Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2010, 13:44   #7881
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De kletskous in deze bent u. En waarschijnlijk omdat u zich niet de moeite doet wat degelijk opzoekingswerk te verrichten. Een zeer kleine moeite nochtans. Dus in het vervolg u zich wat meer moeite getroosten, wat grondiger zoeken, dit alles zou een groot pluspunt zijn voor u.

Dit artikel in Taalschrift.

ABN was vooral een Hollandse uitvinding
Vraag:
In de Middeleeuwen bestonden er veel dialecten, maar die waren niet gestandaardiseerd. En dan duikt plotseling een standaardtaal op. Wanneer, waar en hoe heeft het ABN zich ontwikkeld?

Anwoord van der Sijs:

Nicoline van der Sijs: "Daar gaat zowat mijn hele boek over. Ik probeer de grote lijnen samen te vatten. Het ABN is ontstaan in de Renaissance, vanaf ongeveer 1500/1550. Dat gebeurde in Holland, door inspanningen van de intellectuele elite aldaar."

"In de Renaissance kreeg het machtscentrum Holland te maken met steeds meer economische, politieke en culturele contacten die steeds grotere gebieden bestreken. Denk maar aan de impact van de Verenigde Oostindische Compagnie (VOC), de eerste echte multinational ter wereld. Er ontstond een dringende behoefte aan een standaardtaal (vooral een schrijftaal) die begrijpelijk was in een grotere regio, en die was gebaseerd op dialecten uit Holland."

Beter en grondiger lezen in het vervolg! U beter informeren in plaats van hier de puberale betweter uit te hangen.
Daar mag je dan Holland dankbaar voor zijn. Anders zat je hier op het internet hopeloze pogingen te doen om jezelf in je Limburgs koeterwaals voor anderen verstaanbaar te maken.
Oud 19 februari 2010, 13:52   #7882
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hoegenaamd niet. Jij zult je moeten neerleggen bij de historische realiteit dat "Belgae" en "Belgii" betrekking had op het geheel der Nederlanden. Die munt zegt dus niets anders dan: dit is ten behoeve van het door Oostenrijk bestuurd gedeelte van de Nederlanden. Jij interpreteert dat louter en alleen vanuit een enggeestig Belgicistisch standpunt. De Oostenrijkers waren zich wel degelijk ervan bewust dat ze een deel van de Nederlanden in handen hadden. "Belgae" of "Belgii" is nooit uitsluitend gereserveerd geweest voor la Belgique. Dat heeft daar hoegeaamd geen alleenrecht op. Trouwens hier nog een ander voorbeeldje: toen Nederland in Noord-Amerika rond het huidige New-York een nederzetting stichtte werd de omliggende regio Nova Belgica of Nieuw Nederland geheten.

Maar dat zal jij nooit willen geweten hebben, want het komt jou niet goed uit. Zo "objectief en neutraal" ben je. Zo kennen we je. Ga terug voor je Limburgs klasje staan om je Belgicistische onzin in te planten in kinderlijke hersens.
Ja maar toen de staat België ontstond, is die naam niet zo maar lukraak gekozen. Die naam bestond reeds lang. En de naam 'Belgen' of 'België' had in die tijd betrekking op de zuidelijke Nederlanden, niet op de noordelijke Nederlanden. En dat dit zo was, vinden we bevestigd in de tijd van Willem I waar uit de correspondentie uit die tijd blijkt dat men die term ook in die betekenis gebruikte. Daar maakt men duidelijk het onderscheid tussen "Belgen" enerzijds en "Hollanders" anderzijds.

Zo goed als zeker ging deze benaming 'België' in deze betekenis dan ook terug tot de Oostenrijkse periode. Immers de Republiek was een andere weg opgegaan. En men gebruikte de naam Noordelijke Nederlanders niet in die tijd, en nog minder de term 'Noordelijke Belgen' of 'Noordelijk België'..! Meer nog, men heeft deze laatste term zelfs nooit gebruikt. Neen, men gebruikte de tem 'Hollanders' om de mensen in de noordelijke Nedelanden aan te duiden en 'Belgen' om de mensen in het zuiden aan te duiden. Dat is toch zo klaar als pompwater, dat is de evidentie zelf. Zelfs geborneerden als u, kunnen daar niet langs kijken. Ook al proberen ze met man en macht daar een ander verhaal aan te breien, zeg maar: de geschiedenis naar hun hand te zetten.

