![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#3681 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 14 januari 2010 om 16:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3682 |
Parlementslid
|
![]() Vlamingen zeggen (niet 'sacoche' maar) 'chacoche' ('sjakosj')
. Laatst gewijzigd door Bertie : 14 januari 2010 om 17:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3683 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In de streek waar ik vandaan kom zeggen ze 'sakosse'.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3684 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Beenhouwer met Stomerij vergelijken was door mij bewust gedaan omdat de woorden een vergelijkbare ontstaansgeschiedenis hebben. Een 'beenhouwer' slaat niet de hele dag op botten, het is deel van het totale proces. Toch wordt deze man ''beenhouwer'' genoemd. Vergelijk bij ons: ''slager''. Dezelfde man slacht niet de ganse dag dieren en ''slaat'' ook niet de hele dag. Het slachten is onderdeel van het totale proces, toch wordt deze man ''slager'' genoemd. Zo ook ''stomerij''. In tegenstelling tot wat u beweert is stoom eigenlijk nooit gebruikt om te reinigen maar was het - ook hier - onderdeel van het totale proces van persen, strijken, vloeistoffen op temperatuur brengen etc. De respectievelijke namen zijn gebaseerd op wat mensen zien en er is niets fouts aan. ''Droogkuis'' daarentegen is echt fout. Zowel toen als nu wordt kleding niet ''droog'' gereinigd. Maar om daar nu zo'n punt van te maken als iedereen weet wat je bedoelt.... Vandaar ''IJskast''. Onze huidige koelkast gebruikt allang geen ijs meer om te koelen maar toch is het woord in sommige kringen nog in gebruik. Hoe dan ook, ik vind ''beenhouwer'' en ''droogkuis'' best mooie benamingen en u zou eens moeten ophouden alles zo zwart/wit te zien. Ook wij zetten ''water op het vuur''. Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 14 januari 2010 om 17:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3685 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3686 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben een Vlaming die vanuit zijn tuin over de afsluiting op Limburgse grond kan pissen. Het Limburgs zingen met hun 'ichen' begint hier een paar straten verder. En toch ken ik niet alle dialectwoorden die jij opsomde. Alsof dat een must zou moeten zijn. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 14 januari 2010 om 18:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3687 | |
|
![]() Citaat:
TomTom is inderdaad een merknaam. In mijn zeilboot zit géén GPS, terwijl dat niet ongebruikelijk is. Geen haar op mn hoofd zou er aan denken te zeggen dat er geen tomtom aan boord is. Ook wandelaars gebruiken gewoon een GPS. de enige merknaam die me zo te binnen schiet die is vereenzelvigd met het product is aspirine, welk woord we in het algemeen gebruik voor pilletje dat koortswerend en pijnstillend werkt. As zeggen sommigen ook wel paracetamolletje.
![]() |
![]() |
#3688 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 14 januari 2010 om 18:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3689 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#3690 |
|
![]() Dat zijn allemaal oude woorden, maar bij nieuwe termen ontstaan blijkbaar woorden die gelijk zijn in VL en FR-BE.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3691 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het aantal keren dat jan met de pet over gps in een zeilboot of bij het wandelen spreekt, is dus heel beperkt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3692 | |
|
![]() Citaat:
Het is SN, maar wordt enkel gebruikt in Vlaanderen. Net zoals 'kopje' behoort tot het Hollands regiolect en niet of nauwelijks in België wordt gebruikt. Het SN is de som van de woordenschat van het Vlaams en Hollands regliolect. Vlaams en Hollands zijn een deelverzameling van het SN.
![]() |
![]() |
#3693 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dan vergeten diezelfde Nederlanders dat ze 'mobieltje' gebruiken voor een GSM. Maar helaas voor hen, 'mobiel' komt van het Franse 'mobile'. Dat vergeten ze dan effe. En dan zullen ze meer dan waarschijnlijk weer opperen (want zo zijn ze in hun onwetendheid): 'u vergist zich, 'mobile' dat komt niet van het Frans, maar van het Engels'. Ook daar zitten ze fout. Want het Engelse 'mobile' komt van het Franse 'mobile', dat dan weer van het Latijnse 'mobilis' komt. En zo ziet u maar. Laatst gewijzigd door system : 14 januari 2010 om 19:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3694 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- 't Is te zeggen dat ... en - aan de prijs van Dat zijn letterlijke vertalingen van C'est a dire que en au prix de. Minder bekend, maar zeker nuttig en kennelijk noodzakelijk om te vermelden op dit forum, is dat de invloed wederzijds is. Een schoon hemd wordt in vernederlandst Frans une propre chemise, in plaats van une chemise propre. Franstalige Brusselaars gebruiken woorden als trut, maf en rammeling ('pak slaag'). In Frankrijk heet een burgemeester maire, in Wallonië dus een bourgmestre. Een vuilnisbak is daar niet zoals in Frankrijk een poubelle, maar - letterlijk vertaald - een bac a ordures. Jean-Pol klopt aan bij zijn buurman. Deze roept:"Entrez seulement" ('kom maar binnen'. In Frankrijk: "entrez"). Na de begroeting zegt de bezoeker:"J'ai prêté cent francs de vous" ('ik heb honderd frank van u geleend'. In Frankrijk: "Je vous ai emprunté cent francs") "et je veux les donner de retour" ('en ik wil ze teruggeven'; et j'aimerais les rendre) mais j'ai vingt francs trop court (maar ik kom twintig frank te kort; mais il m'en manque vingt). Vervolgens overhandigt hij de tachtig frank met een beleefd 's'il vous plait' (alstublieft; voila, Fransen zeggen nooit 's'il vous plait' als zij iets aanbieden). Ça cloppe, j'ai donc encore vingt francs de bon' (Dat klopt, ik heb dus nog twintig frank te goed; Ca colle, vous me devez donc encore vingt francs). Menige Vlaming zou in deze situatie 'Je moet me nog twintig franken' zeggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3695 | |
|
![]() Citaat:
http://www.stevenroyedwards.com/alstublieft.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3696 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3697 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3698 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mijn hart ligt in het Nederland(s). ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3699 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Een Nederlander is oppervlakkig, pretentieus en bedweter! Een Belg is oppervlakkig, boertig, laks, onderdanig en een valse bescheidenheid in het algemeen.
![]() |
![]() |
#3700 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie wel?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |