Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke stad zou de hoofdstad van de Vlaamse Republiek moeten zijn?
Antwerpen 14 22,95%
Brugge 2 3,28%
Brussel 29 47,54%
Gent 7 11,48%
Leuven 3 4,92%
Mechelen 6 9,84%
Ieper 0 0%
Aantal stemmers: 61. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2010, 20:38   #201
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de uitspraak van Frans Crols is niet in goede aarde gevallen en heeft meegezorgd dat hij geen voorzitter meer is van de ijzerbedevaart, welke ook niet representatief is voor de hele Vlaamse beweging.
Wanneer was hij dat dan wel?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 20:43   #202
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wanneer was hij dat dan wel?
kan mss ijzerwake zijn.
maar hij was voorzitter van één van de twee (da ik mij herinner)
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 21:03   #203
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
kan mss ijzerwake zijn.
maar hij was voorzitter van één van de twee (da ik mij herinner)
De voorzitter van de IJzerwake is lang Johan Vanslambrouck geweest. Nu is het Wim De Wit.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 18 februari 2010, 21:06   #204
Shadowke

Standaard

Citaat:
De voorzitter van de IJzerwake is lang Johan Vanslambrouck geweest. Nu is het Wim De Wit.
adviesraad van trends dus.
maar toch zien er weinigen een vlaanderen zonder brussel in.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 18 februari 2010 om 21:08.
Oud 18 februari 2010, 21:29   #205
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
adviesraad van trends dus.
Bingo!

Citaat:
maar toch zien er weinigen een vlaanderen zonder brussel in.
Sommigen hebben uit puur racistische overwegingen wel oren naar een Vlaanderen zonder Brussel. Maar ik ik denk niet dat Hendrik graag in dat schuitje zal geduwd worden...
Oud 18 februari 2010, 21:31   #206
Shadowke

Standaard

Citaat:
Bingo!

Sommigen hebben uit puur racistische overwegingen wel oren naar een Vlaanderen zonder Brussel. Maar ik ik denk niet dat Hendrik graag in dat schuitje zal geduwd worden...
van mij mag Brussel ook bij Vlaanderen komen.
(die kans is alvast véél groter dan dat Brussel een Europees district wordt)

Laatst gewijzigd door Shadowke : 18 februari 2010 om 21:33.
Oud 18 februari 2010, 21:52   #207
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u naar het Vlaanderen van Frans Crols wil, dan zal het zonder mij zijn. Een Vlaanderen waar de sociale zekerheid drastisch wordt teruggedraaid. Een Vlaanderen waar je aangewezen bent op private pensioenfonsen in de hoop op je oude dag te kunnen overleven. Een Vlaanderen waar het onderwijs ingericht wordt op vraag van het patronaat. Een Vlaanderen waar de invloed van de werknemersorganistaies aan banden wordt gelegd. Een Vlaanderen dat iedereen die niet rijk, gelukkig en Nederlandstalig is, wil afwerpen als grof huisvuil. Een Vlaanderen zonder Brussel.
Als dat het Vlaanderen is waar jij naartoe wil, hewel merci!
De discussie gaat over welke hoofdstad voor de republiek Vlaanderen. In het kader van die discussie heb ik naar een artikel van Frans Crols gerefereerd. Hij brengt interessante argumenten aan waarom een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel zal moeten. Ik begrijp niet goed waarom je daar nu een pleidooi in ziet voor een asociaal Vlaanderen. Het maatschappelijk project voor Vlaanderen is een andere discussie die bovendien niets te maken heeft met of het nu met of zonder Brussel zal zijn. Frans Crols ziet het zonder Brussel en Filip Dewinter mèt. Een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel is dus allesbehalve een progressiever, socialer of linkser project. Bovendien om het wat cru te stellen : Brussel moet Vlaanderen niet. De Brusselaars zijn sterk beïnvloed door de Franstalige pers en de anti-Vlaamse ingesteldheid (op het racistische af) zit er dan ook redelijk dik in spijtig genoeg. En dat dateert niet van gisteren.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 21:53   #208
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
van mij mag Brussel ook bij Vlaanderen komen.
(die kans is alvast véél groter dan dat Brussel een Europees district wordt)
Het Brussel-Europees District is compleet ongeloofwaardig, maar vertrekt vanuit de FDF-logica: Bruxellois, maître chez soi. Het getuigt van een kertorenmentaliteit en men denkt dat een stad op zich levensvatbaar is (waarbij men zich graag vergelijkt met Monaco). Het vertrekt van de idee dat Brussel zich moet terugplooien op zichzelf. Daarom moet Brussel zo groot mogelijk zijn, en moet iemand anders de rekening voor dat stadspatriotisme betalen: vandaag België/Vlaanderen, morgen de EU.
Oud 18 februari 2010, 22:02   #209
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
De discussie gaat over welke hoofdstad voor de republiek Vlaanderen. In het kader van die discussie heb ik naar een artikel van Frans Crols gerefereerd. Hij brengt interessante argumenten aan waarom een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel zal moeten. Ik begrijp niet goed waarom je daar nu een pleidooi in ziet voor een asociaal Vlaanderen. Het maatschappelijk project voor Vlaanderen is een andere discussie die bovendien niets te maken heeft met of het nu met of zonder Brussel zal zijn. Frans Crols ziet het zonder Brussel en Filip Dewinter mèt. Een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel is dus allesbehalve een progressiever, socialer of linkser project. Bovendien om het wat cru te stellen : Brussel moet Vlaanderen niet. De Brusselaars zijn sterk beïnvloed door de Franstalige pers en de anti-Vlaamse ingesteldheid (op het racistische af) zit er dan ook redelijk dik in spijtig genoeg. En dat dateert niet van gisteren.
Voor Frans Crols zijn die twee zaken onafscheidbaar. Crols wil een Vlaanderen creëren op maat van het patronaat (en verschilt daarin bitter weinig van het belgicisme). Binnen zijn logica is er in Vlaanderen geen plaats voor een Brussel met een werkloosheid van 20%, een etnisch-gemengde bevolking, etc...
Zoals hij schrijft: Brussel ligt waar het ligt. Voor hem is Brussel niets meer dan een reservoir aan goedkope arbeidskrachten, vlak over de grens van zijn Vlaanderen. Maar de sociale lasten, de opleiding van deze mensen, etc... Dat wil hij er niet bij nemen.
Oud 18 februari 2010, 22:02   #210
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Sommigen hebben uit puur racistische overwegingen wel oren naar een Vlaanderen zonder Brussel. (...)
Dat geloof ik niet. Over wie heb je het dan wel? Bovendien zou die dan ook moeten kiezen voor een Vlaanderen zonder Antwerpen want daar is ondertussen +50% van de nieuwgeboren van vreemde afkomst.
De waarheid is dat de ganse Vlaams Behang-top het wil mèt Brussel! Voorpost idem! NSV idem! We moeten ophouden met valse argumenten aan te maken om persé het lot van Brussel aan dat van Vlaanderen te binden. Dat is nergens goed voor, integendeel. Brussel zit echt niet te wachten om hoofdstad van een republiek Vlaanderen te worden. Als Vlaanderen onafhankelijk wil worden mag het haar lot niet in de handen van Brussel leggen.
Oud 18 februari 2010, 22:05   #211
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het Brussel-Europees District is compleet ongeloofwaardig, maar vertrekt vanuit de FDF-logica: Bruxellois, maître chez soi. (...)
Daar zit je volkomen mis. Het FDF is tegen een Europees statuut voor Brussel. Zij willen van Brussel een volledige Franstalige stad maken, geen meertalige Europese. Zij kiezen voor een Fédération Wallonie-Bruxelles.
Oud 18 februari 2010, 22:09   #212
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De waarheid is dat de ganse Vlaams Behang-top het wil mèt Brussel! Voorpost idem! NSV idem!
Het is niet omdat jij het het "de waarheid" noemt, dat dat ook effectief zo is. Binnen het VB zijn er evengoed stemmen die Brussel verder willen lossen. Als ik mij niet vergis, heeft Johan De Mol zich al uitgelaten voor meer Brusselse autonomie.

Citaat:
Als Vlaanderen onafhankelijk wil worden mag het haar lot niet in de handen van Brussel leggen.
Denk je dat dat rest-Vlaanderen morgen onafhankelijk zal zijn?
En zelfs dan nog... Dan hebben we een staat, waar we niet in staat zijn om een antwoord te bieden op de verfransing, waar de motor van onze economie buiten onze grenzen valt, en waar het Belgische regime in Brussel nog steeds de plak zwaait. In zo'n Vlaanderen heb ik geen interesse!
Oud 18 februari 2010, 22:17   #213
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Overigens, Hendrik, als je onomwonden pleit voor het loslaten van Brussel, heb dan op z'n minst het elementair fatsoen om die verwijzing naar "De Rode Tong van de Leeuw" uit je onderschrift te halen!
Oud 18 februari 2010, 22:19   #214
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
(...)
Zoals hij schrijft: Brussel ligt waar het ligt. Voor hem is Brussel niets meer dan een reservoir aan goedkope arbeidskrachten, vlak over de grens van zijn Vlaanderen. Maar de sociale lasten, de opleiding van deze mensen, etc... Dat wil hij er niet bij nemen.
Sorry maar Brussel is ondertussen al sinds 20 jaar een eigen Gewest met een eigen regering, een eigen parlement, eigen diensten zoals de Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling ... Brussel zit echt niet te wachten dat Vlaanderen het hier even op orde komt stellen, wel integendeel. Het gros van de Brusselse politici zijn Franstalige politici en ze zullen je liever een middelvinger geven dan iets anders moest een onafhankelijk Vlaanderen zich met Brussel willen bemoeien. Frans Crols heeft dat begrepen en wil gewoon niet meer achter die oude slogan van "Vlaanderen laat Brussel niet los" lopen. Mark Grammens idem (zie één van z'n recente artikels in JOURNAAL). Brussel heeft Vlaanderen al lang losgelaten. Het wordt tijd dat we dat inzien.
Oud 18 februari 2010, 22:22   #215
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Ik wacht nu al dagen...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 22:26   #216
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat jij het het "de waarheid" noemt, dat dat ook effectief zo is. Binnen het VB zijn er evengoed stemmen die Brussel verder willen lossen. Als ik mij niet vergis, heeft Johan De Mol zich al uitgelaten voor meer Brusselse autonomie.
Johan DEMOL ? Maar potverdorie dat is zelf een Brusselaar! Ga je die nu beschuldigen van racisme tegenover Brussel? Hij is er zich gewoon zeer van bewust dat je met een discours van een republiek Vlaanderen mèt Brussel niet kunt scoren in Brussel. Brussel is gewoon niet geïnteresseerd om hoofdstad te worden van een republiek Vlaanderen. Heb je dat nu nog altijd niet begrepen???

Citaat:
En zelfs dan nog... Dan hebben we een staat, waar we niet in staat zijn om een antwoord te bieden op de verfransing, waar de motor van onze economie buiten onze grenzen valt, en waar het Belgische regime in Brussel nog steeds de plak zwaait. In zo'n Vlaanderen heb ik geen interesse!
De motor van de Vlaamse economie ligt in Antwerpen of als je het breder ziet in de Vlaamse ruit. En verder : de keuze van een republiek Vlaanderen met of zonder Brussel stelt zich gewoon niet want er is gewoon geen enkel democratisch draagvlak voor in Brussel. Of wou je het gewapenderhand innemen met een Vlaams leger ofzo?

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 18 februari 2010 om 22:27.
Oud 18 februari 2010, 22:32   #217
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of wou je het gewapenderhand innemen met een Vlaams leger ofzo?
Dat is ook een optie.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 22:32   #218
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Overigens, Hendrik, als je onomwonden pleit voor het loslaten van Brussel, heb dan op z'n minst het elementair fatsoen om die verwijzing naar "De Rode Tong van de Leeuw" uit je onderschrift te halen!
Pffff. Ik woon al gans mijn leven in Brussel en moest je het nog niet weten dan zeg ik het nog eens : Brussel is niet geïnteresseerd in het worden van de hoofdstad van een onafhankelijk Vlaanderen. Daar is geen enkel draagvlak voor, niet bij de Brusselse politici en niet bij de burgers. Bovendien heerst er ook nog een redelijk sterk anti-vlaams sentiment bij een belangrijk deel van de Brusselaars. "Flamand" is er zelfs een scheldwoord. Wie dan nog droomt van een "Vlaanderen laat Brussel niet los" wanneer Vlaanderen voor een staatkundige onafhankelijkheid kiest jaagt op schimmen of zit zwaar aan de marihuana!

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 18 februari 2010 om 22:33.
Oud 18 februari 2010, 22:34   #219
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie dan nog droomt van een "Vlaanderen laat Brussel niet los" wanneer Vlaanderen voor een staatkundige onafhankelijkheid kiest jaagt op schimmen of zit zwaar aan de marihuana!
Blijkbaar moet u vluchten in scheldtirades om uw punt te proberen maken. Zwakjes, Hendrik.
Oud 18 februari 2010, 22:38   #220
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Wie persé Brussel niet wil loslaten kan alleen maar kiezen voor een confederaal België, niet voor een republiek Vlaanderen. Want een republiek Vlaanderen mèt Brussel is een volledig van de pot gerukt irrealistisch waanidee. En zelfs in een confederaal kader zal het zweten worden want het Nederlands verdampt ten voordele van het Engels in Brussel en er blijven nog maar 11% Nederlandstalige stemmen over ( zie laatste verkiezingen). En Nederlandstalige geboorte-akten : 8%! Wanneer Mark Grammens in Journaal schrijft dat we Brussel al kwijt zijn dan heeft hij eigenlijk voor een groot gedeelte gelijk. En als Pascal Smet beweert dat Brussel een Franstalige stad is idem. Vlaanderen wake up!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be