Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2010, 14:49   #21
funzo
Burger

funzo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mcnab Bekijk bericht
Ik weet niet of dat wel volledig klopt wat je zegt.
Mijn hond is ook al van bij aankoop gechipt.
Maar je dient wel zelf je registratieformulier op te sturen.
ik bedoel hoe het zou moeten zijn, niet hoe het nu is
Oud 15 januari 2010, 14:56   #22
Mcnab
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door funzo Bekijk bericht
ik bedoel hoe het zou moeten zijn, niet hoe het nu is
Ok

Klinkt allemaal mooi natuurlijk, maar ik kan me wel inbeelden dat er sommige dan tot wrede toestanden in staat zijn als ze perse van hun hond afwillen, maar opzien tegen de kosten van onderhoud in een asiel.
Mcnab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 17:07   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik denk niet dat er een wettelijke lijst van gevaarlijke rassen bestaat in Vlaanderen.

Bij pogingen om die lijst op te stellen, hebben voldoende hondenliefhebbers en veeartsen laten weten dat zo'n lijst redelijk onzinnig is.
Wat niet belet dat er in het buitenland wel lijsten zijn. Maar swat.

Privaat honden kweken is geen gevaarlijke bezigheid. Zo'n volkse hobbie zou niet teveel in de weg gelegd mogen worden, vind ik.

Als hondenliefhebber en -bezitter, vind ik wel het volgende:

Wat wel zou moeten ingevoerd worden om de problematiek tegen te gaan: verregaande bevoegdheid van de kommissaris van de polies, om een hond die geacht wordt gevaarlijk te zijn door de kombinasie eigenaar/hond of bewaker/hond, preventief af te laten maken op volledige kosten van de eigenaar.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 15 januari 2010 om 17:09.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 17:14   #24
Mcnab
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Wat wel zou moeten ingevoerd worden om de problematiek tegen te gaan: verregaande bevoegdheid van de kommissaris van de polies, om een hond die geacht wordt gevaarlijk te zijn door de kombinasie eigenaar/hond of bewaker/hond, preventief af te laten maken op volledige kosten van de eigenaar.
Dan zou ik eerder opteren voor een clausule in de wet die het mogelijk maakt dat een "gevaarlijke hond" onder dwang kan worden afgenomen en herplaatst worden.
Ik denk dat er genoeg vrijwilligers rondlopen om dit mogelijk te maken.
Oud 15 januari 2010, 23:21   #25
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nen Stafford.
Is mijn trouwste gezel.

Ik had eerst de hond, dan mijn dochter.
De hond wel samen aangekocht met mijn vriendin, de moeder van mijn dochter.
Ze moest echt mij hebben, het was alsof het lot manifesteerde hoe mijn hond in mijn bezit kwam.

Ze deed der dan ook verdekke alles voor dat ik haar (jup teekfe) toch maar zou meepakken

We dachten dat ze jaloers ging zijn naartoe ons kind, aangezien zij eerst was. Dat viel tot onze grote verbazing zo goed mee dat het vanzelf leek te gaan. De hond is dan ook volgepompt met liefde. Ze heeft wel haar eigen karakter en kan al eens koppig doen. Maar agressief naartoe mensen heb ik nog NOOIT gezien.

Wel heb ik haar als pup de grens moeten tonen toen haar spelen uitliep. Toen ze overging van speelgoed naar arm of gezicht.
Ze pakte altijd naar mijne neus, al spelend maar toch venijnig genoeg om het te voelen.
Bij het nekvel gepakt, tegen de muur geplakt, in de ogen gekeken en gezegd: "Ik ben boske!"

Ook bij het wandelen was ze als pup veel te enthousiast in het begin.
Zeer hard aangetoond dat het niet kon.

Een hond is tam te maken, maar sommige vragen echt wel in het begin een harde aanpak om de discipline te begrijpen.

Een hond tast ook zijn grenzen af, aan de baas erop in te grijpen.

Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 15 januari 2010 om 23:26.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 00:13   #26
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Ik heb nen Stafford.
Is mijn trouwste gezel.

Ik had eerst de hond, dan mijn dochter.
De hond wel samen aangekocht met mijn vriendin, de moeder van mijn dochter.
Ze moest echt mij hebben, het was alsof het lot manifesteerde hoe mijn hond in mijn bezit kwam.

