![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Gedeeltelijk mee eens. Hoe streng ze moeten zijn ligt vast in de wet. Rechter beschikken over de vrijheid eender welke straf tussen de minimum- en de maximumstraf uit te spreken. Als je hogere minimumstraffen wil, dan moet je bij de wetgevende macht zijn, niet de rechterlijke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar voor 'kleinere' misdrijven is dat niet verantwoord... maar wie beslist dan wat een kleiner misdrijf is en wat een groter? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Zoals het nu zit lijkt me een volksjury in elke zaak die wordt uitgesproken onverantwoord.
Grootste voorbeeld is de zaak die in het topic aangehaald wordt. Volgens mij moet men zo'n toestanden dus afschaffen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Nochtans spreken meer en meer rechters straffen uit van 37 maanden, waar ze vroeger bijv. 24 maanden zouden geven. Dit om te vermijden dat de daders er vanaf komen met een enkelbandje. Dan gaat het natuurlijk wel weer over de strafuitvoering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ben over 8jaar is gepakt geweest met 3gr weed (toen smoorde ik nog af en toe een jeeke, een jeugdzonde van me). Resultaat:handboeien om, vingerafdrukken pakken, foto's pakken met een plak voor u smoel, blote fouillage, huiszoeking, 24u bak en een boete van 600 euro... Lijkt me wel overdreven als je ziet hoe ze met handtasdiefjes omgaan. Laatst gewijzigd door Mcnab : 14 januari 2010 om 22:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/Search/Inde...Until=14012010 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Minister-President
|
![]() Ik stel me daar ook vragen bij. Voor alles heeft men tegenwoordig 33 diploma's of certificaten nodig, maar voor zoiets belangrijk als een asissenproces, legt men de eindverantwoordelijkheid in handen van een stel leken. De volksjury wordt overigens te veel beïnvloed door buitenaf, de media is te machtig geworden en die mensen zetten uiteraard 's avonds ook hun televisie op of bladeren de krant door. Vooral dan de sensatiejournalistiek heeft de 'vierde macht' (of is dit ondertussen de eerste geworden ?) steeds meer in haar greep en brainwasht de publieke opinie. zo wordt het proces van de verdachte in toenemende mate op voorhand in de media gemaakt. En is een objectieve kijk namens de rechtszaak bijgevolg moeilijk tot onmogelijk geworden, zeker voor de mensen van de volksjury. De daders krijgen zeker geen eerlijk proces. Het geval Janssen illustreert dit nog eens duidelijk, maar ook het proces 'Van Themsche' was een schoolvoorbeeld van hoe de media en de publieke opninie een serene rechtsgang belemmerd hebben. Niet dat ik enige sympathie voor seriemoordenaars en dolle schutters voel, maar iedereen - ook de grootste monsters - heeft recht op een eerlijk en onbevooroordeeld proces. Een schulduitspraak zou moeten gedaan worden door 'professionals', niet door mensen die niets van de juridische wereld kennen en reeds hun oordeel gevormd hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Weet jij meer over de motivatie om zulk een lichte straf te geven? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Als ik me niet vergis hebben ze een volksjury ingeroepen omwille van de onpartijdigheid en opdat men niet de mogelijkheid zou hebben om de jury om te kopen, maar al die zaken zijn hedendaags achterhaald en stemmen niet meer overeen met de werkelijkheid. Ik zou het erg vinden moest ik onterecht van moord worden beschuldigt en jan met de pet mag daar even gaan beslissen of ik den bak indraai of niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Sommigen zouden dan beweren dat in dat geval het volk niets meer te zeggen heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hij stapte er naar toe en mikte per ongeluk op de man zijn hoofd en haalde per ongeluk de trekker over. U ziet, het was per ongeluk. Laatst gewijzigd door Xenophon : 15 januari 2010 om 14:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
"De vijf mannen en zeven vrouwen van de jury waren duidelijk de mening toegedaan dat de schuld bij beide partijen lag. Ook Bockstal had zich in het verleden immers al eens schuldig gemaakt aan geweld: zijn moraliteitsverslag maakte melding van een incident in de motorclub waarbij hij een ander lid met een keu in de nek geslagen had". Voil�*, dames en heren: juryrechtspraak in België, anno 2010. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik was er dus niet bij, maar Paul wel. Laatst gewijzigd door Xenophon : 15 januari 2010 om 14:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() Meer duidelijkheid? Wanneer verwacht je die zo? Het proces is immers afgelopen en er zijn geen verdere beroepsmogelijkheden (en begin nu niet over cassatie). Het volk heeft gesproken: die gebrekkige heeft pech (want het was zelf ook geen heilige), de bijna-moordenaar heeft zich een vrouwtje aangeschaft in Thailand en kan triestig kijken, hij gaat vrijuit. En wie gelooft dat die kerel ook maar iets gaat betalen, is wel heel naïef.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Staatssecretaris
|
![]() Ge moet da begrijpen hé. Hij wou die man gewoon inhalen wanneer hij plots merkte dat er een geladen pistool aan zen hand hing. Toen hij da probeerde los te krijgen door er mee te zwaaien ging da af. Toevallig net op het moment dat het gericht was op de bestuurder naast hem. Die man zou eigenlijk schadevergoeding moeten krijgen. Al die valse beschuldigingen door de media. De stigmatisatie... En feit da hij niet stopte na het ongeluk was te wijten aan het feit dat hij half doof was en het pistool niet heeft horen afgaan.
![]() Laatst gewijzigd door Pieter B : 15 januari 2010 om 14:36. |
![]() |
![]() |