Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2010, 17:51   #7541
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik stel voor dat jij eens poogt een geschiedenis van la Belgique te schrijven. Een soort Pirenne-bis verhaal dat opnieuw het onderste uit de kan haalt om toch maar te kunnen aantonen "que l'âme belge a toujours existée". Het zou je nog een schouderklopje van "La Cour" kunnen bezorgen. Misschien zit er zelfs een lintje in...Doen system, doen! We zitten er allemaal op te wachten.
Ik hou me aan de feiten. Ik baseer me op authentieke documenten. U echter, bralt en lalt de hele tijd door als een homo furiosus. Maar wat u allemaal debiteert, dat zijn geen argumenten. Dat is prietpraat. Maw u hoort bij de les te blijven. Meer nog, u dient zich te houden aan datgene wat is én wat was, en niet bij datgene wat u zou willen dat er zou geweest zijn.

Laatst gewijzigd door system : 16 februari 2010 om 18:19.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 18:00   #7542
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik hou me aan de feiten. Ik baseer me op authentieke documenten. U echter, bralt en lalt de hele tijd door als een 'homo furiosus'. Maar wat u allemaal debiteert, dat zijn geen argumenten. Dat is prietpraat. Maw u hoort bij de les te blijven. Meer nog, u dient zich te houden aan datgene wat is én wat was, en niet bij datgene wat u zou willen dat er zou geweest zijn.
Nu vraagt U wel héél veel van de betrokkene.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 18:24   #7543
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Grenzen worden steeds belangrijker. Daar waar staatsgrenzen in de 19e eeuw weinig invloed hadden op het dagdagelijks leven van de gewone, eenvoudige mensen, hebben ze nu, door de steeds verder gaande staatsinmenging, een groter belang. Stedebouwkundige regels, sociale zekerheid, werkgelegenheid, nutsvoorzieningen, onderwijs... In bijna alle aspecten van het leven maken de grenzen een heel duidelijke scheiding en hebben een concrete invloed. Het maakt soms veel uit of je aan de ene dan wel de andere kant van de grens woont.
Alles hangt er van af wat men onder 'grenzen' verstaat. In ieder geval, in Europa vervagen de staatsgrenzen. En als Limburger, die aan de grens met Duitsland en Nederland woon, heb ik die evolutie duidelijk en van dichtbij kunnen zien. Alle 'douanenkotjes' staan er nu leeg en verlaten bij. Vroeger was dat heel wat anders. En dat proces is al lang aan de gang. Het Schengenakkoord heeft deze evolutie alleen maar versneld.

Laatst gewijzigd door system : 16 februari 2010 om 18:28.
Oud 16 februari 2010, 18:37   #7544
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hou me aan de feiten. Ik baseer me op authentieke documenten. U echter, bralt en lalt de hele tijd door als een homo furiosus. Maar wat u allemaal debiteert, dat zijn geen argumenten. Dat is prietpraat. Maw u hoort bij de les te blijven. Meer nog, u dient zich te houden aan datgene wat is én wat was, en niet bij datgene wat u zou willen dat er zou geweest zijn.
Voor wie er nog aan twijfelde...
Oud 16 februari 2010, 18:55   #7545
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor wie er nog aan twijfelde...

Inderdaad. Uw antwoorden zijn allesbehalve bij de les:

Citaat:
Quercus
.../...
Het zou je nog een schouderklopje van "La Cour" kunnen bezorgen. Misschien zit er zelfs een lintje in...Doen system, doen! We zitten er allemaal op te wachten.
Wat dit allemaal met de discussie de maken heeft, mag Joost weten. Ik noem het een oeverloos gezwam, zo typisch voor een kletsmajoor van uw gehalte.

Laatst gewijzigd door system : 16 februari 2010 om 18:55.
Oud 16 februari 2010, 19:02   #7546
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat dit allemaal met de discussie de maken heeft, mag Joost weten. Ik noem het een oeverloos gezwam, zo typisch voor een kletsmajoor van uw gehalte.
Nee, ik hou me in. Ik ga géén opmerkingen maken over oeverloos gezwam en droogkuis bijvoorbeeld.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 19:37   #7547
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Nee, ik hou me in. Ik ga géén opmerkingen maken over oeverloos gezwam en droogkuis bijvoorbeeld.