Ze deed der dan ook verdekke alles voor dat ik haar (jup teekfe) toch maar zou meepakken

We dachten dat ze jaloers ging zijn naartoe ons kind, aangezien zij eerst was. Dat viel tot onze grote verbazing zo goed mee dat het vanzelf leek te gaan. De hond is dan ook volgepompt met liefde. Ze heeft wel haar eigen karakter en kan al eens koppig doen. Maar agressief naartoe mensen heb ik nog NOOIT gezien.

Wel heb ik haar als pup de grens moeten tonen toen haar spelen uitliep. Toen ze overging van speelgoed naar arm of gezicht.
Ze pakte altijd naar mijne neus, al spelend maar toch venijnig genoeg om het te voelen.
Bij het nekvel gepakt, tegen de muur geplakt, in de ogen gekeken en gezegd: "Ik ben boske!"

Ook bij het wandelen was ze als pup veel te enthousiast in het begin.
Zeer hard aangetoond dat het niet kon.

Een hond is tam te maken, maar sommige vragen echt wel in het begin een harde aanpak om de discipline te begrijpen.

Een hond tast ook zijn grenzen af, aan de baas erop in te grijpen.
Bij mij thuis hebben we altijd al Boxers gehad, dat is in principe altijd goed gegaan. Hoewel toen ik geboren ben schijnen we een hond te hebben gehad die iets te waaks was. Mijn gezinsleden konden naar me toe, maar naar anderen toe was die hond iets te waaks, dus die is uiteindelijk aan een boer verkocht als waakhond. (Alles heb ik van horen zeggen)Toch heb ik nooit problemen met honden gehad, gedeeltelijk ook omdat ik ze al heb gekend sinds ik in de luiers zat. Het is gedeeltelijk ook al een 'houding'(bij gebrek aan een beter woord) en consequent zijn oftewel grenzen stellen. Toch is een hondenschool wel nuttig (zeker doen, maar je bent er dan nog niet), maar voldoende tijd aan je hond besteden is zeker zo belangrijk.
Oud 17 januari 2010, 09:20   #27
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Hondenschool zou mijn insziens bij bepaalde rassen verplicht moeten zijn.
En dan denk ik bij rassen vanaf een bepaalde bijtkracht/grote/gewicht.
Volledig mee akkoord. En dat is niet enkel om de hond te trainen maar vooral het baasje.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 17 januari 2010 om 09:21.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 10:23   #28
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

ja, dat bestaat.

De labrador die bijzonder geliefd is, is meteen ook de gevaarlijkste, nog erger dan de pitbull, op vlak van aggressieve uitvallen. Hoewel honden als pitbulls wat meer aandacht krijgen door de gevolgen van hun type beten, zijn de meeste bijtwondes die behandeld worden in ziekenhuizen van labradors.

One day we're going to eat you alive

Laatst gewijzigd door Raven : 17 januari 2010 om 10:25.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 10:48   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zou ik eerder opteren voor een clausule in de wet die het mogelijk maakt dat een "gevaarlijke hond" onder dwang kan worden afgenomen en herplaatst worden.
Ik denk dat er genoeg vrijwilligers rondlopen om dit mogelijk te maken.
Inderdaad, daar ga ik mee akkoord;

als de kommeseir de kombinasie eigenaar/hond gevaarlijk vindt (al was het maar omdat de hond niet goed bewaakt wordt en een tweede keer kon ontsnappen en daardoor een gevaar was om verkeersongevallen ... bla bla ...), dan wordt de eigenaar onteigend.
Op kosten van de onteigende kan dan de hond enige tijd in een aziel voor mogelijke adopsie, tenzij de hond echt te gevaarlijk zou zijn, zelfs voor iemand die de hond goed kan bewaken in een degelijk kot enz. (voorbeeld: zo'n hond die zodanig verkeerd mismeesterd is door zijn baasje, echt getraind op agressie zonder grenzen ... bla bla ...)

Oh ja, natuurlijk hoort daar voor de onteigende een verbod bij, om nog honden te houden. Tenzij na een aantal jaren, mits aanvraag aan de polies, en dan voor een poedeltje of een pekineeske.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 11:25   #30
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
ja, dat bestaat.

De labrador die bijzonder geliefd is, is meteen ook de gevaarlijkste, nog erger dan de pitbull, op vlak van aggressieve uitvallen. Hoewel honden als pitbulls wat meer aandacht krijgen door de gevolgen van hun type beten, zijn de meeste bijtwondes die behandeld worden in ziekenhuizen van labradors.

One day we're going to eat you alive
Er bestaat géén lijst van gevaarlijke rassen in België. Die heeft een tijd bestaan maar is weer afgevoerd. Net voor de reden dat u hier aanhaalt. Men kon niet een verband leggen tussen bijt incidenten en bepaalde rassen.
Tussen haakjes, de labrador is ondertussen ingehaald door Jack's en Goldens.
O, en de RAD wet is nederlands, was idd gericht op niet raszuivere pitachtigen maar is ondertussen ook weer aangepast. Nu gaat het niet meer over rassen maar over honden in het algemeen die gevaarlijk gedrag vertonen. Die kunnen ter plaatse in beslag genomen worden waarna ze eerst worden geëvolueerd door "experts, humhum" ala Geertje.
En in Duitsland is die lijst afhankelijk van land tot land wel of niet bestaande. In bepaalde landen (Saarland, Rheinland) moet je in principe voor elke hond die een schoft hoogte van meer dan 40 cm heeft een muilband bij je hebben. Politie kan eisen dat je die opzet.
In Frankrijk, Italië en nog andere landen bestaat die dan weer wel.
Meer info per land kun je hier vinden:
http://www.dogsincluded.nl/invoer/invoer-regels.htm

Probleem is, zoals aangehaald, niet de honden maar de baasjes.
In al die jaren dat ik met honden bezig ben heb ik slechts 3 maal een hond meegemaakt die gewoon, bij gebrek aan een beter woord, gestoord waren.
Het opvoeden is cruciaal, maar ook het herkennen van lichaamstaal word verschrikkelijk verwaarloost.
Een hond kan niet praten, niet echt toch, en vertaald 98% van zijn gevoelens, verlangens, hoop enz door subtiele veranderingen in hun lichaamstaal.
Hoeveel mensen zouden weten dat de voorhoofd fronsen bij mensen en honden gelijk is? Dat je een hond die je niet kent juist niet in de ogen moet staren maar best gewoon negeert. Dat je door je volledig om te draaien juist prooi gedrag simuleert. Enz enzovoort.
Hiërarchie is ook enorm belangrijk. Anders gaat de hond de leiding nemen, wat vrij logisch is daar hij niet echt kan leven zonder, en proberen orde op zaken te stellen op zijn manier.
Maar hij kan niet praten. Tenzij met die 42 staalharde argumenten in hun mond.
En dan krijgen we een "gevaarlijke" hond.
Het is echter een feit dat bepaalde honden daar veel verder in kunnen gaan dan andere. De soorten die ik persoonlijk de straatvechters noem.
Maar het is ook bewezen (neemt bv de Tosa, de Bull Mastif, Fila Brasileiro enz om eens enkele andere te noemen dan de Pits) dat als verantwoordelijke mensen de kans krijgen men van die straatvechters weer honden kan maken die wel in de maatschappij passen.

Het blijft echter dweilen met de kranen open. Men zou evengoed kunnen zeggen dat mensen niet met SUV's, BMW's, Mercedes of Golf GTI's zouden mogen rijden.
Zet daar een verantwoordelijke chauffeur in en er is geen vuiltje aan de lucht. Maar hoeveel zijn er verantwoordelijke chauffeurs en geen ego verlengers?

Laatst gewijzigd door Erwinvds : 17 januari 2010 om 11:27.
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 11:38   #31
Mcnab
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds Bekijk bericht
Er bestaat géén lijst van gevaarlijke rassen in België. Die heeft een tijd bestaan maar is weer afgevoerd. Net voor de reden dat u hier aanhaalt. Men kon niet een verband leggen tussen bijt incidenten en bepaalde rassen.
Tussen haakjes, de labrador is ondertussen ingehaald door Jack's en Goldens.
O, en de RAD wet is nederlands, was idd gericht op niet raszuivere pitachtigen maar is ondertussen ook weer aangepast. Nu gaat het niet meer over rassen maar over honden in het algemeen die gevaarlijk gedrag vertonen. Die kunnen ter plaatse in beslag genomen worden waarna ze eerst worden geëvolueerd door "experts, humhum" ala Geertje.
En in Duitsland is die lijst afhankelijk van land tot land wel of niet bestaande. In bepaalde landen (Saarland, Rheinland) moet je in principe voor elke hond die een schoft hoogte van meer dan 40 cm heeft een muilband bij je hebben. Politie kan eisen dat je die opzet.
In Frankrijk, Italië en nog andere landen bestaat die dan weer wel.
Meer info per land kun je hier vinden:
http://www.dogsincluded.nl/invoer/invoer-regels.htm

