Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 januari 2010, 08:32   #21
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Sorry, maar zo visionair is dat niet, als ge een beetje uw gezond verstand gebruikt weet ge dat gewoon.

Onze arbeiders en techniekers, zijn ongetwijfeld heel goeie, want voor die loonkost mag dat ook.

Maar nen auto in mekaar zetten en zeker ne middenklasser als ne opel kunnen ze in Korea ook en veel goedkoper, Voor de Volvo`s in Gent ligt dat misschien nog iets anders, daar ligt de kwaliteitseis, nog iets hoger en zitten r ook nog een hoop inovatieve snufjes in. Maar ook ne Volvo kan hier verdwijnen, en elders gemaakt worden.

Wat kan hier dan wel nog gemaakt, worden, dat waar we goed in zijn , inovatieve, ingewikkelde dingen, waar even uw verstand voor moet gebruikt worden, om het te ontwikkelen en het te assambleren.

in elk geval laat ons hopen dat die mensen rap iets anders kunnen doen, want het moet gezegd, ze hebben zich sterk gehouden tot het laatste moment, Dat de Vlaamse Regering misschien maar eens rap met de Chinezen en Indiers gaat klappen, ... een fabriek en goed werkvolk in Europa, ... schept misschien mogelijkhede, en het zo ne goeie schup in de but van de GM directie zijn....
Technisch, noch innovatief moet men in China noch India onderdoen voor Europa of Amerika.
Men kan daar even goede kwaliteit leveren als hier.
Veel onderdelen van wat hier word geassembleerd komen trouwens vanuit die landen en zijn enkel nog in losse onderdelen omdat het goedkoper is voor het transport.

Voor voertuigen is het transport echter zo goedkoop geworden, dat dit voordeel verdwenen is.
Door de hoge loonkost in Europa is het zelfs duurder geworden om ze niet direct ginder te assembleren.

Trouwens het is niet direct de loonkost op zich, maar de sterke munt van Europa die vele jobs doet verdwijnen. Voer een eenheidsmunt voor heel de wereld in en je zal zien dat wij niet duurder zijn dan de Chinezen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 08:52   #22
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Trouwens het is niet direct de loonkost op zich, maar de sterke munt van Europa die vele jobs doet verdwijnen. Voer een eenheidsmunt voor heel de wereld in en je zal zien dat wij niet duurder zijn dan de Chinezen.
En buiten het loon is er dan nog de wil om te willen werken. Ook niet onbelangrijk.
Maar in feite maakt een al of niet sterke munt mee de loonkost uit. Zie niet in wat een eenheidsmunt daar verandering zou in brengen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 09:10   #23
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
En buiten het loon is er dan nog de wil om te willen werken. Ook niet onbelangrijk.
Maar in feite maakt een al of niet sterke munt mee de loonkost uit. Zie niet in wat een eenheidsmunt daar verandering zou in brengen.
Nu kost een auto uit India hier slechts 5000€ terwijl een Europese van dezelfde klasse met vergelijkbare opties er 20000€, maar beide auto's hebben evenveel arbeidsuren gekost.
Een Indische arbeider kan met zijn uurloon 5 broden kopen en Belgische arbeider kan er ook 5 kopen.
Doch als je de beide munten met elkaar uitwisselt kom je met dat Indische uurloon hier zelf nog niet toe om een snee brood te kopen,terwijl je met het Belgische uurloon in India 1000 broden kan kopen.

Stel dus een eenheidsmunt in en je werkt het verschil door de wisselkoers weg.
Hierdoor verdwijnen dan ook de verschillen in productiekosten en in verkoopprijs omgezet in arbeidsuren.
Of waarom denk je dat China zijn munt gekoppeld heeft aan de $ en kunstmatig lager houd dan de andere munten. Moest die net gekoppeld zijn aan de $, dan zou die munt nu heel sterk staan en het economische voordeel van China volledig teniet doen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 09:13   #24
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
En buiten het loon is er dan nog de wil om te willen werken. Ook niet onbelangrijk.
Waarom zou je hier nu nog gaan werken.
Met het nieuwe activeringssysteem mag je gaan werken voor minder netto dan als je thuisblijft en je krijgt er dan nog eens de zekerheid bij dat je na 2 jaar terug op straat staat.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 09:16   #25
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Waarom zou je hier nu nog gaan werken.
Met het nieuwe activeringssysteem mag je gaan werken voor minder netto dan als je thuisblijft en je krijgt er dan nog eens de zekerheid bij dat je na 2 jaar terug op straat staat.
Interessant. Heb je daar ook concrete cijfers van?
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 09:33   #26
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Interessant. Heb je daar ook concrete cijfers van?
Kan je op de site van de RVA en de VDAB bekomen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 09:37   #27
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Kan je op de site van de RVA en de VDAB bekomen.
Je hebt ze dus niet. Dat dacht ik wel...
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 10:12   #28
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Je hebt ze dus niet. Dat dacht ik wel...

Dacht je dat.

http://www.rva.be/frames/frameset.as...=1&Language=NL
Citaat:
* U wordt tewerkgesteld als gewone werknemer in het kader van een arbeidsovereenkomst, en ontvangt een loon dat moet overeenstemmen met het vastgelegde loon in de toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomsten.
* Een deel van het nettoloon wordt door de RVA aan u betaald via uw uitbetalingsinstelling (vakbond of HVW). Dit gedeelte dat de RVA betaalt, noemt men de werkuitkering.

Bruggepensioneerden komen niet in aanmerking.

De werkuitkering is gelijk aan 500 euro per maand indien u voltijds tewerkgesteld bent en wordt verhoudingsgewijs vastgesteld indien u deeltijds werkt. De rest van uw nettoloon wordt door uw werkgever betaald.

De werkuitkering is evenwel gelijk aan 1 100 euro euro per maand indien u voltijds tewerkgesteld bent en wordt verhoudingsgewijs vastgesteld indien u deeltijds werkt, indien u minder dan 26 jaar bent, niet in het bezit van een diploma of getuigschrift van het hoger secundair onderwijs én 3 maanden inschrijving als niet werkend werkzoekende telt.

De werkuitkering is evenwel gelijk aan 1.000 euro euro per maand indien u voltijds tewerkgesteld bent en wordt verhoudingsgewijs vastgesteld indien u deeltijds werkt, in de volgende twee gevallen:

* u bent minder dan 26 jaar, in het bezit van hoogstens een diploma of getuigschrift van het hoger secundair onderwijs én u telt 6 maanden inschrijving als niet werkend werkzoekende,
* u bent minstens 50 jaar, uitkeringsgerechtigde volledig werkloze én u telt 6 maanden inschrijving als niet werkend werkzoekende.
Ik denk dat jij te lui bent om ze even te gaan bekijken en iedereen wil afdoen als leugenaar als men zulke zaken verteld.

Niets is echter minder waar.

Je mag gaan werken voor een inkomen lager dan een werkloosheidsuitkering en een surplus van 200€ net uitbetaald door de werkgever.
Als gezinshoofd verlies je wel even de voordelen van je verhoogt kindergeld.
Daarnaast mag je ook nog eens de kinderoppas betalen en je verplaatsing.
Netto hou je dus minder over. En voor een niet gezinshoofd, mag die op staatskosten gaan werken bij een werkgever.
Het is dus een dubbele belasting van de normale arbeid, want het geld moet ergens gehaald worden en aangezien het ten voordelen van de werkgevers is, zal het bij de werknemers gehaald worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 10:30   #29
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie Bekijk bericht
Dat fabriekske zal lang leven als het genationaliseerd wordt.
Wat zal het dan moeten produceren?
Het hoeft niks te produceren en het hoeft al zeker niets te produceren met winst. Het is genationaliseerd dus krijgen we er weer een deeltje ambtenaren bij dat we met ons allen mogen betalen. Uiteraard stijgt de loonkost voor de overige privébedrijven waardoor we verdere vlucht krijgen van multinationals waarvan we de leegstaande terreinen ook kunnen nationaliseren. Zo doen we verder tot alles genationaliseerd is en niemand nog een nagel heeft om aan zijn gat te krabben.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 10:34   #30
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
De directie van Opel heeft gefaald. Tijd voor een nationalisatie van de fabriek
Akkoord.
En daar windmolens maken.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 10:42   #31
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu kost een auto uit India hier slechts 5000€ terwijl een Europese van dezelfde klasse met vergelijkbare opties er 20000€, maar beide auto's hebben evenveel arbeidsuren gekost.
Een Indische arbeider kan met zijn uurloon 5 broden kopen en Belgische arbeider kan er ook 5 kopen.
Doch als je de beide munten met elkaar uitwisselt kom je met dat Indische uurloon hier zelf nog niet toe om een snee brood te kopen,terwijl je met het Belgische uurloon in India 1000 broden kan kopen.