Laatst gewijzigd door job : 16 februari 2010 om 19:38.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 19:47   #7548
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Vraag: wie begint nu weer te zaniken over 'droogkuis'?
Antwoord: Sus Iratus.

___

Laatst gewijzigd door system : 16 februari 2010 om 19:48.
Oud 16 februari 2010, 19:50   #7549
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

___
Heerlijk !

Hoe jij snel op je paard zit !

Oud 16 februari 2010, 20:04   #7550
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Zaniken? In het geheel niet. Ik verkondigde enkel dat ik juist géén opmerkingen daaromtrent zou gaan maken.

Maar terzijde, nu het onderwerp te berde is gebracht; als ik tegenwoordig een bericht van uw hand lees, met uw naam er boven en zo, dan komt telkens weer het woord 'droogkuis' onwillekeurig in me op. Ik kan er ook niets aan doen. Het is sterker dan mezelf. En ik vrees met grote vreze dat ik niet de enige ben die dit soort onwillekeurige gedachten krijg. Het droogkuisspook zal nog lang in dit subforum blijven rondwaren.
Oud 16 februari 2010, 20:47   #7551
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zaniken? In het geheel niet. Ik verkondigde enkel dat ik juist géén opmerkingen daaromtrent zou gaan maken.

Maar terzijde, nu het onderwerp te berde is gebracht; als ik tegenwoordig een bericht van uw hand lees, met uw naam er boven en zo, dan komt telkens weer het woord 'droogkuis' onwillekeurig in me op. Ik kan er ook niets aan doen. Het is sterker dan mezelf. En ik vrees met grote vreze dat ik niet de enige ben die dit soort onwillekeurige gedachten krijg. Het droogkuisspook zal nog lang in dit subforum blijven rondwaren.

Vraag: wie begint er nu voor de 2de keer te emmeren over 'droogkuis'?

___

Laatst gewijzigd door system : 16 februari 2010 om 20:53.
Oud 16 februari 2010, 21:13   #7552
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Vraag: wie begint er nu voor de 2de keer te emmeren over 'droogkuis'?
System zit graag op de kast:

Bevalt het u daar een beetje?
Oud 16 februari 2010, 21:28   #7553
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent alweer zeer aprioristisch bezig. Wat u hier allemaal uit uw mouw schudt, heeft toch niets met het gegeven te maken dat men toen de bevolking van het zuiden betitelde als 'de Belgen'. Ook de buitenlandse diplomaten hebben het over 'de Belgen' wanneer zij het hebben over de inwoners van de zuidelijke Nederlanden. Dus het heeft niets vandoen met uw 'verwijfde francofiele prins'. Tenzij dat u wil suggereren dat ook de Pruisische gezant en andere gezanten 'verwijfd en francofiel' waren. Want met u kan men zich aan alles verwachten.
Zij gebruikten gewoon de vertaling van het latijnse belgica om de inwoners hier te omschrijven als belgen én de streek als belgië...

En hier wat professor Brouckaert over Uw leo belgicus zoal te zeggen heeft als voetnoot in dit artikel...

Citaat:
De ‘Leo Belgicus’ heeft niets te zien met de Belgische staat opgericht in 1830, maar met een cartografische voorstelling van de Lage Landen als een leeuw. Deze cartografische voorstelling was populair eind zestiende en begin zeventiende eeuw toen men nog het perspectief koesterde van een hereniging van de Lage Landen.
http://popups.ulg.ac.be/federalisme/document.php?id=660

Overigens mijn beste besloeg het aloude gallia belgica nochtans een vrij groot deel van zuidelijk Nederland aangezien de rijn de grens van deze provincie was....

En daarmee wordt dan ook Uw bewering onderuit gehaald dat belgen én Nederlanders historisch gezien nooit echt verbonden zijn geweest,uitgezonderd de periode 1815-1830....

