Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2010, 14:49   #41
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, dat kan hij niet.

Hij moet een troonsafstand aanvragen en ook vermelden wie hij als zijn opvolger ziet.
En die moet door volledige kamer en senaat aanvaard worden met een 2/3 meerderheid.
En hij heeft zelf de troon opgeëist na de dood van zijn broer, omdat hij zijn zonen niet bekwaam acht het land te leiden.

Daarnaast mag hij de erfrechtelijke opvolgingsrecht niet negeren en kan hij dus niet voorbij Filip, die nu heel slecht ligt bij de Vlamingen als troonopvolger
Hij kan dus geen opvolger voorstellen en kan daardoor dus geen troonsafstand doen.
En is dus verplicht tot zijn dood te blijven zitten, of tot de regering hem regeronbekwaam verklaard.
Zijn dat sitaten en konluzies uit de grondwet? Of uit een sprookje van Grimm ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 15:22   #42
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zijn dat sitaten en konluzies uit de grondwet? Of uit een sprookje van Grimm ?
Het zijn bepalingen in de grondwet, doch dat Filip niet bekwaam is,zijn de woorden van Albert II zelf en die kan hij dus niet ongedaan maken, daar Filip reeds vaak heeft bewezen dat zijn vader gelijk had.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 15:29   #43
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

"Koning Filip" klinkt echt grappig lol
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 15:45   #44
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat mij persoonlijk betreft (want ik wil niet antwoorden in naam van andere forummers), en wat de Bande de Laeken betreft,
wil ik, en ga ik, en ijver ik, .. enz. voor een intern konsistente grondwet: erfelijke monarchie staat haaks op non-diskriminasie en staat lijnrecht tegenover demokrasie.

Wat de persoon van Berten Bibber aangaat: ik vind het ongehoord dat hij geen recht heeft op praaivesie. Hij heeft dat recht niet omdat hij dermate publiek figuur is met dermate verstrengeling van private en staatszaken.
Eigenlijk is het onmenselijk.
Toch heb ik geen medelijden met hem. Hij kan er zeer eenvoudig uitstappen.
Als je wil antwoorden op de teneur van andere posters in dezelfde draad, zonder er één uit te pikken om te quoten, hoe moet ik dat dan doen?
Blijkbaar heb je bezwaar tegen het gebruik van "jullie".
Graag uw advies
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 16:06   #45
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Nee, dat kan hij niet.

Hij moet een troonsafstand aanvragen en ook vermelden wie hij als zijn opvolger ziet.
En die moet door volledige kamer en senaat aanvaard worden met een 2/3 meerderheid.
En hij heeft zelf de troon opgeëist na de dood van zijn broer, omdat hij zijn zonen niet bekwaam acht het land te leiden.

Daarnaast mag hij de erfrechtelijke opvolgingsrecht niet negeren en kan hij dus niet voorbij Filip, die nu heel slecht ligt bij de Vlamingen als troonopvolger
Hij kan dus geen opvolger voorstellen en kan daardoor dus geen troonsafstand doen.
En is dus verplicht tot zijn dood te blijven zitten, of tot de regering hem regeronbekwaam verklaard.
Dit is een schitterend gevonden stukje tekst !!! Het ene heft het andere op, alinea 1 wordt door alinea 2 teruggefloten waardoor het uitgangspunt zichzelf opheft !

Past dus helemaal in het koningshuisplaatje, de overbodigheid zelve

Noorman
Noorman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 16:15   #46
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, dat kan hij niet.

Ik ben benieuwd hoe lang het koningshuis zou bestaan indien de koning verklaart dat hij tegen het instituut is.
Oud 20 januari 2010, 16:47   #47
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ik ben benieuwd hoe lang het koningshuis zou bestaan indien de koning verklaart dat hij tegen het instituut is.
Voor mij, en duidelijk ook voor vele andere Belgen, mag het reeds gisteren zijn opgeheven.
Oud 20 januari 2010, 17:07   #48
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn bepalingen in de grondwet, doch dat Filip niet bekwaam is,zijn de woorden van Albert II zelf en die kan hij dus niet ongedaan maken, daar Filip reeds vaak heeft bewezen dat zijn vader gelijk had.
Behalve de zinsnede dat den taaie onbekwaam is èn het al bewezen heeft, klopt er geen fluit van uw post.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 20 januari 2010, 17:11   #49
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Als je wil antwoorden op de teneur van andere posters in dezelfde draad, zonder er één uit te pikken om te quoten, hoe moet ik dat dan doen?
Blijkbaar heb je bezwaar tegen het gebruik van "jullie".
Graag uw advies
nIks te bezwaren;
ik wou juist maar eens mijn gedacht luchten.

(alhoewel, soms is het goed heel duidelijk te zijn; ik kan het weten, want ik maak soms sprongen in het verwoorden van mijn redenering met als gevolg dat niemand inziet hoeveel ik wel gelijk heb ...joke hé ...
maar vb. als je het woord jullie gebruikt, kan je zeggen: "jullie separatisten", "jullie rwoijalisten", "jullie belgisisten", "jullie ...)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 20 januari 2010 om 17:12.
Oud 20 januari 2010, 17:14   #50
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nIks te bezwaren;
ik wou juist maar eens mijn gedacht luchten.

(alhoewel, soms is het goed heel duidelijk te zijn; ik kan het weten, want ik maak soms sprongen in het verwoorden van mijn redenering met als gevolg dat niemand inziet hoeveel ik wel gelijk heb ...joke hé ...
maar vb. als je het woord jullie gebruikt, kan je zeggen: "jullie separatisten", "jullie rwoijalisten", "jullie belgisisten", "jullie ...)
bedankt voor de tip.
ik probeer er aan te denken
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 17:19   #51
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb jij een andere grondwet misschien? Ik zie dat allemaal niet staan, ze.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 17:22   #52
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Beminde broeders en zusters, oewaarde landkenoten,

het ging hier over de Roi de Laeken in moeilijkheden, misschien finansiële omdat hij zijn inboedel moet verkopen, misschien morele, omdat hij de Kunst van zijn bodem verlapt ...

maar wat horen wij van madammeke de minister Joke Schijtvliege ?

Er is een Europese regelgeving, die zegt dat kunstwerken vanaf een bepaalde waarde, de EU niet mogen verlaten, tenzij er een toestemming voor is.
Die toestemming in dit (on)land is een bevoegdheid van de Gemeenschappen.

En aangezien die prachtstukken van klein Pietje den Breughel in Argenteuil hangen/hingen, is de Frans(talig)e Gemeenschap bevoegd.
En ... de minister heeft eens gebeld naar het gebied van waaruit vele van onze waterlopen een doorgang kennen vooraleer bij ons te vloeien .. en ... daar is nog geen aanvraag geweest.

Besluit: de roi kan aktueel zijn waardevolle stukken enkel verkopen 'binnen de EU'.

Wat een pracht van raadgevers heeft die Roi toch.
Gatlekkers eerste klas, Vlamingfretters in 't kwadraat, maar op de hoogte van wat ze moeten weten: niks.
Mocht ik roi zijn in zo'n zaak als deze, er lagen daar een paar advizeurs (hofmaarschalken of hoe heten die paladijnen) op de Brusselse straatstenen, met een briefje voor te gaan doppen.

Oud 20 januari 2010, 17:25   #53
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Behalve de zinsnede dat den taaie onbekwaam is èn het al bewezen heeft, klopt er geen fluit van uw post.
Niet?

Men heeft zelf de grondwet aangepast, zodat Laurent nooit troonopvolger zou kunnen worden.

En wie stelt er dan de koning aan volgens jou en wie zegt er wanneer hij kan of moet aftreden?
En hoe en door wie word de keuze van zijn opvolger bepaald?

Leer toch je wetten eens kennen.
Het enige bindende referendum dat ooit is gehouden in België ging juist over de koningskwestie.
En dat heeft men toen moeten houden omdat er geen 2/3 meerderheid over bestond binnen kamer en senaat.

Een koning stapt niet zomaar op wanneer hij wil hoor.
Hij heeft daarvoor een hele boel regels te volgen en de goed keuring van een nest mensen nodig.
Oud 20 januari 2010, 17:26   #54
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beminde broeders en zusters, oewaarde landkenoten,

het ging hier over de Roi de Laeken in moeilijkheden, misschien finansiële omdat hij zijn inboedel moet verkopen, misschien morele, omdat hij de Kunst van zijn bodem verlapt ...

maar wat horen wij van madammeke de minister Joke Schijtvliege ?

Er is een Europese regelgeving, die zegt dat kunstwerken vanaf een bepaalde waarde, de EU niet mogen verlaten, tenzij er een toestemming voor is.
Die toestemming in dit (on)land is een bevoegdheid van de Gemeenschappen.

En aangezien die prachtstukken van klein Pietje den Breughel in Argenteuil hangen/hingen, is de Frans(talig)e Gemeenschap bevoegd.
En ... de minister heeft eens gebeld naar het gebied van waaruit vele van onze waterlopen een doorgang kennen vooraleer bij ons te vloeien .. en ... daar is nog geen aanvraag geweest.

Besluit: de roi kan aktueel zijn waardevolle stukken enkel verkopen 'binnen de EU'.

Wat een pracht van raadgevers heeft die Roi toch.
Gatlekkers eerste klas, Vlamingfretters in 't kwadraat, maar op de hoogte van wat ze moeten weten: niks.
Mocht ik roi zijn in zo'n zaak als deze, er lagen daar een paar advizeurs (hofmaarschalken of hoe heten die paladijnen) op de Brusselse straatstenen, met een briefje voor te gaan doppen.
Ze zullen daar wel een mouw aan passen.
Oud 20 januari 2010, 17:27   #55
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Heb jij een andere grondwet misschien? Ik zie dat allemaal niet staan, ze.
Kijk bij aanstellingen en troonsafstand van een vorst en bij troonsopvolging
Oud 20 januari 2010, 19:09   #56
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Afin, ze hebben weer een "strohalm" gevonden.
Citaat:
omaplop
Parlementsvoorzitter

Hoe durven 'ze' toch he, die Walen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 19:32   #57
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk bij aanstellingen en troonsafstand van een vorst en bij troonsopvolging
Waar staat dat? Alles over de koning staat toch in hoofdstuk drie, afdeling 1? Geef eens een link of een bron, want ik ben nieuwsgierig.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 20 januari 2010 om 19:42.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 22:36   #58
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze zullen daar wel een mouw aan passen.
En blijkbaar is dit dus gebeurd, want ze werden wel degelijk verkocht!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 07:22   #59
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Waar staat dat? Alles over de koning staat toch in hoofdstuk drie, afdeling 1? Geef eens een link of een bron, want ik ben nieuwsgierig.

Ik ook
Oud 29 januari 2010, 08:55   #60
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Ik vond het al raar dat gisteren er niemand melding van maakte;

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...0127BrueghelII

Terwijl ieder land zijn kunst probeert binnen te halen pompen ze het hier buiten .

Laatst gewijzigd door -=EXCALIBUR=- : 29 januari 2010 om 08:57.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be