Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2010, 22:52   #4541
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Die discussies zijn tussen Henri1 en uzelf aan de ene kant en alle andere wereldburgers aan de andere kant. Wilt u dat nu echt representatief noemen? Binnen België leeft de discussie niet over 'Vlaams en Nederlands' en in Nederland al helemaal niet. Alleen in uw hoofd.

Ik heb nieuws voor u: Friezen zijn stug, Hollanders luidruchtig, Zeeuwen zuinig, Brabanders lui, Limburgers corrupt. Die van boven de moerdijk zijn Hollanders en die van onder de Moerdijk Nep-Belgen. Allemaal typeringen en benamingen waarmee wij onszelf binnen Nederland plagerig onderhanden nemen. Toch voelt iedereen zich Nederlander. Zoals Jantje in een andere draad al zei: In Nederland neemt een Brabander het op voor een Hollander of een Limburger. De verbondenheid ?*s er, ondanks regionale geschillen en/of verschillen.
Zelfs 'onze' Vlamingen, die van Zeeland, voelen zich maar al te graag Nederlander en geen Belg, hoewel ze vaak sociaal-economisch meer berokken zijn met de 'Belgische' Vlamingen.

U ontkent de verbondenheid van de Vlamingen met de Nederlanders. Dat is uw goed recht maar ook wereldvreemd. Maar dat weet u ook eigenlijk wel.
U moet er geen karikatuur van maken. Wanneer mensen opkomen voor hun eigen taal en eigen taalgevoelen, dan zit men volgens u en uw geestesgenoten 'onder de stolp van zijn kerktoren' en dan zijn we plots geen 'wereldburgers' meer.

Leer eerst maar eens de mensen hier het zuiden wat meer te respecteren en kleur uw van Dale-Nederlands een goed stuk meer 'zuiders' zoals Taalschrift terecht opmerkte. Dan bent u al minder kortzichtig.

Wat nog niet wil zeggen dat u zich dan tot de 'wereldburgers' moogt rekenen. Want daarvoor moeten er nog een aardig aantal hectoliters vloeien door de Maas.

Laatst gewijzigd door system : 19 januari 2010 om 23:00.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 22:54   #4542
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U weet wel beter. Zelfs in onze taal zijn we niet altijd verbonden. Vandaar ook de hele discussies over het Vlaams en het Hollands. Want soms verstaat de ene de andere niet of geeft ie een heel andere betekenis aan een woord. Wij hier in het Zuiden, zijn nooit echt verbonden geweest met het Noorden. Dat is ook de titel van deze draad. En zelfs de Nederlandse Limburgers hebben er lang over moeten doen om zich in een zekere zin thuis te voelen in het Hollandse Nederland. Tot aan WO I voelden zij zich zelfs helemaal niet verbonden met Nederland of hadden zijn een onvoldaan gevoelen hieromtrent. En dan nog, want nu nog worden vele Nederlanders, die niet uit Limburg zijn, in Nederlands Limburg vaak al dan niet smalend 'Hollanders' genoemd.
Niet in het minst vanwege de eeuwenlange haatcampagne van de katholieke kerk. De angst en weerzin tegen die calvinistische Hollanders is er goed ingeramd, dat is zeker.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 22:56   #4543
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U ontkent de verbondenheid van de Vlamingen met de Nederlanders. Dat is uw goed recht maar ook wereldvreemd. Maar dat weet u ook eigenlijk wel.
Verbondenheid ?
Allergïe !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 22:56   #4544
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Verbondenheid ?
Allergïe !
nekgeklets van een reactionair belgicist.

je weet toch dat het ophitsen tot haat strafbaar is bij wet?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 19 januari 2010 om 22:57.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 22:59   #4545
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet er geen karikatuur van maken. Wanneer mensen opkomen voor hun eigen taal en eigen taalgevoelen, dan zit men volgens u en uw geestesgenoten 'onder de stolp van zijn kerktoren' en dan zijn we plots geen 'wereldburgers' meer.
Ik ben hier niet degene die er een karikatuur van maakt en uw 'citaten' zijn niet van mij afkomstig.

Citaat:
Leer eerst maar eens de mensen hier het zuiden wat meer te respecteren en kleur uw van Dale-Nederlands een goed stuk meer 'zuiders' zoals Taalschrift terecht opmerkte. Dan bent u al minder kortzichtig.
In de Van Dale zijn 'Zuiderse woorden' ruim opgenomen maar dat zult u wel niet bedoelen. Over mijn respect voor de mensen in het zuiden zullen 'de mensen in het zuiden' geen klagen hebben. Hun Nederlands is ook mijn Nederlands. Maar u wilt iets anders, u wilt uw plaatselijke dialect tot norm verheffen in het hele Nederlandse taalgebied. U bent als de spookrijder die vindt dat alle tegenliggers de verkeerde kant op rijden.

Citaat:
Wat nog niet wil zeggen dat zich u daarom tot de 'wereldburgers' moogt rekenen. Want daarvoor moeten er nog een aardig aantal hectoliters door de Maas.
U kunt veel over mij zeggen maar één ding kunt u mij niet afnemen: Dat ik - evenals u - wereldburger ben. Sterker nog, wij zijn beide Nederlanders.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 23:01   #4546
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben hier niet degene die er een karikatuur van maakt en uw 'citaten' zijn niet van mij afkomstig.

In de Van Dale zijn 'Zuiderse woorden' ruim opgenomen maar dat zult u wel niet bedoelen. Over mijn respect voor de mensen in het zuiden zullen 'de mensen in het zuiden' geen klagen hebben. Hun Nederlands is ook mijn Nederlands. Maar u wilt iets anders, u wilt uw plaatselijke dialect tot norm verheffen in het hele Nederlandse taalgebied. U bent als de spookrijder die vindt dat alle tegenliggers de verkeerde kant op rijden.

