Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2010, 19:30   #5481
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
U heeft niet alleen een grote fantasie over de geschiedenis van de Belgische Staat ,maar ook over het functioneren van de menselijke geest en lichaam.
Als u het zegt, is dat een hele geruststelling.

Laatst gewijzigd door system : 28 januari 2010 om 19:30.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 19:31   #5482
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dan moet u mij eens vertellen waarom de opstand ook uitbrak in de Antwerpse kempen.
Ook daar woonden Francofielen ,zoals nu in heel Vlaanderen Belgicisten wonen.
Alleen toen waren het kleine minderheden.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 19:32   #5483
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja ja dat zal wel. Het vervelende voor u is echter dat Conscience meldt dat er ook een Vlaamse pastoor bij betrokken was.

Laatst gewijzigd door system : 28 januari 2010 om 19:32.
Oud 28 januari 2010, 19:33   #5484
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ja ja dat zal wel. Het vervelende voor u is echter dat Conscience meldt dat er ook een Vlaamse pastoor bij betrokken was.
alle pastoors deden toen mee.
men wilde af van de 'ketters' van het noorden.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 19:37   #5485
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
azert! niet rond de pot draaien aub.
het was gewoon ter verduidelijking dat het geen opstand is van héél België tegen het VKN.
Ze zijn buitengebonjourd én ze zijn goed buitengebonjourd.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 19:40   #5486
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dat is het nu juist. Een minder ervaren forumganger zou zich laten imponeren door dit soort postings. Mij niet gelaten.

U weet donders goed dat Shadowke en ik van een ander kaliber zijn. We worden namelijk niet forummoe en van opgeven weten wij niet.

Dat u het niet vergeet!
Iedereen hier weet ondertussen wel dat Shadowke gewoon napapegaait wat U hier komt verkondigen.
U vertelt altijd hetzelfde. Ik moet evenwel toegeven dat U het steeds weer in een nieuw jasje weet te steken.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 28 januari 2010 om 19:43.
Oud 28 januari 2010, 19:42   #5487
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus U geeft grif toe dat we nu een substantiële groep zijn ?

Gezien uw betoog waren het er destijds maar een handvol. Wat natuurlijk impliceert dat het in België goed toeven is, goed leven is, anders waren er geen Belgicisten meer over.....
Oud 28 januari 2010, 19:45   #5488
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
alle pastoors deden toen mee.
men wilde af van de 'ketters' van het noorden.
Dan hebt u evenveel pech als uw geestesgenoot, want ook arbeiders deden mee.Een uittreksel van een verslag van de toenmalige burgemeester van Turnhout Dierickx aan de toenmalige gouverneur.

Den 4 ober 1830.
... "gisteren avond (hebben) omtrent 40 ?* 50 werklieden ... in den nacht verscheidene malen geroepen: Vivat de Potter. Vivat de Belgen! Dat omtrent middernacht deze luiden zich hebben begeven tot het oud kerkhof binnen de stad, alwaar gemeente keyen zich bevinden, en aldaar er van mede genomen hebben ... en dat zij alsdan zijn gegaan naar J.B. Gouweloos, fabrikant in de Patersstraat, en met deze keyen op zijne deur hebben geworpen ... en daar ik mij op dat moment aan het stadhuis met den commissaris van politie bij de nachtwakers bevond, heb ik mij met dezelve derwaarts begeven ... hun zeggende: ik ben uwen burgemeester, gijl. moet u naar huis begeve, ... hetwelk alsdan om ongeveer een uur heeft plaats gehad, en verders is het voor het overige van den nacht alles stil gebleven. Ten gevolge van dit voorval heb ik heden ... besloten van alle nachten eene burgerlijke wacht van 25 mannen op te roepen"

Wanneer gaat u nu eens eindelijk inzien dat men u wat voorliegt?

Laatst gewijzigd door system : 28 januari 2010 om 19:48.
Oud 28 januari 2010, 19:47   #5489
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Maar ook in Limburg koos men tegen de Hollanders en in Leuven. En toevallig hebben we ook informatie en een getuige van formaat die ons meldt dat ook in de Antwerpse kempen de opstand uitbrak tegen de Hollanders. En die getuige is niet zo maar de eerste en de beste. Het is Hendrik Conscience die zich in die tijd ophield in Turnhout.

Edoch, we hebben het daar al uitgebreid over gehad. Ik ga die discussie niet meer overdoen. Shadowke en zijn companen zijn nog altijd het slachtoffer van een grootnederlandse en orangistische geschiedschrijving. En zij kunnen maar moeilijk verkroppen dat het volkswijsje in die tijd ging:
Er bestaat wel een zekere discrepantie tussen uw oordeel over de pro-oranje steden van destijds, en de steden die zich aansloten bij de Belgische Revolutie. Want volgens u kozen steden als Gent en Antwerpen alleen maar de kant van Willem I omdat ze daar financieel voordeel van dachten te hebben. Maar waarom gaat u er vanuit dat bijvoorbeeld de Limburgse steden wel nobele motieven hadden? Waarom gaat u er vanuit dat de kleine elite daar wel representatief was voor de wil van de bevolking?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 19:47   #5490
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan hebt u evenveel pech als uw geestesgenoot, want ook arbeiders deden mee:

Een uitreksel van een verslag van de toenmalige burgemeester van Turnhout Dierickx aan de toenmalige gouverneur.

Den 4 ober 1830.
... "gisteren avond (hebben) omtrent 40 ?* 50 werklieden ... in den nacht verscheidene malen geroepen: Vivat de Potter. Vivat de Belgen! Dat omtrent middernacht deze luiden zich hebben begeven tot het oud kerkhof binnen de stad, alwaar gemeente keyen zich bevinden, en aldaar er van mede genomen hebben ... en dat zij alsdan zijn gegaan naar J.B. Gouweloos, fabrikant in de Patersstraat, en met deze keyen op zijne deur hebben geworpen ... en daar ik mij op dat moment aan het stadhuis met den commissaris van politie bij de nachtwakers bevond, heb ik mij met dezelve derwaarts begeven ... hun zeggende: ik ben uwen burgemeester, gijl. moet u naar huis begeve, ... hetwelk alsdan om ongeveer een uur heeft plaats gehad, en verders is het voor het overige van den nacht alles stil gebleven. Ten gevolge van dit voorval heb ik heden ... besloten van alle nachten eene burgerlijke wacht van 25 mannen op te roepen"

Laat me raden.....

Nooit......
Oud 28 januari 2010, 19:50   #5491
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dan hebt u evenveel pech als uw geestesgenoot, want ook arbeiders deden mee.Een uitreksel van een verslag van de toenmalige burgemeester van Turnhout Dierickx aan de toenmalige gouverneur.

Den 4 ober 1830.

Uit de verslagen uit die tijd blijkt ook dat alle onruststokers bij elkaar niet meer dan enkele tienduizenden mensen zijn. En dat op een bevolking van miljoenen.
Oud 28 januari 2010, 19:52   #5492
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Uit de verslagen uit die tijd blijkt ook dat alle onruststokers bij elkaar niet meer dan enkele tienduizenden mensen zijn. En dat op een bevolking van miljoenen.
Hoofdzaak is het resultaat.
Bey bey Hollanders.
Oud 28 januari 2010, 19:53   #5493
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Er bestaat wel een zekere discrepantie tussen uw oordeel over de pro-oranje steden van destijds, en de steden die zich aansloten bij de Belgische Revolutie. Want volgens u kozen steden als Gent en Antwerpen alleen maar de kant van Willem I omdat ze daar financieel voordeel van dachten te hebben. Maar waarom gaat u er vanuit dat bijvoorbeeld de Limburgse steden wel nobele motieven hadden? Waarom gaat u er vanuit dat de kleine elite daar wel representatief was voor de wil van de bevolking
Dat heb ik al eens uitgelegd. In een notendop dan. De Limburgse steden kozen voor het nieuwbakken België omdat ze katholiek waren, bij het zuiden wilde horen en omdat ze de Hollanders ervoeren als een soort vreemde bezettingsmacht uit het noorden die ze al lang kwijt wilden.

