Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2010, 12:57   #4201
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Kijk, ik heb net het omgekeerde idee.

Je hebt twee soorten buschauffeurs: Vriendelijke en Lompe.
Zowel in België als Nederland heb je de twee soorten.

Over dat 'dun laagje'.
Het is inderdaad wel zo dat, indien onze beleefdheid en correctheid met arrogantie en onbeschoftheid beantwoord wordt, we ons snel aanpassen aan onze gesprekspartner.

Daarvan zijn op dit forum talloze voorbeelden te vinden.

Nederlanders klagen over 'Hollanderhaat', maar beseffen te weinig dat ze dat gedrag dat daarvoor aanzien wordt eigenlijk uitlokken.

Wil je beleefd behandeld worden door Belgen, gedraag je dan beleefd.
Wil je directe en soms onbeschoft gedrag, gedraag je dan ook direct en onbeschoft.

Opnieuw, lees er dit forum op na voor voorbeelden.
Sorry, maar ik heb iets te veel ervaring met Vlamingen om dit te kunnen geloven. De Vlamingen maken zich schuldig aan talloze onbeschoftheden die onmogelijk geprovoceerd kunnen zijn. Dat de Nederlandse arrogantie dit soort gedrag zou uitlokken is alleen maar een smoesje.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 13:00   #4202
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Het is toen dat ik besefte dat dat zuiderlijke laagje vriendelijkheid wel erg dun is. Doe mij maar eerlijkheid, dan weet je wat je hebt.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Zelf ben ik ook een zuiderling. Maar ik heb liever de Hollandse botte eerlijkheid dan de achterbaksheid en valse bescheidenheid van de Vlamingen.
Oud 17 januari 2010, 13:00   #4203
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Niemand zal mij ooit doen schamen voor de vriendschap tussen Nederland en de VS. De Angelsaksisch cultuur mag men gerust de Nederlands-Angelsaksische cultuur noemen. De Republiek stond aan de basis van die cultuur, en heeft van daaruit de wereld veroverd. Het is dus niet zo dat wij slechts de Amerikanen willen imiteren.

De vriendschapsbanden zijn hecht en gaan ver terug. De oudste ambassade van de VS staat in Den Haag. Amsterdamse bankiers hebben de Amerikaanse onafhankelijkheidsstrijd gefinancieerd, en men kreeg de wapens aangeleverd via de Nederlandse Antillen. Amerika heeft ons nooit kwaad gedaan, terwijl vrijwel alle andere grote landen in Europa ons zijn binnengevallen.

Dat mensen als u die relatie als meester-slaaf bestempelen doet mij niets. Van de Belgen kun je toch niets anders verwachten dan rancune en hollanderhaat. Amerikanen praten niet slecht over ons, zoals de Belgen altijd doen. De Amerikanen zijn tenminste echte vrienden, in voorspoed en tegenspoed.
Zijt ge alweer daar met uw 'ollanderhaat'? Ge gebruikt het woord zodanig veel dat het een cliché is geworden. Een term zonder veel inhoud dus. Evenmin is het 'rancune'. De feiten zijn wat ze zijn en ze laten zien dat de Nederlanders vaak blind achter de VS aanhollen. Net zoals Groot-Britannië.

Laatst gewijzigd door system : 17 januari 2010 om 13:02.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 13:02   #4204
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zijt ge alweer daar met uw 'ollanderhaat'? Ge gebruikt het woord zodanig veel dat het een cliché is geworden. Een term zonder veel inhoud dus. Evenmin is het 'rancune'. De feiten zijn wat ze zijn en ze laten zien dat de Nederlanders vaak achter de VS aanhollen. Net zoals Groot-Britannië.
En de Belgen rennen dan weer vaak achter de Fransen aan. Zo heeft iedereen zijn sympathieën. Met dat verschil dat Amerika ons nog nooit kwaad heeft gedaan, terwijl de Fransen de grootste vijand zijn die de Nederlanden ooit hebben gekend.
Oud 17 januari 2010, 13:04   #4205
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nochtans zijn er ook verslagen van Nederlanders die hier al ettelijke jaren wonen. En zij vinden het goed in België. Maar steeds weer komen deze mensen tot de vaststelling dat er inderdaad een groot verschil is tussen Nederlanders en Vlamingen en dat een samengaan uit den boze is. Wel een samenwerking, dat zien deze mensen wel zitten. En ik ook trouwens.
Natuurlijk is het goed in Belgie...als je weinig met Belgen te maken hebt. Zelf heb ik ook overwogen om een huis vlak over de grens te kopen. De huizen zijn daar goedkoper dan in Nederland. En toch kan je dan je leven in Nederland voortzetten. Maar met een sympathie voor dat land of de inwoners heeft dat niets te maken.
Oud 17 januari 2010, 13:06   #4206
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza"
En de Belgen rennen dan weer vaak achter de Fransen aan. Zo heeft iedereen zijn sympathieën. Met dat verschil dat Amerika ons nog nooit kwaad heeft gedaan, terwijl de Fransen de grootste vijand zijn die de Nederlanden ooit hebben gekend
Dat is correct.
Oud 17 januari 2010, 13:17   #4207
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben akkoord met je dat Nederlanders weinig van Vlaanderen en nog minder van België weten.

