Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: laat ons, om profiteurs te ontmoedigen, het eeuwigdurend dopgeld afschaffen
ja inderdaad, afschaffen maar 26 28,26%
nee, helemaal niet afschaffen 27 29,35%
beperken in tijd, maar hogere uitkeringen. 24 26,09%
anders 15 16,30%
Aantal stemmers: 92. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2010, 11:43   #1
eno2
Banneling

Standaard Laat ons, om profiteurs te ontmoedigen, het eeuwigdurend dopgeld afschaffen

De stelling is op zich duidelijk genoeg geformuleerd. Vanuit het gezichtspunt van de die-hard neoliberaaltjes weliswaar.

het gaat natuurlijk niet om profiteren, maar om een recht, steunende op een algemene verzekering waar je zelf bijdragen voor betaald hebt.

Bovendien kan er onder de armmoedegrens geen sprake zijn van profiteren, alleen van langzaam creperen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 januari 2010 om 11:45.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 12:06   #2
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Hogere uitkeringen in het begin die steeds lager worden. Dat lijkt me de eigenlijk de logica zelve. Dat is de enige manier om langdurige werkloosheid tegen te gaan.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 12:15   #3
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De stelling is op zich duidelijk genoeg geformuleerd. Vanuit het gezichtspunt van de die-hard neoliberaaltjes weliswaar.

het gaat natuurlijk niet om profiteren, maar om een recht, steunende op een algemene verzekering waar je zelf bijdragen voor betaald hebt.

Bovendien kan er onder de armmoedegrens geen sprake zijn van profiteren, alleen van langzaam creperen.
Indien je na twee jaar nog altijd werkloos bent, ligt het probleem echt wel bij jou.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 12:17   #4
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Ik ben nog altijd werkloos, maar heb afgelopen week de kans gekregen om drie dagen lang 3 uur per dag te gaan werken.
Jep.
Ik verlies een hele dag dop voor die 3 uurtjes, en als ik het goed heb begrepen ook de 6de dag dop wegens die 3 dagen gewerkt.

En toch ben ik gaan werken. (Mag het trouwens volgende week gaan herhalen, gelukkig wel wat meer uurtjes... maar ikke blij. Mijn levensgezel verklaart mij voor zot. Maar ikke toch blij.)
Oud 29 januari 2010, 12:23   #5
Johnny Blaze
Minister

Johnny Blaze's schermafbeelding

Standaard

Ik snap dit niet goed. Ik heb nooit langer dan een 3-tal dagen geen werk gehad. Gewoon niet te kieskeurig zijn.
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 12:29   #6
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

simpele, blinde zielen.
profiteurs zijn mensen met een inkomen boven de 3 000 €.
met en uitkering kun je enkel overleven, niet leven, laat staan profiteren (van wat eigenlijk?).
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 12:44   #7
funzo
Burger

funzo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
simpele, blinde zielen.
met en uitkering kun je enkel overleven, niet leven, laat staan profiteren (van wat eigenlijk?).
profiteren : gans de dag niets doen en ervoor betaald worden, meestal ook een hoop kansarme kindertjes kweken

zolang de cafe's volzitten met doppers elke dag is de dop veel te hoog, dopgeld zou geval per geval moeten worden bekeken, een luiaard die nog bij zijn moeke woont zou niets mogen krijgen bv
Oud 29 januari 2010, 12:58   #8
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door funzo Bekijk bericht
profiteren : gans de dag niets doen en ervoor betaald worden, meestal ook een hoop kansarme kindertjes kweken

zolang de cafe's volzitten met doppers elke dag is de dop veel te hoog, dopgeld zou geval per geval moeten worden bekeken, een luiaard die nog bij zijn moeke woont zou niets mogen krijgen bv

groot gelijk hebt u. Sociale cohesie, ouderenzorg, familiale waarden dat weerhoudt ons alleen van het consumeren en dat is het enige dat belangrijk is. Die slimmerikken die een ganse dag 'niks' doen (begrijpen als ; ze consumeren niet voldoende voor onze multinationale vraatmachines) moeten beschimpt worden als luierikken natuurlijk; stel je voor dat de volledige samenleving zou inzien dat arbeid eigenlijk het onderhouden van de echte leeghangers is; die rijke profiteurs zouden zelf moeten gaan werken. Dat kan toch niet!
Dus vooral blijven dubbelplooien, niet nadenken en consumeren! U bent op de goede weg.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 14:34   #9
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Indien je na twee jaar nog altijd werkloos bent, ligt het probleem echt wel bij jou.
Een jaar is ruimschoots voldoende. Wie wil werken, vindt ook werk. Die heeft daar zelfs geen jaar voor nodig.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 14:56   #10
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

uitkeringen zouden gerust 50% verhoogd mogen worden, en uiteraard niet verminderen met de tijd.
Oud 29 januari 2010, 14:58   #11
funzo
Burger

funzo's schermafbeelding

Standaard

of beter, briefjes van uitgaven binnenbrengen

nee die bak bier betalen we niet voor u
en dat pak sigretten ook niet

dat brood en beleg wel, huishuur ook, bus ticketje om te gaan solliciteren , geen enkel probleem
Oud 29 januari 2010, 15:10   #12
Duvelke

Standaard

Citaat:
of beter, briefjes van uitgaven binnenbrengen

nee die bak bier betalen we niet voor u
en dat pak sigretten ook niet

dat brood en beleg wel, huishuur ook, bus ticketje om te gaan solliciteren , geen enkel probleem
busticketje?
veel bedrijven wensen dat ze over eigen vervoer beschikken.
Waarom geen auto's voor werkzoekenden?
Oud 29 januari 2010, 15:15   #13
funzo
Burger

funzo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
busticketje?
veel bedrijven wensen dat ze over eigen vervoer beschikken.
Waarom geen auto's voor werkzoekenden?
omdat veel bedrijven een firmawagen geven, bijna de helft van alle auto's in belgie zijn firmawagens
Oud 29 januari 2010, 15:16   #14
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
simpele, blinde zielen.
Nuance, graag. Sommige mensen kunnen louter overleven met hun uitkering. Voor véle anderen is hun uitkering een tijdelijke buffer in afwachting van nieuw werk.

Maar: aan alle mensen die nooit gedopt hebben en zit af te geven op het 'profetariaat van de werklozen': als het uw beurt is om werkloos te worden, gaan jullie toch jullie uitkering weigeren? Ah ja.
Oud 29 januari 2010, 15:21   #15
funzo
Burger

funzo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Nuance, graag. Sommige mensen kunnen louter overleven met hun uitkering. Voor véle anderen is hun uitkering een tijdelijke buffer in afwachting van nieuw werk.

Maar: aan alle mensen die nooit gedopt hebben en zit af te geven op het 'profetariaat van de werklozen': als het uw beurt is om werkloos te worden, gaan jullie toch jullie uitkering weigeren? Ah ja.
DAAROP zat ik te wachten ja, en JA ik heb reeds maanden mijn uitkering geweigerd maar ik zat toen in een situatie dat ik wienig tot bijna geen geld nodig had, een situatie waar ik zelf voor koos (maanden werken en sparen, dan reizen en genieten van de zomer, wonen in een kraakpand), en als het geld op was ging ik gewoon weer werken (binnen de 2weken had ik telkens een job die ik wou in de IT sector) dit heb ik gedurende 8 jaar gedaan, max 60% tijd gewerkt, de rest genieten en GEEN DOP vragen of ontvangen

maar nu is het natuurlijk anders, ook ik zit in schuldslavernij met de aankoop van een huis, mijn madam verdient genoeg om alles te kunnen dragen , maar kzou het niet leuk vinden, dus ga ik gaan werken

Laatst gewijzigd door funzo : 29 januari 2010 om 15:22.
funzo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 15:29   #16
Duvelke

Standaard

Citaat:
omdat veel bedrijven een firmawagen geven, bijna de helft van alle auto's in belgie zijn firmawagens
de helft? dat is veel. Kan je dat aantonen?
Oud 29 januari 2010, 15:32   #17
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht

als dien dag ooit komt, begin ik als zelfstandige ... ik ga zelfs geen week meer werkloos zitten zijn
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 15:33   #18
Duvelke

Standaard

Citaat:
DAAROP zat ik te wachten ja, en JA ik heb reeds maanden mijn uitkering geweigerd maar ik zat toen in een situatie dat ik wienig tot bijna geen geld nodig had, een situatie waar ik zelf voor koos (maanden werken en sparen, dan reizen en genieten van de zomer, wonen in een kraakpand), en als het geld op was ging ik gewoon weer werken (binnen de 2weken had ik telkens een job die ik wou in de IT sector) dit heb ik gedurende 8 jaar gedaan, max 60% tijd gewerkt, de rest genieten en GEEN DOP vragen of ontvangen

maar nu is het natuurlijk anders, ook ik zit in schuldslavernij met de aankoop van een huis, mijn madam verdient genoeg om alles te kunnen dragen , maar kzou het niet leuk vinden, dus ga ik gaan werken
haha, ge had geen geld nodig? Zo rijk mss?
Mens kan toch altijd een extraatje gebruiken zeker?
achja, das goe voor de kas e
Oud 29 januari 2010, 15:34   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik vind ook wel dat je de werklozenvergoeding moet bekijken over je hele loopbaan.

Stel dat je de eerste drie maanden ruim vergoed zou worden, telkens je werkloos valt.
Wat zou iemand dan beletten om geregeld eens een paar maanden verlof te pakken, vb. om te helpen als ze je huis aan het bouwen zijn, vb. om eens ekstra lang op vakansie te gaan, vb. om de kinderen te helpen met hun bouw ... ?

Om in het vivant-verhaal inspirasie op te doen: het basisinkomen mag uitgekeerd worden door de staat, maar al wat je zelf daarop aanvullend wenst, moet je zelf voor zorgen.
De staat kan dit wel "aansporen en aanmoedigen". Zelfs vergelijkbaar met ziekenkas en zorgverzekering een minimale verplichting opleggen.
Voorbeeld een rekening, vergelijkbaar met pensioensparen, waar je zelf stortingen op doet, met belastingsvoordeel. Deze gelden kan je enkel terug aanspreken in geval van werkloosheid, ofwel helemaal op 't einde van je loopbaan, toevoegen aan het pensioensparen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 16:05   #20
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als dien dag ooit komt, begin ik als zelfstandige ... ik ga zelfs geen week meer werkloos zitten zijn
Als, als...dan, dan...

Tot 'als' echt 'dan' wordt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be