Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2010, 16:58   #3681
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen
Schepen in Vlaanderen en wethouder in Nederland. En wat dan nog?

'Bourgmestre' in Wallonië en 'maire' in Frankrijk. Dat zijn pas verschillen
O ja, kijk eens aan, "Bourgmestre". Of hoe de sublieme "langue de Voltaire" dan toch ook besmet geraakt met barbarismen (hallo system!). En dan nog vanuit het Nederlands! Quelle horreur!

Laatst gewijzigd door quercus : 14 januari 2010 om 16:59.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 17:02   #3682
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
En hoe noem je dan een tas in Vlaanderen?
Vlamingen zeggen (niet 'sacoche' maar) 'chacoche' ('sjakosj')
.

Laatst gewijzigd door Bertie : 14 januari 2010 om 17:12.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 17:24   #3683
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Vlamingen zeggen (niet 'sacoche' maar) 'chacoche' ('sjakosj')
.
In de streek waar ik vandaan kom zeggen ze 'sakosse'.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 17:48   #3684
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ha ha, nu maakt u zich toch goed belachelijk. U bent nog nooit bij een echte beenhouwer geweest zeker? Wanneer u opperverse koteletten wilt hebben, dan 'houwt' de beenhouwer letterlijk op de beenderen' (in casu vaak de ribben) om het vlees te scheiden om u alzo een verse kotelet te kunnen bezorgen.

Maar u zult uw koteletten zeker in een grootwarenhuis kopen heb ik zo de indruk. Op voorhand verpakt.

P.S.
Vermits u niet zo goed vertrouwd schijnt te zijn met 'ons' Nederlands: 'Been'houwer, betekent dus 'beender'houwer'. En 'houwen' betekent 'slaan'. Het heeft dus niets met 'benen' te maken zoals u in uw onwetendheid uitkraamt.

Het wordt toch eens tijd dat u een beetje Vlaams begint te leren. Dan zou u zich alvast wat minder belachelijk maken.
Om met het laatste te beginnen: Dat u er niets van begrijpt wil niet zeggen dat ánderen dom zijn.

Beenhouwer met Stomerij vergelijken was door mij bewust gedaan omdat de woorden een vergelijkbare ontstaansgeschiedenis hebben.
Een 'beenhouwer' slaat niet de hele dag op botten, het is deel van het totale proces. Toch wordt deze man ''beenhouwer'' genoemd. Vergelijk bij ons: ''slager''. Dezelfde man slacht niet de ganse dag dieren en ''slaat'' ook niet de hele dag. Het slachten is onderdeel van het totale proces, toch wordt deze man ''slager'' genoemd.

Zo ook ''stomerij''. In tegenstelling tot wat u beweert is stoom eigenlijk nooit gebruikt om te reinigen maar was het - ook hier - onderdeel van het totale proces van persen, strijken, vloeistoffen op temperatuur brengen etc.

De respectievelijke namen zijn gebaseerd op wat mensen zien en er is niets fouts aan. ''Droogkuis'' daarentegen is echt fout. Zowel toen als nu wordt kleding niet ''droog'' gereinigd. Maar om daar nu zo'n punt van te maken als iedereen weet wat je bedoelt....
Vandaar ''IJskast''. Onze huidige koelkast gebruikt allang geen ijs meer om te koelen maar toch is het woord in sommige kringen nog in gebruik.

Hoe dan ook, ik vind ''beenhouwer'' en ''droogkuis'' best mooie benamingen en u zou eens moeten ophouden alles zo zwart/wit te zien. Ook wij zetten ''water op het vuur''.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 14 januari 2010 om 17:49.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 17:54   #3685
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zij, van hun kant echter, steken de draak omdat wij 'droogkuis' gebruiken. Dat mocht niet en dat kon niet. Ze zouden beter de draak steken met zichelve, want de term 'droogkuis' benadert meer het chemische reinigingsproces in de realiteit dan 'stomerij'. Wie reinigt nu nog met stoom... Alleen de Hollanders blijkbaar.
Nu nog mooier, deze hele non-discussie is begonnen omdat ú moeite heeft met het woord ''stomerij'', niet omdat ''wij'' moeite zouden hebben met ''droogkuis''.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 18:29   #3686
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U bent wellicht een vlaming van de Vloanders.
Logisch dat Limburgs voor jou taboe is.
Ik ben geen Vlaming uit 'de Vlaanders'.
Ik ben een Vlaming die vanuit zijn tuin over de afsluiting op Limburgse grond kan pissen.
Het Limburgs zingen met hun 'ichen' begint hier een paar straten verder.

