Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2010, 21:43   #61
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De nagel op de kop!
Die caricatuur van Kroll zegt trouwens alles over hoe veel Vlamingen over dit onderwerp overdrijven! :
http://mediatheque.lesoir.be/v/le_kr...v0310.jpg.html
knappe karikatuur

Ik ken een meisje van vooraan in de 20 dat morgen helemaal alleen tussen 03:30 en 04 uur van het Centraal station naar het Zuidstation moet (eigenlijk wil) gaan.
Als dat maar goed afloopt.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 21:47   #62
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
knappe karikatuur

Ik ken een meisje van vooraan in de 20 dat morgen helemaal alleen tussen 03:30 en 04 uur van het Centraal station naar het Zuidstation moet (eigenlijk wil) gaan.
Zou jij je 20-jarige dochter op dat uur door Kuregem laten lopen? Ik ben niet meteen de grootste angsthaas, maar ik niet. En jij ook niet. Het is er zo veilig dat de politie enkele maanden geleden al de rode lichten op bepaalde kruispunten heeft uitgeschakeld om sack-jackings te voorkomen. Dat is geen gebazel van flaminganten, he, dat zijn de woorden van de lokale burgemeester.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 23:23   #63
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
knappe karikatuur

U zou haar kunnen begeleiden, en dan kunnen jullie het met z'n tweetjes als volgt proberen:

hear no evil, see no evil
Bijgevoegde afbeelding(e)

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 00:34   #64
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
knappe karikatuur

En ik ken een vriend die daar in een ongelooflijk loft woont !
...
Zeer tevreden van zijn Loft en van zijn wijk !
Ik ben er verschillende keer naartoe geweest, zonder probleem !

http://www.x13.biz/EV/EV.html
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 00:44   #65
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
De Nederlandstaligen hebben echt niet veel nodig om Brussel zwart te maken (of de bestuurders althans).
De Vlamingen kennen Brussel ook niet zo goed en denken dat het daar vol criminelen woont.
FRanstaligen kennen Brussel veel beter. De ULB trekt veel FRanstalige studenten bijv. (Vlamingen studeren daar zelden) en begrijpen beter wat een grootstad is.
Ze kennen ook Parijs beter en weten dat Parijs vaak nog erger is.
Veel Vlamingen hebben enkel hun dorpje als referentiepunt.
Als arrogante "Keer weer naar uw dorp"-reactie kan dit tellen. Denkt u soms dat er geen steden zijn in Vlaanderen? Dat we in Antwerpen geen grootstedelijke problematiek kennen?
Brussel zit misschien niet vol met criminelen, maar toch zijn er no-go-zones.
Ik hoop dat u beseft dat er ook Vlaamse universiteiten zijn in Brussel. En dat de Vlamingen een pak opener zijn dan de Franstaligen, althans als het om talenkennis gaat. Dat is toch de minimumvereiste om een andere cultuur écht te leren kennen en begrijpen...

Gelukkig zijn er toch nog enkele Franstaligen met gezond verstand: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=AH2LNB6F

Laatst gewijzigd door respublica : 5 februari 2010 om 00:48.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 06:40   #66
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
U zou haar kunnen begeleiden, en dan kunnen jullie het met z'n tweetjes als volgt proberen:

hear no evil, see no evil
Hier nog wat interessante info voor omgang met uw leerlingen:

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=HQ2LPECS
Oud 5 februari 2010, 06:42   #67
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Als arrogante "Keer weer naar uw dorp"-reactie kan dit tellen. Denkt u soms dat er geen steden zijn in Vlaanderen? Dat we in Antwerpen geen grootstedelijke problematiek kennen?
Ik hoop dat u beseft dat er ook Vlaamse universiteiten zijn in Brussel. En dat de Vlamingen een pak opener zijn dan de Franstaligen, althans als het om talenkennis gaat. Dat is toch de minimumvereiste om een andere cultuur écht te leren kennen en begrijpen...

Gelukkig zijn er toch nog enkele Franstaligen met gezond verstand: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=AH2LNB6F
Ik heb het altijd gezegd dat er tussen Vlamingen en Franstaligen uiteindelijk weinig verschil is in mentaliteit.
En verschillende reacties hebben vaak te maken met situaties die enigszins verschillen.
Oud 5 februari 2010, 07:54   #68
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier nog wat interessante info voor omgang met uw leerlingen:

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=HQ2LPECS
Is dat een poging om mijn leerlingen alsnog uw verontschuldigingen aan te bieden?

Oud 5 februari 2010, 08:22   #69
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
En ik ken een vriend die daar in een ongelooflijk loft woont !
...
Zeer tevreden van zijn Loft en van zijn wijk !
Ik ben er verschillende keer naartoe geweest, zonder probleem !

http://www.x13.biz/EV/EV.html
En ik ken een marsmannetje dat met een tricolore vlag op zijn UFO rondvliegt en daarbij bloemetjes naar beneden gooit. Die is ook nog nooit door draken van Venus lastig gevallen.
Oud 5 februari 2010, 08:22   #70
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
De laatste weken en dagen is het nog maar eens pijnlijk duidelijk geworden hoe verschillend Vlamingen en Franstaligen denken over de werking van politie en justitie.

Als Vlamingen ijveren voor een wat 'hardere' aanpak, stoten ze op een njet vanuit Franstalig België. Als Vlamingen plijten voor één politiecorps in Brussel, idem dito. Resultaat: er gebeurt gewoon niks.

Wel, laten we dan ook onze staatsstructuur aanpassen aan deze realiteit. Maak de gewesten bevoegd voor politie en justitie. Dan kan Bruxelles rustig blijven aanmodderen met hun ingewikkelde en absurde structuren, maar dan kan men in Vlaanderen tenminste een moderne justitie en politie uitbouwen. In vele federale staten is dit trouwens al een bevoegdheid van de deelstaten.
Er zijn gewoon niet genoeg cellen om alle criminelen op te sluiten, zeker niet als U de plegers van winkeldiefstallen ook nog eens achter de tralies wilt zetten.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 08:28   #71
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En daarmee hield Rotterdam dan ook op te bestaan als zeehaven zeker?
Waarom haal je prenapoleontische tijden aan om de toestand van 1815-1830 te omschrijven?

Citaat:
John Veder was er anders snel bij om een Nederlandse redersvereniging "Maatschappij tot Nut der Zeevaart" op te richten om zo de Antwerpse haven van antwoord te kunnen dienen om de concurrentiestrijd. In september 1819.

Of dacht je dat het nut van Rotterdam voor Nederland in die tijd nihil was.
Zelfs Amsterdam was toen nog een belangrijke havenstad en kreeg zelfs een kanaal van meer dan 11.000.000gulden in die tijd.

Antwerpen kreeg niets en moest alles zelf bekostigen.
Antwerpen was wel een tophaven die geen stimulatie behoefde. Heel anders gesteld was het met de andere infrastructuur in het zuiden, die rampzalig was. Talrijke wegen en waterwegen werden aangelegd door... DE STOUTE HOLLANDERS. De industrie in Wallonië werd gestimuleerd (Cockerill, zegt u dat iets?).

Dan cru gaan stellen dat de Noorderlingen het Zuiden economisch dood wilden knijpen is nogal gratuit en zelfs compleet van de pot gerukt.

Na het Belgische separatisme van 1830 kwam Antwerpen pas in verval en ik kan me niets herinneren van Waalse steun, jij wel?
Oud 5 februari 2010, 08:46   #72
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Er zijn gewoon niet genoeg cellen om alle criminelen op te sluiten, zeker niet als U de plegers van winkeldiefstallen ook nog eens achter de tralies wilt zetten.
We kunnen bepaalde vormen van criminaliteit natuurlijk ook 'legaliseren'.
Het huidige 'gedoogbeleid' blijkt niet de verhoopte resultaten op te leveren.

Een andere mogelijkheid is het omvormen van het Koninklijk Domein te Laken tot een grote openluchtgevangenis. Er hoeven niet veel muurtjes meer bijgebouwd te worden. De aldaar aan hun lot overgelaten gevangenen kunnen dan lekker 'survival' spelen. Met de blote vuist konijnen en fazanten vangen en zo, moet wel spannend zijn.

En RTBf kan er reportages komen maken, of een paar webcams installeren. Wordt gegarandeerd een hit.

Oud 5 februari 2010, 08:54   #73
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
"Keert terug naar uw dorpen"?
Hetgeen azert hier schrijft, heeft hij ook allemaal maar uit de krant, hoor. Die hij aan het lezen is onder de veilige kerktoren van zijn Waals provincienest, ver weg van de bruisende wereldstad Bruxelles.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 5 februari 2010 om 08:56.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 09:08   #74
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Wat voor een betekenis moet er gehecht worden aan het pijnlijke feit dat de bestuurders van Brussel de politie niet meer bevoegdheden kan of wil geven om de ergerniswekkende wetteloosheid in Brusselse getto's doelmatig te bestrijden?

Is het onwil, onverschilligheid of bestuurlijke desinteresse?

Een stad of een gemeente - en zeker een hoofdstad met Europese allures - mag zich gewoon niet gewonnen geven aan dit soort defaitisme. Het is tekenend voor de situatie in België dat de lokale of, in het geval van de hoofdstad, federale overheid, die immers een sturende of zelfs dwingende functie kan uitoefenen, verzandt in moedeloosheid en onwil om de problemen aan te pakken.

Het is dan ook geenszins prematuur voor het Vlaams Parlement of de Vlaamse regering om de problemen in Brussel in een bredere context te plaatsen en daarin de opportuniteit te zien om de stekker eruit te trekken en het lamentabele België verder te laten voor wat het is. Vlaanderen heeft namelijk meer te redden dan alleen zijn eigen geloofwaardigheid.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 5 februari 2010 om 09:09.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 09:20   #75
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Waarom haal je prenapoleontische tijden aan om de toestand van 1815-1830 te omschrijven?