Stel dus een eenheidsmunt in en je werkt het verschil door de wisselkoers weg.
Hierdoor verdwijnen dan ook de verschillen in productiekosten en in verkoopprijs omgezet in arbeidsuren.
Of waarom denk je dat China zijn munt gekoppeld heeft aan de $ en kunstmatig lager houd dan de andere munten. Moest die net gekoppeld zijn aan de $, dan zou die munt nu heel sterk staan en het economische voordeel van China volledig teniet doen.
Maar dan spreken we wel eerder over een eenheidsloon. Alleen maakt een eenheidsmunt het vergelijken eenvoudiger.
Ook in de landen van de euro zijn er verschillen in loon, alhoewel ze dezelfde munt gebruiken.
Moest de Yuang gekoppeld zijn aan de euro, dan zou het wat afgevlakt zijn, akkoord. Ook stijgen de lonen in China (pijl)snel. Maar buiten lonen heeft men ook nog attitude, belastingen, beschikbaarheid van de gewenste arbeidskrachten...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 10:44   #32
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Akkoord.
En daar windmolens maken.
En deze subsidieren door de overheid. Sukses gegarandeerd. Alleen rest de vraag wie dit allemaal gaat betalen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 11:33   #33
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu kost een auto uit India hier slechts 5000€ terwijl een Europese van dezelfde klasse met vergelijkbare opties er 20000€, maar beide auto's hebben evenveel arbeidsuren gekost.
Een Indische arbeider kan met zijn uurloon 5 broden kopen en Belgische arbeider kan er ook 5 kopen.
Doch als je de beide munten met elkaar uitwisselt kom je met dat Indische uurloon hier zelf nog niet toe om een snee brood te kopen,terwijl je met het Belgische uurloon in India 1000 broden kan kopen.

Stel dus een eenheidsmunt in en je werkt het verschil door de wisselkoers weg.
Hierdoor verdwijnen dan ook de verschillen in productiekosten en in verkoopprijs omgezet in arbeidsuren.
Of waarom denk je dat China zijn munt gekoppeld heeft aan de $ en kunstmatig lager houd dan de andere munten. Moest die net gekoppeld zijn aan de $, dan zou die munt nu heel sterk staan en het economische voordeel van China volledig teniet doen.
Het verschil zit niet in de wisselkoersen, maar weldegelijk in wat die mensen kunnen vragen. Als onze vakbonden willen dat onze mensen meer verdienen zullen ze verplicht zijn om ook te globaliseren en de vakbonden moeten steunen in Indie en china zodat die na een staking gefinanicierd door het westen door de knieen gaan. Feitelijk wonen die mensen allemaal nog in een krot bvb

