Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2010, 18:27   #6781
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
omkijken naar hun germaanse broeders? kdenk het niet.
Everytime is zo iemand.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2010, 18:29   #6782
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Everytime is zo iemand.
één van de weinigen dan.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2010, 18:29   #6783
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
omkijken naar hun germaanse broeders? kdenk het niet.

btw Everytime, als je je zo verwant voelt met de Fransen kan je altijd de Franse nationaliteit aanvragen
Ik heb er al aan gedacht, om eerlijk te zijn.............
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2010, 18:30   #6784
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik heb er al aan gedacht, om eerlijk te zijn.............
kunde tony mary volgen
Oud 6 februari 2010, 18:34   #6785
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist, maar ik geloof in een Germaans-Romaanse kloof, ook vandaag nog relevant.
Ik niet.
Ik vind die kloof even irrelevant als de taal kloof.
We kunnen zoveel leren van de andere Europese landen.
Oud 6 februari 2010, 18:37   #6786
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
kunde tony mary volgen
Dat is ook echt zot van veel Vlamingen : klagen omdat een BV anders denkt dan zij en omdat hij beslist te emigreren. Bovendien heeft Tony Mary voor Frankrijk gekozen (het einde van de wereld voor sommigen blijkbaar). Klagen ze ook tegenover de "modale Vlamingen" (daarmee bedoel ik geen BV's) die emigreren?
Oud 6 februari 2010, 18:37   #6787
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Als Vlaming naar Frankrijk verhuizen, ergens begrijpbaar, maar toch. Te weinigen kiezen voor Nederland of Duitsland om geen kwaad opzet te zien. De wereld is meer dan enkel Frankrijk hè? Vroeger was de enige buitenlandse cultuur waarnaar omgekeken werd Frankrijk (deels door het Belgisch regime), nu ben je haast een snob als je als Vlaming naar Frankrijk dúrft omkijken (en dan blijft enkel de kerktoren over natuurlijk...).
Naar Duitsland omkijken mocht ook niet sinds WWI zonder landsverraad te zien. Sommigen hebben nog steeds die neiging om een spottende stempel op alles Germaans te drukken (hetzij Duits, hetzij Nederlands). Nog steeds is dat 'politiek correct' om te doen, al mindert dit nu wel steeds.

Let wel, volgens sommige IJzerwakers dient enkel naar Beieren omgekeken te worden.

Ik zie een verandering in de Brussels burgerlijke mentaliteit doch: vroeger werden Vlamingen beledigd door hen met 'Duits' te linken. Sommige flamandofoben duiden nu Duits aan als voorbeeld van een Germaanse cultuur die interessant is en hoe het Nederlands dat niet heeft. Er heeft zich een toonswijziging plaatsgevonden. Nu ja, het forum van Le Soir is geen spiegel van de gemiddelde Brusselse mentaliteit. Het is wel zo dat spottend wel eens verwezen wordt naar mensen die durven omkijken naar de 'Dietse en Duitse' werelden, en velen denken dat het oprecht een belachelijke instelling zou zijn. Waar verschilt dit met de Franse visie op de francofonie? Waarom zou je je eigen cultuur niet willen versterken door de invloeden te maximaliseren? Die onderdogmentaliteit blijf ik verachten.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 februari 2010 om 18:48.
Oud 6 februari 2010, 18:41   #6788
Shadowke

Standaard

Citaat:
Dat is ook echt zot van veel Vlamingen : klagen omdat een BV anders denkt dan zij en omdat hij beslist te emigreren. Bovendien heeft Tony Mary voor Frankrijk gekozen (het einde van de wereld voor sommigen blijkbaar). Klagen ze ook tegenover de "modale Vlamingen" (daarmee bedoel ik geen BV's) die emigreren?
ik klaag er ni over.
ieder zijn keuze.

maar ik zal alvast nooit naar Frankrijk emigreren. ik heb daar niets mee gemeen.
liever in Vlaanderen blijven of naar Nederland verhuizen.
ik ken trouwens wat volk in nederland, ook familie dat wegens economische redenen daar woont.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 6 februari 2010 om 18:42.
Oud 6 februari 2010, 18:43   #6789
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik niet.
Ik vind die kloof even irrelevant als de taal kloof.
We kunnen zoveel leren van de andere Europese landen.
In "Le Soir" van dit weekeind zegt Luckas Vander Taelen dat de Vlamingen moeilijk accepteren degenen die een andere cultuur hebben en die een andere taal spreken. Hij vecht tegen dit en hij heeft gelijk. Een eerste punt zou al een massaal verhuis van Franstaligen naar Vlaanderen zijn en vooral in de plekken waar het Vlaams-Nationalisme het sterkst aanwezig is.