Laatst gewijzigd door system : 19 februari 2010 om 13:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 13:54   #7883
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Mijn post #7869 . Vergeet het vooral niet te lezen.
Dit geen antwoord!!
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 13:56   #7884
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Dat zien we wel hoe efficiënt dat ze zijn. Om de haverklap (om de twee jaar) een nieuwe regering. Precies een bananerepubliek. Nog maar goed dat ze geen sterk leger hebben.

PS.
U bent zeer slordig met uw taal.
Hoeveel regeringen heeft Belgie gehad in 2 jaar?

U bent zeer slordig in uw standpunten en uw beantwoord geen vragen,kortom u bent een kletskous.
Oud 19 februari 2010, 13:58   #7885
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Dit geen antwoord!!
Voor wie niet wil, noch kan lezen, is dit geen antwoord. Dat klopt.

Suggesie: vraag aan taalkundige van der Sijs om een paar voorbeelden van Hollandse dialecten uit die tijd. En leer ze vanbuiten. Dat is misschien een nuttiger tijdverdrijf voor u dan hier uw tijd te blijven verdoen in overloos gezwam en zinloos gekneuter.

Laatst gewijzigd door system : 19 februari 2010 om 14:02.
Oud 19 februari 2010, 14:12   #7886
Sus Iratus
Banneling

Standaard Over hoe Hollands het Nederlands is

@ system:

Citaat:
In de 16e eeuw kwam de standaardisering van het Nederlands goed op gang. Het stadsdialect van Antwerpen was toen het meest invloedrijk. Holland was toen de meest verstedelijkte provincie. De schrijftaal die de elite van de Hollandse steden gebruikte, richtte zich sterk op de schrijftaal van Antwerpen. De spreektaal echter werd - vermoedelijk, want goede gegevens ontbreken - maar weinig beïnvloed.

Het proces van taalverandering kwam echter in een stroomversnelling toen in 1585 Antwerpen viel. Vele tienduizenden Brabanders en Vlamingen vluchtten naar Holland en vestigden zich in de steden. Er ontstond een nieuwe spreektaal, die een mengeling moet zijn geweest van de oorspronkelijke Hollandse stadsdialecten en de taal van de migranten. Hoe groot de relatieve bijdrage is geweest, is nu niet meer goed na te gaan: de oorspronkelijke Hollandse dialecten zijn slechts fragmentarisch vastgelegd. De elite bleef echter de Brabantse schrijftaal gebruiken, die in de loop der eeuwen maar heel langzaam aan de spreektaal aangepast werd en eerst voornamelijk veranderde door Hoogduitse en Nedersaksische toevoegingen via de Bijbelvertaling van 1618.

Hollands - wikipedia
De taal en elementen van de taal danwel dialecten van de Zuidelijke Nederlanden zijn dus heel wat beter vertegenwoordigd in het hedendaagse Nederlands dan die van de oostelijke delen van het Nederlandstalige gebied. Dus ik snap eigenlijk niet waarom u zo aan het zeuren bent. Of is het wellicht te wijten aan het feit dat de taal/dialecten van uw geliefde Limburg van zo weinig invloed zijn geweest in het verleden, zodat u heden ten dage gefrustreerd t.a.v. het standaard Nederlands meent te moeten rondlopen?
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 14:25   #7887
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Voor wie niet wil, noch kan lezen, is dit geen antwoord. Dat klopt.