En toch ken ik niet alle dialectwoorden die jij opsomde.
Alsof dat een must zou moeten zijn.

Laatst gewijzigd door job : 14 januari 2010 om 18:30.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 18:30   #3687
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tomtom is een merknaam, maar wordt in Nederland gebruikt om een gps-toestel in het algemeen aan te duiden. Eigenlijk niet zo abnormaal, vermits Tomtom een Nederlands bedrijf is. Een beetje zoals lange tijd in Vlaanderen een "Kodak" werd gebruikt om om het eender welk fototoestel aan te duiden. Dat duurt ten hoogste één generatie, maar ondertussen is het een schitterende stunt voor een onderneming die dergelijk merk produceert.
Niet helemaal correct. Wij noemen het wel degelijk een GPS toestel/apparaat, kortweg GPS. (in ieder geval geen gsp)

TomTom is inderdaad een merknaam. In mijn zeilboot zit géén GPS, terwijl dat niet ongebruikelijk is. Geen haar op mn hoofd zou er aan denken te zeggen dat er geen tomtom aan boord is. Ook wandelaars gebruiken gewoon een GPS.

de enige merknaam die me zo te binnen schiet die is vereenzelvigd met het product is aspirine, welk woord we in het algemeen gebruik voor pilletje dat koortswerend en pijnstillend werkt. As zeggen sommigen ook wel paracetamolletje.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 18:39   #3688
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik ben een Vlaming die vanuit zijn tuin over de afsluiting op Limburgse grond kan pissen.

Uit het Frans ontleende dialectwoorden komen zelfs nog een stuk couranter voor in West- en Oost-Vlaanderen dan in Limburg. Zo herinner ik me uit mijn lagere schooltijd een anekdote waarbij we het over een fietsventiel (in de volksmond bij ons ook bekend als een 'soupape') hadden. Ik hoor het onze onderwijzer nog altijd zeggen: 'hoe meer je naar het oosten gaat, hoe minder ze dat woord 'soupape' zullen begrijpen. In Limburg zullen ze wellicht denken dat het een soort van pap is.'

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 14 januari 2010 om 18:42.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 18:49   #3689
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander
Niet helemaal correct. Wij noemen het wel degelijk een GPS toestel/apparaat, kortweg GPS. (in ieder geval geen gsp)

TomTom is inderdaad een merknaam. In mijn zeilboot zit géén GPS, terwijl dat niet ongebruikelijk is. Geen haar op mn hoofd zou er aan denken te zeggen dat er geen tomtom aan boord is. Ook wandelaars gebruiken gewoon een GPS.

de enige merknaam die me zo te binnen schiet die is vereenzelvigd met het product is aspirine, welk woord we in het algemeen gebruik voor pilletje dat koortswerend en pijnstillend werkt. As zeggen sommigen ook wel paracetamolletje.
Dank je, Hollander. Onze Azert zal zijn mening toch een beetje moeten herzien.
Oud 14 januari 2010, 19:11   #3690
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Schepen in Vlaanderen en wethouder in Nederland. En wat dan nog?

'Bourgmestre' in Wallonië en 'maire' in Frankrijk. Dat zijn pas verschillen.
Dat zijn allemaal oude woorden, maar bij nieuwe termen ontstaan blijkbaar woorden die gelijk zijn in VL en FR-BE.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 19:15   #3691
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dank je, Hollander. Onze Azert zal zijn mening toch een beetje moeten herzien.
Gps wordt in 95% van de gevallen gebruikt in een zin waarin ook auto voorkomt; in Nederland dus tomtom en tomtommen.
Het aantal keren dat jan met de pet over gps in een zeilboot of bij het wandelen spreekt, is dus heel beperkt.
Oud 14 januari 2010, 19:21   #3692
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Tas" is dialect. Vanuit het Frans eerst in het Brabants terechtgekomen en dan later in de andere Nederlandse dialecten in België. "Tas" is van dezelfde groep als "velo", "sjakos"...
Nee, geen dialect, maar 'regiolect'

Het is SN, maar wordt enkel gebruikt in Vlaanderen.