Laatst gewijzigd door Everytime : 6 februari 2010 om 18:44.
Oud 6 februari 2010, 18:46   #6790
Shadowke

Standaard

Citaat:
In "Le Soir" van dit weekeind zegt Luckas Vander Taelen dat de Vlamingen moeilijk accepteren degenen die een andere cultuur hebben en die een andere taal spreken. Hij vecht tegen dit en hij heeft gelijk. Een eerste punt zou al een massaal verhuis van Franstaligen naar Vlaanderen zijn en vooral in de plekken waar het Vlaams-Nationalisme het sterkst aanwezig is.
1) dat is een dikke leugen van hem (typisch Belgicistisch)
2) laat het uit. Vlaanderen is al genoeg verfranst (Vlaamse Rand) of willen jullie dat de boel ontploft?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 6 februari 2010 om 18:52.
Oud 6 februari 2010, 18:47   #6791
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als Vlaming naar Frankrijk verhuizen, ergens begrijpbaar, maar toch. Te weinigen kiezen voor Nederland of Duitsland om geen kwaad opzet te zien. De wereld is meer dan enkel Frankrijk hè? Vroeger was de enige buitenlandse cultuur waarnaar omgekeken werd Frankrijk (deels door het Belgisch regime), nu ben je haast een snob als je als Vlaming naar Frankrijk dúrft omkijken.
Naar Duitsland omkijken mocht ook niet sinds WWI zonder landsverraad te zien. Sommigen hebben nog steeds die neiging om een spottende stempel op alles Germaans te drukken (hetzij Duits, hetzij Nederlands). Nog steeds is dat 'politiek correct' om te doen, al mindert dit nu wel steeds.

Let wel, volgens sommige IJzerwakers dient enkel naar Beieren omgekeken te worden.

Ik zie een verandering in de Brussels burgerlijke mentaliteit doch: vroeger werden Vlamingen beledigd door ze met 'Duits' te linken. Sommige flamandofoben duiden nu Duits aan als voorbeeld van een Germaanse cultuur te interessant is en hoe het Nederlands dat niet heeft. Er heeft zich een toonswijziging plaatsgevonden. Nu ja, het forum van Le Soir is geen spiegel van de gemiddelde Brusselse mentaliteit.
Veel Franstaligen vinden Duits mooier dan Nederlands. Voor mij zijn er geen lelijke talen, een taal is een taal. Punt aan de lijn. Natuurlijk zullen we altijd liever bepaalde talen dan anderen hebben maar dat is subjectief.
Oud 6 februari 2010, 18:49   #6792
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Veel Franstaligen vinden Duits mooier dan Nederlands. Voor mij zijn er geen lelijke talen, een taal is een taal. Punt aan de lijn. Natuurlijk zullen we altijd liever bepaalde talen dan anderen hebben maar dat is subjectief.
Persoonlijk vind ik het Duits ook mooier. Het is zonde dat men op school de Nederlandse aanvoegende wijs niet aanleert. Men reduceert onze taal te vaak tot louter een communicatiemedium, en dat is jammer. Volgens mij is de Nederlandse grammatica ook 'vereenvoudigd' vanuit Hollandse impuls om toch maar nadrukkelijk zo ver mogelijk van 'Duits' verwijderd te zijn. Nationalisme ligt aan de bron van de eenvoudigheid van het Hedendaags Nederlands.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 februari 2010 om 18:51.
Oud 6 februari 2010, 18:53   #6793
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) dat is een dikke leugen van hem (typisch Belgicistisch)
2) laat het uit. Vlaanderen is al genoeg verfranst of willen jullie dat de boel ontploft?
Nee, ik laat het niet uit en het heeft helemaal niets te maken met verfransing. Als bepaalde Vlamingen een probleem hebben met de Franstalige aanwezigheid in Vlaanderen, is het enkel en alleen hun probleem. Het is niet het probleem van de Franstaligen.
Oud 6 februari 2010, 18:56   #6794
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Persoonlijk vind ik het Duits ook mooier. Het is zonde dat men op school de Nederlandse aanvoegende wijs niet aanleert. Men reduceert onze taal te vaak tot louter een communicatiemedium, en dat is jammer. Volgens mij is de Nederlandse grammatica ook 'vereenvoudigd' vanuit Hollandse impuls om toch maar nadrukkelijk zo ver mogelijk van 'Duits' verwijderd te zijn. Nationalisme ligt aan de bron van de eenvoudigheid van het Hedendaags Nederlands.
Nederlands is grammaticaal gezien toch niet een erg simpele taal, vergeleken met andere talen. De reden dat Nederlands en Duits grammaticaal niet op elkaar lijken is dat het Nederlands een geëvolueerde grammatica heeft, terwijl Duits eigenlijk een taal is die gewoon op een bepaald punt ''besloten'' is, met de Gebroeders Grimm als uitgangspunt. Latijnse grammatica is het uitgangspunt voor de Duitse taal, en vaak is Latijn zelfs een ingangseis voor wie Duits wil studeren.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2010, 18:58   #6795
Shadowke

