![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zijn Engels en Frans.
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ook op de werkvloer zijn deze talen dus toegestaan. Er staat nergens dat het Engels en het Frans exlusieve talen zijn. Hoe bedenk je het? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Interne documenten zijn niet te verkrijgen in een taal naar keuze trouwens (artikel 10 van de Reg (EC) 1049/2001, OJ L 145 (p 43))
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Typ het woord Dunglish maar eens in op Google of vinden.nl. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De Gaulle wou de Britten niet in de EGKS/EEG. Daardoor kon Frans zich tot de milenniumwisseling handhaven als voornaamste bestuurstaal bij de EU. Bij het Europees Hof van Justitie is het nog steeds de eerste werktaal, omdat het EU-recht op Frans recht is gebaseerd, en ook een Brit of een Ier dus wel een Franstalig advocaat moet inhuren, wil hij zijn proces kunnen winnen.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En de geschiedenis gaf hem later maar al te zeer gelijk! Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 20:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Staatssecretaris
|
![]() Is Engels een latijnse taal?
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() De 'man die zijn volk leerde lezen' nam echter een stevig loopje met de waarheid. Conscience had het over tienduizenden soldaten aan het Groeningeveld: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wet...-blootje.dhtml Laatst gewijzigd door filosoof : 22 januari 2010 om 00:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Groot gelijk van de Fransen dat ze niet overstampt willen worden door het Engels. Nederland zou hetzelfde moeten doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Dat ben ik niet met u eens Ernst. In mijn ogen is het Engels echt een Germaanse taal, enkel hebben zij voor een ontzettend groot aantal woorden naast een Germaanse, ook een Romaanse variant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Het Engels vervult de functie die het Latijn vroeger had. Ik weet dat ik mij hiermee niet populair maak, maar wat mij betreft wordt het een co-officiële taal in Nederland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik snap de praktische voordelen daarvan, maar het Nederlands is weerloos tegen zo'n invloed. Ik pleit niet voor taalpurisme, maar het lijkt me beter dingen uit meerdere talen over te nemen, en niet alles uit het Engels te halen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Europees Commissaris
|
![]() Het Engels is ook een Germaanse taal. Daarover bestaat geen discussie. Het Engels vindt zijn oorsprong de Germaanse talen die in Groot-Brittannië gesproken werden, in het bijzonder de taal van de Angelen, de Saksen en de Juten. Het is sterk beïnvloed door het Oudnoords (dankzij de vele Vikingen die er zich vestigden tussen 800-1000) en vooral het Frans (na de verovering door de Normandiërs in 1066). De grammaticale structuur van het Engels is dus nog steeds overwegend Germaans op enkele aan de Romaanse talen ontleende zinsconstructies na, maar van de totale Engelse woordenschat is veel (ca. 60%) ontleend aan het Frans en Latijn. Men noemt het Engels daarom soms ook wel een brugtaal tussen de wereld van de Germaanse en die van de Romaanse talen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Noors nominatief: jeg, du, han, hun, det, vi, dere, de accusatief: meg, deg, ham, henne, det, oss, dere, dem Engels nominatief: I, you, he, she, it, we, you, they accusatief: me, you, him, her, it, us, you, them Het Oudengels kende het voornaamwoord thou (onderwerp) en thee (voorwerp). Deze vormen komen overeen met du en deg in het Noors.
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 26 januari 2010 om 12:16. |
|
![]() |
![]() |