![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#7301 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7302 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
is een mooi voorbeeld van verkavelingsvlaams. Vlamingen die denken dat ze AN spreken maar woorden/constructies gebruiken die in feite dialect zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7303 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je hebt gelijk, de zinswending met "indien" is beter. Maar, je hoeft dit weer niet aan te grijpen om je tegen de Vlamingen te keren. Nederlanders laten in hun Nederlands ook regelmatig een steek vallen. Net zoals ik dat ook reeds heel dikwijls gemerkt heb bij het Frans van zowel Belgische Franstaligen als Fransen.
![]() |
#7304 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7305 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "... moest Algemeen Nederlands uitsluitend kunnen gebruikt worden ..."
Als leraar Nederlands zou ik bovenstaande als volgt verbeteren: "... mocht Algemeen Nederlands uitsluitend kunnen worden gebruikt ..." Een tweede mogelijkheid is de volgende: "... mocht Algemeen Nederlands uitsluitend gebruikt kunnen worden ..." Het is aangewezen de infinitieven van de hulpwerkwoorden niet te scheiden door een voltooid deelwoord, en het vervoegde hulpwerkwoord dient wel degelijk 'mocht' te zijn. 'Moest' is de OVT van 'moeten', en dat werkwoord wordt bij voorkeur enkel gebruikt voor het aanduiden van een verplichting.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 12 februari 2010 om 06:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7306 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat is niets waar we ons voor moeten schamen zoals sommigen zouden willen.
![]() |
![]() |
#7307 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7308 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() volgens deze taalkundige spreken we wel degelijk dezelfde taal hoor: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=8H2M36RK
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7309 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2010 om 11:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7310 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ten tweede: ik vind het zinvol mijn leerlingen het meest correcte Nederlands aan te leren, opdat ze niet alleen in Vlaanderen maar desgewenst ook in Nederland terecht zouden kunnen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7311 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar er is meer. Wij kunnen ook putten uit een andere bron, die ons een ernstige aanwijzing dat Constantijn wel degelijk iemand was die zich mengde in de discussies. En we vernemen dat niet zo maar van de eerste en de beste, maar uit de mond van Eusebius zelf. Eusebius van Caesarea schreef een biografie over Constantijn, de gekende 'Vita Constantini'. En in de 'Vita' weet Eusebius ons te vertellen dat Constantijn in zijn ogen niet zo maar een man was van de daad zonder enige opleiding, of de eenvoudige soldaat uit het land van de Donau op wie de wereldlijke historici later zich voornamelijk geconcentreerd hebben. Neen, Constantijn was -volgens Eusebius- ook een onvermoeibare redenaar die slapeloze nachten doorbracht met het bestuderen van de theologie; die geen kans liet voorbijgaan om met zijn onderdanen te discussiëren en ‘zich te verzekeren van een rationele gehoorzaamheid aan zijn autoriteit’…. Indien Eusebius de waarheid vertelt, zou het dus maar hoogst verwonderlijk zijn moest Constantijn tijdens het Concilie van Nicea -waar letterlijk een plaats voor hem was voorbehouden- zijn mond zou gehouden hebben en niet inhoudelijk mee gediscussieerd hebben over theologische kwesties. Maar daar ligt de koord eigenlijk niet gebonden. Het probleem ligt wel degelijk ergens anders en is samen te vatten in het volgende. Het zou een afgang voor de kerk zijn, moest zij later hebben moeten toegeven, dat het eigenlijk Constantijn is geweest die heel het Concilie naar zijn hand heeft gezet en dus ook de leer van de kerk zou hebben bepaald voor wat bijvoorbeeld het 'Credo' betreft. D?*?*r wringt het schoentje. En daarom probeert men kost wat kost uit kerkelijke en christelijke hoek de indruk te vermijden dat Constantijn ook maar enige invloed had op het Concilie van Nicea. Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2010 om 12:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7312 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7313 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar niet écht correct ook...
Moest komt van moet,eerder een dwangwoord dat méér een verplichting dan een vrije keuze inhoudt.... Mocht,is hier véél correcter zoals djimi ook zegt,het houdt op zich immers een vrije keuze in.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7314 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zou eerder niet zozeer spreken over 'minder correct'. Immers, iets is correct of is het niet in deze. Wel is het gebruik van 'mocht' in dit geval wel 'mooier' Nederlands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7315 |
Banneling
|
![]() dubbel.
Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2010 om 12:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7316 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uit de Algemene Nederlandse Spraakkunst - tweede, geheel herziene druk (p.988) :
Niet tot de standaardtaal (eigen onderstreping) behoort het gebruik van de imperfectum-vorm moest(en) in conditionele bijzinnen (met of zonder voegwoord) zoals de volgende: (10a) Moest ik ziek worden, zoek dan een vervanger. <regionaal> (10b) Als ik ziek moest worden, zoek dan een vervanger. <regionaal> (11) Moest het morgen regenen, dan blijven we thuis. <regionaal> (12) Moest ik groter zijn, dan zou ik het orkest beter kunnen zien zitten. <regionaal> Dit soort constructies is beperkt tot Belgisch Nederlands. Ze komen in de praktijk van het Nederlandse-taalgebruik in België algemeen en frequent voor. In plaats van zulke zinnen is in de standaardtaal altijd een als-zin (zonder moest(en)) of een zin zonder voegwoord met een voor-pv als eerste zinsdeel mogelijk, soms - maar bijv. niet in het geval van (12) - een zin met mocht(en). ... Tot daar de Algemene Nederlandse Spraakkunst. Mijn werkgever - le Ministère de l'Enseignement de la Communauté française de Belgique - betaalt mij om mijn leerlingen de standaardtaal aan te leren. Het is wel zo dat ik hen ook moet wijzen op in België voorkomende 'afwijkingen' van die standaardtaal, maar ik moet daarbij steeds benadrukken dat het wel degelijk 'afwijkingen' zijn.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 12 februari 2010 om 12:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7317 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou eender niet zozeer spreken over "niet echt fout".Immers, iets is fout of is het niet in deze.... ![]() Laatst gewijzigd door Svennies : 12 februari 2010 om 12:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7318 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ja, maar 'Belgisch Nederlands' is toch ons Zuid-Nederlands. Niet? En het Zuid-Nederlands ofte 'Vlaams' is toch onze taal. Niet? Waarom moet u zich altijd richten op Noord-Holland? Vergeet Bilderdijk niet: "Daar is veel uyt het vlaamsch te leeren, en een groot deel der domheden onzer hollandsche opgeworpen taalleeraren zou deze nooyt in de hersens gekomen zijn, indien zijn zich mede op de vlaemsche dialekt toegelegd hadden." Ik zal het zo vaak herhalen als het moet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7319 |
Banneling
|
![]() Neen, 'niet echt fout' betekent hier in feite uiteindelijk: 'niet fout'.
Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2010 om 13:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7320 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |