![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#3421 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'n Voorbeeldje van zo'n site van dergelijke "groote bedrijven" (sic)?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3422 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3423 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben geen Nederlander en nochtans verafschuw ik dat barbarisme als zijnde door en door on-Nederlands (en daar zijn goede taalkundige redenen voor aan te wijzen die ik veel eerder al netjes uiteenzette).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3424 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onjuist. De Taalunie legt niets op aan het onderwijs. Het zijn de bevoegde overheden die dat doen. Zij alleen hebben de wettelijk macht daartoe. In Vlaanderen is dat de Vlaamse Gemeenschap.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3425 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Intussen hebben de Vlamingen ook door dat er van Nederland(s) geen enkel prestige uitgaat en dat je met die term niet ver loopt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3426 |
Banneling
|
![]() Of u ze 'netjes' uiteenzette, is maar de vraag. Maar goed, daar gaan we het dus niet meer over hebben. On-Nederlands vind ik minstens woorden die wij hier in het Zuiden nooit gebruiken en die men ons door strot wil duwen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3427 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3428 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3429 |
Banneling
|
![]() De overheid is de lakei van de Taalunie en/of richt zich daarnaar. Dat was zeer duidelijk te horen in het filmpje waarin de Vlaamse leraar Nederlands zei dat hij verplicht werd 'stomerij' aan te leren, terwijl er ,bij manier van spreken, tegenover zijn school, een droogkuis stond. Hij weigerde dan ook terecht het woord 'stomerij' aan te leren.
Laatst gewijzigd door system : 13 januari 2010 om 13:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3430 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En verder ook nog het volgende. Net zoals dat met het Nederlands het geval is, zo is ook het in België gesproken Standaardfrans ontstaan in een ander land, Frankrijk. De Walen, die hun Frans spreken met een min of meer sterk Belgisch accent evenals met een zeker aantal lokale termen of regionalismen, zouden daarover net zogoed pissig kunnen zijn tegenover Frankrijk. Welnu ze zijn dat niet, integendeel ze zijn fier op hun standaardtaal, ook al is die van buitenlandse makelij. En gelijk hebben ze. Maar jij system, jij bent wél horendol op Nederland omdat dat land overwegend verantwoordelijk is voor de huidige versie van onze standaardtaal. Waarom? Gewoon omdat je Nederland grondig haat. Enige andere reden is er niet. Als goede "Belg" maak je er duidelijk geen punt van dat de Belgische Franstaligen duidelijk tevreden zijn met hun "buitenlandse" standaardtaal. Maar voor de Vlamingen zou dat dan weer niet mogen. Waar is de logica system? Dat is dus allesbehalve een houding die past bij iemand die zich regelmatig op de notie "neutraal" beroept.
![]() |
![]() |
#3431 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En weet u wat, system, mijn dochter begrijpt dat alles. Van enige taalkloof die u zich inbeeldt, is er dus geen sprake. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3432 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die is zodanig ver-Hollands dat op termijn het Vlaams uitgestorven zal zijn. Allemaal naar de "stomerij" dus i.p.v. de droogkuis of de nieuwkuis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3433 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij mijn weten wilt niemand regionale woorden uit Nederland u door de strot rammen. U hoeft tegen niemand te zeggen "sodemieter op". U hoeft niet om de haverklap "nou" te zeggen. Niemand vraagt u dat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3434 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat een goedkoop gewauwel. Indien ik u populistisch gepraat zou navolgen, dat zou ik nu moeten gaan beweren dat u een hater bent van het Vlaams of het Zuid-Nederlands, of het Belgisch Nederlands. Helemaal uitgesloten is dat natuurlijk niet, maar toch. Laatst gewijzigd door system : 13 januari 2010 om 13:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3435 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen bestaat onze algemene taal en als onderwijzer gebruik ik deze taal in mijn onderwijs. Ik volg de norm, en dat is maar logisch ook. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3436 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
trouwens, waarom schrijf je nu opeens Vlaams met een hoofdletter? en jij moet je toch geen zorgen maken, want Vlaams, dat is toch enkel iets van Oost- en West-Vlaanderen? daar heb jij als Limburger toch niets mee te maken??
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3437 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aha. Als ik het goed begrijp, moet onze algemene taal dus geen keuze inhouden. Volgens u moeten we dus niet langer "emmer" gebruiken, want dat zorgt ervoor dat we misschien binnen zoveel jaar niet meer horen over "aokk're", "seule"... en de vele, vele andere dialectwoorden voor "emmer".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3438 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |