Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2010, 17:35   #7361
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Overigens, hetzelfde beeld kregen we tijdens de demonstraties in Brussel tegen de Islamisering, toen Luikse politie de demonstranten in de boeien sloeg.
Da dag dat de opstand uitbrak, waren er nog geen Luikenaars. Die zijn er pas nadien gekomen.

Laatst gewijzigd door system : 13 februari 2010 om 17:36.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2010, 17:36   #7362
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Lord of the Ring Bekijk bericht
Doen al de Nederlanders dat dan niet hier op deze be site, je moet maar durven hier zo komen land opeisen.
Dit is een openbaar forum. Iedereen die de regels respecteert mag hier posten. Ijveren voor verregaande samenwerking is iets anders dan "land opeisen". D?*?*r zorgen onze onze franstalige Randbewoners wel voor.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2010, 17:44   #7363
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
[color="Blue"]Dit is een openbaar forum. Iedereen die de regels respecteert mag hier posten. .
Akkoord.

Laatst gewijzigd door system : 13 februari 2010 om 17:45.
Oud 13 februari 2010, 20:04   #7364
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
De taalunie houdt in dat er in Nederland, Vlaanderen en Suriname varianten van 1 taal gesproken worden: het Nederlands. Een Vlaming praat met een ander accent Nederlands dan een Nederlander, maar onderlinge verschillen in Nederland en Vlaanderen zijn er ook. Daarnaast zijn de interne verschillen bij andere talen in hetzelfde staatsverband groter. In Berlijn kun je nu nog horen of een persoon in West-Berlijn of Oost-Berlijn geboren en getogen is.
Duitsland is vele malen groter dan BE en Ned. samen; je mag er nog Suriname bij rekenen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2010, 20:05   #7365
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ben er zeker van de de Vlaming niet wil klinken als een Hollander.
Josje van K3 moet inderdaad ook poliesie zingen en niet polietsie.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2010, 20:24   #7366
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Josje van K3 moet inderdaad ook poliesie zingen en niet polietsie.
Maar nu vraag u echt een grote inspanning van dit meisje.
Oud 13 februari 2010, 20:50   #7367
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Da dag dat de opstand uitbrak, waren er nog geen Luikenaars. Die zijn er pas nadien gekomen.
Er bestonden evenmin Belgen en de vraag is in hoeverre er ooit Belgen hebben bestaan.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2010, 20:52   #7368
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Duitsland is vele malen groter dan BE en Ned. samen; je mag er nog Suriname bij rekenen.
Nogmaals: wat taal betreft zit de staatsgrens enkel in het hoofd van sommige hier.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2010, 21:57   #7369
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Er bestonden evenmin Belgen en de vraag is in hoeverre er ooit Belgen hebben bestaan.
Helaas, de feiten spreken u tegen. Belgen bestonden al lang vóór de Belgische opstand.

Immers, de vreemde gezanten in hun ambtelijke verslagen in 1817 (!) (de Pruisische gezant, de Engelse gezant, enz) hebben over 'de Belgen' wanneer ze spreken over het zuiden en ze hebben het over de 'Hollanders' wanneer ze de bevolking van het noorden bedoelen. Zelfs de toekomstige Willem II (toen nog kroonprins) spreekt in een brief aan Wellington rond dezelfde tijd (1817) eveneens over de 'Belgen' en de 'Hollanders' om respectievelijk de bewoners van de Zuiderlijke Nederlanden en de Noordelijke Nederlanden aan te duiden.

Pech voor u.

Laatst gewijzigd door system : 13 februari 2010 om 22:12.
Oud 13 februari 2010, 22:41   #7370
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helaas, de feiten spreken u tegen. Belgen bestonden al lang vóór de Belgische opstand.
Niet als inwoners van een onafhankelijk land mijn beste, ze waren alléén genoemd naar de streek die zelfs door de romeinen destijds als belgica werd omschreven...

Uw semantiek is hier overbodig...

Citaat:
Immers, de vreemde gezanten in hun ambtelijke verslagen in 1817 (!) (de Pruisische gezant, de Engelse gezant, enz) hebben over 'de Belgen' wanneer ze spreken over het zuiden en ze hebben het over de 'Hollanders' wanneer ze de bevolking van het noorden bedoelen. .
Natuurlijk mijn beste, zonder plaatsbepalende woorden kan je immers géén onderscheid maken...

Trouwens ,het koninkrijk Holland bestond tot in 1810,érg logisch dus dat die gezanten destijds het noorden als zijnde Hollanders omschrijven....

Citaat:
Zelfs de toekomstige Willem II (toen nog kroonprins) spreekt in een brief aan Wellington rond dezelfde tijd (1817) eveneens over de 'Belgen' en de 'Hollanders' om respectievelijk de bewoners van de Zuiderlijke Nederlanden en de Noordelijke Nederlanden aan te duiden.
Die gebruikt ook nét diezelfde omschrijvingen die destijds gemeengoed waren om beide streken te omschrijven...

U zoekt er méér achter dan eigenlijk nodig is.....

Hoe omschrijft U trouwens een belg uit het zuiden van het land....

Als een belg of als een waal.....

Citaat:
Pech voor u.

Voor U eigenlijk ook .....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2010, 23:03   #7371
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Inderdaad, we gebruiken het ABN enkel wanneer het moet. Anders vallen we terug op het Vlaams, of op het lokale dialect.
dat geldt voor de Nederlanders uit de verschillende regio's net zo goed...
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2010, 23:14   #7372
system
Banneling

Standaard

[quote=Svennies;4597515]
Citaat:
Niet als inwoners van een onafhankelijk land mijn beste, ze waren alléén genoemd naar de streek die zelfs door de romeinen destijds als belgica werd omschreven...

Uw semantiek is hier overbodig...
Feit is dat die inwoners dus Belgen genomen werden. En dus bestonden ze wel degelijk.

Citaat:
Natuurlijk mijn beste, zonder plaatsbepalende woorden kan je immers géén onderscheid maken...
Natuurlijk kon men dat toen doen. Men had kunnen spreken van het Zuiden en het Noorden. Maar men sprak wel degelijk -toen reeds!- van twee onderscheiden volkeren: de Belgen en de Hollanders.

Citaat:
Trouwens ,het koninkrijk Holland bestond tot in 1810,érg logisch dus dat die gezanten destijds het noorden als zijnde Hollanders omschrijven....
Ja, dat klopt voor wat Holland betreft. Maar België bestond nog niet in 1810. Noch in 1817. En toch sprak men toen reeds van Belgen.

Citaat:
Voor U eigenlijk ook .....
U blijft wel degelijk pech hebben zo te zien.

Laatst gewijzigd door system : 13 februari 2010 om 23:17.
Oud 13 februari 2010, 23:23   #7373
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat klopt voor wat Holland betreft. Maar België bestond nog niet in 1810. Noch in 1817. En toch sprak men toen reeds van Belgen.
Hoe werd onze streek omschreven ten tijde van de romeinse heerschappij nu zo'n 2000 jaar geleden mijn beste....

Juist ja.....

En waarop is in 1830 de benaming van het nieuwe land gebaseerd mijn beste...

Juist ja....

Voor een schoolmeesterke zou U heus béter moeten weten....

En minstens bekwaam moeten zijn om het duidelijk verband hierin te kunnen onderscheiden....

Maar nu vraag ik waarschijnlijk té veel van U....

En nog eens ,hoe noemt U een franstalige inwoner uit het zuiden van ons land mijn beste,een belg of een waal .....
Oud 14 februari 2010, 10:15   #7374
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Dit is een openbaar forum. Iedereen die de regels respecteert mag hier posten. Ijveren voor verregaande samenwerking is iets anders dan "land opeisen". D?*?*r zorgen onze onze franstalige Randbewoners wel voor.
Een waarheid die nog dikwijls mag herhaald worden.
Oud 14 februari 2010, 10:26   #7375
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Hoe werd onze streek omschreven ten tijde van de romeinse heerschappij nu zo'n 2000 jaar geleden mijn beste....

Juist ja.....

En waarop is in 1830 de benaming van het nieuwe land gebaseerd mijn beste...

Juist ja....

Voor een schoolmeesterke zou U heus béter moeten weten....

En minstens bekwaam moeten zijn om het duidelijk verband hierin te kunnen onderscheiden....

Maar nu vraag ik waarschijnlijk té veel van U....

En nog eens ,hoe noemt U een franstalige inwoner uit het zuiden van ons land mijn beste,een belg of een waal .....
U bent dur de comprenure. Ik zal het dan nog maar eens extra simpel proberen uit te leggen voor u.

Zoals men Gelderlanders, Zeeuwen, Utrechtenaren, enz, allemaal 'Nederlanders' noemt, zo noemt men ook de Walen, de Vlamingen, Brusselaars allemaal 'Belgen'.

En let wel, dat deed men al in 1817 voor wat de naam 'Belgen' betreft. Tenminste, als men de brieven van de diplomaten uit die tijd mag geloven. En als men dat al deed in 1817, dan bestond de naam 'Belg' om de zuiderse bevolking aan te duiden zeker al veel langer. Trouwens, de naam 'België' voor de nieuwe staat, los van de Hollanders, is niet zo maar lukraak gekozen natuurlijk, maar was reeds een hele tijd in zwang. Anders had men een andere naam gekozen voor het nieuwbakken land. Neen men koos 'België', een term dus om de bevolkingsgroep in het zuiden aan te duiden, zoals dit de gewoonte was. We mogen maw gerust besluiten dat de Belgen, als bevolkingsgroep, dan ook veel veel langer bestaan dan de Nederlanders zoals we die nu kennen. Want die bestaan pas na de onafhankelijkheid van België.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2010 om 10:54.
Oud 14 februari 2010, 10:59   #7376
system
Banneling

Standaard

Dubbel

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2010 om 11:00.
Oud 14 februari 2010, 15:33   #7377
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dan heb je ofwel niet gelezen, ofwel heb je gewoon zaagsel in je hersens. Geen enkele Nederlander op dit forum wil Vlaanderen onvrijwillig herenigen met Nederland. De extreemste berichten vind je van je eigen landgenoten, die België als staat haten met een vurige passie.
Fout

Spinoza is denk ik niet vis van een beetje "bevrijdingsactie" als dat opportuun is. En ik ook niet. Waarom zou ik?

De simpelen onder ons pronken graag met 'vrijwillig' en 'onvrijwillig' alsof deze termen eeuwig en onveranderlijk zijn. Mark my words: als er morgen Hollandse tanks over de Vlaamse kasseien denderen zullen de Vlamen echt niet in opstand komen hoor. OK, ze zullen niet meteen met oranje-gekleurde bloemen in de hand langs de straten staan en het Wilhelmus zingen maar een echte verzet komt er niet. In Wallonie/Brussel daarentegen...
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2010, 17:06   #7378
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent dur de comprenure.
Ik zal het dan nog maar eens extra simpel proberen uit te leggen voor u.
Ik hoef niet akkoord te gaan met Uw simpel stellingske mijn beste...

U ontkend gewoon dat de naam belgië destijds is gekozen op zuiver historische gronden....

Neem liever kennis van dit historisch feit dan steeds maar weer de betweter uit te hangen....

De naam belgie komt van een oude keltische stam die hun naam aan dit gebied hebben gegeven ,namelijk de Belgae...
Die later zijn verdreven door germaanse stammen...

Citaat:
Belgium derives its name from the Belgae, a Celtic tribe. The Belgae were forced to yield to Roman legions during the first century B.C. For some 300 years thereafter, what is now Belgium flourished as a province of Rome. But Rome's power gradually lessened. In about A.D. 300, Attila the Hun invaded what is now Germany and pushed Germanic tribes into northern Belgium. About 100 years later, the Germanic tribe of the Franks invaded and took possession of Belgium
http://www.state.gov/r/pa/ei/bgn/2874.htm

En hier mijn beste uit wiki answers,hoe de naamkeuze van belgië juist tot stand kwam..

Citaat:
In Roman times, the region that is now Belgium housed a number of Gallic tribes. The most important would be the Eburones, but the most famous tribe is the Belgae. Julius Caesar put it this way in his "About the Gallic wars": "Omnii Galii, Belgae fortissimi sunt" (of all the Gallic tribes, the Belgae are the strongest/bravest). When Belgium was constructed in 1830 (by the British), the reference to the Gallic tribe was used, hence the name België/Belgique.
http://wiki.answers.com/Q/How_did_th...get_its_name£

Laatst gewijzigd door Svennies : 14 februari 2010 om 17:15.
Oud 14 februari 2010, 18:54   #7379
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ik hoef niet akkoord te gaan met Uw simpel stellingske mijn beste...

U ontkend gewoon dat de naam belgië destijds is gekozen op zuiver historische gronden....

Neem liever kennis van dit historisch feit dan steeds maar weer de betweter uit te hangen....

De naam belgie komt van een oude keltische stam die hun naam aan dit gebied hebben gegeven ,namelijk de Belgae...
Die later zijn verdreven door germaanse stammen...

http://www.state.gov/r/pa/ei/bgn/2874.htm

En hier mijn beste uit wiki answers,hoe de naamkeuze van belgië juist tot stand kwam..

http://wiki.answers.com/Q/How_did_th...get_its_name£
Natuurlijk heeft het woord 'België' waarschijnlijk te maken met de naam die Caesar gaf aan bepaalde volkstammen die ongeveer in ons gebied woonden. Dat betwist toch niemand. Maar zelfs toen, bestonden de zogenoemde 'Belgae' uit Gallische én Germaanse stammen. Zo zouden de zogenaamde 'Oude Belgen' of de Belgae bestaan hebben uit:

de Remi in de omgeving van Reims; hebben een Gallische afkomst
de Suessiones bij Soissons; Gallisch
de Bellovaci rond Beauvais; Gallisch
de Ambiani rond Amiens; Gallisch
de Nerviërs tussen de Schelde, de Rupel en de Samber; Germaans
de Viromandui bij Vermandois; Gallisch
de Atrebati rond Artois; Gallisch
de Aduatuci tussen de Nerviërs en de Eburonen; Germaans
de Eburonen tussen de Atuatuci en de Maas; Germaans (na hun uitroeiing namen de Germaanse Tungri hun plaats in)
de Treveri bij Trier; Germaans
de Menapiërs in de delta's van de Schelde, Maas en Rijn; Germaans
de Morinen in de kuststreek; Germaans

Zoals u kunt zien, is er sindsdien niet veel veranderd op dit vlak bij de huidge Belgen. Ook u hebt op dit vlak pech.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2010 om 19:01.
Oud 14 februari 2010, 19:01   #7380
Shadowke

Standaard

Citaat:
Natuurlijk heeft het woord 'België' waarschijnlijk te maken met de naam die Caesar gaf aan bepaalde volkstammen die ongeveer in ons gebied woonden.
Maar zelfs toen, bestonden de zogenoemde 'Belgen' uit Gallische én Germaanse stammen. Zo zouden de zogenaamde 'Oude Belgen' bestaan hebben uit:

de Remi in de omgeving van Reims; hebben een Gallische afkomst
de Suessiones bij Soissons; Gallisch
de Bellovaci rond Beauvais; Gallisch
de Ambiani rond Amiens; Gallisch
de Nerviërs tussen de Schelde, de Rupel en de Samber; Germaans
de Viromandui bij Vermandois; Gallisch
de Atrebati rond Artois; Gallisch
de Aduatuci tussen de Nerviërs en de Eburonen; Germaans
de Eburonen tussen de Atuatuci en de Maas; Germaans (na hun uitroeiing namen de Germaanse Tungri hun plaats in)
de Treveri bij Trier; Germaans
de Menapiërs in de delta's van de Schelde, Maas en Rijn; Germaans
de Morinen in de kuststreek; Germaans

Zoals u kunt zien, is er sindsdien niet veel veranderd op dit vlak bij de huidge Belgen. Ook u hebt op dit vlak pech.
jij moet toch dringend eens leren lezen.
er staat wel degelijk 'germaanse stammen in het noorden van België' in de post van Svennies.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 14 februari 2010 om 19:01.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be