Probleem is, zoals aangehaald, niet de honden maar de baasjes.
In al die jaren dat ik met honden bezig ben heb ik slechts 3 maal een hond meegemaakt die gewoon, bij gebrek aan een beter woord, gestoord waren.
Het opvoeden is cruciaal, maar ook het herkennen van lichaamstaal word verschrikkelijk verwaarloost.
Een hond kan niet praten, niet echt toch, en vertaald 98% van zijn gevoelens, verlangens, hoop enz door subtiele veranderingen in hun lichaamstaal.
Hoeveel mensen zouden weten dat de voorhoofd fronsen bij mensen en honden gelijk is? Dat je een hond die je niet kent juist niet in de ogen moet staren maar best gewoon negeert. Dat je door je volledig om te draaien juist prooi gedrag simuleert. Enz enzovoort.
Hiërarchie is ook enorm belangrijk. Anders gaat de hond de leiding nemen, wat vrij logisch is daar hij niet echt kan leven zonder, en proberen orde op zaken te stellen op zijn manier.
Maar hij kan niet praten. Tenzij met die 42 staalharde argumenten in hun mond.
En dan krijgen we een "gevaarlijke" hond.
Het is echter een feit dat bepaalde honden daar veel verder in kunnen gaan dan andere. De soorten die ik persoonlijk de straatvechters noem.
Maar het is ook bewezen (neemt bv de Tosa, de Bull Mastif, Fila Brasileiro enz om eens enkele andere te noemen dan de Pits) dat als verantwoordelijke mensen de kans krijgen men van die straatvechters weer honden kan maken die wel in de maatschappij passen.

Het blijft echter dweilen met de kranen open. Men zou evengoed kunnen zeggen dat mensen niet met SUV's, BMW's, Mercedes of Golf GTI's zouden mogen rijden.
Zet daar een verantwoordelijke chauffeur in en er is geen vuiltje aan de lucht. Maar hoeveel zijn er verantwoordelijke chauffeurs en geen ego verlengers?
Mooie post

Vele mensen kennen idd niet veel van de lichaamstaal van een hond af.
Je over een vreemde hond bukken komt dominant over en bij sommige honden zal je dan reactie krijgen.

Zoals je aanhaalde is het idd het beste om vreemde honden niet in de ogen te kijken.
En als je toch een vreemde/angstige hond benadert dan doe je dit best door naast hem te kijken en je hand rustig onder zijn kin te plaatsen.
Wat velen doen is op het kopje aaien en dat is en totaal foute benadering.

Laat een kind een hond op een foute manier benaderen + een baasje dat niet consequent geweest is en je krijgt het zoveelste bijtincident.
Totaal niet de fout van de hond, want die reageerd gewoon zoals het in zijn natuur zit.
Oud 17 januari 2010, 11:44   #32
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bestaat er nog zoiets als een "gevaarlijke" hondenlijst.
Heb er al veel op zitten zoeken, maar vind het niet.

Wat te doen met "gevaarlijke honden"?
Mijn insziens zijn het veelal de baasjes die het gevaar in de hand werken.
Ik zelf ben eigenaar van een mechelse scheper.
Denk dat deze wel op de lijst van "gevaarlijke" honden kan geplaatst worden.

Er zijn de laatste maanden genoeg bijtincidenten geweest om dit even de aandacht te geven.

Hoe hiermee omgaan?
Velen zijn niet verantwoord bezig met hun hond.
Wat is de oplossing? Verplichte gehoorzaamheidstraining in een erkende school?
Een hondenbewijs net zoals men een rijbewijs heeft?

Honden zijn de beste vrienden die je kan hebben, maar in de verkeerde handen worden het moordwapens.
Vooral de kinderen worden er slachtoffer van.
Gevaarlijke honden bestaan niet. Honden opgevoed door gevaarlijke baasjes bestaan wel.

Gegen dummheit kämpfen, selbst Götter vergebens.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 12:48   #33
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

Uiteindelijk is elke hond potentieel gevaarlijk. Ik zeg niet dat elke hond iemand gaat bijten, maar zeker ben je nooit.
de kleine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 13:32   #34
Punk
Banneling

Standaard

In de meeste gevallen ligt het aan het baasje maar dan vraag ik mij steeds af; waarom word de hond dan altijd afgemaakt?
Punk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 13:36   #35
Mcnab
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Punk Bekijk bericht
In de meeste gevallen ligt het aan het baasje maar dan vraag ik mij steeds af; waarom word de hond dan altijd afgemaakt?
Criminelen behandelen ze met een fluwelen handschoen.
Honden afmaken is barbaars.