Antwerpen was wel een tophaven die geen stimulatie behoefde. Heel anders gesteld was het met de andere infrastructuur in het zuiden, die rampzalig was. Talrijke wegen en waterwegen werden aangelegd door... DE STOUTE HOLLANDERS. De industrie in Wallonië werd gestimuleerd (Cockerill, zegt u dat iets?).

Dan cru gaan stellen dat de Noorderlingen het Zuiden economisch dood wilden knijpen is nogal gratuit en zelfs compleet van de pot gerukt.

Na het Belgische separatisme van 1830 kwam Antwerpen pas in verval en ik kan me niets herinneren van Waalse steun, jij wel?
Heel duidelijk, Renesse.

Ik vraag mij dan ook af waarom Jantje zo tekeer blijft gaan tegen Nederland, dat voor hem een soort boze boeman schijnt te zijn.

Waarom maken wij ons in onze 'Gouden Delta', die wij in potentie zijn, niet druk over bijvoorbeeld de harde concurrentie van havens als Singapore en Shanghai of - dichter bij huis - Hamburg? Dat lijkt mij voor de positie van Antwerpen en Rotterdam (om nog maar te wijgen over Amsterdam en Delfzijl) veel relevanter dan ons, zoals Jantje zo ostentatief demonstreert, te verliezen in oubollig en volledig achterhaald gekissebis.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 09:24   #76
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Ik hoop dat de politie-vakbonden aan hun staking beginnen.

En dat ze het volhouden, tot de finish.

Een suggestie: blokkeer de tunnels tijdens de ochtendspits. Elke dag opnieuw.

Na een week kunnen jullie gerust een tandje bijsteken met de Ring.

Laatst gewijzigd door djimi : 5 februari 2010 om 09:25.
Oud 5 februari 2010, 10:46   #77
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht

En ze waren dan nog niet eens in staat het correct te formuleren. Hun uitroep was:"Keer naar uw dorp". Vermoedelijk ging het uit van verfranste Vlamingen die in Brussel gingen wonen en vooral niet wilden geweten hebben dat ze uit Vlaanderen kwamen. Zo heb ik er nogal wat gekend. Een echt slijmerige mentaliteit. Op dit forum zit er nog zo eentje, maar dan richting Luik.
Oud 5 februari 2010, 11:27   #78
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
En ik ken een marsmannetje dat met een tricolore vlag op zijn UFO rondvliegt en daarbij bloemetjes naar beneden gooit. Die is ook nog nooit door draken van Venus lastig gevallen.
Anderlecht volgens Vlamingen ...

Anderlecht volgens franstaligen ...

Voor meer info : http://www.majenta.be/site_des_veterinaires.htm
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 11:51   #79
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Heel duidelijk, Renesse.

Ik vraag mij dan ook af waarom Jantje zo tekeer blijft gaan tegen Nederland, dat voor hem een soort boze boeman schijnt te zijn.

Waarom maken wij ons in onze 'Gouden Delta', die wij in potentie zijn, niet druk over bijvoorbeeld de harde concurrentie van havens als Singapore en Shanghai of - dichter bij huis - Hamburg? Dat lijkt mij voor de positie van Antwerpen en Rotterdam (om nog maar te wijgen over Amsterdam en Delfzijl) veel relevanter dan ons, zoals Jantje zo ostentatief demonstreert, te verliezen in oubollig en volledig achterhaald gekissebis.
Tot oktober 2009 was Jantje actief in de scheepvaart.

Jantje kent een groot deel van de zaken die achter de schermen gebeuren vandaag en gebeurd zijn in het verleden.
Veel van die zaken zijn bij het grote publiek totaal onbekend.

En ik weet de Antwerpen niets te verwachten heeft vanuit Brussel, noch vanuit Wallonië.

Ik ben zeer goed op de hoogte van de economie in Wallonië, die was immers afhankelijk van Antwerpen. Ik weet dus dat die slechts een zeer korte tijd een hoog conjectuur heeft gekend.

Havens ver weg van Europa hebben zelfs maar een kleine invloed op Antwerpen.

En de stelling wij willen Willem weg, wille Willem wijzer worden, wij wille Willem weer, is nog steeds geldig.
Maar Willem is nog steeds niet wijzer geworden.

Antwerpen heeft van niemand iets anders te verwachten dan ellende en miserie en de rekening in honderdvoud voor elke cent dat het durft te vragen en daarnaast nog eens opgedrongen rekeningen voor het bekomen van zijn rechten.

Antwerpen is trouwens pas in verval geraakt na het verschuiven van bevoegdheden van het federale naar het regionale.

Want vanaf dan kon en mocht Antwerpen niets meer zelf beslissen en uitvoeren.

Ik ben dus ook niet mals voor de Vlaamse politici, want die bakken er ook niet veel van.
Niet op gebied van scheepvaart, niet op gebied van landbouw, niet op gebied van energiewinning, niet op gebied van tewerkstelling, niet op gebied van opleidingen, niet op gebied van onderhoud aan infrastructuur.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 11:57   #80
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Anderlecht volgens sommige Vlamingen ...

Anderlecht volgens sommige franstaligen ...
Deze kleine correctie lijkt me wel gepast.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be