De latere weinig stichtelijke taferelen aan het graf van Dibbets, staan eigenlijk symbool voor de haat tegen de Hollanders.

Laatst gewijzigd door system : 28 januari 2010 om 19:56.
Oud 28 januari 2010, 19:58   #5494
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik ontken niet dat ik gebruikmaak van de mogelijkheden die de moderne media mij bieden, maar ik raadpleeg zo mogelijk vaker normatieve naslagwerken, publicaties en artikelen. Daaruit put ik mijn argumentatie.

Ik weet inmiddels uit ervaring dat, hoe goed en eerlijk ik mijn argumentatie ook weergeef, u haar niet waardeert of gelooft.

Het is alles boter aan de galg gesmeerd
.
En er is slechts één persoon die daar schuld aan heeft: jij zelf en niemand anders. En je weet pertinent goed hoe dat komt. Maar ik zal het voor alle duidelijkheid hier nog eens aanhalen. Want grote waarheden mogen inderdaad herhaald worden.
Je hoofdactiviteit hier op dit forum is zitten wroeten en zoeken naar alles wat in het verleden is gebeurd en dat je ook maar enigszins kunt gebruiken tegen Nederland en tegen dat deel van Vlaanderen dat Nederland niet ongunstig gezind is. Je misbruikt het verleden om je huidige hekel aan Nederland te kunnen botvieren. Je doet dat met zulk een fanatisme dat het écht niet meer mooi is. Vandaar dat je jezelf voortdurend in een allesbehalve "neutraal" voetlicht brengt. Dat maakt evenwel volstrekt geen indruk meer. En weet je hoe dat komt? Omdat mensen zoals Niessen, Shadowke, Renesse, Robert T en anderen die ik hier nu vergeet (waarvoor ik ze ongewild onrecht aandoe, met mijn excuses) weliswaar ook geïnteresseerd zijn in het verleden, maar er geen haatdragende kijk op hebben zoals jij. Wat ons vooral interesseert is de toekomst van Vlaanderen en Nederland. En wij vinden dat die toekomst best aangepakt wordt in een zakelijk-rationele, verstandige maar toch hartelijke samenwerking. Wij vertrouwen erop dat die samenwerking zal leiden tot een steeds meer naar elkaar toegroeien. De toekomst is aan de Nederlands-Vlaamse Confederatie.
Oud 28 januari 2010, 19:58   #5495
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat heb ik al eens uitgelegd. In een notendop dan. De Limburgse steden kozen voor het nieuwbakken België omdat ze katholiek waren, bij het zuiden wilde horen en omdat ze de Hollanders ervoeren als een soort vreemde bezettingsmacht uit het noorden die ze al lang kwijt wilden.

De latere weinig stichtelijke taferelen aan het graf van Dibbets, staan eigenlijk symbool voor de haat tegen de Hollanders.
Zie, nu doet u het weer. U denkt uit naam van alle Limburgers uit die tijd te kunnen spreken. Maar in het geval van Gent en Antwerpen was het dan weer een klein groepje mensen dat tegen de wil van de bevolking de kant van Willem I koos. Ziet u de discrepantie?
Oud 28 januari 2010, 20:01   #5496
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Iedereen hier weet ondertussen wel dat Shadowke gewoon napapegaait wat U hier komt verkondigen.
U vertelt altijd hetzelfde. Ik moet evenwel toegeven dat U het steeds weer in een nieuw jasje weet te steken.
Wat ik verkondig? Ik propageer de mogelijkheden voor de Vlaamse ontvoogdingsstrijd en de hereniging van de Nederlanden.

