Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2010, 18:53   #7301
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is dat zo? Stelt die man dat de twee inwisselbaar zijn? Ongetwijfeld komt "informele taal" voor een deel overeen met "verkavelingsvlaams", maar "informele taal" vindt men ook in het AN. Het juist een grote misvatting van veel Vlamingen dat AN geen informeel register zou bezitten, maar enkel een taalvorm is die tot het formele luik behoort van onze taal.
Dat is helemaal correct. Het zou toch ál te gek zijn moest Algemeen Nederlands uitsluitend kunnen gebruikt worden in een "plechtig" register. Ook in het AN zijn er diverse registers die grotendeels worden bepaald door het aangewende lexicon, en niet door de uitspraak. Het is net dat laatste dat het grote verschil maakt met het verkavelingsvlaams en nog meer met het dialect, het Vlaams.
Oud 11 februari 2010, 19:25   #7302
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is helemaal correct. Het zou toch ál te gek zijn moest Algemeen Nederlands uitsluitend kunnen gebruikt worden in een "plechtig" register. Ook in het AN zijn er diverse registers die grotendeels worden bepaald door het aangewende lexicon, en niet door de uitspraak. Het is net dat laatste dat het grote verschil maakt met het verkavelingsvlaams en nog meer met het dialect, het Vlaams.
moest Algemeen Nederlands uitsluitend kunnen gebruikt worden...
is een mooi voorbeeld van verkavelingsvlaams. Vlamingen die denken dat ze AN spreken maar woorden/constructies gebruiken die in feite dialect zijn.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 21:10   #7303
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
moest Algemeen Nederlands uitsluitend kunnen gebruikt worden...
is een mooi voorbeeld van verkavelingsvlaams. Vlamingen die denken dat ze AN spreken maar woorden/constructies gebruiken die in feite dialect zijn.
Je hebt gelijk, de zinswending met "indien" is beter. Maar, je hoeft dit weer niet aan te grijpen om je tegen de Vlamingen te keren. Nederlanders laten in hun Nederlands ook regelmatig een steek vallen. Net zoals ik dat ook reeds heel dikwijls gemerkt heb bij het Frans van zowel Belgische Franstaligen als Fransen.
Oud 11 februari 2010, 21:51   #7304
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk, de zinswending met "indien" is beter. Maar, je hoeft dit weer niet aan te grijpen om je tegen de Vlamingen te keren. Nederlanders laten in hun Nederlands ook regelmatig een steek vallen. Net zoals ik dat ook reeds heel dikwijls gemerkt heb bij het Frans van zowel Belgische Franstaligen als Fransen.
'Moest' is even goed.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 06:56   #7305
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
'Moest' is even goed.
"... moest Algemeen Nederlands uitsluitend kunnen gebruikt worden ..."

Als leraar Nederlands zou ik bovenstaande als volgt verbeteren:

"... mocht Algemeen Nederlands uitsluitend kunnen worden gebruikt ..."

Een tweede mogelijkheid is de volgende:

"... mocht Algemeen Nederlands uitsluitend gebruikt kunnen worden ..."

Het is aangewezen de infinitieven van de hulpwerkwoorden niet te scheiden door een voltooid deelwoord, en het vervoegde hulpwerkwoord dient wel degelijk 'mocht' te zijn. 'Moest' is de OVT van 'moeten', en dat werkwoord wordt bij voorkeur enkel gebruikt voor het aanduiden van een verplichting.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 12 februari 2010 om 06:56.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 07:20   #7306
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk, de zinswending met "indien" is beter. Maar, je hoeft dit weer niet aan te grijpen om je tegen de Vlamingen te keren. Nederlanders laten in hun Nederlands ook regelmatig een steek vallen.
Je hebt helemaal geen steek laten vallen, je spreekt gewoon Vlaams zoals de rest van ons.
Dat is niets waar we ons voor moeten schamen zoals sommigen zouden willen.
Oud 12 februari 2010, 07:26   #7307
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Constantijn trad trouwens regelmatig op in religieuze disputen.
Iets wat nergens door tijdsdocumenten wordt bevestigd, tenminste als het gaat om het inhoudelijke luik van de religieuze disputen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 08:39   #7308
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

volgens deze taalkundige spreken we wel degelijk dezelfde taal hoor: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=8H2M36RK
Oud 12 februari 2010, 11:09   #7309
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Het is aangewezen de infinitieven van de hulpwerkwoorden niet te scheiden door een voltooid deelwoord, en het vervoegde hulpwerkwoord dient wel degelijk 'mocht' te zijn. 'Moest' is de OVT van 'moeten', en dat werkwoord wordt bij voorkeur enkel gebruikt voor het aanduiden van een verplichting.
Er zijn altijd leerkrachten die maar al te graag hun rode pen gebruiken. Te graag soms. Ik zie niet in in welke mate in uw voorbeeld het gebruik van 'moest' echt fout is. Het gebruik van 'mocht' in uw bovenstaande voorbeeld is misschien beter en couranter, maar 'moest' is in dit geval geen echte fout.

Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2010 om 11:10.
Oud 12 februari 2010, 11:34   #7310
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn altijd leerkrachten die maar al te graag hun rode pen gebruiken. Te graag soms. Ik zie niet in in welke mate in uw voorbeeld het gebruik van 'moest' echt fout is. Het gebruik van 'mocht' in uw bovenstaande voorbeeld is misschien beter en couranter, maar 'moest' is in dit geval geen echte fout.
Ten eerste: ik gebruik liever de groene pen dan de rode, maar als ik het nodig acht, weet ik die tegenzin wel te overwinnen. Ik word daar tenslotte ook voor betaald.

Ten tweede: ik vind het zinvol mijn leerlingen het meest correcte Nederlands aan te leren, opdat ze niet alleen in Vlaanderen maar desgewenst ook in Nederland terecht zouden kunnen.

Oud 12 februari 2010, 12:00   #7311
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Iets wat nergens door tijdsdocumenten wordt bevestigd, tenminste als het gaat om het inhoudelijke luik van de religieuze disputen.
Zoals ik reeds vermeldde, beschikken wij niet meer over de documenten van het Concilie van Nicea. We hebben wel een uitspraak van Constantijn zelf waarin hij duidelijk stelt dat hij actief wil deelnemen aan het concilie en 'niet alleen als toeschouwer'.

Maar er is meer. Wij kunnen ook putten uit een andere bron, die ons een ernstige aanwijzing dat Constantijn wel degelijk iemand was die zich mengde in de discussies. En we vernemen dat niet zo maar van de eerste en de beste, maar uit de mond van Eusebius zelf. Eusebius van Caesarea schreef een biografie over Constantijn, de gekende 'Vita Constantini'. En in de 'Vita' weet Eusebius ons te vertellen dat Constantijn in zijn ogen niet zo maar een man was van de daad zonder enige opleiding, of de eenvoudige soldaat uit het land van de Donau op wie de wereldlijke historici later zich voornamelijk geconcentreerd hebben. Neen, Constantijn was -volgens Eusebius- ook een onvermoeibare redenaar die slapeloze nachten doorbracht met het bestuderen van de theologie; die geen kans liet voorbijgaan om met zijn onderdanen te discussiëren en ‘zich te verzekeren van een rationele gehoorzaamheid aan zijn autoriteit’….

Indien Eusebius de waarheid vertelt, zou het dus maar hoogst verwonderlijk zijn moest Constantijn tijdens het Concilie van Nicea -waar letterlijk een plaats voor hem was voorbehouden- zijn mond zou gehouden hebben en niet inhoudelijk mee gediscussieerd hebben over theologische kwesties.

Maar daar ligt de koord eigenlijk niet gebonden. Het probleem ligt wel degelijk ergens anders en is samen te vatten in het volgende. Het zou een afgang voor de kerk zijn, moest zij later hebben moeten toegeven, dat het eigenlijk Constantijn is geweest die heel het Concilie naar zijn hand heeft gezet en dus ook de leer van de kerk zou hebben bepaald voor wat bijvoorbeeld het 'Credo' betreft. D?*?*r wringt het schoentje. En daarom probeert men kost wat kost uit kerkelijke en christelijke hoek de indruk te vermijden dat Constantijn ook maar enige invloed had op het Concilie van Nicea.

Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2010 om 12:23.
Oud 12 februari 2010, 12:10   #7312
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ten eerste: ik gebruik liever de groene pen dan de rode, maar als ik het nodig acht, weet ik die tegenzin wel te overwinnen. Ik word daar tenslotte ook voor betaald.

Ten tweede: ik vind het zinvol mijn leerlingen het meest correcte Nederlands aan te leren, opdat ze niet alleen in Vlaanderen maar desgewenst ook in Nederland terecht zouden kunnen.
Maar het gebruik van 'moest' is dus niet echt fout.
Oud 12 februari 2010, 12:19   #7313
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar niet écht correct ook...

Moest komt van moet,eerder een dwangwoord dat méér een verplichting dan een vrije keuze inhoudt....

Mocht,is hier véél correcter zoals djimi ook zegt,het houdt op zich immers een vrije keuze in....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 12:34   #7314
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Maar niet écht correct ook...

Moest komt van moet,eerder een dwangwoord dat méér een verplichting dan een vrije keuze inhoudt....

Mocht,is hier véél correcter zoals djimi ook zegt,het houdt op zich immers een vrije keuze in....

Ik zou eerder niet zozeer spreken over 'minder correct'. Immers, iets is correct of is het niet in deze. Wel is het gebruik van 'mocht' in dit geval wel 'mooier' Nederlands.
Oud 12 februari 2010, 12:36   #7315
system
Banneling

Standaard

dubbel.

Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2010 om 12:36.
Oud 12 februari 2010, 12:44   #7316
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit de Algemene Nederlandse Spraakkunst - tweede, geheel herziene druk (p.988) :

Niet tot de standaardtaal (eigen onderstreping) behoort het gebruik van de imperfectum-vorm moest(en) in conditionele bijzinnen (met of zonder voegwoord) zoals de volgende:

(10a) Moest ik ziek worden, zoek dan een vervanger. <regionaal>
(10b) Als ik ziek moest worden, zoek dan een vervanger. <regionaal>
(11) Moest het morgen regenen, dan blijven we thuis. <regionaal>
(12) Moest ik groter zijn, dan zou ik het orkest beter kunnen zien zitten. <regionaal>

Dit soort constructies is beperkt tot Belgisch Nederlands. Ze komen in de praktijk van het Nederlandse-taalgebruik in België algemeen en frequent voor. In plaats van zulke zinnen is in de standaardtaal altijd een als-zin (zonder moest(en)) of een zin zonder voegwoord met een voor-pv als eerste zinsdeel mogelijk, soms - maar bijv. niet in het geval van (12) - een zin met mocht(en).

...

Tot daar de Algemene Nederlandse Spraakkunst.

Mijn werkgever - le Ministère de l'Enseignement de la Communauté française de Belgique - betaalt mij om mijn leerlingen de standaardtaal aan te leren. Het is wel zo dat ik hen ook moet wijzen op in België voorkomende 'afwijkingen' van die standaardtaal, maar ik moet daarbij steeds benadrukken dat het wel degelijk 'afwijkingen' zijn.

Laatst gewijzigd door djimi : 12 februari 2010 om 12:44.
Oud 12 februari 2010, 12:51   #7317
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou eerder niet zozeer spreken over 'minder correct'. Immers, iets is correct of is het niet in deze. Wel is het gebruik van 'mocht' in dit geval wel 'mooier' Nederlands.
Nochtans dééd U in het voorgaande bericht hetzelfde mijn beste...

Citaat:
Ik zou eender niet zozeer spreken over "niet echt fout".Immers, iets is fout of is het niet in deze....

Laatst gewijzigd door Svennies : 12 februari 2010 om 12:53.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 12:58   #7318
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Uit de Algemene Nederlandse Spraakkunst - tweede, geheel herziene druk (p.988) :

Niet tot de standaardtaal (eigen onderstreping) behoort het gebruik van de imperfectum-vorm moest(en) in conditionele bijzinnen (met of zonder voegwoord) zoals de volgende:

(10a) Moest ik ziek worden, zoek dan een vervanger. <regionaal>
(10b) Als ik ziek moest worden, zoek dan een vervanger. <regionaal>
(11) Moest het morgen regenen, dan blijven we thuis. <regionaal>
(12) Moest ik groter zijn, dan zou ik het orkest beter kunnen zien zitten. <regionaal>

Dit soort constructies is beperkt tot Belgisch Nederlands. Ze komen in de praktijk van het Nederlandse-taalgebruik in België algemeen en frequent voor. In plaats van zulke zinnen is in de standaardtaal altijd een als-zin (zonder moest(en)) of een zin zonder voegwoord met een voor-pv als eerste zinsdeel mogelijk, soms - maar bijv. niet in het geval van (12) - een zin met mocht(en).

...

Tot daar de Algemene Nederlandse Spraakkunst.

Mijn werkgever - le Ministère de l'Enseignement de la Communauté française de Belgique - betaalt mij om mijn leerlingen de standaardtaal aan te leren. Het is wel zo dat ik hen ook moet wijzen op in België voorkomende 'afwijkingen' van die standaardtaal, maar ik moet daarbij steeds benadrukken dat het wel degelijk 'afwijkingen' zijn.

Ja, maar 'Belgisch Nederlands' is toch ons Zuid-Nederlands. Niet?
En het Zuid-Nederlands ofte 'Vlaams' is toch onze taal. Niet?
Waarom moet u zich altijd richten op Noord-Holland?

Vergeet Bilderdijk niet:

"Daar is veel uyt het vlaamsch te leeren, en een groot deel der domheden onzer hollandsche opgeworpen taalleeraren zou deze nooyt in de hersens gekomen zijn, indien zijn zich mede op de vlaemsche dialekt toegelegd hadden."

Ik zal het zo vaak herhalen als het moet.
Oud 12 februari 2010, 12:59   #7319
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Nochtans dééd U in het voorgaande bericht hetzelfde mijn beste...

Ik zou eender niet zozeer spreken over "niet echt fout".Immers, iets is fout of is het niet in deze....
Neen, 'niet echt fout' betekent hier in feite uiteindelijk: 'niet fout'.

Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2010 om 13:00.
Oud 12 februari 2010, 13:03   #7320
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik denk dat het gebruik van "mocht" inderdaad nauwer aansluit bij de betekenis die ik aan mijn zin wou geven. Immers "mocht" heeft veeleer de betekenis van "indien het eventueel zo zou zijn". Terwijl, net zoals je zegt, "moest" eerder op een verplichting wijst.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be