Zo mooi

http://nl15.tribalwars.nl/staemme.ph...overview&intro
Oud 17 januari 2010, 14:03   #36
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ERLICH Bekijk bericht
Gevaarlijke honden bestaan niet.
Toch wel.

Het is niet altijd de schuld van de baasjes. In veel gevallen wel uiteraard, maar sommige honden zijn nu éénmaal agressiever dan andere.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 18:32   #37
Mcnab
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Toch wel.

Het is niet altijd de schuld van de baasjes. In veel gevallen wel uiteraard, maar sommige honden zijn nu éénmaal agressiever dan andere.
Klopt.
Maar dan spreken we over een foute bloedlijn, die er in de eerste plaats al nooit had mogen zijn
Oud 17 januari 2010, 19:31   #38
NoTuma
Provinciaal Statenlid

NoTuma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helaas wel.
Denk dat een vergunning (net zoals bij het vissen), niet misplaatst zou zijn om bepaalde dieren te houden.

Hondenschool zou mijn insziens bij bepaalde rassen verplicht moeten zijn.
En dan denk ik bij rassen vanaf een bepaalde bijtkracht/grote/gewicht.
Akkoord, want een getrainde hond (pakwerk) in de handen van de verkeerde persoon is volgens mij nog gevaarlijker...dan pas is het een wapen.

Enkel school verplichten is dus niet voldoende.

Eigenlijk zou er eerst een psychologische test moeten afgenomen worden om te kijken hoe agressief het baasje is en of hij zijn agressies onder controle kan houden...indien niet is een vlinderhondje de beste oplossing

Laatst gewijzigd door NoTuma : 17 januari 2010 om 19:33.
NoTuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 19:40   #39
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt.
Maar dan spreken we over een foute bloedlijn, die er in de eerste plaats al nooit had mogen zijn
En spijtig genoeg zijn veel van die bloedlijnen voort gekomen uit de ring sport.
Neemt nu schepers. Ras standaard voor meeste schepers vermeldt argwanendheid, niet agressiviteit. Maar een dergelijke hond zal nooit een mooie "volle" beet geven. Nu neemt een scheper die nog origineel is, die bijt niet vol, die pitst. Wat ben je met een herder die je als ze een stuk vee corrigeren die ipv een neep te geven er meteen een hele hap uit nemen. Spijtig genoeg kijken de mensen ernaar en denken dan dat de bijter een Goede hond is. In werk omstandigheden (herderen) zou zo een hond geen lang leven beschoren zijn. Maar dank zij de IPO wedstrijden lopen er meer van de laatste rond dan van de eerste.
Ook moet er verschil gemaakt worden tussen de verschillende soorten agressies. Angst bijters bv hebben geleerd dat agressief gedrag zelf belonend werkt, same met een hond die geen structuur in zijn leven heeft, een hond is en blijft een opportunist pur sang. Gewoon echte agressieve honden bestaan niet.
Altijd zit er een reden achter, gewoonlijk onzekerheid.
Als je een echte agressieve hond vindt, zit er gewoonlijk een medische reden achter (heren tumor in vele gevallen) of echte roedel honden die hun leven, moederziel alleen, lang opgesloten zijn in een kennel. Vele wedstrijd herders worden precies om die reden in een kennel gehouden trouwens.
Ik spreek hier met opzet over herders want over de Mollosers, mastiven, moet ik anders spreken. Alle mastiven stammen af van mollosers, honden gekweekt enkel en alleen om zelfstandig te waken over hun roedel (familie, kudden en zelfs hele dorpen).

En aub, verwar agressie niet met dominantie. Er is een wereld van verschil tussen beide. Een échte dominante hond zal door zijn zelf verzekerdheid enkel agressie gebruiken als al zijn andere signalen gefaald hebben en dan nog niet meer dan nodig.
Ik maak hier wel een uitzondering voor de vechtrassen die reeds vele tientallen generaties gekweekt worden voor maar één doel. Maar die kunnen met een gerichte kweek programma terug gekweekt worden. Neem bv de Tosa Inu, een japanse hond die op een gegeven moment zo gevaarlijk geworden was dat de Japanse regering ze gewoon 100% verbood. Of dichter bij huis, de APBT, die eigenlijk niet een echt ras is.
Zo kan ik hetzelfde zeggen over verschillende rassen.
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be