U kunt veel over mij zeggen maar één ding kunt u mij niet afnemen: Dat ik - evenals u - wereldburger ben. Sterker nog, wij zijn beide Nederlanders.
Natuurlijk zijn we dat. En de Luxemburgers en de Walen ook.

Laatst gewijzigd door system : 19 januari 2010 om 23:01.
Oud 19 januari 2010, 23:04   #4547
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Niet in het minst vanwege de eeuwenlange haatcampagne van de katholieke kerk. De angst en weerzin tegen die calvinistische Hollanders is er goed ingeramd, dat is zeker.
Of omgekeerd misschien. De weerzin tegen de eeuwenlange arrogantie van de 'hollandse' calvinistische machthebbers in de katholieke Generaliteitslanden. Daar al aan gedacht?

Laatst gewijzigd door system : 19 januari 2010 om 23:07.
Oud 19 januari 2010, 23:06   #4548
Shadowke

Standaard

system en nekgeklets, twee handen op één buik.
Oud 19 januari 2010, 23:06   #4549
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
je weet toch dat het ophitsen tot haat strafbaar is bij wet?
Allergïe niet, hopelijk !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 23:07   #4550
Shadowke

Standaard

Citaat:
Allergïe niet, hopelijk !
maar toch is het geophits dat je doet.
Oud 19 januari 2010, 23:07   #4551
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Natuurlijk zijn we dat. En de Luxemburgers en de Walen ook.
Zo is het. U heeft mij nooit iets anders zien verkondigen.
Sterker nog, wat mij betreft zijn ze allemaal welkom binnen de Verenigde Nederlanden.
Oud 19 januari 2010, 23:09   #4552
system
Banneling

Standaard

Citaat:
nekgeklets van een reactionair belgicist.
system en nekgeklets, twee handen op één buik.
U hebt er alweer een nieuw cliché-stopwoord bij wanneer u zonder argumenten zit: nekgeklets. Dat zijn er nu al drie.

Laatst gewijzigd door system : 19 januari 2010 om 23:11.
Oud 19 januari 2010, 23:10   #4553
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Of omgekeerd misschien. De weerzin tegen de arrogantie van de 'hollandse' calvinistische machthebbers in de katholieke Generaliteitslanden. Daar al aan gedacht?
Hier in de generaliteitslanden worden Hollanders niet gehaat. Althans, ik heb er in mijn omgeving nog weinig van gemerkt. Ik doelde dan ook op de Vlamingen. Die hebben gelukkig niet langdurig hoeven zuchten onder het juk van calvinistische machthebbers. Die waren gezegend met het rechtmatige leiderschap van Filips II en de Saksen-Coburgs.
Oud 19 januari 2010, 23:12   #4554
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hier in de generaliteitslanden worden Hollanders niet gehaat. Althans, ik heb er in mijn omgeving nog weinig van gemerkt. Ik doelde dan ook op de Vlamingen. Die hebben gelukkig niet langdurig hoeven zuchten onder het juk van calvinistische machthebbers. Die waren gezegend met het rechtmatige leiderschap van Filips II en de Saksen-Coburgs.
Het zal nog niet. Leer uw 'vaderlandse' geschiedenis.

Laatst gewijzigd door system : 19 januari 2010 om 23:13.
Oud 19 januari 2010, 23:12   #4555
Shadowke

Standaard

Citaat:
sorry Spinoza maar nu kletst je echt uit je nek!
de Vlamingen hebben zowel Filips II als de Saksen-Coburgers niet gewild.
Oud 19 januari 2010, 23:14   #4556
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het zal nog niet. Leer uw geschiedenis.
Nog niet zo lang geleden kwam Beatrix hier het graf van haar voorouders bezoeken. Een feest dat het was in de stad.
Oud 19 januari 2010, 23:15   #4557
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oud 19 januari 2010, 23:18   #4558
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat was slechts een toespeling op systems eerdere claim dat Filip II de rechtmatige heerser was van de Nederlanden, van wie grondgebied was ontfutseld door de "warlord" Willem van Oranje.

Zal ik voortaan een ironieteken gebruiken?

Oud 20 januari 2010, 07:02   #4559
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij worden Duitsers tegenwoordig heel wat minder vijandig bejegend in Nederland dan Nederlanders in Vlaanderen. Dat er tot enkele jaren terug nog veel oud zeer was vanwege WOII, dat begrijpen zelfs de Duitsers. Maar we leven niet meer in 1860. Dan zou ik je gelijk geven, als er nog Belgen in leven zouden zijn die de gruwelen van Willem I aan den lijve hebben ondervonden. Die zijn echter allemaal tot stof wedergekeerd. Mijn moeder echter, kan zich nog herinneren hoe de Duitsers door de straten marcheerden. Dat zij geen grote fan is van de Duitsers is nog wel te begrijpen. Maar als men toch zo graag wil vergelijken, dan zou ik graag willen weten wanneer de Vlamingen zich over 1830 heen gaan zetten. De moffen worden tegenwoordig redelijk normaal behandeld in Nederland. Dat heeft zo'n 60 jaar geduurd voordat het zover was. Hoeveel jaren hebben jullie Vlamingen nog nodig?
Veel Vlaamse parlementsleden haten zelfs het eigen federale parlement. Daar zit de vijand menen ze, terwijl het vaak over dezelfde partijen gaat en in veel gevallen dezelfde mensen de ene keer in het federaal, de andere keer in het Vlaams parlement zitten. Bovendien is de meerderheid in dat federaal parlement uit VL afkomstig. Zie DS vandaag.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 07:15   #4560
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verbondenheid ?
Allergïe !
Zoals die Nederlandse patiënt van u?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be