Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2010, 18:32   #261
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Draai maar rond de hete brij. Kijk, het is niet mijn schuld dat je een onnozele vraag stelt die beladen is met allerlei presupposities. Ik ben ook belgicist (het label dat hier gegeven wordt aan zowat iedereen die geen overtuigd flamingant is) en heb helemaal geen hekel aan al wat Vlaams is. Derhalve kan ik geen zinnig antwoord geven op wat ik als een onzinnige vraag beschouw.

Dat doe ik geenszins. Als jij vraagt:

Dan vind ik dat opnieuw van een ontzettende onnozelheid. Ik spuw helemaal niets of niemand uit, ook onze Vlaams-nationalisten niet. En zo lopen er wel meer mensen rond (ik zou zelfs zeggen een meerderheid van de bevolking).

Onzinnige vraag, geen antwoord.

Wat? Omdat er een hoop ideologische scherpslijpers op een forum zitten die de wereld opdelen in flaminganten en belgicisten is dit een reflectie van de realiteit? Ik ben de voorbije dagen maar bitter weinig mensen tegengekomen die van de treinramp een communautair feit wilden maken en de uitzonderingen zitten allemaal hier. De meeste lui definiëren zichzelf immers niet als belgicist, flamingant of Vlaams-nationalist. Op dat vlak heeft SDX een punt: misschien lijkt dat wel zo vanuit Frankrijk.
Ja, zo iets bedoelde ik dus ook!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 18:36   #262
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ik héb die draad gelezen, dankje, daarom schreef ik ook; "het vuurke 'nóg' wat meer opstoken"

Ik heb nergens iemands 'recht om hier deel te nemen' of 'een vraag te stellen' in vraag gesteld.
Ik stelde me wel de vraag 'waarom' eigenlijk (de boel nóg meer opstoken)?

Ik ben geen Belgicist noch separatist, indien een land niet meer werkt, by all means; trek de stekker er dan uit, maar in vredesnaam, laat dat dan zijn; "als vrienden uit elkaar gaan", want vergeet niet dat er naderhand nog - liefst vreedzaam - náást elkaar geleefd moet worden en ook nog samengewerkt op bepaalde vlakken. Tot nader order heet dit land nog steeds België en op ieders ID staat B, het énige verschil - voor janmetdepet - áls er ooit een splitsing komt is dat er dan i.p.v. die B een Vl of een Nl op dat ID komt te staan, er zal géén enkel ander verschil zijn, janmetdepet zal er gen millimeter beter of slechter van worden.
In Blg. zijn zoveel grotere problemen die dringend zouden moeten opgelost worden i.p.v. te bekvechten met 'landgenoten' over communautaire kwesties.
Er wordt verlangd dat men samenleeft met zoveel verschillende nationaliteiten, een diversiteit, multikul wordt tot in den treure gepromoot - maar Vlamingen en Walen kunnen niet eens met elkaar opschieten. De ironie ten top!
Ik denk dat we het voor een keertje ergens over eens zijn
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 18:36   #263
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Draai maar rond de hete brij. Kijk, het is niet mijn schuld dat je een onnozele vraag stelt die beladen is met allerlei presupposities. Ik ben ook belgicist (het label dat hier gegeven wordt aan zowat iedereen die geen overtuigd flamingant is) en heb helemaal geen hekel aan al wat Vlaams is. Derhalve kan ik geen zinnig antwoord geven op wat ik als een onzinnige vraag beschouw.

Dat doe ik geenszins. Als jij vraagt:

Dan vind ik dat opnieuw van een ontzettende onnozelheid. Ik spuw helemaal niets of niemand uit, ook onze Vlaams-nationalisten niet. En zo lopen er wel meer mensen rond (ik zou zelfs zeggen een meerderheid van de bevolking).

Onzinnige vraag, geen antwoord.

Wat? Omdat er een hoop ideologische scherpslijpers op een forum zitten die de wereld opdelen in flaminganten en belgicisten is dit een reflectie van de realiteit? Ik ben de voorbije dagen maar bitter weinig mensen tegengekomen die van de treinramp een communautair feit wilden maken en de uitzonderingen zitten allemaal hier. De meeste lui definiëren zichzelf immers niet als belgicist, flamingant of Vlaams-nationalist. Op dat vlak heeft SDX een punt: misschien lijkt dat wel zo vanuit Frankrijk.

Of inderdaad, u kunt de vraag van een "ontzettende onnozelheid" vinden en u in al uw gematigdheid opwinden om er uiteindelijk geen antwoord op te geven.

Tenslotte : meerdere al dan niet gematigde belgicisten meenden mij reeds te kunnen wijsmaken dat vanuit Frankrijk bekeken niets is wat het lijkt, zelfs de realiteit niet. Waarvan andermaal akte.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 18 februari 2010 om 18:40.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 18:36   #264
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Allee, geef er maar weer eens een draai aan.
Ik noem dat gewoon lafaards.

Trouwens, het Koningshuis of gedeelten daarvan waren wel notoire Nazi-lovers, dus die overgave kun je wel in perspektief plaatsen neem ik aan.
Als men door een realistische inschatting omtrent de strategische en tactische hopeloosheid van een situatie tot het besluit komt dat het voor de bevolking beter is de strijd te staken, dan noemt monsieur Henri1 dat "lafheid".
Wellicht zou hij het beter hebben gevonden dat nog andere steden zwaar gebombardeerd werden. Met als uiteindelijk resultaat: capitulatie door de Nederlandse strijdkrachten en nog duizenden burgerslachtoffers meer.

Je getuigt, net als system, van een ondraaglijke lichtheid.
Oud 18 februari 2010, 18:36   #265
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik héb die draad gelezen, dankje, daarom schreef ik ook; "het vuurke 'nóg' wat meer opstoken"
Er worden gewoon interessante vragen gesteld. Ik zie geen vurreke dat extra wordt aangewakkerd. Waarschijnlijk is perceptie hier alles. Mensen die licht ontvlambaar zijn voor slechts een simpele vraag verdienen niet meer dan om gestresseerd door het leven te gaan. Het gaat toch immers om onredelijke vlagnationalisten (ja er zitten ook Flaminganten en Groot-Nederlanders tussen).

Citaat:
Ik stelde me wel de vraag 'waarom' eigenlijk (de boel nóg meer opstoken)?
De grootste stokers zijn juist die vlagnationalisten die enige nuance missen en alle discussie op voorhand in het kiem smoren en enkel weten te discussiëren over louter symbolen. Als zij opgefokt hun gang blijven gaan is dat hun probleem.

Citaat:
Ik ben geen Belgicist noch separatist, indien een land niet meer werkt, by all means; trek de stekker er dan uit, maar in vredesnaam, laat dat dan zijn; "als vrienden uit elkaar gaan", want vergeet niet dat er naderhand nog - liefst vreedzaam - náást elkaar geleefd moet worden en ook nog samengewerkt op bepaalde vlakken.
Het gaat niet eens om communautaire ruzies. Het gaat om een select groepje nationalisten die om een gekke reden enkel kritiek weten te uiten op de meerderheid van de bevolking. Let wel, niet allen zijn zo, maar vaak wel. Het komt descrepant over en daarom wordt er hier een terechte vraag gesteld. Het gaat de gemoederen heus niet wat meer aanwakkeren, toch, mits de mentaliteit volwassen genoeg is en we niet in de kleuterschool zitten. Men geeft hier verdomme hints aan dat groepje, maar verzopen in zijn eigen gelijk beseft het dat niet.
Beetje zoals een system bij tijden en wijlen hints geeft aan onze Groot-Nederlandse medemens, die dat als een afbrekende aanval ziet. Nu ja, die laatste is dan ook nogal onnodig opruiend en ongenuanceerd en erg klassiek nationalistisch.

Citaat:
Tot nader order heet dit land nog steeds België en op ieders ID staat B, het énige verschil - voor janmetdepet - áls er ooit een splitsing komt is dat er dan i.p.v. die B een Vl of een Nl op dat ID komt te staan, er zal géén enkel ander verschil zijn, janmetdepet zal er gen millimeter beter of slechter van worden.
Janmetdepet heeft gewoon in de praktijk weinig macht over maatschappelijke scheeftrekkingen, laat staan in politieke beslissingen.

Citaat:
Er wordt verlangd dat men samenleeft met zoveel verschillende nationaliteiten, een diversiteit, multikul wordt tot in den treure gepromoot - maar Vlamingen en Walen kunnen niet eens met elkaar opschieten. De ironie ten top!
Tsjah, andere politieke cultuur en daarnaast gewoon mensen die elkaar maar laten doen en die allen hun eigen weg gaan.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 februari 2010 om 18:52.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 18:41   #266
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat we het voor een keertje ergens over eens zijn
U zou versteld staan, ik ben het wel vaker met U eens, ik verzuim misschien om dat dan telkens te laten blijken , in sommige dingen ben ik het dan weer niet eens, of m�*nder eens, ook dat moet kunnen, toch?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 18:46   #267
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U moet niet zo hoog van de toren blazen. In verdedig mijn Vlaamse taal meer dan u. U kijkt meewarig neer op uw eigen taal. U vindt het Vlaams maar een boerse, of beter nog, een boertig taaltje, dat men maar moet spreken 'onder de kerktoren'. Met andere woorden, u verraadt constant uw eigen taal. Dat bewijst u dagelijks op dit forum. Dus u hebt hier niemand lessen te geven in vlaamsgezindheid.
Hou op met je gelul. Mijn taal is Nederlands en niet Vlaams. Vlaams is de verzamelnaam voor een reeks dialecten evenals voor een soort kruising tussen Nederlands en één of meer van die dialecten. Dat is dan het "verkavelingsvlaams". Dat draagt blijkbaar jouw voorkeur weg. Bij mij niet. Je bent gewoon een particularist op zowat alle vlakken. Je bent niet meer mee. Je bent bovendien iemand die akkoord gaat met het ondergeschikt maken van Vlaanderen aan het Belgicistisch establishment. Ga fietsen, met je tricolore hoed op. En vergeet de "madolles" niet.
Oud 18 februari 2010, 18:56   #268
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Of inderdaad, u kunt de vraag van een "ontzettende onnozelheid" vinden en u in al uw gematigdheid opwinden om er uiteindelijk geen antwoord op te geven.
Ik wind mij nergens over op, hoor. Herlees mijn post anders nog eens, dan begrijp je misschien waarom ik er geen antwoord op KAN geven. Als ik een willekeurige man vraag of hij zijn vrouw nog slaat, moet ik dan verwachten dat hij een zinnig antwoord geeft?
Oud 18 februari 2010, 18:56   #269
Steve_M

Standaard

Citaat:
U zou versteld staan, ik ben het wel vaker met U eens, ik verzuim misschien om dat dan telkens te laten blijken , in sommige dingen ben ik het dan weer niet eens, of m�*nder eens, ook dat moet kunnen, toch?
Absoluut, het zou hier anders maar saai zijn.
Oud 18 februari 2010, 19:12   #270
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hou op met je gelul. Mijn taal is Nederlands en niet Vlaams. Vlaams is de verzamelnaam voor een reeks dialecten evenals voor een soort kruising tussen Nederlands en één of meer van die dialecten. Dat is dan het "verkavelingsvlaams". Dat draagt blijkbaar jouw voorkeur weg. Bij mij niet. Je bent gewoon een particularist op zowat alle vlakken. Je bent niet meer mee. Je bent bovendien iemand die akkoord gaat met het ondergeschikt maken van Vlaanderen aan het Belgicistisch establishment. Ga fietsen, met je tricolore hoed op. En vergeet de "madolles" niet.
Mijn taal is ook Nederlands. Zuid-Nederlands. Vlaams.

Laatst gewijzigd door system : 18 februari 2010 om 19:12.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 19:14   #271
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij zullen zelf wel bepalen hoe we onze taal noemen, dank u.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 19:20   #272
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Wij zullen zelf wel bepalen hoe we onze taal noemen, dank u.
Juist. Dat zullen we. Wij dus.

Laatst gewijzigd door system : 18 februari 2010 om 19:20.
Oud 18 februari 2010, 19:51   #273
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jouw taal is Vlaams. Ik ken óók Vlaams, met name het West-Vlaams dat ik gebruik wanneer ik een bezoekje breng aan de familie aldaar. Op mijn werk was het evenwel steeds Nederlands. Ik was daar zelfs wettelijk toe verplicht. En maar goed ook. In mijn gezin is het ook altijd Nederlands.

Dat is dan het verschil tussen jij en ik.
Oud 18 februari 2010, 21:38   #274
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jouw taal is Vlaams. Ik ken óók Vlaams, met name het West-Vlaams dat ik gebruik wanneer ik een bezoekje breng aan de familie aldaar. Op mijn werk was het evenwel steeds Nederlands. Ik was daar zelfs wettelijk toe verplicht. En maar goed ook. In mijn gezin is het ook altijd Nederlands.

Dat is dan het verschil tussen jij en ik.
De Vlamingen spreken Vlaams. Dat wil zeggen Nederlands, vermits het Vlaams een variante is van het Nederlands. Voor mijn part moogt u het 'Vlaams' ook 'Zuid-Nederlands' noemen. Maakt me allemaal maar weinig uit. Het Zuid-Nederlands is het Nederlands dat wij hier in het zuiden spreken. U echter, zou wat wat meer fier moeten zijn op uw Zuid-Nederlands in plaats van het te verpatsen aan de Hollanders.

Laatst gewijzigd door system : 18 februari 2010 om 21:52.
Oud 18 februari 2010, 21:51   #275
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat zo? Tiens, nooit opgemerkt. Ik dacht dat u een kamer betrok op Het Loo.
Straf....,en nog wel réchtstreeks verbonden met Uw kelder in het paleis van laken...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 07:54   #276
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
U moet werkelijk een zeer wankel zelfbeeld hebben, als u liever het verleden én het universitaire onderwijs miskent dan uw mogelijk ongelijk te overwegen.

Einde discussie.
Misschien is dat wel best zo: het was al geen diskussie meer. Ik heb voor de eerste keer en hopelijk voor de laatste keer alarm gegeven: het is ronduit beledigend Wikipedia boven jarenlang bronnenonderzoek te stellen (met nadruk op onderzoek in plaats van hakken en plakken...).
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 08:10   #277
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

we mogen natuurlijk niet gaan veralgemenen. Vele Belgicisten hebben effectief niets tegen de Vlamingen of Vlaanderen, maar wel iets tegen de Vlaams-nationalisten die België willen splitsen. maar het gaat niet over die mensen, die menen het meestal wel goed, maar op een forum met vooral Vlaams-nationalisten moeten ze meestal een positie aannemen alsof het lijkt dat ze iets tegen de Vlamingen hebben.

op dit forum zijn er daarentegen wel Belgicisten die daadwerkelijk wel haat vertonen bij alles wat Vlaams is, die alles wat naar Vlaams nog maar ruikt, vereenzelvigen met Vlaams-nationalisme, racisme, uitsluiting, facisme, nazisme, ...
meestal mensen beïnvloed door de Franstalige Brusselse pers (Le Soir, La Libre, RTBF) die maar niet verstaan waarom Vlamingen niet gewoon Frans kunnen spreken tegen de Franstaligen en dit over het gehele land. meestal ontmoeten ze trouwens elke dag iemand anders die hun verhaal bevestigt.

We hebben hier wat voorbeelden rond lopen, iedereen weet wel waarover ik het heb, maar veralgemeen niet die sujetten met iedere Belgicist, niet-Vlaams-nationalist.
Oud 19 februari 2010, 08:29   #278
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Nogmaals: dat is goed. Wat meer polarisatie kunnen we best gebruiken.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 08:44   #279
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan je stelling ook omdraaien.
Vlaams is het echte Nederlands en al de Hollanders spreken dialecten.
Het is maar hoe U dat bekijkt.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 08:49   #280
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Je kan je stelling ook omdraaien.
Vlaams is het echte Nederlands en al de Hollanders spreken dialecten.
Het is maar hoe U dat bekijkt.
je snapt het niet.

het Nederlands is een standaardtaal, zowel de Vlamingen als de Hollanders als de andere Nederlanders spreken daar een variant van maar kunnen allemaal met elkaar communiceren in die standaardtaal die nu eenmaal Nederlands heet.

trouwens, ik ben blij dat je nu opeens Vlaams met hoofdletter schrijft en het blijkbaar niet meer als minderwaardig beschouwt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be