Maar het verschil zit ook in de niet recupereerbare taksen op energie, gronden, gebouwen, water, emissie, vervuiling, telefonie, postkosten, kostprijs van de grond, kostprijs van de overheid etc
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 11:49   #34
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar dan spreken we wel eerder over een eenheidsloon. Alleen maakt een eenheidsmunt het vergelijken eenvoudiger.
Ook in de landen van de euro zijn er verschillen in loon, alhoewel ze dezelfde munt gebruiken.
Moest de Yuang gekoppeld zijn aan de euro, dan zou het wat afgevlakt zijn, akkoord. Ook stijgen de lonen in China (pijl)snel. Maar buiten lonen heeft men ook nog attitude, belastingen, beschikbaarheid van de gewenste arbeidskrachten...
Over de hele lijn gezien, liggen opbrengsten per arbeidsuur in China hoger dan in Oost-Europa voor de loontrekkenden. En zijn ze zelfs bezig de onze voorbij te steken. Zij kunnen er evenveel mee kopen als wij en dezelfde producten, enkel zijn ze dan bij hen geproduceerd en niet hier.

Attitude, nu ja, daar kan je eeuwig over discussiëren, want de werkhouding van de gemiddelde Europeaan is niet slechter of beter dan die van de gemiddelde Chinees.

Beschikbaarheid van arbeidskrachten is een ander verhaal, maar is in Europa niet echt een nadeel tegenover China en India. Wel zit je hier met wetten die mensen pas later toelaten tot een groot deel industriële arbeidsmarkt.
Dat is dus wel een nadeel voor Europa.

En dan kom je natuurlijk op het echte probleem!!!
De hoge taksen en belastingen die hier op arbeid en goederen wordt geheven.
Terwijl China en India het grootste deel van de staatsinkomsten genereren uit goed draaiende staatsbedrijven, waaronder ook verschillende banken en de taksen en belastingen op arbeid en goederen zeer laag houden, worden die zeker in België volledig uit belastingen gehaald en heeft België al zijn rendabele staatsbedrijven verkocht.

Europa verliest dus elk concurrentievermogen door een fout en slecht politiek beleid op economisch vlak.
Daarnaast is het immigratiebeleid in Europa er ook één van humaniteit, terwijl dat in die landen er één is van economische rendabiliteit.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 11:50   #35
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dacht je dat.
Ja dat dacht ik inderdaad.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Bedankt voor de link.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik denk dat jij te lui bent om ze even te gaan bekijken en iedereen wil afdoen als leugenaar als men zulke zaken verteld.
Jij denkt ook nogal veel hè?
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 12:32   #36
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Het verschil zit niet in de wisselkoersen, maar weldegelijk in wat die mensen kunnen vragen. Als onze vakbonden willen dat onze mensen meer verdienen zullen ze verplicht zijn om ook te globaliseren en de vakbonden moeten steunen in Indie en china zodat die na een staking gefinanicierd door het westen door de knieen gaan. Feitelijk wonen die mensen allemaal nog in een krot bvb

Maar het verschil zit ook in de niet recupereerbare taksen op energie, gronden, gebouwen, water, emissie, vervuiling, telefonie, postkosten, kostprijs van de grond, kostprijs van de overheid etc
Jongen toch.
Ik heb hier een werkaanbieding voor China open staan tegen een vergelijkbaar loon met dat van hier.
Het gaat over een job als Cad-tekenaar, waarvoor men hier 2500€ bruto/maand betaald. Zij bieden een netto loon van 1600€/maand plus pensioenverzekering met volledig behoud van inkomsten plus volledige ziekteverzekering vergelijkbaar met hier Ziekenfonds en hospitalisatieverzekering.

De lonen zijn daar dus niet echt veel slechter dan hier voor de geschoolden.
Maar hier zit je wel met een oververzadiging van de arbeidsmarkt bij geschoolden.
Voor ongeschoolden ligt het natuurlijk anders, daar is ginder de markt van verzadigd.
En bandarbeiders zoals die van Opel kan je dus gelijk stellen met ongeschoolden.

Ergens kan je het de directies van bedrijven dus niet kwalijk nemen dat zij kiezen voor productie op plaatsen waar ze minder last hebben van de niet recupereerbare taksen op energie, gronden, gebouwen, water, emissie, vervuiling, telefonie, postkosten, kostprijs van de grond, kostprijs van de overheid, enz..
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 13:14   #37
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Triestig. Maar niet helemaal onbegrijpelijk. Vier jaar geleden woonde ik een voordracht bij van een Indiër, Harvard economist van vorming, en een erkende autoriteit op het vlak van de internationale economie en investeringen. De man was uitgenodigd door een bepaalde club in België. Toen reeds zei dit heerschap dat de auto-assemblage in België volkomen voorbijgestreefd was. En dat, vroeg of laat, zelfs als we zouden subidiëren, deze sluitingen onvermijdelijk zouden zijn en dat deze ons als een boomerang in het gezicht zou slaan.

Misschien bleek hij een waarzegger.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Belgie heeft zijn concurentiekracht verspeeld de laatste decennia, zo eenvoudig is dat. Maar wist onze Indier ook te vertellen, wat we dan wel moesten gaan doen ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ergens kan je het de directies van bedrijven dus niet kwalijk nemen dat zij kiezen voor productie op plaatsen waar ze minder last hebben van de niet recupereerbare taksen op energie, gronden, gebouwen, water, emissie, vervuiling, telefonie, postkosten, kostprijs van de grond, kostprijs van de overheid, enz..
Opel Belgium heeft in 2009 nog 3,4 miljoen euro winst gemaakt. De winst is des te opmerkelijker omdat Opel Belgium 30 miljoen euro heeft afgestaan om het verlies van Opel in Europa te dekken. Daarbij was 2009 een moeilijk jaar voor Opel in België. Dat zei Rudi Kennes van het ABVV na afloop van de ondernemingsraad.

Kennes leidt daar uit af dat "mijnheer Reilly toch wel verkeerde beslissingen neemt" met de aangekondigde sluiting van de Antwerpse fabriek.
http://www.demorgen.be/dm/nl/3324/Ec...ro-winst.dhtml

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...285885-434.art
Cash cow dus voor 33.400.000 €

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 januari 2010 om 13:29.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 13:27   #38
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Belgie heeft zijn concurentiekracht verspeeld de laatste decennia, zo eenvoudig is dat. Maar wist onze Indier ook te vertellen, wat we dan wel moesten gaan doen ?
Dat zie je nergens in de omzet en winstcijfers van de laatste decennia noch in de inkomsten van (topmanagers). Dat ondernemers in België nergens staan qua onderzoek en innovatie ondanks dat de loonkosten voor onderzoekers na Frankrijk de laagste zijn van Europa wel.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 13:30   #39
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Dat zie je nergens in de omzet en winstcijfers van de laatste decennia noch in de inkomsten van (topmanagers). Dat ondernemers in België nergens staan qua onderzoek en innovatie ondanks dat de loonkosten voor onderzoekers na Frankrijk de laagste zijn van Europa wel.
uw uitspraken ivm ondernemers heb jij ook maar van horen zeggen en uit de boekskes.
Maar doe gerust verder met zeveren.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 22 januari 2010 om 13:30.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2010, 13:38   #40
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu kost een auto uit India hier slechts 5000€ terwijl een Europese van dezelfde klasse met vergelijkbare opties er 20000€, maar beide auto's hebben evenveel arbeidsuren gekost.
Een Indische arbeider kan met zijn uurloon 5 broden kopen en Belgische arbeider kan er ook 5 kopen.
Een auto voor de Indische markt is zoveel goedkoper, maar dezelfde Suzuki Alto of Swift uit India mag hier niet gewoon verkocht worden. Idem voor een Braziliaanse VW Fox voor de Braziliaanse markt of een Landwind voor de Chinese markt of een Proton voor de Maleisische markt.
Naar Westerse maatstaven zijn dat rijdende doodskisten die gewoon niet door de crashtests geraken. De in Brazilië gemonteerde Fox weegt een paar honderd kg zwaarder in Europese versie dan in Braziliaanse versie.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be