![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#3901 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#3902 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
- uitdrukken wat men precies meent of voelt. Hierbij zijn woorden uit andere talen soms nuttig: Wishful thinking, Fingerspitzengefühl, Unheimlich, .... Mij lijkt dat het gebruik van dergelijke woorden mag. Het Frans is er niet minder op geworden door mannequin te gebruiken. - de standaard taal te gebruiken die de elite spreekt. De musical 'My fair Lady' liet zien hoe belangrijk uitspraak en woordgebruik is om aanvaard te worden in een groep. Alle twee zijn ze belangrijk maar de doelstellingen zijn verschillend.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3903 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En daar bedoel ik mee : inwoner van de Nederlanden, inwoner van de Lage Landen. Enkel staatkundig woont ie in België, net zoals jij en ik.
![]() |
![]() |
#3904 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 15 januari 2010 om 18:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3905 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ja, 'gij' is oubollig in de schrijftaal. Punt. Of noem mij één recent literair werk op waarin de 'gij'-vorm gehanteerd wordt.
![]() |
![]() |
#3906 |
Minister-President
|
![]() [systemmodus] Gij zijt nen Ollander, dus al wa da ge zegt is zoewiezoe verkierd. [/systemmodus]
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 15 januari 2010 om 18:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3907 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het zou maar saai zijn indien ie altijd gelijk zou hebben.
![]() |
![]() |
#3908 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3909 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik vermoed dat het enkel de titel is waarbij 'gij' gebruikt wordt. Deze plechtige oubollige schrijftaal lijkt me een duidelijke verwijzing met knipoog naar de kerkelijke taal : de manier waarop de tien geboden omschreven worden. 'Gij zult....'
![]() |
![]() |
#3910 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3911 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Uw bericht 378 in de draad 'Wanneer barst België' Citaat:
En als u dan toch de pretentie hebt een Franse kreet te willen citeren, dan moet ge het wel correct doen: Niet: Vive Roi, maar Vive le Roi. Voorstel: toch maar zelf eerst wat terug op de schoolbanken vooraleer ge anderen terecht meent te wijzen. En dus voor de zoveelste keer: wie een put graaft voor een ander valt er zelf in!. ![]() Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2010 om 19:51. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3912 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zijt gij alweder aan het oudehoeren?
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#3913 |
Minister-President
|
![]() En toch snap ik best waarom mensen zo'n punt maken van gij versus jij. Gij klinkt afstandelijker en beleefder. Jij klinkt harder en directer, en past daarmee beter bij de Hollandse aard. Maar dit is slecht mijn persoonlijke mening.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3914 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3915 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ha ja, dat moet ik ook nog zeggen: ik en ben nog niet in dienen put gevallen. Maar ik ben nen voorzichtigen mens.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 15 januari 2010 om 20:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3916 |
|
![]()
![]() |
#3917 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2010 om 20:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3918 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 15 januari 2010 om 20:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3919 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
In Oostenrijk bestaat particularisme niet, nooit bestaan eigenlijk. Want het rijk maakte continue deel uit van de ontwikkelingsgebied van het standaardDuits (in t.t. de situatie in Vlaanderen). Oostenrijkse woordenboek bevat geen dialect maar gewoon Duits met een beetje eigenheid (situatie vergelijkbaar met de Amerikaanse Webster versus de Britse Oxford, Longmans, etc). Oostenrijk was vroeger een soort "America" voor duitssprekenden (grootste Duitstalige staat). Particularisme bestaat in Oostenrijk niet want Oostenrijk heeft geen aparte "Oostenrijkse" dialect. Dat bestaat niet. De oorspronkelijke volkstaal is het Beiers (Oostenrijkers zijn eigenlijk afstammelingen van Beierse cowboys/voortrekkers) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3920 | |
|
![]() Citaat:
Vlaanderen is 1/3 en Nederland 2/3 |
|
![]() |
![]() |