Maar ondertussen bedankt voor het compliment. Veelzijdigheid voor de goede zaak is belangrijk.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 20:03   #5497
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zie, nu doet u het weer. U denkt uit naam van alle Limburgers uit die tijd te kunnen spreken. Maar in het geval van Gent en Antwerpen was het dan weer een klein groepje mensen dat tegen de wil van de bevolking de kant van Willem I koos. Ziet u de discrepantie?
Neen ik spreek niet in de naam van deze Limburgers. Deze Limburgers zijn al lang dood. U vroeg me uit te leggen waarom de (Nederlands) Limburgse steden kozen voor België. Ik zeg u zoals het is gegaan. Dat is alles.
Oud 28 januari 2010, 20:16   #5498
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
En er is slechts één persoon die daar schuld aan heeft: jij zelf en niemand anders. En je weet pertinent goed hoe dat komt. Maar ik zal het voor alle duidelijkheid hier nog eens aanhalen. Want grote waarheden mogen inderdaad herhaald worden.
Je hoofdactiviteit hier op dit forum is zitten wroeten en zoeken naar alles wat in het verleden is gebeurd en dat je ook maar enigszins kunt gebruiken tegen Nederland en tegen dat deel van Vlaanderen dat Nederland niet ongunstig gezind is. Je misbruikt het verleden om je huidige hekel aan Nederland te kunnen botvieren. Je doet dat met zulk een fanatisme dat het écht niet meer mooi is. Vandaar dat je jezelf voortdurend in een allesbehalve "neutraal" voetlicht brengt. Dat maakt evenwel volstrekt geen indruk meer. En weet je hoe dat komt? Omdat mensen zoals Niessen, Shadowke, Renesse, Robert T en anderen die ik hier nu vergeet (waarvoor ik ze ongewild onrecht aandoe, met mijn excuses) weliswaar ook geïnteresseerd zijn in het verleden, maar er geen haatdragende kijk op hebben zoals jij. Wat ons vooral interesseert is de toekomst van Vlaanderen en Nederland. En wij vinden dat die toekomst best aangepakt wordt in een zakelijk-rationele, verstandige maar toch hartelijke samenwerking. Wij vertrouwen erop dat die samenwerking zal leiden tot een steeds meer naar elkaar toegroeien. De toekomst is aan de Nederlands-Vlaamse Confederatie.
Waarom antwoordt u toch altijd vaak naast de kwestie? Daarover ging het niet. Het ging over het feit dat ik persoonlijk vaststel dat het in uw kamp (doelbewust (??) ) ontbreekt aan feitenkennis.

Neem nu weer die Belgische opstand. U, of uw geestesgenoten, oreren met klem en permanent dat het een lokale opstand was in Brussel, door enkele Fransgezinde oproerkraaiers. En dat die opstand zich of bijna louter voordeed in het Franstalige gebieden.

En wat lezen we nu?? Wel, we lezen in een ambtelijk (!) verslag van de burgemeester van Turnhout uit die tijd aan de Gouverneur, dat arbeiders in Turnhout scheeuwen: "Vivat de Belgen!" , dat de sfeer grimmig was, dat de arbeiders stenen hadden meegenomen en het huis begonnen te bekogelen van een fabrikant (waarschijnlijk een Orangist maar dat weten we niet echt), en dat de burgemeester dan moet tussenkomen om de gemoederen te bedaren.

Dat staat er zwart op wit op een officieel document uit die tijd. En het gebeuren speelt zich af in de Antwerpse Kempen, dus in het diepe binnenland (zeker in die tijd!!) van Vlaanderen, namelijk Turnhout. D?*t zijn de feiten. Gelukkig maar dat we dit document hebben, anders zou u weer een van de eersten zijn om de feiten met klem van tafel te vegen als 'Belgicistische fantasie', of iets dergelijks.

Maar zeg me: waarom eigenlijk proberen u en/of uw geestesgenoten, steeds weer, de Belgische geschiedenis stelselmatig te vervalsen? U spint daar absoluut geen garen mee. Integendeel, door zulke houding verspeelt u telkens weer uw geloofwaardigheid.

Laatst gewijzigd door system : 28 januari 2010 om 20:37.
Oud 28 januari 2010, 20:24   #5499
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Waarom antwoordt u toch altijd vaak naast de kwestie? Daarover ging het niet. Het ging over het feit dat ik persoonlijk vaststel dat het in uw kamp (doelbewust (??) ) ontbreekt aan feitenkennis.

Neem nu weer die Belgische opstand. U, of uw geestesgenoten, oreren met klem en permanent dat het een lokale opstand was in Brussel, door enkele Fransgezinde oproerkraaiers. En dat die opstand zich of bijna louter voordeed in het Franstalige gebieden.

En wat lezen we nu?? Wel, we lezen in een ambtelijk(!) verslag van de burgemeester van Turnhout uit die tijd aan de Gouverneur, dat arbeiders in Turnhout scheeuwen: "Vivat de Belgen!" , dat de sfeer grimmig was, dat de arbeiders stenen hadden meegenomen en het huis begonnen te bekogelen van een fabrikant (waarschijnlijk een Orangist maar dat weten we niet echt), en dat de burgemeester dan moet tussenkomen om de gemoederen te bedaren.

Dat staat er zwart op wit op een document uit die tijd. En het gebeuren speelt zich dus af in de Antwerpse Kempen, dus in het diepe binnenland (zeke in die tijd!!) van Vlaanderen, namelijk Turnhout. D?*t zijn de feiten. Gelukkig maar dat we dit document hebben, anders zou u weer een van de eersten zijn om het met klem van tafel te vegen als ' Belgicistische fantasie', of iets degelijks.

Maar zeg me: waarom eigenlijk proberen u en/of uw geestesgenoten, steeds weer, de Belgische geschiedenis stelselmatig te vervalsen? U spint daar absoluut geen garen mee. Integendeel, door zulke houding verspeelt u telkens weer uw geloofwaardigheid.
omdat de Belgische geschiedenis al vervalst werd eind 19de eeuw nadat iemand doodleuk het 'Belgicisme' uitvond en de volledige ontstaansgeschiedenis van België heeft herschreven in functie van deze ideologie.
maar zoals brave reactionair Belgicist zal je dit natuurlijk ontkennen en zeggen dat het de 'Hollanders waren want dat is het enige dat je kent: alles op de 'Hollanders' steken.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 28 januari 2010 om 20:25.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 20:27   #5500
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En wat lezen we nu?? Wel, we lezen in een ambtelijk(!) verslag van de burgemeester van Turnhout uit die tijd aan de Gouverneur, dat arbeiders in Turnhout scheeuwen: "Vivat de Belgen!" , dat de sfeer grimmig was, dat de arbeiders stenen hadden meegenomen en het huis begonnen te bekogelen van een fabrikant (waarschijnlijk een Orangist maar dat weten we niet echt), en dat de burgemeester dan moet tussenkomen om de gemoederen te bedaren.

Dat staat er zwart op wit op een officieel document uit die tijd. En het gebeuren speelt zich dus af in de Antwerpse Kempen, dus in het diepe binnenland (zeker in die tijd!!) van Vlaanderen, namelijk Turnhout. D?*t zijn de feiten. Gelukkig maar dat we dit document hebben, anders zou u weer een van de eersten zijn om de feiten met klem van tafel te vegen als 'Belgicistische fantasie', of iets dergelijks.

Wij trachten recht te praten wat in naam van het belgicisme krom getrokken is. In dien zin zie ik u met uw gevoel voor 'historische feiten' als slachtoffer van deze ideologie, die u heeft vervreemd van ons aller vaderland.

Dat proberen wij u duidelijk te maken en niets anders.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be