hun richting. En dit terwijl 6 miljoen Nederlandssprekende Belgen ondertussen 'hun' Vlaams willen blijven spreken.
Ben een tijdje van mijn computer weggeweest. En ondertussen vlogen de pluimen en het stof hier in het rond! Wel, wel, wel..."Much to do about nothing" system (jaja, in het Engels, nietwaar?). Je hebt weer hard op je klaroen getoeterd. Maar, je mag je hier zoveel over de grond wentelen als je wilt, het helpt geen zier. Je zult de Nederlanders alleen maar die Vlaamse termen en uitdrukkingen zien overnemen die zij willen en die zij gepast en interessant vinden. De forcing zul je hierin nooit kunnen doorvoeren. En dat is maar logisch ook. Zie jij het al gebeuren dat de Belgische Francofonie ook op dergelijke wijze gaat kwekken tegenover Parijs? "Mon oeil!" Of je het nu graag hebt of niet system, tot het eind van de 19e, zelfs eerste kwart van de twintigste eeuw, hadden de Vlamingen geen algemeen beschaafde standaarddtaal. Alleen maar een verzameling dialecten. Dat was hetgeen jij "Vlaams" noemt. En dergelijk Vlaams is dat nog steeds: een vrij sterk uiteenlopende waaier van dialecten. Er lag een standaardtaal klaar en open voor ons: het Nederlands dat, zowel historisch als wat betreft het aantal sprekers voor het overgroot gedeelte gesmeed werd in Nederland. En dat is voor wat de Walen betreft net dezelfde situatie ten aanzien van het Frans. Zij hebben hun standaardtaal al evenmin gemaakt. Welnu, net zoals de Walen fier zijn op hun standaardtaal, het Frans (in België gesproken met "un accent belge"), zo ben ik fier op mijn standaard taal het Nederlands (dat ik niet spreek met een Hollands accent, hoor je mij system?). En die standaardtaal is dus niet "Vlaams". Ik ken mijn variant van dat Vlaams (het W-Vl), waar ik van hou en bij gelegenheid spreek. Maar mijn standaardtaal, het Nederlands, ligt mij nog meer nauw aan het hart. Gewoon omdat ik daarmee vlot kan communiceren met iedereen in De Nederlanden en omdat er zich een rijk proza en een mooie poëzie in heeft ontwikkeld. Vlamingen die deze visie niet willen aanvaarden veroordelen Vlaanderen met dat zogezegd "Vlaams" tot een status die een beetje gelijkstaat met het Bretoens, het Welsh, het Rheto-romaans enz. Op zichzelf best leuk, maar de facto onbetekenend.
Een goede raad aan alle Vlaamse particularisten inzake taal: neem een voorbeeld aan de Belgische Franstaligen.

Laatst gewijzigd door quercus : 12 januari 2010 om 20:29.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 20:36   #3349
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Inderdaad, zelfs bij Microsoft software moet je kiezen tussen "Nederlands en Vlaams".
Maar ja, ze leven met oogkleppen en ze kakken er maar op los.
Wel, Hendrik, aangezien je het toch zo graag over "kakken" hebt: ikzelf en met mij vele andere Vlamingen vegen daar gewoon onze reet aan. Ik heb voor de kunde van Microsoft en andere IT-eggheads het grootste respect, maar onze taal is Nederlands en daar zal Microsoft en achtergebleven, verwaalste en verluikste Limburgers geen jota aan veranderen.
Oud 12 januari 2010, 20:51   #3350
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ben een tijdje van mijn computer weggeweest. En ondertussen vlogen de pluimen en het stof hier in het rond! Wel, wel, wel..."Much to do about nothing" system (jaja, in het Engels, nietwaar?). Je hebt weer hard op je klaroen getoeterd. Maar, je mag je hier zoveel over de grond wentelen als je wilt, het helpt geen zier. Je zult de Nederlanders alleen maar die Vlaamse termen en uitdrukkingen zien overnemen die zij willen en die zij gepast en interessant vinden. De forcing zul je hierin nooit kunnen doorvoeren. En dat is maar logisch ook. Zie jij het al gebeuren dat de Belgische Francofonie ook op dergelijke wijze gaat kwekken tegenover Parijs? "Mon oeil!" Of je het nu graag hebt of niet system, tot het eind van de 19e, zelfs eerste kwart van de twintigste eeuw, hadden de Vlamingen geen algemeen beschaafde standaarddtaal. Alleen maar een verzameling dialecten. Dat was hetgeen jij "Vlaams" noemt. En dergelijk Vlaams is dat nog steeds: een vrij sterk uiteenlopende waaier van dialecten. Er lag een standaardtaal klaar en open voor ons: het Nederlands dat, zowel historisch als wat betreft het aantal sprekers voor het overgroot gedeelte gesmeed werd in Nederland. En dat is voor wat de Walen betreft net dezelfde situatie ten aanzien van het Frans. Zij hebben hun standaardtaal al evenmin gemaakt. Welnu, net zoals de Walen fier zijn op hun standaardtaal, het Frans (in België gesproken met "un accent belge"), zo ben ik fier op mijn standaard taal het Nederlands (dat ik niet spreek met een Hollands accent, hoor je mij system?). En die standaardtaal is dus niet "Vlaams". Ik ken mijn variant van dat Vlaams (het W-Vl), waar ik van hou en bij gelegenheid spreek. Maar mijn standaardtaal, het Nederlands, ligt mij nog meer nauw aan het hart. Gewoon omdat ik daarmee vlot kan communiceren met iedereen in De Nederlanden en omdat er zich een rijk proza en een mooie poëzie in heeft ontwikkeld. Vlamingen die deze visie niet willen aanvaarden veroordelen Vlaanderen met dat zogezegd "Vlaams" tot een status die een beetje gelijkstaat met het Bretoens, het Welsh, het Rheto-romaans enz. Op zichzelf best leuk, maar de facto onbetekenend.
Een goede raad aan alle Vlaamse particularisten inzake taal: neem een voorbeeld aan de Belgische Franstaligen.
Deze 'standaardtaal' zoals u die noemt, zou moeten een taal voorstellen die een symbiose is van een taal, gesproken in het noorden en in het zuiden.

