![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#3581 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ach, uw taal is uw taal. 't Maakt niet uit wat u met uzelf en tegen de spiegel allemaal spreekt; het is evenwel zo dat een cultuurtaal genormeerd is opdat we de mogelijkheid zouden hebben te communiceren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3582 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, "droogkuis" is een symboolvoorbeeld van hoe men in België vaak onze taal oneer heeft aangedaan door woorden letterlijk te vertalen vanuit het Frans. Slaafse omzettingen die niets meer hebben dan het resultaat op kalkeerpapier van iemand die met Franse pen op het originele blad schreef.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3583 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 14 januari 2010 om 08:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3584 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#3585 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In mijn streek hier in Oost-Vlaanderen spreekt men overigens niet van 'droogkuis', maar van 'nieuwkuis'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3586 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#3587 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3588 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#3589 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#3590 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ten eerste is Zwitserland andere koek dan België er wordt naast Duits ook Frans, Italiaans en het Zwitsers dialect gesproken. Ten tweede doet gij tot in het belachelijke alles om toch maar uw gelijk te halen. Weet wel dat Vlamingen en Hollanders zeker niet één pot nat is. Gij weet dat, maar gij wilt dat niet gezegd hebben. Mij niet gelaten, gij doet maar verder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3591 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() We zijn het grote belang van de droogkuis uit het oog aan het verliezen.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#3592 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
We hebben helaas overal van die lieden, en het valt niet op te lossen door wereldsteden af te schaffen.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3593 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zou het niet kunnen dat als in 3 regios dezelfde woorden worden gebruikt voor dezelfde dingen, zij het dan in een andere taal, dat het gewoon logisch is om dat woord te gebruiken? Dit voorbeeld kan je net zo goed gebruiken om te duiden dat de hollanders een stom woord gekozen hebben. Laatst gewijzigd door Travis66 : 14 januari 2010 om 10:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3594 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Weet je, mijn kinderen bevestigen me dat ze de woorden afkomstig uit het Frans helemaal niet kennen, laat staan gebruiken.
![]() |
![]() |
#3595 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mijn kinderen kennen de meeste van deze woorden helemaal niet, laat staan dat ze ze gebruiken.
![]() |
![]() |
#3596 | |
Parlementslid
|
![]() Waar gaat dit topic over?
![]() |
![]() |
![]() |
#3597 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3598 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3599 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Inmiddels gebruik ik ook gewoon "fiets", geen idee wanneer en waarom dat veranderd is. Ik zeg zelfs "cilinderkoppakking" tegen een "join de coulasse", dat dan weer heel bewust, maar mijn mond gaat toch ooit nog eens scheuren als ik dat blijf doen ![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 14 januari 2010 om 10:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3600 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Neen, natuurlijk vind ik dat geen echt Nederlands. Maar ja, 'issue' vind ik nu ook niet precies echt Nederlands. Of 'printer', of 'masters degree' of 'airbag' of 'babyface' of 'kids' of 'lifestyle' of 'song' of 'toast' en zeker 'bullshit' en noem maar op. Zoals bij ons de invloed van het Frans duidelijk zichtbaar is geweest, zo is de invloed van het Engels meer dan duidelijk merkbaar in Nederland. Alleen, het eerste merkt u op, het tweede helaas wat minder. En dat vind ik hoogst merkwaardig en op zijn minst partijdig. En die Engelse woorden die u in Nederland zo met enthousiasme gebruikt, moogt u van mijn part dus ook houden. Laatst gewijzigd door system : 14 januari 2010 om 11:03. |
|
![]() |
![]() |