Standaard

Citaat:
Nee, ik laat het niet uit en het heeft helemaal niets te maken met verfransing. Als bepaalde Vlamingen een probleem hebben met de Franstalige aanwezigheid in Vlaanderen, is het enkel en alleen hun probleem. Het is niet het probleem van de Franstaligen.
maar de Franstaligen hebben er wel zelf voor gezorgd dat Vlamingen zich meer en meer afkeren van Franstaligen.
lees de Belgische geschiedenis maar op na: Belgische revolutie was Franstalig, België is een soort Frankrijk bis/Franse vazalstaat, als Vlaanderen beter bestuur wilt, zeggen de Franstalige partijen 'non', ...

Laatst gewijzigd door Shadowke : 6 februari 2010 om 18:59.
Oud 6 februari 2010, 18:59   #6796
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Nederlands is grammaticaal gezien toch niet een erg simpele taal, vergeleken met andere talen. De reden dat Nederlands en Duits grammaticaal niet op elkaar lijken is dat het Nederlands een geëvolueerde grammatica heeft, terwijl Duits eigenlijk een taal is die gewoon op een bepaald punt ''besloten'' is, met de Gebroeders Grimm als uitgangspunt. Latijnse grammatica is het uitgangspunt voor de Duitse taal, en vaak is Latijn zelfs een ingangseis voor wie Duits wil studeren.
Toch zie ik hoe langer hoe verder het Nederlands zich verwijderen van het Duits. Maar het is zo dat het Duits 'kunstmatiger' want 'klassieker' is. De uitspraak van het Modern Duits heeft die van Nederduitsers die het Hoogduits als vreemde taal leerden als bron. Vroeger, in tijden van grote ongeletterdheid, hadden elites véél meer macht over hoe de toekomstige massa zou spreken eens je aan hen onderwijs in ging leiden.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 februari 2010 om 19:03.
Oud 6 februari 2010, 19:00   #6797
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Nederlands is wel gemakkelijker te leren, vind ik. Het Duits met hun "der, die, das, enz........." is wel minder evident. Als ik in Duitsland ben, maak ik altijd fouten als ik in het Duits spreek maar bon, ik kan mijn plan in die taal trekken. En als het echt niet gaat, overschakel ik naar het Engels.
Oud 6 februari 2010, 19:02   #6798
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nederlands is wel gemakkelijker te leren, vind ik. Het Duits met hun "der, die, das, enz........." is wel minder evident. Als ik in Duitsland ben, maak ik altijd fouten als ik in het Duits spreek maar bon, ik kan mijn plan in die taal trekken. En als het echt niet gaat, overschakel ik naar het Engels.
Nederlands is voor Franstaligen makkelijker te leren, lijkt mij, omdat het sprekenderwijs simpeler op te nemen is. Het Nederlands zit tjokvol uitzonderingen die je door veel te spreken inderdaad wel aanleert. Het Duits is veel systematischer, en kan je eigenlijk niet enkel door het te spreken goed aanleren.
Oud 6 februari 2010, 19:05   #6799
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch zie ik hoe langer hoe verder het Nederlands zich verwijderen van het Duits. Maar het is zo dat het Duits 'kunstmatiger' want 'klassieker' is. De uitspraak van het Modern Duits heeft die van Nederduitsers die het Hoogduits als vreemde taal leerden als bron. Vroeger, in tijden van grote ongeletterdheid, hadden elites véél meer macht over hoe de toekomstige massa zou spreken eens je aan hen onderwijs in ging leiden.
Ik juist niet. Het Hollands begint qua klinkers althans steeds meer op Duits (en ook op Engels) te lijken. Belangrijkste voorbeeld: ''ijsje'' wordt ''aaisje''.
Oud 6 februari 2010, 19:09   #6800
Shadowke

Standaard

en liberalist_NL: voor een Nederlands-Vlaamse gedecentraliseerde eenheidsstaat?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be