Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2010, 21:02   #5981
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Draai jij je tong maar vijf maal om. Je lijkt niet te weten (alhoewel jij denkt dat je alles weet natuurlijk) dat de Luftwaffe kort daarvoor de stad Rotterdam "ausradiert" had met een verschrikkelijk zwaar bombardement. Dat hebben ze met geen enkele stad in België gedaan. Met het perspectief dat er met die taktiek nog veel meer burgerslachtoffers in de Randstad konden vallen besloot Nederland, wijselijk, de strijd te staken. Overigens, hoelang heeft men het bij ons volgehouden?
Dat verdient wel de kanttekening dat het schandalig nalatig was van de regering om zo slecht voorbereid te zijn op de Duitse inval.

Uiteraard kan Nederland het niet winnen van een serieuze Duitse invasie, maar als je met 300.000 man in 5 dagen tijd overrompeld wordt door ca. 60.000 man dan ben je gewoon slecht voorbereid.
Maar enfin, dat was Frankrijk feitelijk ook, en Polen en nog een aantal landen. Rusland heeft letterlijk miljoenen soldaten opgeofferd voor een status-quo, dus had Nederland het op termijn uiteraard niet gered. Maar de manier waarop is wel enigszins blamerend.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 21:02   #5982
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Antwoord daar nu eens een keer gewoon op...
Wat doet U,vecht U mee met het leger waarbij U bent gestationneerd,of zou U eerder de desertie verkiezen om hieraan en de gewetensbezwaren die daaruit volgen te ontsnappen...
Wees eens één keer eerlijk....

Ik mijn beste zou de desertie en zelfs de dood voor het vuurpeloton prefereren boven de mogelijke kans om streekgenoten van mij gewapenderhand te moeten gaan onderwerpen,en alzo de mogelijkheid gaan uitsluiten om dan ooit nog naar mijn geboortestreek te kunnen terugkeren en de mensen daar die mij kennen recht in de ogen te kunnen kijken....

U wéét nu mijn antwoord al,nu het Uwe nog...
Ik denk niet dat ik zou deserteren. Maar wel dat ik niet op mijn streekgenoten zou schieten. En als ik het bevel zou krijgen op de 'vijand' te schieten, dan zou ik schieten, maar er wel nevens schieten. Dat denk ik wel ja.

Laatst gewijzigd door system : 31 januari 2010 om 21:08.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 21:03   #5983
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Een beweging die zijn mensen niet meer kan begeesteren, is dood.
Ha zo! Dus de enige wijze waarop de Vlamingen "begeesterd" hun zaak kunnen verdedigen is aan de voet van de Ijzertoren? Tegenwoordig gaat dat wel effe anders hoor. Heb nog een beetje geduld tot 2011. Zowat 45 % van de Vlamingen kiest voor V-partijen.
Oud 31 januari 2010, 21:06   #5984
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Draai jij je tong maar vijf maal om. Je lijkt niet te weten (alhoewel jij denkt dat je alles weet natuurlijk) dat de Luftwaffe kort daarvoor de stad Rotterdam "ausradiert" had met een verschrikkelijk zwaar bombardement. Dat hebben ze met geen enkele stad in België gedaan. Met het perspectief dat er met die taktiek nog veel meer burgerslachtoffers in de Randstad konden vallen besloot Nederland, wijselijk, de strijd te staken. Overigens, hoelang heeft men het bij ons volgehouden?
Zeg maar gewoon zoals het is. De Nederlanders hebben het zeer, zeer vlug laten afweten, ze hebben verassend snel opgegeven en zich nog sneller overgegeven. Hiermee zijn zelfs een behoorlijk aantal Nederlanders het eens.

Laatst gewijzigd door system : 31 januari 2010 om 21:12.
Oud 31 januari 2010, 21:09   #5985
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zeg maar gewoon zoals het is. De Nederlanders hebben het zeer, zeer vlug laten afweten, ze hebben verassend snel opgegeven en zich nog sneller overgegeven. Hiermee zijn zelfs een behoorlijk aantal Nederlanders het eens.
gezien de gegeven situatie heeft Henri Winkelman het enige mogelijke besluit genomen dat een goed bestuurder in zijn positie kon nemen.

Maar jij zou waarschijnlijk nog een paar dagen langer proberen de Duitsers bang te maken door er neven te schieten.
Oud 31 januari 2010, 21:12   #5986
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
gezien de gegeven situatie heeft Henri Winkelman het enige mogelijke besluit genomen dat een goed bestuurder in zijn positie kon nemen.

Maar jij zou waarschijnlijk nog een paar dagen langer proberen de Duitsers bang te maken door er neven te schieten.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 31 januari 2010 om 21:12.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 21:12   #5987
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht

De Nederlanders hebben bijna niet gevochten.

Nu ja, wat wilt ge. Als (uw eigen) een koningin haar soldaten in de steek laat en wegvlucht...

Laatst gewijzigd door system : 31 januari 2010 om 21:16.
Oud 31 januari 2010, 21:15   #5988
Hollander

Standaard

Citaat:
De Nederlanders hebben bijna niet gevochten.
Dit gevecht was al verloren toen men naliet zich goed voor te bereiden.

Daarna had het geen zin meer met paarden en stokken tegen Blitzkriegers te gaan vechten.

Het kenmerkt een wijs bestuurder te weten wanneer iets een verloren zaak is. Of had hij zijn mensenzonder kans op succes de dood in moeten sturen?
Oud 31 januari 2010, 21:15   #5989
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Olijke Bart is populair door zijn grappen en zijn grollen. Maar 70 % van de stemmers van de NVA zijn tegen de splitsing van België. Tenminste volgens de laatste bevraging van Dimarso.
Wat jij "Olijke Bart" noemt heb ik nooit een grap weten vertellen. Hij is wel gevat in zijn antwoorden, "to the point". Hij verkoopt geen wollige praat maar geeft zijn mening duidelijk en onomwonden. Wat niet van alle politici kan gezegd worden. En dat wordt geapprecieerd. Maar het is niet Bart Dewever op zijn eentje die verantwoordelijk is voor het succes van de N-VA. Met de laatste verkiezingen deed die partij het in alle kiesomschrijvingen heel goed. Voor Bart De Wever kon alleen maar in de Antwerpse kiesomschrijving gestemd worden.
En wat die "duiding" na de verkiezingen betreft, daar kun je vele richtingen mee uit. Zo bv. dat het communautaire slechts op de nde plaats kwam. Maar sociaal-economische problemen op de eerste plaats. Ja natuurlijk. Maar uitgerekend die dossiers zijn in la Belgique zwaar communautair beladen. Dat kan zelfs een system niet ontkennen.
Oud 31 januari 2010, 21:17   #5990
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat ik zou deserteren.
En waarom niet....

Citaat:
[b] Maar wel dat ik niet op mijn streekgenoten zou schieten. En als ik het bevel zou krijgen op de 'vijand' te schieten, dan zou ik schieten, maar er wel nevens schieten. Dat denk ik wel ja.
En hoe denkt U dat Uw streekgenoten gaan reageren op dit feit,U die op hen begint te vuren,U mikt er weliswaar naast,maar dat wéten zij niet aangezien Uw militaire collega's in dat geval wél raak zullen schieten....

Dénkt U écht dat zij U later na zo'n militair conflict op Uw woord gaan geloven....
U vocht immers aan de andere zijde mee,dit feit zal alvast van doorslaggevende betekenis gaan worden in het collectieve geheugen van Uw streekgenoten...

U zal dus nooit meer naar Uw geboortestreek kunnen terugkeren....

Hebt U dat ervoor over....Is dat U het risico waard...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 21:24   #5991
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overigens, hoelang heeft men het bij ons volgehouden?
In Belgie duurde het langer dan 5 dagen. Maar dat is ook makkelijk te verklaren. Zodra de Duitsers Belgie aanvielen rukten de Fransen ook vanuit het zuiden Belgie binnen. Belgie werd als het ware opgesplitst en opgezogen door de twee grote buren.

