Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2010, 18:44   #3901
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
'Gij' is niet oudbollig. Wij gebruiken het hier dagdagelijks. U echter wilt van 'gij' iets oudbolligs maken. Omdat het in het hollandiseringsproces past. Laat de mensen in hun taal. En gebruikt u maar 'jij' en 'jullie' zoveel als u wilt.
Dat "oudbollig" van jou is dan toch geen tikfout, vermits je het tweemaal vermeldt. Ik heb zowel mijn Groene Boekje als mijn Van Dale geraadpleegd, en "oudbollig" staat niet eens vermeld. Wél "oubollig". Vind je soms dat "oubollig" te Hollands klinkt? Het is natuurlijk zo dat in jouw opinie zowel het Groene boekje als de Van Dale onvoldoende zuiver in de leer zijn. Jouw leer dan...
Oud 15 januari 2010, 18:45   #3902
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Bedankt. Zo ziet u maar weer eens dat het Nederlands zijn attractieve kanten heeft. Een Amerikaanse kennis van mij die in Japan woont, heeft Nederlands geleerd door iedere dag te luisteren naar Radio Nederland Wereldomroep en door dvd's te bekijken van onder meer de populaire jeugdserie 'Spangas'. Hij is uiteraard Engelstalig, maar hij gebruikt steevast het woord 'gemeente', omdat hij het kernachtiger vindt dan de Engelse varianten die de betekenis niet helemaal dekken, precies het gevoel dat in de door u aangeboden webstek wordt geschetst.

Mijn hart ligt in het Nederland(s).
Zijn er niet meerdere facetten aan de discussie?
- uitdrukken wat men precies meent of voelt. Hierbij zijn woorden uit andere talen soms nuttig: Wishful thinking, Fingerspitzengefühl, Unheimlich, .... Mij lijkt dat het gebruik van dergelijke woorden mag. Het Frans is er niet minder op geworden door mannequin te gebruiken.
- de standaard taal te gebruiken die de elite spreekt. De musical 'My fair Lady' liet zien hoe belangrijk uitspraak en woordgebruik is om aanvaard te worden in een groep.

Alle twee zijn ze belangrijk maar de doelstellingen zijn verschillend.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 18:51   #3903
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U bent gewoon een Nederlander in uw woorden en teksten in ieder geval. Dat moet u kunnen toegeven.
Natuurlijk is hij een Nederlander, net zoals jij en ik.
En daar bedoel ik mee : inwoner van de Nederlanden, inwoner van de Lage Landen. Enkel staatkundig woont ie in België, net zoals jij en ik.
Oud 15 januari 2010, 18:53   #3904
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U hebt me eens een keer betrapt op een fout. En dan was er nog een tikfout bij. Dat zal nog wel eens gebeuren. En u probeert daar nu munt uit te slaan. Als ik telkens wanneer u zulke fouten maakt, u zou moeten terecht wijzen (te beginnen met uw totaal foute repliek mbt tot 'benen houwen'), dan ben ik in het eerste half uur nog niet klaar. Dus u moet hier uw naamkaartje hier niet komen weggeven.
Wat is er in hemelsnaam fout aan mijn repliek over het woord 'beenhouwer'? Daarbij: 'Eens een keer betrapt op een fout'?

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 15 januari 2010 om 18:55.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 18:54   #3905
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Gij' is niet oudbollig. Wij gebruiken het hier dagdagelijks. U echter wilt van 'gij' iets oudbolligs maken. Omdat het in het hollandiseringsproces past. Laat de mensen in hun taal. En gebruikt u maar 'jij' en 'jullie' zoveel als u wilt.
Quercus had het héél duidelijk over de schrijftaal.
Ja, 'gij' is oubollig in de schrijftaal. Punt. Of noem mij één recent literair werk op waarin de 'gij'-vorm gehanteerd wordt.
Oud 15 januari 2010, 18:56   #3906
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Wat is er in hemelsnaam fout aan mijn repliek over het woord 'beenhouwer'?
[systemmodus] Gij zijt nen Ollander, dus al wa da ge zegt is zoewiezoe verkierd. [/systemmodus]

