Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2010, 13:31   #41
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik heb het hier over de werktalen in de Europese Unie, zoals de naam al aangaf. Het beleid in de Europese instellingen is niet anders.
Je begrijpt het niet goed denk ik, ik had het over de taal die op de werkvloer gehanteerd wordt in de Europese instellingen.

Dat zijn Engels en Frans.
Oud 19 januari 2010, 13:41   #42
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Je begrijpt het niet goed denk ik, ik had het over de taal die op de werkvloer gehanteerd wordt in de Europese instellingen.

Dat zijn Engels en Frans.
Bij persconferenties zijn ook alleen Engels en Frans te horen, in spijt van het feit dat er 23 officiële talen zijn.

Ook op de werkvloer zijn deze talen dus toegestaan.

Er staat nergens dat het Engels en het Frans exlusieve talen zijn. Hoe bedenk je het?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 13:51   #43
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Frankrijk heeft geen lessen vanwege Belgen te krijgen. Het is niet Frankrijk dat vierkant draait maar België.
La Grande Nation is toch het voorbeeld voor de Walen ?
Hoe ze ook tollen ....
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 13:51   #44
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij persconferenties zijn ook alleen Engels en Frans te horen, in spijt van het feit dat er 23 officiële talen zijn.

Ook op de werkvloer zijn deze talen dus toegestaan.

Er staat nergens dat het Engels en het Frans exlusieve talen zijn. Hoe bedenk je het?
Ik werk ervoor. Neem nou maar van me aan dat de werktalen Frans en Engels zijn (buiten dus de uitzondering die ik vernoemde).

Interne documenten zijn niet te verkrijgen in een taal naar keuze trouwens (artikel 10 van de Reg (EC) 1049/2001, OJ L 145 (p 43))
Oud 19 januari 2010, 13:53   #45
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Nederlanders en Vlamingen die klagen omdat Frankrijk wel een actief taalbeleid voert. Nee, dan doen wij het beter: op Nederlandse universiteiten worden inmiddels zowat alle cursussen op masterniveau gedoceerd in gebroken Engels. In Vlaanderen is het nog niet zover, maar meer en meer worden master-na-masteropleidingen ook in het Engels gedoceerd. In plaats van te klagen dat andere landen hun taal wel een rol willen laten spelen in een meer en meer verengelst Europa, zouden jullie ijveren dat het Nederlands ook gepropageerd wordt.
Het Engels is van een bedroevend laag niveau.
Typ het woord Dunglish maar eens in op Google of vinden.nl.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 19:01   #46
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Waarom de foto van Charles De Gaulle?
De Gaulle wou de Britten niet in de EGKS/EEG. Daardoor kon Frans zich tot de milenniumwisseling handhaven als voornaamste bestuurstaal bij de EU. Bij het Europees Hof van Justitie is het nog steeds de eerste werktaal, omdat het EU-recht op Frans recht is gebaseerd, en ook een Brit of een Ier dus wel een Franstalig advocaat moet inhuren, wil hij zijn proces kunnen winnen.
Oud 21 januari 2010, 20:18   #47
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen
Het Engels is dermate beïnvloed door het Frans dat het zowat een Romaanse taal is. In ieder geval de meest Romaanse taal onder de Germaanse talen.
Het is nog steeds een Germaanse taal voor wat de zinsconstructie en de grammatica betreft. Hoewel de grammatica van het Engels wellicht de eenvoudigste is van alle Germaanse talen. Maar sedert de komst van de Normandiërs in 1066 bestaat het lexicon voor zowat de helft uit Franse woorden.
Oud 21 januari 2010, 20:49   #48
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
De Gaulle wou de Britten niet in de EGKS/EEG. Daardoor kon Frans zich tot de milenniumwisseling handhaven als voornaamste bestuurstaal bij de EU. Bij het Europees Hof van Justitie is het nog steeds de eerste werktaal, omdat het EU-recht op Frans recht is gebaseerd, en ook een Brit of een Ier dus wel een Franstalig advocaat moet inhuren, wil hij zijn proces kunnen winnen.
U moet wat nuanceren. De Gaule wilde de Britten niet, omdat hij maar al te goed wist dat hij door de Britten toe te laten, de Amerikanen binnenhaalde.

En de geschiedenis gaf hem later maar al te zeer gelijk!

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 20:50.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 23:48   #49
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Waarom is Duits geen volwaardige werktaal?
Is Europa een Latijnse Unie?
Is Engels een latijnse taal?
Oud 22 januari 2010, 00:00   #50
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
En Frankrijk heeft een 2de Guldensporen slag nodig om een beetje te leren dimmen en op zijn plek te worden gezet, arrogante pipo's.
guldensporenslag... http://erfgoeddag.faronet.be/nieuws/...ldensporenslag

De 'man die zijn volk leerde lezen' nam echter een stevig loopje met de waarheid. Conscience had het over tienduizenden soldaten aan het Groeningeveld:
http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wet...-blootje.dhtml

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 januari 2010 om 00:03.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 16:53   #51
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Groot gelijk van de Fransen dat ze niet overstampt willen worden door het Engels. Nederland zou hetzelfde moeten doen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 17:08   #52
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Het Engels is dermate beïnvloed door het Frans dat het zowat een Romaanse taal is. In ieder geval de meest Romaanse taal onder de Germaanse talen.
Dat ben ik niet met u eens Ernst. In mijn ogen is het Engels echt een Germaanse taal, enkel hebben zij voor een ontzettend groot aantal woorden naast een Germaanse, ook een Romaanse variant.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 17:09   #53
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Groot gelijk van de Fransen dat ze niet overstampt willen worden door het Engels. Nederland zou hetzelfde moeten doen.
Het Engels vervult de functie die het Latijn vroeger had. Ik weet dat ik mij hiermee niet populair maak, maar wat mij betreft wordt het een co-officiële taal in Nederland.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 17:30   #54
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Het Engels vervult de functie die het Latijn vroeger had. Ik weet dat ik mij hiermee niet populair maak, maar wat mij betreft wordt het een co-officiële taal in Nederland.
Ik snap de praktische voordelen daarvan, maar het Nederlands is weerloos tegen zo'n invloed. Ik pleit niet voor taalpurisme, maar het lijkt me beter dingen uit meerdere talen over te nemen, en niet alles uit het Engels te halen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 11:54   #55
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Dat ben ik niet met u eens Ernst. In mijn ogen is het Engels echt een Germaanse taal, enkel hebben zij voor een ontzettend groot aantal woorden naast een Germaanse, ook een Romaanse variant.
Het Engels is ook een Germaanse taal. Daarover bestaat geen discussie. Het Engels vindt zijn oorsprong de Germaanse talen die in Groot-Brittannië gesproken werden, in het bijzonder de taal van de Angelen, de Saksen en de Juten. Het is sterk beïnvloed door het Oudnoords (dankzij de vele Vikingen die er zich vestigden tussen 800-1000) en vooral het Frans (na de verovering door de Normandiërs in 1066). De grammaticale structuur van het Engels is dus nog steeds overwegend Germaans op enkele aan de Romaanse talen ontleende zinsconstructies na, maar van de totale Engelse woordenschat is veel (ca. 60%) ontleend aan het Frans en Latijn. Men noemt het Engels daarom soms ook wel een brugtaal tussen de wereld van de Germaanse en die van de Romaanse talen.
Oud 26 januari 2010, 12:15   #56
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het Engels is sterk beïnvloed door het Oudnoords (dankzij de vele Vikingen die er zich vestigden tussen 800-1000)
Vergelijk de persoonlijke voornaamwooden (pronomen personale) van het Noors en het Engels:

Noors
nominatief: jeg, du, han, hun, det, vi, dere, de
accusatief: meg, deg, ham, henne, det, oss, dere, dem

Engels
nominatief: I, you, he, she, it, we, you, they
accusatief: me, you, him, her, it, us, you, them

Het Oudengels kende het voornaamwoord thou (onderwerp) en thee (voorwerp). Deze vormen komen overeen met du en deg in het Noors.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 26 januari 2010 om 12:16.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be