De vele bijdragen van enkele Nederlanders hier tonen dit keer op keer weer aan.

Maar dat 'haten' zou ik wel ietwat willen nuanceren.

Het is zo dat Nederlanders over het algemeen een andere mentaliteit hebben dan Belgen, vooral dat ze nogal arroganter over komen.
Ik zeg niet dat jullie arrogant zijn, maar het komt dikwijls zo over bij ons.

En daarom zullen we wat afstandelijk zijn tegenover Nederlanders.
Misschien dat dit als 'haten' overkomt maar het is zeker niet zo bedoeld.

Maar ik heb ook een Nederlandse collega die van dag 1 vrij arrogant begon op haar nieuwe werk.
Ze weigert haar gedrag aan te passen in haar communicatie naar ons toe.
In plaats van wat bescheidener te worden gaat ze zich nog arroganter gaan gedragen, en dat wordt natuurlijk niet in dank aanvaard.

Bij haar zal je wel kunnen zeggen dat sommigen niets met haar willen te maken hebben, maar zelfs daar is er geen sprake van 'haten'
Dat kan gebeuren, misschien dat ze in Nederland net zo wordt ervaren.
Oud 17 januari 2010, 13:26   #4208
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard Fransen, Nederlanders, Belgen enz.

Citaat:
En de Belgen rennen dan weer vaak achter de Fransen aan. Zo heeft iedereen zijn sympathieën. Met dat verschil dat Amerika ons nog nooit kwaad heeft gedaan, terwijl de Fransen de grootste vijand zijn die de Nederlanden ooit hebben gekend.
Als zich hier nu ook nog een Fransman in de scheldpartij mengt, zullen we moeten erkennen dat de arme man er ook niet aan kan doen. Fransen zijn net als Nederlanders vaak recht voor de raap, dus, als ik het hier allemaal goed begrijp, noorderlingen.

Wat die directe communicatie betreft: ze is niet altijd de eerlijkste communicatie. Soms is het eerlijker, iets niet te zeggen, bij voorbeeld als het verkeerd dreigt te worden begrepen. Wie echt eerlijk wil zijn, moet zich direct en indirect kunnen uiten. De discussie of Vlaanderen bij Wallonië, bij Nederland of bij alles of niets hoort, zou eigenlijk toch over iets anders mogen gaan dan de vraag, wie we aardig vinden of wie de beste communicatiestijl hanteert.

Dat Henri1 van Walen houdt, kan ik best begrijpen. De Belgen zijn misschien nergens zo hartelijk en joviaal als in Luik. Ik hou ook wel van Walen. Maar ik heb in alle mogelijke situaties Nederlanders (als kampeerder, op de werkvloer, in vrijwilligerswerk...) leren kennen, en dat waren fijne mensen - maar ook niet allemaal. Waarom moet het steeds weer het ene of het andere zijn? En zoals ik hier al heb betoogd, is de vraag of Vlaanderen aan Nederland wordt gehecht, nog lang niet aan de orde in de echte politiek.

Amerikanen heb ik als hartelijke en beleefde mensen leren kennen, maar om nu te zeggen dat "ze" ons nog geen haar hebben gekrenkt... Ja, de gewone Amerikaan begrijpt er natuurlijk ook niets van, wordt ook maar misleid en misbruikt, maar zijn regering is wel de speelbal van een bijzonder criminele bende (de FED in de eerste plaats), die de hele wereld via het rentemechanisme en de dollarhegemonie heeft uitgezogen. Al is de ECB goed bezig, de schurkenrol over te nemen.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 17 januari 2010 om 13:38.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 13:27   #4209
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U verlegt weer de discussie. Maar goed, ik wil daar wel op ingaan. Wij lopen achter niemand aan. Wat u beweert is weer eens sloganeske taal. Wat wel overeenstemt met de waarheid, is dat Frankrijk onze tweede grootste handelspartner is. Wij Belgen, spelen ook volledig de Europese kaart(en maken als dusdanig deel uit van het 'oude' Europa) en op dit vlak komen wij inderdaad vaak overeen met Frankrijk. Dat is juist. Maar niet alleen met Frankrijk. Ook met Duitsland.
Oud 17 januari 2010, 13:29   #4210
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Dat is zoals met de taal. Als de Vlamingen NL als officiële taal willen gebruiken, geen probleem voor de Nederlanders maar wel op voorwaarde dat de Nederlanders de baas zijn en de norm bepalen.
Zo gaat dat toch niet helemaal. Zoals Spinoza al elders op dit forum heeft aangegeven, hebben de Vlamingen vrijwillig voor de Nederlandse standaardtaal gekozen. Dat houdt ook de zaken in die er al in de taal vaststonden. Je verwacht toch niet dat deze standaard uit elkaar wordt gehaald en anders in elkaar wordt gezet om sommige Vlamingen te plezieren? Wel kunnen mensen uit het zuiden van het Nederlandse taalgebied invloed uitoefenen op de verdere ontwikkeling van de gemeenschappelijke taal door een afbraak van de politiek gemotiveerde grenzen tussen de mediaruimten van beide delen van het taalgebied en door een massale aanwezigheid in de gemeenschappelijke mediaruimte.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 17 januari 2010 om 13:31.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 13:32   #4211
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is het goed in Belgie...als je weinig met Belgen te maken hebt. Zelf heb ik ook overwogen om een huis vlak over de grens te kopen. De huizen zijn daar goedkoper dan in Nederland. En toch kan je dan je leven in Nederland voortzetten. Maar met een sympathie voor dat land of de inwoners heeft dat niets te maken.
U bent niet erg realistisch in uw analyse. Als men ettelijke jaren in België woont, en meer bepaald in Vlaanderen, dan zal men op termijn toch ook wel kennis maken met het reilen en het zeilen van de doorsnee-Vlaming. Men moet eens naar de bakker, naar de beenhouwer, men gaat eens op café, of naar de droogkuis, of naar een culturele manifestatie, men heeft op de duur Belgische kennissen, enz, enz. Dat lijkt me toch de evidentie zelf. En zeker als men in de stad woont.
Oud 17 januari 2010, 13:32   #4212
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
U verlegt weer de discussie. Maar goed, ik wil daar wel op ingaan. Wij lopen achter niemand aan. Wat u beweert is weer eens sloganeske taal. Wat wel overeenstemt met de waarheid, is dat Frankrijk onze tweede grootste handelspartner is. Wij Belgen, spelen ook volledig de Europese kaart(en maken als dusdanig deel uit van het 'oude' Europa) en op dit vlak komen wij inderdaad vaak overeen met Frankrijk. Dat is juist. Maar niet alleen met Frankrijk. Ook met Duitsland.
Zo kun je het ook zeggen. Maar het is duidelijk dat Van Rompuy alleen maar EU-president kon worden omdat de Fransen hem zien als een braaf sloofje. Balkenende had teveel vijanden gemaakt in vergelijk met die nietszeggende Belg.
Oud 17 januari 2010, 13:36   #4213
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo kun je het ook zeggen. Maar het is duidelijk dat Van Rompuy alleen maar EU-president kon worden omdat de Fransen hem zien als een braaf sloofje. Balkenende had teveel vijanden gemaakt in vergelijk met die nietszeggende Belg.
Men kan misschien ook zeggen dat Balkenende het niet is geworden omdat hij het Frans niet machtig was. Dat ligt korter bij de waarheid. Want ik ben er quasi-zeker van, moest hij die taal wel meester zijn geweest, dat hij het zou zijn geworden. Van Rompuy spreekt drie vreemde talen vloeiend: Duits, Engels en Frans. Wel belangrijk voor een voorzitter van de EU.

Bovendien heeft men natuurlijk niet vergeten dat de Nederlandse bevolking de Europese grondwet heeft weggestemd. Maar volgens mij is dat maar een klein obstakel geweest in de hindernissen die Balkenende naast het voorzitterschap deden grijpen.

Laatst gewijzigd door system : 17 januari 2010 om 13:39.
Oud 17 januari 2010, 13:37   #4214
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Dat Henri1 van Walen houdt, kan ik best begrijpen. De Belgen zijn misschien nergens zo hartelijk en joviaal als in Luik. Ik hou ook wel van Walen. Maar ik heb in alle mogelijke situaties Nederlanders (als kampeerder, op de werkvloer, in vrijwilligerswerk...) leren kennen, en dat waren fijne mensen - maar ook niet allemaal. Waarom moet het steeds weer het ene of het andere zijn? En zoals ik hier al heb betoogd, is de vraag of Vlaanderen aan Nederland wordt gehecht, nog lang niet aan de orde in de echte politiek.
Ook ik wil graag van de Vlamingen houden. Maar in werkelijkheid moet ik grote moeite doen om ze niet te haten. Als je jarenlang wordt geconfronteerd met de enorme haat die Vlamingen koesteren tegenover Nederlanders, dan is het moeilijk om niet terug te haten. En altijd als het de goede kant op begint te gaan, dan kom je er weer eentje tegen die bakken met stront uitstort over Nederland.
Oud 17 januari 2010, 13:39   #4215
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Ik ben blij voor europa dat Balkenende geen president is geworden. Dat zou zelfs van de meest fervente eurofiel een scepticus hebben gemaakt.
Oud 17 januari 2010, 13:39   #4216
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier ben ik het helemaal mee eens. Zelf ben ik ook een zuiderling. Maar ik heb liever de Hollandse botte eerlijkheid dan de achterbaksheid en valse bescheidenheid van de Vlamingen.
Er is precies meer sprake van Belgenhaat dan Hollanderhaat

Kijk, je staaft hier direct mijn punt.

Zulke 'directe/onbeschofte' reacties op een vrij beleefde mening van een Belg sturen de discussie direct de verkeerde richting uit.

Niet alleen Belgen hebben lange tenen, maar ook Nederlanders.

Dit maakt dialoog en samenwerking al vrij moeilijk, maar toont aan dat samenleven onmogelijk is.
Oud 17 januari 2010, 13:40   #4217
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Ik ben blij voor europa dat Balkenende geen president is geworden. Dat zou zelfs van de meest fervente eurofiel een scepticus hebben gemaakt.
Mee eens. Maar voor Van Rompuy gaat mijn hart ook niet sneller kloppen.
Oud 17 januari 2010, 13:41   #4218
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook ik wil graag van de Vlamingen houden. Maar in werkelijkheid moet ik grote moeite doen om ze niet te haten. Als je jarenlang wordt geconfronteerd met de enorme haat die Vlamingen koesteren tegenover Nederlanders, dan is het moeilijk om niet terug te haten. En altijd als het de goede kant op begint te gaan, dan kom je er weer eentje tegen die bakken met stront uitstort over Nederland.
Het omgekeerde is ook waar hoor, Spinoza.
Oud 17 januari 2010, 13:41   #4219
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Tja en dan kan men daaraan toevoegen: een zogenaamde fervente eurofiel en minstens even fervente amerikanofiel in één persoon, is dat wel altijd te verzoenen? Ik vrees van niet.

Laatst gewijzigd door system : 17 januari 2010 om 13:42.
Oud 17 januari 2010, 13:42   #4220
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is precies meer sprake van Belgenhaat dan Hollanderhaat

Kijk, je staaft hier direct mijn punt.

Zulke 'directe/onbeschofte' reacties op een vrij beleefde mening van een Belg sturen de discussie direct de verkeerde richting uit.

Niet alleen Belgen hebben lange tenen, maar ook Nederlanders.

Dit maakt dialoog en samenwerking al vrij moeilijk, maar toont aan dat samenleven onmogelijk is.
Nederlanders hebben grotere voeten dan Belgen, dus het lijkt me ook logisch dat ze langere tenen hebben.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be