Net zoals 'kopje' behoort tot het Hollands regiolect en niet of nauwelijks in België wordt gebruikt.

Het SN is de som van de woordenschat van het Vlaams en Hollands regliolect.

Vlaams en Hollands zijn een deelverzameling van het SN.
Oud 14 januari 2010, 19:39   #3693
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Nu nog mooier, deze hele non-discussie is begonnen omdat ú moeite heeft met het woord ''stomerij'', niet omdat ''wij'' moeite zouden hebben met ''droogkuis''.
Neen, de Nederlanders hadden moeite met het woord 'droogkuis'. Ze vonden dat een rare en belachelijke term. Niet zo raar als u het mij vraagt.

En dan vergeten diezelfde Nederlanders dat ze 'mobieltje' gebruiken voor een GSM. Maar helaas voor hen, 'mobiel' komt van het Franse 'mobile'. Dat vergeten ze dan effe. En dan zullen ze meer dan waarschijnlijk weer opperen (want zo zijn ze in hun onwetendheid): 'u vergist zich, 'mobile' dat komt niet van het Frans, maar van het Engels'. Ook daar zitten ze fout. Want het Engelse 'mobile' komt van het Franse 'mobile', dat dan weer van het Latijnse 'mobilis' komt. En zo ziet u maar.

Laatst gewijzigd door system : 14 januari 2010 om 19:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 19:48   #3694
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard Ça cloppe: Walen spreken een mondje Nederlands

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Dat zijn allemaal oude woorden, maar bij nieuwe termen ontstaan blijkbaar woorden die gelijk zijn in VL en FR-BE.
Het Frans heeft, zoals bekend, diepe sporen getrokken in het Nederlands dat in Vlaanderen wordt gesproken. Schoolvoorbeelden van Franse invloed zijn:

- 't Is te zeggen dat ... en
- aan de prijs van

Dat zijn letterlijke vertalingen van C'est a dire que en au prix de. Minder bekend, maar zeker nuttig en kennelijk noodzakelijk om te vermelden op dit forum, is dat de invloed wederzijds is. Een schoon hemd wordt in vernederlandst Frans une propre chemise, in plaats van une chemise propre. Franstalige Brusselaars gebruiken woorden als trut, maf en rammeling ('pak slaag'). In Frankrijk heet een burgemeester maire, in Wallonië dus een bourgmestre. Een vuilnisbak is daar niet zoals in Frankrijk een poubelle, maar - letterlijk vertaald - een bac a ordures.
Jean-Pol klopt aan bij zijn buurman. Deze roept:"Entrez seulement" ('kom maar binnen'. In Frankrijk: "entrez").
Na de begroeting zegt de bezoeker:"J'ai prêté cent francs de vous" ('ik heb honderd frank van u geleend'. In Frankrijk: "Je vous ai emprunté cent francs") "et je veux les donner de retour" ('en ik wil ze teruggeven'; et j'aimerais les rendre) mais j'ai vingt francs trop court (maar ik kom twintig frank te kort; mais il m'en manque vingt).

Vervolgens overhandigt hij de tachtig frank met een beleefd 's'il vous plait' (alstublieft; voila, Fransen zeggen nooit 's'il vous plait' als zij iets aanbieden). Ça cloppe, j'ai donc encore vingt francs de bon' (Dat klopt, ik heb dus nog twintig frank te goed; Ca colle, vous me devez donc encore vingt francs). Menige Vlaming zou in deze situatie 'Je moet me nog twintig franken' zeggen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 19:53   #3695
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het Frans heeft, zoals bekend, diepe sporen getrokken in het Nederlands dat in Vlaanderen wordt gesproken. Schoolvoorbeelden van Franse invloed zijn:

- 't Is te zeggen dat ... en
- aan de prijs van

Dat zijn letterlijke vertalingen van C'est a dire que en au prix de. Minder bekend, maar zeker nuttig en kennelijk noodzakelijk om te vermelden op dit forum, is dat de invloed wederzijds is. Een schoon hemd wordt in vernederlandst Frans une propre chemise, in plaats van une chemise propre. Franstalige Brusselaars gebruiken woorden als trut, maf en rammeling ('pak slaag'). In Frankrijk heet een burgemeester maire, in Wallonië dus een bourgmestre. Een vuilnisbak is daar niet zoals in Frankrijk een poubelle, maar - letterlijk vertaald - een bac a ordures.
Jean-Pol klopt aan bij zijn buurman. Deze roept:"Entrez seulement" ('kom maar binnen'. In Frankrijk: "entrez").
Na de begroeting zegt de bezoeker:"J'ai prêté cent francs de vous" ('ik heb honderd frank van u geleend'. In Frankrijk: "Je vous ai emprunté cent francs") "et je veux les donner de retour" ('en ik wil ze teruggeven'; et j'aimerais les rendre) mais j'ai vingt francs trop court (maar ik kom twintig frank te kort; mais il m'en manque vingt).

Vervolgens overhandigt hij de tachtig frank met een beleefd 's'il vous plait' (alstublieft; voila, Fransen zeggen nooit 's'il vous plait' als zij iets aanbieden). Ça cloppe, j'ai donc encore vingt francs de bon' (Dat klopt, ik heb dus nog twintig frank te goed; Ca colle, vous me devez donc encore vingt francs). Menige Vlaming zou in deze situatie 'Je moet me nog twintig franken' zeggen.
Alstublieft, nochtans verdraaid handig:
http://www.stevenroyedwards.com/alstublieft.html
Oud 14 januari 2010, 20:08   #3696
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht

Dan bent U ook niet representatief voor de gemiddelde vlaming.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 20:10   #3697
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, de Nederlanders hadden moeite met het woord 'droogkuis'. Ze vonden dat een rare en belachelijke term. Niet zo raar als u het mij vraagt.

En dan vergeten diezelfde Nederlanders dat ze 'mobieltje' gebruiken voor een GSM. Maar helaas voor hen, 'mobiel' komt van het Franse 'mobile'. Dat vergeten ze dan effe. En dan zullen ze meer dan waarschijnlijk weer opperen (want zo zijn ze in hun onwetendheid): 'u vergist zich, 'mobile' dat komt niet van het Frans, maar van het Engels'. Ook daar zitten ze fout. Want het Engelse 'mobile' komt van het Franse 'mobile', dat dan weer van het Latijnse 'mobilis' komt. En zo ziet u maar.
En de Hollandse boer ploegde rustig verder.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 20:16   #3698
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Alstublieft, nochtans verdraaid handig:
http://www.stevenroyedwards.com/alstublieft.html
Bedankt. Zo ziet u maar weer eens dat het Nederlands zijn attractieve kanten heeft. Een Amerikaanse kennis van mij die in Japan woont, heeft Nederlands geleerd door iedere dag te luisteren naar Radio Nederland Wereldomroep en door dvd's te bekijken van onder meer de populaire jeugdserie 'Spangas'. Hij is uiteraard Engelstalig, maar hij gebruikt steevast het woord 'gemeente', omdat hij het kernachtiger vindt dan de Engelse varianten die de betekenis niet helemaal dekken, precies het gevoel dat in de door u aangeboden webstek wordt geschetst.

Mijn hart ligt in het Nederland(s).
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 20:17   #3699
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit onverdachte hoek. Een wijze Nederlander die hier woont, beaamt wat sommigen al lang beweren op dit forum: Nederland en Vlaanderen gaan niet samen.

Dit is wat hij ons meent te moeten zeggen:

Het is maar dat de zogenaamde 'grootnederlanders' het weten. Want zo hoort het groepje het eens van een ander, een Nederlander. Men stelt hier dus ondubbelzinnig vast dat een Nederlander, die de manier van leven in Vlaanderen dagdagelijks ondervindt, spontaan tot het besluit komt -op basis van de feiten-, dat Vlamingen en Nederlanders totaal verschillende entiteiten zijn. Kortom, te verschillend om te kunnen samenleven.
Ga ik volledig mee akkoord!

Een Nederlander is oppervlakkig, pretentieus en bedweter!
Een Belg is oppervlakkig, boertig, laks, onderdanig en een valse bescheidenheid in het algemeen.
Oud 14 januari 2010, 20:18   #3700
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dan bent U ook niet representatief voor de gemiddelde vlaming.
Wie wel?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be