Laatst gewijzigd door job : 15 januari 2010 om 18:57.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 18:58   #3907
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarbij: 'Eens een keer betrapt op een fout'?
System bestaat enkel omdat ie fouten maakt.
Het zou maar saai zijn indien ie altijd gelijk zou hebben.
Oud 15 januari 2010, 18:59   #3908
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Quercus had het héél duidelijk over de schrijftaal.
Ja, 'gij' is oubollig in de schrijftaal. Punt. Of noem mij één recent literair werk op waarin de 'gij'-vorm gehanteerd wordt.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-...455/index.html
Oud 15 januari 2010, 19:04   #3909
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verdomme, in snelheid genomen, door ... een Nederlander...
Ik vermoed dat het enkel de titel is waarbij 'gij' gebruikt wordt.
Deze plechtige oubollige schrijftaal lijkt me een duidelijke verwijzing met knipoog naar de kerkelijke taal : de manier waarop de tien geboden omschreven worden.
'Gij zult....'
Oud 15 januari 2010, 19:11   #3910
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Verdomme, in snelheid genomen, door ... een Nederlander...
Ik vermoed dat het enkel de titel is waarbij 'gij' gebruikt wordt.
Deze plechtige oubollige schrijftaal lijkt me een duidelijke verwijzing met knipoog naar de kerkelijke taal : de manier waarop de tien geboden omschreven worden.
'Gij zult....'
Inderdaad
Oud 15 januari 2010, 19:21   #3911
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat "oudbollig" van jou is dan toch geen tikfout, vermits je het tweemaal vermeldt. Ik heb zowel mijn Groene Boekje als mijn Van Dale geraadpleegd, en "oudbollig" staat niet eens vermeld. Wél "oubollig". Vind je soms dat "oubollig" te Hollands klinkt? Het is natuurlijk zo dat in jouw opinie zowel het Groene boekje als de Van Dale onvoldoende zuiver in de leer zijn. Jouw leer dan...
Zijt ge alweer daar om met u vermanend Hollands vingertje de anderen op fouten te wijzen? Ge weet toch dat dit gevaarlijk is. Telkens als ge zulke drieste poging onderneemt, is er een kans van 100% dat ge van eenzelfde laken een broek krijgt. En dat is nu weer het geval. Ik heb trouwens niet lang moeten zoeken om uw zoveelste fout - in een lange rij - te vinden.

Uw bericht 378 in de draad 'Wanneer barst België'
Citaat:
Ben je daar echt van overtuigd, Nexer? Ik vermoed dat er wat betogingen en tricolore vlaggengezwaai zal zijn, vooral in "Bruxelles" waar veel van die geschminkte madammen wonen die elk jaar met een schril overslaand stemmetje "Vive Roi!" staan te gillen. Die zullen dan weer voor een tijdje hun balkon versieren met "les couleurs nationales". Maar dat zal dan ook ver al zijn. Verder zullen er enkele Belgicistische artiesten ?* la Arno (in 't Oostends) of Clouseau op TV geinterviewd worden. die krijgen van de V(?)RT wel gelegenheid om te zeggen hoe erg ze het vinden en hoezeer ze voor de toekomst bekommerd zijn. Er zal geluld worden over complotten en mensenrechten enzomeer...O ja, natuurlijk komt er ook nog wat armgezwaai van politieke België-plus fossielen zoals Eyskens of Willockx. Kortom, er zal wel wat ophef zijn. Maar indien er in het Vlaamse parlement een flink aangegroeide vertegenwoordiging van V-partijen zit, zal het wel koelen zonder blazen. Maar dat zal zeker pas gebeuren na de verkiezingen van 2011.
Niet 'enzomeer' maar 'en zo meer'. Hoeveel keer moet ik u dat nog zeggen.

En als u dan toch de pretentie hebt een Franse kreet te willen citeren, dan moet ge het wel correct doen:

Niet: Vive Roi, maar Vive le Roi.

Voorstel: toch maar zelf eerst wat terug op de schoolbanken vooraleer ge anderen terecht meent te wijzen.

En dus voor de zoveelste keer:
wie een put graaft voor een ander valt er zelf in!.

Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2010 om 19:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 19:32   #3912
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Gij' is niet oudbollig.
Zijt gij alweder aan het oudehoeren?
Oud 15 januari 2010, 19:44   #3913
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

En toch snap ik best waarom mensen zo'n punt maken van gij versus jij. Gij klinkt afstandelijker en beleefder. Jij klinkt harder en directer, en past daarmee beter bij de Hollandse aard. Maar dit is slecht mijn persoonlijke mening.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 19:52   #3914
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Zijt gij alweder aan het oudehoeren?
Da's schoon gezegd se.
Oud 15 januari 2010, 19:58   #3915
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijt ge alweer daar om met u vermanend Hollands vingertje de anderen op fouten te wijzen? Ge weet toch dat dit gevaarlijk is. Telkens als ge zulke drieste poging onderneemt, is er een kans van 100% dat ge van eenzelfde laken een broek krijgt. En dat is nu weer het geval. Ik heb trouwens niet lang moeten zoeken om uw zoveelste fout - in een lange rij - te vinden.
Maar waarom maakt gij u nu zo lastig? Vermits gij tot tweemaal toe "oudbollig" schrijft, zeg ik alzo tegen mijzelven: er moet hier toch verkeerd zijn gegaan? Waarom zou dienen mens dat nu doen, allé? Ik en versta dat niet! En dus heb tegen mijzelven gezegd: ik zal het hem vragen. En kijkt...nu geeft gij mij een antwoord. Maar dat bevredigt mij niet zulle! Want gij denkt dat ik u wilde op een fout betrappen hé? Maar gij zijt verkeerd zulle! Het was omdat ik uwe tweevoudige herhaling van die schrijfwijze niet begreep. Ziet gij dat nu? Hebt gij dat nu goed begrepen?
Ha ja, dat moet ik ook nog zeggen: ik en ben nog niet in dienen put gevallen. Maar ik ben nen voorzichtigen mens.

Laatst gewijzigd door quercus : 15 januari 2010 om 20:01.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 19:59   #3916
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
oudehoeren?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 20:09   #3917
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar waarom maakt gij u nu zo lastig? Vermits gij tot tweemaal toe "oudbollig" schrijft, zeg ik alzo tegen mijzelven: er moet hier toch verkeerd zijn gegaan? Waarom zou dienen mens dat nu doen, allé? Ik en versta dat niet! En dus heb tegen mijzelven gezegd: ik zal het hem vragen. En kijkt...nu geeft gij mij een antwoord. Maar dat bevredigt mij niet zulle! Want gij denkt dat ik u wilde op een fout betrappen hé? Maar gij zijt verkeerd zulle! Het was omdat ik uwe tweevoudige herhaling van die schrijfwijze niet begreep. Ziet gij dat nu? Hebt gij dat nu goed begrepen?
Ha ja, dat moet ik ook nog zeggen: ik en ben nog niet in dienen put gevallen. Maar ik ben nen voorzichtigen mens.
Begin maar eerst eens zelf zonder fouten te schrijven in plaats van constant anderen op hun schrijfouten te wijzen. U doet dat bij iedereen, zij het in veel mindere mate bij uw politieke geestesgenoten blijkbaar. Dus, hou op met zo schijnheilig te doen.

Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2010 om 20:14.
Oud 15 januari 2010, 20:13   #3918
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Begin maar eerst eens zelf zonder fouten te schrijven in plaats van constant anderen op hun schrijfouten te wijzen.

Laatst gewijzigd door quercus : 15 januari 2010 om 20:14.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 20:33   #3919
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Bovendien bestaan er dus wel degelijk wèl Oostenrijkers die beweren een 'aparte taal' te spreken. Nu, onze Zuid-Nederlandse variant is in de verste verte geen aparte taal, noch het Algemeen Oostenrijks Duits trouwens, maar als men beweert dat géén Oostenrijker erom zou malen dan denk ik dat men nog geen Oostenrijkse particularist gesproken heeft.
Fout.

In Oostenrijk bestaat particularisme niet, nooit bestaan eigenlijk. Want het rijk maakte continue deel uit van de ontwikkelingsgebied van het standaardDuits (in t.t. de situatie in Vlaanderen). Oostenrijkse woordenboek bevat geen dialect maar gewoon Duits met een beetje eigenheid (situatie vergelijkbaar met de Amerikaanse Webster versus de Britse Oxford, Longmans, etc). Oostenrijk was vroeger een soort "America" voor duitssprekenden (grootste Duitstalige staat).

Particularisme bestaat in Oostenrijk niet want Oostenrijk heeft geen aparte "Oostenrijkse" dialect. Dat bestaat niet. De oorspronkelijke volkstaal is het Beiers (Oostenrijkers zijn eigenlijk afstammelingen van Beierse cowboys/voortrekkers)
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 20:34   #3920
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jammer? Hoezo? Weet u dat men in Oostenrijk honderdend woorden heeft die als "algemeen Oostenrijk-Duits" kunnen doorgaan, maar die onbekend zijn in (noordelijk) Duitsland en die ook nog eens afwijken van het Standaardduits? Alleen beweren Oostenrijkers niet dat ze een andere taal spreken dan hun Duitse buren of dat ze miskend worden als de norm van het Standaardduits afwijkt van hun taalgebruik.
Oostenrijk is piepklein i.v.m. Duitsland.
Vlaanderen is 1/3 en Nederland 2/3
azert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be