Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2010, 22:59   #4981
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dan is het goed.
Vanzelfsprekend is het goed system. Ik was inderdaad te haastig in de conclusie dat "houd" zonder t moest geschreven worden. Gewoon omdat ik niet vlug genoeg had gemerkt dat, in dit zinsverband, "niemand" het onderwerp was en "je" het lijdend voorwerp. Het was Vlijmscherp die er mijn aandacht op vestigde. Fout is fout. Voorstanders van een Nederlands-Vlaamse toenadering zijn niet te beroerd om zoiets te erkennen.

Laatst gewijzigd door quercus : 24 januari 2010 om 23:00.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2010, 23:03   #4982
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vanzelfsprekend is het goed system. Ik was inderdaad te haastig in de conclusie dat "houd" zonder t moest geschreven worden. Gewoon omdat ik niet vlug genoeg had gemerkt dat, in dit zinsverband, "niemand" het onderwerp was en "je" het lijdend voorwerp. Het was Vlijmscherp die er mijn aandacht op vestigde. Fout is fout. Voorstanders van een Nederlands-Vlaamse toenadering zijn niet te beroerd om zoiets te erkennen.
Rijkelijk laat weliswaar, maar afijn. Schoorvoetend zijn ongelijk toegeven, is vooralsnog, of misschien, het begin van de redding. Laat dus niet alle hoop varen.

Laatst gewijzigd door system : 24 januari 2010 om 23:04.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 12:13   #4983
system
Banneling

Standaard

Een ander groot verschil met België is de deeltijdse arbeid van vrouwen.

Nederland deeltijdland
Hoge arbeidsparticipatie, maar lage arbeidsduur
"Uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) blijkt dat vooral vrouwen in Nederland in deeltijd (68%) werken. De arbeidsdeelname van vrouwen is vanaf de jaren tachtig sterk gestegen en is nu, vergeleken met andere westerse landen, hoog te noemen. In Nederland heeft 68% van de vrouwen een baan van ten minste 1 uur per week. Alleen in de Scandinavische landen en Zwitserland ligt dat percentage hoger.
Vrouwen in Nederland werken echter veel vaker in deeltijd dan vrouwen in andere landen. In Nederland werkt 75% van de werkende vrouwen minder dan 35 uur per week, wat bijna twee keer zoveel is als het gemiddelde in de eu-15. De gemiddelde arbeidsduur van de werkenden in Nederland neemt bovendien nauwelijks toe.
Wat betreft hun voorkeuren wijken Nederlandse vrouwen af van vrouwen in andere landen. In Nederland geeft slechts een kwart van de werkende vrouwen de voorkeur aan een voltijdbaan, in andere landen geldt dat voor meer dan de helft. "
Oud 25 januari 2010, 12:37   #4984
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een ander groot verschil met België is de deeltijdse arbeid van vrouwen.

Nederland deeltijdland
Hoge arbeidsparticipatie, maar lage arbeidsduur
"Uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) blijkt dat vooral vrouwen in Nederland in deeltijd (68%) werken. De arbeidsdeelname van vrouwen is vanaf de jaren tachtig sterk gestegen en is nu, vergeleken met andere westerse landen, hoog te noemen. In Nederland heeft 68% van de vrouwen een baan van ten minste 1 uur per week. Alleen in de Scandinavische landen en Zwitserland ligt dat percentage hoger.
Vrouwen in Nederland werken echter veel vaker in deeltijd dan vrouwen in andere landen. In Nederland werkt 75% van de werkende vrouwen minder dan 35 uur per week, wat bijna twee keer zoveel is als het gemiddelde in de eu-15. De gemiddelde arbeidsduur van de werkenden in Nederland neemt bovendien nauwelijks toe.
Wat betreft hun voorkeuren wijken Nederlandse vrouwen af van vrouwen in andere landen. In Nederland geeft slechts een kwart van de werkende vrouwen de voorkeur aan een voltijdbaan, in andere landen geldt dat voor meer dan de helft. "
Ja en? Dat is toch goed? Ik kan me zo voorstellen dat zeer veel vrouwen een regime van deeltijdse arbeid verkiezen boven een voltijdse loopbaan. Zeker wanneer ze een gezin hebben.
Oud 25 januari 2010, 12:43   #4985
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat Van Maanen als bewindsman beter wist waarover hij sprak dan dat achterafgepraat in dat boek.
Lees maar eerst het boek, en houd daarbij ook voor ogen in welke tijd het boek is geschreven (in volle taalstrijd tussen de zogenaamde Antwerpse School en de particularisten).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 12:43   #4986
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja en? Dat is toch goed? Ik kan me zo voorstellen dat zeer veel vrouwen een regime van deeltijdse arbeid verkiezen boven een voltijdse loopbaan. Zeker wanneer ze een gezin hebben.
Toch een andere arbeidsethos tussen België en Nederland.
Oud 25 januari 2010, 12:51   #4987
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dan ook perfect verklaarbaar. De "Belgische" arbeidsethos is, zoals alles in dit koekoeksland, het zoveelste compromis tussen de visie van de Franstaligen en die van de Vlamingen. De (nog steeds ultra Belgicistische) vakbonden hebben zich altijd vijandig opgesteld tegenover deeltijds werk, dat ze misprijzend als "minderwaardig" bestempelen. Ze zien nog liever hun mensen aan de werkloosheid dan met een deeltijdse job.
Oud 25 januari 2010, 12:53   #4988
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het was niet Vlijmscherp die u aandacht hierop vestigde, maar System. Tenminste, indien ge goed gevolgd zoudt hebben. Wat blijkbaar niet het geval is.

