Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2010, 12:49   #3421
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Er zijn toch vaak "Vlaamse" versies?
Op websites van groote bedrijven vindt je/ge meer en meer "Belgisch Nederlandse", "Belgian flemish" versies naast de gewone "Nederlandse" vesie.
'n Voorbeeldje van zo'n site van dergelijke "groote bedrijven" (sic)?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 12:53   #3422
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Maar niet door Nederland(ers). Doe dan ook niet alsof dat wel zo is.

Men heeft in Vlaanderen zelf besloten dat het wenselijk is om aan te sluiten bij de taal zoals die in Nederland wordt gehanteerd.

Dus wijs je vinger maar naar de echte verantwoordelijken.
De grote stoot is inderdaad juist vanuit Vlaanderen gekomen. Ik herinner me heel goed een welbepaalde passage uit de notulen van het eerste Vlaams-Nederlands Congres uit de 19e eeuw; een tekst die ik inderdaad nog tijdens mijn opleiding heb moeten doornemen. Welnu, het waren juist de Vlaamse aanwezigen die erop stonden dat men de benaming "Nederlands"/"Nederduits" zou aannemen als algemene benaming voor onze taal. De Nederlandse deelnemers hadden er evenwel geen probleem mee dat er een tweeledige benaming zou gebruikt worden "Hollands" naast "Vlaams". Juist de Vlamingen wensten dat helemaal niet.
Oud 13 januari 2010, 12:54   #3423
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Toch wel. Want de Nederlanders op dit forum vonden de term 'droogkuis' niet kunnen.
Ik ben geen Nederlander en nochtans verafschuw ik dat barbarisme als zijnde door en door on-Nederlands (en daar zijn goede taalkundige redenen voor aan te wijzen die ik veel eerder al netjes uiteenzette).
Oud 13 januari 2010, 12:56   #3424
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De onderwijsinspectie bijvoorbeeld, die dan weer richtlijnen krijgt van de Taalunie. En de Taalunie speelt de (taal) kaart van de Nederlanders.
Onjuist. De Taalunie legt niets op aan het onderwijs. Het zijn de bevoegde overheden die dat doen. Zij alleen hebben de wettelijk macht daartoe. In Vlaanderen is dat de Vlaamse Gemeenschap.
Oud 13 januari 2010, 12:56   #3425
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De grote stoot is inderdaad juist vanuit Vlaanderen gekomen. Ik herinner me heel goed een welbepaalde passage uit de notulen van het eerste Vlaams-Nederlands Congres uit de 19e eeuw; een tekst die ik inderdaad nog tijdens mijn opleiding heb moeten doornemen. Welnu, het waren juist de Vlaamse aanwezigen die erop stonden dat men de benaming "Nederlands"/"Nederduits" zou aannemen als algemene benaming voor onze taal. De Nederlandse deelnemers hadden er evenwel geen probleem mee dat er een tweeledige benaming zou gebruikt worden "Hollands" naast "Vlaams". Juist de Vlamingen wensten dat helemaal niet.
Toen moest dat om tegen de Franstaligen te kunnen zeggen: kijk onze taal is er wel één van een 20 miljoen sprekers en geen van 5 ?* 6.

Intussen hebben de Vlamingen ook door dat er van Nederland(s) geen enkel prestige uitgaat en dat je met die term niet ver loopt.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 12:58   #3426
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben geen Nederlander en nochtans verafschuw ik dat barbarisme als zijnde door en door on-Nederlands (en daar zijn goede taalkundige redenen voor aan te wijzen die ik veel eerder al netjes uiteenzette).
Of u ze 'netjes' uiteenzette, is maar de vraag. Maar goed, daar gaan we het dus niet meer over hebben. On-Nederlands vind ik minstens woorden die wij hier in het Zuiden nooit gebruiken en die men ons door strot wil duwen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 12:58   #3427
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Toen moest dat om tegen de Franstaligen te kunnen zeggen: kijk onze taal is er wel één van een 20 miljoen sprekers en geen van 5 ?* 6.

Intussen hebben de Vlamingen ook door dat er van Nederland(s) geen enkel prestige uitgaat en dat je met die term niet ver loopt.
ah, dus het is daarom dat wij in de school algemeen Nederlands aangeleerd krijgen??
Oud 13 januari 2010, 12:59   #3428
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of u ze 'netjes' uiteenzette, is maar de vraag. Maar goed, daar gaan we het dus niet meer over hebben. On-Nederlands vind ik minstens woorden die wij hier in het Zuiden nooit gebruiken en die men ons door strot wil duwen.
Ik "kots" die woorden in ieder geval direkt terug uit.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 13:00   #3429
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Onjuist. De Taalunie legt niets op aan het onderwijs. Het zijn de bevoegde overheden die dat doen. Zij alleen hebben de wettelijk macht daartoe. In Vlaanderen is dat de Vlaamse Gemeenschap.
De overheid is de lakei van de Taalunie en/of richt zich daarnaar. Dat was zeer duidelijk te horen in het filmpje waarin de Vlaamse leraar Nederlands zei dat hij verplicht werd 'stomerij' aan te leren, terwijl er ,bij manier van spreken, tegenover zijn school, een droogkuis stond. Hij weigerde dan ook terecht het woord 'stomerij' aan te leren.

Laatst gewijzigd door system : 13 januari 2010 om 13:01.
Oud 13 januari 2010, 13:00   #3430
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Oorspronkelijk geplaatst door system
Is het waar of is het niet waar wat ik zeg? Met het 'Vlaams', of het 'Belgisch Nederlands', dus met de manier waarop wij hier in het zuiden spreken, wordt zeer weinig rekening gehouden door de Nederlanders. Maar we zijn wel met 6 miljoen die zo spreken. En op de 16 miloen Nederlanssprekenden is dit effe 37% van alle Nederlandssprekenden.
Ook dit nog system. We zijn met zowat 16 miljoen Nederlanders en 6 miljoen Vlamingen. Samen 22 miljoen. De Vlamingen vertegenwoordigen in dat geheel niet 37 %, maar (6/22)x100 = 27.27 %.

En verder ook nog het volgende. Net zoals dat met het Nederlands het geval is, zo is ook het in België gesproken Standaardfrans ontstaan in een ander land, Frankrijk. De Walen, die hun Frans spreken met een min of meer sterk Belgisch accent evenals met een zeker aantal lokale termen of regionalismen, zouden daarover net zogoed pissig kunnen zijn tegenover Frankrijk. Welnu ze zijn dat niet, integendeel ze zijn fier op hun standaardtaal, ook al is die van buitenlandse makelij. En gelijk hebben ze. Maar jij system, jij bent wél horendol op Nederland omdat dat land overwegend verantwoordelijk is voor de huidige versie van onze standaardtaal. Waarom? Gewoon omdat je Nederland grondig haat. Enige andere reden is er niet. Als goede "Belg" maak je er duidelijk geen punt van dat de Belgische Franstaligen duidelijk tevreden zijn met hun "buitenlandse" standaardtaal. Maar voor de Vlamingen zou dat dan weer niet mogen. Waar is de logica system? Dat is dus allesbehalve een houding die past bij iemand die zich regelmatig op de notie "neutraal" beroept.
Oud 13 januari 2010, 13:00   #3431
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
PS: de buitenlandse tekenfilms op de Vlaamse zenders zijn gedubd door Nederlandse bedrijven, dus onze Vlaamse kinderen krijgen al een dosis Nederlands Nederlands.
En speciaal voor system: een van onze dochters kijkt graag naar de nieuwe tv-zender van VTM. In heel wat tekenfilms spreekt men met een Nederlandse tongval. En bij "De wereld van K3" komen er in bijna iedere uitzending ook Nederlandse gasten (volwassenen als kinderen) voor.

En weet u wat, system, mijn dochter begrijpt dat alles. Van enige taalkloof die u zich inbeeldt, is er dus geen sprake.
Oud 13 januari 2010, 13:01   #3432
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ah, dus het is daarom dat wij in de school algemeen Nederlands aangeleerd krijgen??
Allemaal de fout van de Taalunie.

Die is zodanig ver-Hollands dat op termijn het Vlaams uitgestorven zal zijn.

Allemaal naar de "stomerij" dus i.p.v. de droogkuis of de nieuwkuis.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 13:02   #3433
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten wilt niemand regionale woorden uit Nederland u door de strot rammen. U hoeft tegen niemand te zeggen "sodemieter op". U hoeft niet om de haverklap "nou" te zeggen. Niemand vraagt u dat.
Oud 13 januari 2010, 13:02   #3434
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ook dit nog system. We zijn met zowat 16 miljoen Nederlanders en 6 miljoen Vlamingen. Samen 22 miljoen. De Vlamingen vertegenwoordigen in dat geheel niet 37 %, maar (6/22)x100 = 27.27 %.

En verder ook nog het volgende. Net zoals dat met het Nederlands het geval is, zo is ook het in België gesproken Standaardfrans ontstaan in een ander land, Frankrijk. De Walen, die hun Frans spreken met een min of meer sterk Belgisch accent evenals met een zeker aantal lokale termen of regionalismen, zouden daarover net zogoed pissig kunnen zijn tegenover Frankrijk. Welnu ze zijn dat niet, integendeel ze zijn fier op hun standaardtaal, ook al is die van buitenlandse makelij. En gelijk hebben ze. Maar jij system, jij bent wél horendol op Nederland omdat dat land overwegend verantwoordelijk is voor de huidige versie van onze standaardtaal. Waarom? Gewoon omdat je Nederland grondig haat. Enige andere reden is er niet. Als goede "Belg" maak je er duidelijk geen punt van dat de Belgische Franstaligen duidelijk tevreden zijn met hun "buitenlandse" standaardtaal. Maar voor de Vlamingen zou dat dan weer niet mogen. Waar is de logica system? Dat is dus allesbehalve een houding die past bij iemand die zich regelmatig op de notie "neutraal" beroept.
U moet volgen. Dat is reeds lang rechtgezet in een vorig antwoord.

Wat een goedkoop gewauwel. Indien ik u populistisch gepraat zou navolgen, dat zou ik nu moeten gaan beweren dat u een hater bent van het Vlaams of het Zuid-Nederlands, of het Belgisch Nederlands. Helemaal uitgesloten is dat natuurlijk niet, maar toch.

Laatst gewijzigd door system : 13 januari 2010 om 13:05.
Oud 13 januari 2010, 13:03   #3435
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De overheid is de lakei van de Taalunie en/of richt zich daarnaar. Dat was zeer duidelijk te horen in het filmpje waarin de Vlaamse leraar Nederlands zei dat hij verplicht werd 'stomerij' aan te leren, terwijl er ,bij manier van spreken, tegenover zijn school, een droogkuis stond. Hij weigerde dan ook terecht het woord 'stomerij' aan te leren.
Verplicht? Ik ben onderwijzer en heb nog nooit enige "richtlijn" ontvangen dat ik "stomerij" moet gebruiken.

Alleen bestaat onze algemene taal en als onderwijzer gebruik ik deze taal in mijn onderwijs. Ik volg de norm, en dat is maar logisch ook.
Oud 13 januari 2010, 13:04   #3436
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

ocharme, jij bent toch te beklagen hé?

trouwens, waarom schrijf je nu opeens Vlaams met een hoofdletter?

en jij moet je toch geen zorgen maken, want Vlaams, dat is toch enkel iets van Oost- en West-Vlaanderen? daar heb jij als Limburger toch niets mee te maken??
Oud 13 januari 2010, 13:05   #3437
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Aha. Als ik het goed begrijp, moet onze algemene taal dus geen keuze inhouden. Volgens u moeten we dus niet langer "emmer" gebruiken, want dat zorgt ervoor dat we misschien binnen zoveel jaar niet meer horen over "aokk're", "seule"... en de vele, vele andere dialectwoorden voor "emmer".
Oud 13 januari 2010, 13:05   #3438
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verplicht? Ik ben onderwijzer en heb nog nooit enige "richtlijn" ontvangen dat ik "stomerij" moet gebruiken.

Alleen bestaat onze algemene taal en als onderwijzer gebruik ik deze taal in mijn onderwijs. Ik volg de norm, en dat is maar logisch ook.
Gelukkig dat er mensen zijn die de norm niet volgen want anders schreven we nog zoals in den 17den eeuw.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 13:07   #3439
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Gelijkaardig zouden de Oostenrijkers bijvoorbeeld de Duitse standaardtaal op een gelijkaardige wijze kunnen benaderen: ontstaan is een gebied waar ze nooit deel van uitmaakten en dan nog in een religieus milieu (dat van de lutheranen) dat het hunne niet is.

Oostenrijkers zijn evenwel verstandiger.
Oud 13 januari 2010, 13:09   #3440
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Ik "kots" die woorden in ieder geval direkt terug uit.
Jij hebt duidelijk nogal wat te doen met bepaalde lichaamsuitscheidingen. Regelmatig gaat het bij jou over "kakken". Nu is "kotsen" er ook al bij. Slechte spijsvertering?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be