De Nederlanders beneden de rijn alvast wél,sterker nog die stammen behoorden ook tot de belgae waarvan caesar zei dat die belgae dapperder waren naargelang ze verder van de beschaving afwoonden....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 21:41   #7554
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Uw antwoorden zijn allesbehalve bij de les:

Wanneer ik terugdenk aan alle irrelevante onzin en arrogante boertigheden die je hier gedurende het voorbije jaar uit je toetsenbord hebt geklopt, niet alleen tegenover Nederlanders, maar evenzeer tegenover Vlamingen die jouw reactionair en infantiel tricolor Belgicisme niet wensen te volgen...dan, ja dan is het zondermeer voor iedereen zonneklaar wie zich hier bij uitstek manifesteert als "kletsmajoor". Je hebt eigenlijk nog geluk dat de grote meerderheid van de forumdeelnemers zo verstandig is jouw postings op hun werkelijke waarde in te schatten. Namelijk als pseudo-intellectueel gemeier waarvan je dan zelf gaat beweren dat het moet toegemeten worden aan je zelfverklaarde status van "neutraal waarnemer". Hou op met dat oeverloos gezwam en ga fietsen.
Oud 16 februari 2010, 21:56   #7555
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je zelfverklaarde status van "neutraal waarnemer". Hou op met dat oeverloos gezwam en ga fietsen.
"neutraal waarnemer" heb ik al een tijdje niet meer gezien. De laatste dagen is dat een beetje weggedrukt door de term "halfgod".
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 22:58   #7556
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer ik terugdenk aan alle irrelevante onzin en arrogante boertigheden die je hier gedurende het voorbije jaar uit je toetsenbord hebt geklopt, niet alleen tegenover Nederlanders, maar evenzeer tegenover Vlamingen die jouw reactionair en infantiel tricolor Belgicisme niet wensen te volgen...dan, ja dan is het zondermeer voor iedereen zonneklaar wie zich hier bij uitstek manifesteert als "kletsmajoor". Je hebt eigenlijk nog geluk dat de grote meerderheid van de forumdeelnemers zo verstandig is jouw postings op hun werkelijke waarde in te schatten. Namelijk als pseudo-intellectueel gemeier waarvan je dan zelf gaat beweren dat het moet toegemeten worden aan je zelfverklaarde status van "neutraal waarnemer". Hou op met dat oeverloos gezwam en ga fietsen.
Vlamingen zoals System kan ik alleen maar zien als verraders. Zij knappen het vuile werk op van de Europese grootmachten die de Nederlanden altijd verdeeld hebben willen houden.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 00:22   #7557
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system;4601941[B
]Ik hou me aan de feiten. Ik baseer me op authentieke documenten.[/b] U echter, bralt en lalt de hele tijd door als een homo furiosus. Maar wat u allemaal debiteert, dat zijn geen argumenten. Dat is prietpraat. Maw u hoort bij de les te blijven. Meer nog, u dient zich te houden aan datgene wat is én wat was, en niet bij datgene wat u zou willen dat er zou geweest zijn.
U geeft echter géén linken ter controle van Uw bewijs,noch verwijst U hier naar publicaties waarin dit bewijs historisch is vermeld,nochtans moet U uw beweringen terdege ondersteunen mét bewijs...

tot zolang kan U hier beweren wat U wil....

Overigens heeft Caesar tijdens latere opstanden tegen het romeinse rijk enkele van de stammen van de Belgae uitgeroeid...

Citaat:
In 57 v Chr. trok Caesar naar het noorden om het laatste gebied aan de Romeinse kant van de Rijn in te lijven. Dan kon de Rijn als verdedigingslijn met Germania gebruikt worden. Een eerste coalitieleger van de Belgen versloeg hij aan de Aisne, een tweede tijdens de slag aan de Sabis. Maar na enkele jaren ontstonden er opstanden tegen de Romeinse bezetter die de Romeinen zware verliezen toebrachten. Als gevolg roeide Caesar verschillende Belgische stammen uit.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgen

Citaat:
The Belgae of Gaul formed a coalition against Caesar after his first Gallic campaign but were subdued the following year (57 bc). One northern tribe, the Eburones, revolted in 53 and slaughtered 15 Roman cohorts; in revenge they were virtually exterminated, and new tribes crossed the Rhine River to replace them.
http://www.britannica.com/EBchecked/topic/59218/Belgae

Die belgen én het belgië dat destijds door die documenten werden omschreven was alléén gebaseerd op de oorspronkelijke latijnse naam ,en niet op de inwoners van een land waar zo'n kleine 1500 jaar eerder na eerst door de romeinse legioenen te zijn gedecimeerd en sommige vrijwel zijn uitgeroeid,het restant van de resterende stammen werden verdrongen en of ingelijfd in germaanse stammen die door de hunnen tot over de rijn werden teruggedreven en die het gebied van de belgae overnamen...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 07:24   #7558
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard Een Nederlandse komiek getuigt: "Nederland vervlamiseert."

Uit het NRC Handelsblad van 17 februari 2010:

Citaat:
Vlamingen heersen op Cabaretfestival "Nederland islamiseert helemaal niet", meent de aanstormende komiek Emilio Guzman. "Nederland vervlamiseert. Zij pakken onze banen af, hè?" Guzman had recht van spreken: hij stond zaterdagavond als enige Nederlander tussen twee Vlamingen in de finale van het Leids Cabaretfestival. De winnaar werd Jeroen Leenders (31), die volgens de jury 'een performer pur sang' is en werd geprezen om 'het gemak waarmee hij daar staat'. Maar de publieksprijs ging naar Emilio Guzman (28), de jongere broer van Javier Guzman die in 2002 op hetzelfde festival beide prijzen won.

Leenders is afkomstig uit Gent ("schijte-ver rijden van hier") en was in Vlaanderen al op tournee met een show die hij snel avondvullend wil maken. Zijn optreden in de Leidse Schouwburg bestond uit komische observaties in de Urbanus-traditie, aangevuld met zelfspot over België waarmee hij vooral een Nederlands publiek wil aanspreken: "België is niet een land, België is een bufferzone ... Da's zot volk, die Belgen". Guzman maakte een autobiografisch programma waarin het mislukte huwelijk van zijn ouders aanleiding was voor een ode aan de liefde van de hoogbejaarde Leo en Tineke Vroman. Zijn optreden eidigde met een vers van Vroman. Maar ook het functioneren van politici en de vermeende islamisering van Nederland kwamen aan de orde. Guzman is lid van de stand-upgroep Comedy Train en werkte eerder als tekstschrijver mee aan de shows van zijn broer. Samen met de derde finalist, de 29-jarige Bart Cannaerts, gaan Leenders en Guzman de komende maanden op tournee langs bijna veertig kleine theaters.
Ziehier, de Nederlands-Vlaamse samenwerking in optima forma.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 17 februari 2010 om 07:25.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 08:36   #7559
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Intussen is Dany Boon (Les Ch'tis) bezig met de Belg Poelvoorde aan een film over het verdwijnen van de grenzen:

http://www.lalibre.be/culture/cinema...oelvoorde.html

-
Deze toenadering tussen Fransen en Walen vind ik als Flamingant bijzonder positief.
Oud 17 februari 2010, 09:12   #7560
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De Vlaamse markt is bijkomstig voor internationale bedrijven; in Nederland valt veel meer te verdienen en als de Vlamingen dat NL ook nog aanvaarden; dan is dat mooi meegnomen.
Studio100 is geen 'internationaal bedrijf'; wel een Vlaams productiehuis dat, gestimuleerd door een blijvend succes in Vlaanderen, haar activiteiten ook uitbreidde naar Nederland en gedeeltelijk ook naar Wallonië.

Uw repliek gaat trouwens niet in op de kern van de zaak: Studio100 laat in haar productie Vlamingen als Nederlanders optreden. Ieder spreekt er zoals hij gebekt is, iets wat schijnbaar voor de jeugdige kijkertjes geen enkel probleem vormt. Noord- of Zuid-Nederlandse tongval, het is voor hen even begrijpbaar. En dat weet ik uit de praktijk, bij m'n eigen kinderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be