Bericht #4878
Oud 25 januari 2010, 13:02   #4989
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is dan ook perfect verklaarbaar. De "Belgische" arbeidsethos is, zoals alles in dit koekoeksland, het zoveelste compromis tussen de visie van de Franstaligen en die van de Vlamingen. De (nog steeds ultra Belgicistische) vakbonden hebben zich altijd vijandig opgesteld tegenover deeltijds werk, dat ze misprijzend als "minderwaardig" bestempelen. Ze zien nog liever hun mensen aan de werkloosheid dan met een deeltijdse job.
Erg overtuigend lijkt me uw bovenstaand antwoord toch niet.

Eerder een 'pathos'antwoord.

Laatst gewijzigd door system : 25 januari 2010 om 13:03.
Oud 25 januari 2010, 13:04   #4990
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt. Belgen leven om te werken. Nederlanders werken om te leven.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 13:06   #4991
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Is dat nou wel waar Spinoza?
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 13:09   #4992
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hangt af van persoon tot persoon.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2010, 13:10   #4993
system
Banneling

Standaard

Off topic

Hollanders straffer dan Belgen?

Een Belg zegt tegen zijn Hollandse vriend: "Ik ken een trucje om gratis te gaan eten."

"Fantastisch zeg", zegt de Hollander, "hoe doe je dat?"

"Ik ga naar een restaurant, zet mij neer en ik bestel een voorgerecht, een hoofdschotel en een dessertje, dan neem ik mijn tijd met een koffie en een cognac. Vervolgens wacht ik tot sluitingstijd. Als bijna alle stoelen op de tafels staan, komt natuurlijk de ober vragen of ik wil afrekenen. Dan zeg ik hem 'Maar ik heb al afgerekend met uw collega die reeds vertrokken is.'
En klaar is Kees."

"Geweldig, gaan we dat dan morgen eens uitproberen?" vraagt de Hollandse vriend.

Zoals afgesproken gaan ze de andere dag naar het restaurant en alles verloopt zoals verwacht. Tegen het sluitingsuur komt de ober en vraagt of ze willen afrekenen.

De Belg antwoordt: "Excuseer, maar wij hebben al betaald aan uw collega die reeds vertrokken is."

Waar de Hollander aan toevoegt: "En we wachten nog altijd op ons wisselgeld!"

Volkswijsheid?
Oud 25 januari 2010, 13:10   #4994
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Is dat nou wel waar Spinoza?
Zoals altijd zet ik mijn mening scherp neer. Maar er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Mijn ervaring is dat Nederlanders veel meer waarde hechten aan hun vrije tijd dan Vlamingen.
Oud 25 januari 2010, 13:12   #4995
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Off topic

Een Belg zegt tegen zijn Hollandse vriend: "Ik ken een trucje om gratis te gaan eten."

"Ik ga naar een restaurant, zet mij neer en ik bestel een voorgerecht, een hoofdschotel en een dessertje, dan neem ik mijn tijd met een koffie en een cognac. Vervolgens wacht ik tot sluitingstijd. Als bijna alle stoelen op de tafels staan, komt natuurlijk de ober vragen of ik wil afrekenen. Dan zeg ik hem 'Maar ik heb al afgerekend met uw collega die reeds vertrokken is.'
En klaar is Kees."

"Geweldig, gaan we dat dan morgen eens uitproberen?" vraagt de Hollandse vriend.

Zoals afgesproken gaan ze de andere dag naar het restaurant en alles verloopt zoals verwacht. Tegen het sluitingsuur komt de ober en vraagt of ze willen afrekenen.

De Belg antwoordt: "Excuseer, maar wij hebben al betaald aan uw collega die reeds vertrokken is."

Volkswijsheid?
Leuk verhaaltje wel
Oud 25 januari 2010, 13:13   #4996
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals altijd zet ik mijn mening scherp neer. Maar er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Mijn ervaring is dat Nederlanders veel meer waarde hechten aan hun vrije tijd dan Vlamingen.
De cruciale en essentiële vraag evenwel is hier: welke waarde heeft uw ervaring?
Oud 25 januari 2010, 13:13   #4997
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Off topic

En klaar is Kees."

Volkswijsheid?
Eerder oud-Belgische vooroordelen.

Met de inzameling voor Haiti hebben we voor de zoveelste keer kunnen zien dat Belgen gieriger zijn dan Nederlanders.
Oud 25 januari 2010, 13:15   #4998
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Eerder oud-Belgische vooroordelen.

Met de inzameling voor Haiti hebben we voor de zoveelste keer kunnen zien dat Belgen gieriger zijn dan Nederlanders.
Ik denk ook niet dat Nederlanders nou echt gieriger zijn dan Vlamingen. Net zoals ik niet denk dat Belgen dommer zijn dan ons
Oud 25 januari 2010, 13:20   #4999
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Ik denk ook niet dat Nederlanders nou echt gieriger zijn dan Vlamingen. Net zoals ik niet denk dat Belgen dommer zijn dan ons
Bij jullie in Zeeland(in Hulst geloof ik) klaagde men toch dat de Belgen hun afval in Zeeuwse vuilnisbakken kwamen dumpen omdat afval ophalen in eigen land geld kost? Ik zie het zo voor me, al die Belgen met vuilniszakken in hun kofferbak. En dan noemen ze ons gierig.
Oud 25 januari 2010, 13:21   #5000
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De cruciale en essentiële vraag evenwel is hier: welke waarde heeft uw ervaring?
Zou je niet best beginnen met de waarde van jouw eigen ervaring (en oordelen) in vraag te stellen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be