Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2010, 08:08   #3581
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb niets te maken met de Franse standaardtaal van de Walen. Dat moeten zij maar oplossen. Ik heb het over mijn taal.
Ach, uw taal is uw taal. 't Maakt niet uit wat u met uzelf en tegen de spiegel allemaal spreekt; het is evenwel zo dat een cultuurtaal genormeerd is opdat we de mogelijkheid zouden hebben te communiceren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 08:10   #3582
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
P.S.
De controverse 'droogkuis' en 'stomerij' is natuurlijk een symboolvoorbeeld. Maar dat hebt ge weer eens niet begrepen. En zo heb ik al opgemerkt dat ge nog het een en het ander al evemin begrijpt. Tja, en wat moet ik dan daarmee?
Inderdaad, "droogkuis" is een symboolvoorbeeld van hoe men in België vaak onze taal oneer heeft aangedaan door woorden letterlijk te vertalen vanuit het Frans. Slaafse omzettingen die niets meer hebben dan het resultaat op kalkeerpapier van iemand die met Franse pen op het originele blad schreef.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 08:16   #3583
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
En kookplaat gebruik ik ook niet, dat is hier "vuur".

Afwasmachine, dampkap, bougiesleutel, ambrayage, kilométrique, knalpot, barre choque, ammortiseurs, luster, boxen, pickup, enz.......
Citaat:
Pinker, claxon, pharen, lichtclaxon, naftbak, porte bagage, handfrein, trabat, schijthuis(sic!), aftrekker, ascenseur, bic, rood licht.....
Wat is nu jouw bedoeling Hendrik? Hier te gaan beweren dat iedereen in Vlaanderen dergelijk "petit nègre" gebruikt in alle omstandigheden? Oók wanneer we Nederlands spreken? Natúúrlijk zouden zowel jij als system graag zien dat we dat allemaal gretig zouden bevestigen. Wel, in mijn gezin en al evenmin bij mijn kennissen wordt dit schabouwelijk vocabularium van jouw volstrekt niet gebruikt. Omdat mijn echtgenote en ik niet uit dezelfde regio komen (en dus elkaar's dialect niet kennen) spreken wij in ons gezin alleen maar Nederlands. Wij kennen elk ons eigen dialect en, bij een gepaste gelegenheid wordt dat wel eens bovengehaald. Maar ook dan zullen we niet opzettelijk gaan zoeken naar die uit het ver verleden geërfde armzalige en kromme termen uit het Frans. Als jij vindt dat er in Vlaanderen best zo nog gesproken wordt...doe maar hoor! Voor eigen rekening wel te verstaan. Ik ken jouw achtergrond niet en al evenmin jouw leeftijd. Maar, in elk geval, dat soort lingo kun je toch niet overal gebruiken. Misschien doe jij dat wel. Dan draag je er die manier toe bij om de Franstaligen uit Luik verder in de waan te laten dat onze taal "le flamand" is. En dat is ook jouw bedoeling. Hetzelfde geldt voor system.

Laatst gewijzigd door quercus : 14 januari 2010 om 08:19.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 08:22   #3584
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy
Wij gebruiken

- "Frigo"
- "Freezer" of "Den diepvries"
- "'t Vuur" of "Den Taq" = taque électrique (Elektrische kookplaat )

En bijna alle auto-onderdelen zijn in het Frans.
Dat is dan ook geen Nederlands, zelfs geen "Vlaams", "c'est du Brusseleir".
Oud 14 januari 2010, 08:25   #3585
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In mijn streek hier in Oost-Vlaanderen spreekt men overigens niet van 'droogkuis', maar van 'nieuwkuis'.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 08:25   #3586
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Inderdaad, "droogkuis" is een symboolvoorbeeld van hoe men in België vaak onze taal oneer heeft aangedaan door woorden letterlijk te vertalen vanuit het Frans. Slaafse omzettingen die niets meer hebben dan het resultaat op kalkeerpapier van iemand die met Franse pen op het originele blad schreef.
De letterlijke toepassing van "pour les flamands la même chose". En op deze site zijn er blijkbaar nog steeds oenen die zich dit laten welgevallen.
Oud 14 januari 2010, 08:26   #3587
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
In mijn streek hier in Oost-Vlaanderen spreekt men overigens niet van 'droogkuis', maar van 'nieuwkuis'.
Nieuwkuis is ook Belgisch Nederlands.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 08:32   #3588
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ach, uw taal is uw taal. 't Maakt niet uit wat u met uzelf en tegen de spiegel allemaal spreekt; het is evenwel zo dat een cultuurtaal genormeerd is opdat we de mogelijkheid zouden hebben te communiceren
En bovendien, hij spreekt hier in de eerste plaats voor zichzelf. Vanuit zijn Limburgs bokkenrijdershoevetje voor zich uit starend zit hij te mompelen over "hoe goed het toch was...".
Oud 14 januari 2010, 08:43   #3589
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ik heb niets te maken met de Franse standaardtaal van de Walen. Dat moeten zij maar oplossen. Ik heb het over mijn taal.
Tja, bij de Franstaligen vind je dan ook geen narren, Rigoletto's, zoals jij en Henri1. Feit is dat de Belgische Franstaligen zo verstandig zijn te beseffen dat ze er goed aan doen als gemeenschappelijke taal die van een aangrenzend veel groter gebied aan te nemen. Hetzelfde geldt voor de Oostenrijkers en voor de drie grote talen die in Zwitserland worden gesproken. Maar rationaliteit is aan jouw niet besteed. Je hebt dat trouwens reeds bewezen met je staaltje van hogere rekenkunde. Nu, als je jezelf per se wil aanstellen, niemand kan jou dat beletten. Succes!
Oud 14 januari 2010, 08:54   #3590
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja, bij de Franstaligen vind je dan ook geen narren, Rigoletto's, zoals jij en Henri1. Feit is dat de Belgische Franstaligen zo verstandig zijn te beseffen dat ze er goed aan doen als gemeenschappelijke taal die van een aangrenzend veel groter gebied aan te nemen. Hetzelfde geldt voor de Oostenrijkers en voor de drie grote talen die in Zwitserland worden gesproken. Maar rationaliteit is aan jouw niet besteed. Je hebt dat trouwens reeds bewezen met je staaltje van hogere rekenkunde. Nu, als je jezelf per se wil aanstellen, niemand kan jou dat beletten. Succes!
Gij zit stilaan zonder serieuze argumenten.

Ten eerste is Zwitserland andere koek dan België er wordt naast Duits ook Frans, Italiaans en het Zwitsers dialect gesproken.

Ten tweede doet gij tot in het belachelijke alles om toch maar uw gelijk te halen.

Weet wel dat Vlamingen en Hollanders zeker niet één pot nat is.
Gij weet dat, maar gij wilt dat niet gezegd hebben.

Mij niet gelaten, gij doet maar verder.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 09:27   #3591
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

We zijn het grote belang van de droogkuis uit het oog aan het verliezen.
Oud 14 januari 2010, 09:51   #3592
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De Franstaligen kunnen tot in Azië toe, hoog oplopen met hun wereldstad Parijs:

Wanneer kunnen de Vlamingen wereldwijd pochen?
Hopelijk willen ze dat nooit, maar kunnen, pff... Ik denk niet dat jij daar over een bijzondere gave beschikt, hoor! Ook niet dat je jezelf niet meer op de borst zou kunnen kloppen als Parijs er niet meer was.

We hebben helaas overal van die lieden, en het valt niet op te lossen door wereldsteden af te schaffen.
Oud 14 januari 2010, 10:14   #3593
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De letterlijke toepassing van "pour les flamands la même chose". En op deze site zijn er blijkbaar nog steeds oenen die zich dit laten welgevallen.
Hebben de engelsen dat dan ook gedaan met hun Dry Cleaning? Of hebben de fransen dat misschien van de Engelsen?

Zou het niet kunnen dat als in 3 regios dezelfde woorden worden gebruikt voor dezelfde dingen, zij het dan in een andere taal, dat het gewoon logisch is om dat woord te gebruiken?

Dit voorbeeld kan je net zo goed gebruiken om te duiden dat de hollanders een stom woord gekozen hebben.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 14 januari 2010 om 10:15.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 10:26   #3594
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
En kookplaat gebruik ik ook niet, dat is hier "vuur".

Afwasmachine, dampkap, bougiesleutel, ambrayage, kilométrique, knalpot, barre choque, ammortiseurs, luster, boxen, pickup, enz.......
Ik ben Vlaming, en ik begrijp niet alle woorden die jij hier als exclusief 'Vlaams' neerpent.
Weet je, mijn kinderen bevestigen me dat ze de woorden afkomstig uit het Frans helemaal niet kennen, laat staan gebruiken.
Oud 14 januari 2010, 10:28   #3595
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Pinker, claxon, pharen, lichtclaxon, naftbak, porte bagage, handfrein, trabat, schijthuis, aftrekker, ascenseur, bic, rood licht.....
Ik ben Vlaming, en toch ken ik niet alle woorden.
Mijn kinderen kennen de meeste van deze woorden helemaal niet, laat staan dat ze ze gebruiken.
Oud 14 januari 2010, 10:30   #3596
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Waar gaat dit topic over?

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 10:30   #3597
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De Franstaligen kunnen tot in Azië toe, hoog oplopen met hun wereldstad Parijs:

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=1E2KMQPR
Parijs is met de Foire Internationale d'Art Contemporain (Fiac) en Art Paris in het nabijgelegen Grand Palais, weer het wereldcentrum van de kunst geworden en heeft New York achter zich gelaten. Wie mee wil zijn, moet dus in Parijs vertegenwoordigd zijn.

Wanneer kunnen de Vlamingen wereldwijd pochen met lidmaatschap van de Nederlandse cultuurgemeenschap.
wanneer het over drugs gaat?
Misschien hebben de Vlamingen wel helemaal geen behoefte om tot in Azië te staan pochen met zichzelf? Denk je aan jezelf weer eens een ander te kennen, misschien?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 10:39   #3598
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
Waar gaat dit topic over?
Over het feit dat Nederland en Vlaanderen niet samengaan. In plaats van dat te beargumenteren zijn we het aan het bewijzen
Oud 14 januari 2010, 10:41   #3599
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik ben Vlaming, en ik begrijp niet alle woorden die jij hier als exclusief 'Vlaams' neerpent.
Weet je, mijn kinderen bevestigen me dat ze de woorden afkomstig uit het Frans helemaal niet kennen, laat staan gebruiken.
Het is de leeftijd. Toen ik jong was, was een "fiets" gewoon een "velo" of "vlo". Mijn neefje weet ook niet wat die woorden betekenen, die denkt dat een fiets altijd een fiets is geweest.

Inmiddels gebruik ik ook gewoon "fiets", geen idee wanneer en waarom dat veranderd is.

Ik zeg zelfs "cilinderkoppakking" tegen een "join de coulasse", dat dan weer heel bewust, maar mijn mond gaat toch ooit nog eens scheuren als ik dat blijf doen

Laatst gewijzigd door Travis66 : 14 januari 2010 om 10:42.
Oud 14 januari 2010, 10:57   #3600
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
u mag natuurlijk de woorden gebruiken die u wilt, maarre

vind u dit nou echt Nederlands?

porte bagage, ascenseur, ambrayage, kilométrique, barre choque, ammortiseurs

u moogt ze wat mij betreft houden.

verder ben ik blij dat u eindelijk erkent dat er regionale woorden zijn, ook bij ons.

Neen, natuurlijk vind ik dat geen echt Nederlands.

Maar ja, 'issue' vind ik nu ook niet precies echt Nederlands. Of 'printer', of 'masters degree' of 'airbag' of 'babyface' of 'kids' of 'lifestyle' of 'song' of 'toast' en zeker 'bullshit' en noem maar op.

Zoals bij ons de invloed van het Frans duidelijk zichtbaar is geweest, zo is de invloed van het Engels meer dan duidelijk merkbaar in Nederland. Alleen, het eerste merkt u op, het tweede helaas wat minder. En dat vind ik hoogst merkwaardig en op zijn minst partijdig.

En die Engelse woorden die u in Nederland zo met enthousiasme gebruikt, moogt u van mijn part dus ook houden.

Laatst gewijzigd door system : 14 januari 2010 om 11:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be