Voor Nederland was dat te laat. De Fransen gingen nog naar Zeeland maar daar kwamen ze Duitsers tegen. Dus in een klein stukje van Nederland ging de oorlog gewoon door en duurde het langer dan 5 dagen
.

Laatst gewijzigd door Bertie : 31 januari 2010 om 21:28.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 21:25   #5992
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat jij "Olijke Bart" noemt heb ik nooit een grap weten vertellen. Hij is wel gevat in zijn antwoorden, "to the point". Hij verkoopt geen wollige praat maar geeft zijn mening duidelijk en onomwonden. Wat niet van alle politici kan gezegd worden. En dat wordt geapprecieerd. Maar het is niet Bart Dewever op zijn eentje die verantwoordelijk is voor het succes van de N-VA. Met de laatste verkiezingen deed die partij het in alle kiesomschrijvingen heel goed. Voor Bart De Wever kon alleen maar in de Antwerpse kiesomschrijving gestemd worden.
En wat die "duiding" na de verkiezingen betreft, daar kun je vele richtingen mee uit. Zo bv. dat het communautaire slechts op de nde plaats kwam. Maar sociaal-economische problemen op de eerste plaats. Ja natuurlijk. Maar uitgerekend die dossiers zijn in la Belgique zwaar communautair beladen. Dat kan zelfs een system niet ontkennen.

Olijke Bart Dewever verkoopt vaak luchtledige praat. Veel blabla. Vaak dezelfde praat als die hij verkocht aan Jean Marie Dedecker indertijd. En hij hangt gaag de lolbroek uit. Politici die in een bepaalde pose samen met Miss België op de foto staan en regelmatig in TV-spelletjes optreden, kan men toch niet meer ernstig nemen zeker. En dan maar kappen op Daerden.

Laatst gewijzigd door system : 31 januari 2010 om 21:27.
Oud 31 januari 2010, 21:25   #5993
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat jij "Olijke Bart" noemt heb ik nooit een grap weten vertellen.
Nooit gekeken naar 'de slimste mens'?
Oud 31 januari 2010, 21:28   #5994
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Nooit gekeken naar 'de slimste mens'?
slimme mensen kijken niet naar de slimste mens
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 21:28   #5995
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
In Belgie duurde het langer dan 5 dagen. Maar dat is ook makkelijk te verklaren. Zodra de Duitsers Belgie aanvielen rukten de Fransen ook vanuit het zuiden Belgie binnen. Belgie werd als het ware opgesplitst en opgezogen door de twee grote buren.

Voor Nederland was dat te laat. De Fransen gingen nog naar Zeeland maar daar kwamen ze Duitsers tegen. Dus in een klein stukje van Nederland ging de oorlog gewoon door en duurde het langer dan 5 dagen
.
Wij hebben tenminste gevochten. En we hielden het 18 dagen uit. Geen 5.

Laatst gewijzigd door system : 31 januari 2010 om 21:31.
Oud 31 januari 2010, 21:30   #5996
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij hebben tenminste gevochten.
Wij = het franse leger
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 21:33   #5997
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

De hedendaagse zappende bierbuik wil ik wel eens in een loopgraaf bezig zien.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 31 januari 2010 om 21:33.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 21:39   #5998
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Probeer jij maar eerst een "onafhankelijke" bron te zoeken die zegt hoelang het Vloms Nationalisme nu echt bestaat.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 21:41   #5999
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Wij = het franse leger
U vergeet effe de 6000 gesneuvelde Belgische soldaten tijdens deze veldtocht.

Laatst gewijzigd door system : 31 januari 2010 om 21:47.
Oud 31 januari 2010, 21:49   #6000
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een zekere Ludo Permentier schrijft :

http://taalschrift.org/reportage/000553.html

De man vindt wel dat er serieuze verschillen zijn in zowat alles tussen Nederlanders en Vlamingen, dus ook tussen Nederlanders en Belgen.

Interessante lectuur die de stelling van "sommigen" hier serieus torpedeert.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be