Helaas, tot nu toe is het een symbiose gebleken van noord en noord.

Laatst gewijzigd door system : 12 januari 2010 om 20:52.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 21:08   #3351
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Deze 'standaardtaal' zoals u die noemt, zou moeten een taal voorstellen die een symbiose is van een taal, gesproken in het noorden en in het zuiden.

Het Belgisch Frans is al evenmin een symbiose van het Waals en het Frans uit la France.
Oud 12 januari 2010, 21:38   #3352
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat verklaart alles. Je bent net in dezelfde situatie van een Vlaming tegenover het Frans van veel Fransen. Ondanks mijn behoorlijke kennis van het Frans zijn er regelmatig situaties waarin ik hen niet kan volgen. Elke taal heeft zijn eigen regionaal getinte registers. Dat is met het Nederlands niet anders. Moest je, als Franstalige, een maand in een uitsluitend Nederlands gezelschap vertoeven, dan zou je het Hollands getint Nederlands een heel stuk beter snappen. Bovendien hangt uiteindelijk ook veel af van de individuele bereidheid om in een gesprek de standaardtaal zo correct mogelijk uit te spreken. Persoonlijk vind ik dat dictielessen verplicht zouden moeten zijn voor jonge kinderen (en soms ook voor volwassenen). Het is een onmiskenbaar feit dat veel Vlamingen hun Nederlands zeer slordig hanteren. Oók op de VRT-radio.
De Prodigy is blijkbaar wel in Vlaanderen naar school geweest; dan ken je de finesses van het NL ook wel.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 21:39   #3353
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

het is echt ongelooflijk wat jij hier allemaal verkondigd. Alsof het Nederlands een bedenksel is van een of andere kwaadwillende Ollander en niet het resultaat van 1000 jaar samenleven aan de Maas, Rijn en Schelde wat wij hier met zn 22 miljoen doen.

je zaait haat, dat doe je. Ik vind het walgelijk.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 21:42   #3354
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
mocht ik in Wallonië wonen en de enigste Vlaamse partij die er op kwam, was het VB, ik zou er nog altijd niet op stemmen. dus op een partij die nog erger is, het FDF, zeker niet.
VB is al opgekomen in Wallonië (Henegouwen) en ze behaalden toch redelijk wat stemmen.
Zeker in de gemeenten rond de taalgrens. De Vlamingen daar waren blijkbaar blij dat ze eindelijk eens voor een VL partij konden stemmen, ook al was het VB.

Zeker meer dan de klassieke protestpartijen die vaak 0,...% halen.
Oud 12 januari 2010, 21:43   #3355
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
De media is een kanker dat haat wilt zaaien onder de bevolking in ons land. Ons land is veel meer dan een polarisatie van 2 zogezegde "gemeenschappen".
Door te polariseren verkopen ze helaas meer kranten en hebben ze betere kijkcijfers.
Oud 12 januari 2010, 21:44   #3356
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Vlaamse media Belgicistisch? Laat me lachen! Ze zijn al totaal op Vlaanderen gefocust. De naam al van de zender is een venster op hun volk. Men zegt nog altijd de RTBF maar men zegt nu de VRT.......... Het is geen aanval, hoor, mij kan het niet schelen dat het zo is. Het is gewoon een vaststelling.
Vanaf nu zelfs:
RTBF.be
goed gezien van die mannen.
Oud 12 januari 2010, 21:46   #3357
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
het is echt ongelooflijk wat jij hier allemaal verkondigd. Alsof het Nederlands een bedenksel is van een of andere kwaadwillende Ollander en niet het resultaat van 1000 jaar samenleven aan de Maas, Rijn en Schelde wat wij hier met zn 22 miljoen doen.

je zaait haat, dat doe je. Ik vind het walgelijk.
Ik heb toch de indruk dat het zaad nogal vaak op onvruchtbare bodem terecht komt

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 21:47   #3358
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Persoonlijk heb ik het meer voor het Duits, onze échte taal.
en de voornaam van Hitler was Heil
Oud 12 januari 2010, 21:55   #3359
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
en de voornaam van Hitler was Heil
Kan je het de Duitse taal kwalijk nemen dat deze persoon wiens voornaam ik niet eens wens te kennen zich er van bediende?

Overigens heb ik nog een paar vraagjes: welke taal spraken diegenen die de heer Alfred Dreyfus veroordeelden? Welke taal sprak de heer Léon Degrelle? Welke taal sprak de heer Charles Maurras? ...

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 12 januari 2010 om 22:00.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 22:04   #3360
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Kan je het de Duitse taal kwalijk nemen dat deze persoon wiens voornaam ik niet eens wens te kennen zich er van bediende?
In de film "Das Weisse Band" kon je zien dat de Duitse bekrompen samenleving er blijkbaar voor verantwoordelijk was dat het mensen opleverde die Hitler wilden volgen.

Maar ik scheef het alleen maar omdat ik gisteren hoorde dat iemand in een quiz de voornaam van Hitler moest geven en Heil opgaf
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be