Suggesie: vraag aan taalkundige van der Sijs om een paar voorbeelden van Hollandse dialecten uit die tijd. En leer ze vanbuiten. Dat is misschien een nuttiger tijdverdrijf voor u dan hier uw tijd te blijven verdoen in overloos gezwam en zinloos gekneuter.
U zegt iets over taal/dialecten van Noord Holland.
van der Sijs zegt daar niets over.
U beweert zaken zonder ze toe te lichten en zonder er iets van af te weten.
Als er dus iemand is die zwamt en oeverloos leutert, dan bent u het wel.
Oud 19 februari 2010, 14:27   #7888
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
@ system:

De taal en elementen van de taal danwel dialecten van de Zuidelijke Nederlanden zijn dus heel wat beter vertegenwoordigd in het hedendaagse Nederlands dan die van de oostelijke delen van het Nederlandstalige gebied. Dus ik snap eigenlijk niet waarom u zo aan het zeuren bent. Of is het wellicht te wijten aan het feit dat de taal/dialecten van uw geliefde Limburg van zo weinig invloed zijn geweest in het verleden, zodat u heden ten dage gefrustreerd t.a.v. het standaard Nederlands meent te moeten rondlopen?
Ik denk dat je daar een vinger in een open wonde legt. Net zoals ze in Limburg in de loop van de geschiedenis altijd het zeer onderdanig landelijk slaafje zijn geweest van de "Prince (!) Évêque de Liège". Het feit dat er ooit een paar Limburgers zijn geweest die ook op die troon mochten kruipen doet er niet toe. Het was puur oerconservatief contraformatorisch paternoster-katholicisme. Met natuurlijk slechts twee talen: le français et le patois limbourgeois. Dat heeft zo zijn gevolgen gehad, het is de geesten blijven hangen. Het resultaat: system.
Oud 19 februari 2010, 14:33   #7889
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
System discussieert dan ook met een vooropgezet plan: De kloof tussen Nederland en Vlaanderen zo groot mogelijk doen lijken. En dat noemt zich dan een neutraal onderzoeker.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 14:38   #7890
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Binnen de groep (bedrijf) waar ik werk komen er in de zomer regelmatig groepjes Nederlanders over naar Brussel voor soms enkele weken en omgekeerd.
Ik moet zeggen dat er veel cliches niet waar zijn!
Het zijn nochtans bijna allemaal stuk voor stuk collega's uit Amsterdam en omstreken maar alles wat met mondigheid of bescheidenheid draait is toch vaker anders gesteld.
Soms heb je het gevoel dat ze zich afvragen in welke zoo zij hier beland zijn en dat "de belgen" heel exotisch zijn.

Doorgaans vindt ik ze beleefder en goede werkpartners.

Ik denk dat er veel over elkaar gefantaseerd wordt over de andere kant.

Laatst gewijzigd door De Prodigy : 19 februari 2010 om 14:40.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 15:41   #7891
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Binnen de groep (bedrijf) waar ik werk komen er in de zomer regelmatig groepjes Nederlanders over naar Brussel voor soms enkele weken en omgekeerd.
Ik moet zeggen dat er veel cliches niet waar zijn!
Het zijn nochtans bijna allemaal stuk voor stuk collega's uit Amsterdam en omstreken maar alles wat met mondigheid of bescheidenheid draait is toch vaker anders gesteld.
Soms heb je het gevoel dat ze zich afvragen in welke zoo zij hier beland zijn en dat "de belgen" heel exotisch zijn.

Doorgaans vindt ik ze beleefder en goede werkpartners.

Ik denk dat er veel over elkaar gefantaseerd wordt over de andere kant.
Prettig dit te lezen.
Oud 19 februari 2010, 16:01   #7892
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Prettig dit te lezen.
2
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 16:09   #7893
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
System discussieert dan ook met een vooropgezet plan: De kloof tussen Nederland en Vlaanderen zo groot mogelijk doen lijken. En dat noemt zich dan een neutraal onderzoeker.
U ziet overal complotten. Ik zeg gewoon wat is. En wat is, verneem ik uit de boeken.

Laatst gewijzigd door system : 19 februari 2010 om 16:09.
Oud 19 februari 2010, 16:15   #7894
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je daar een vinger in een open wonde legt. Net zoals ze in Limburg in de loop van de geschiedenis altijd het zeer onderdanig landelijk slaafje zijn geweest van de "Prince (!) Évêque de Liège". Het feit dat er ooit een paar Limburgers zijn geweest die ook op die troon mochten kruipen doet er niet toe. Het was puur oerconservatief contraformatorisch paternoster-katholicisme. Met natuurlijk slechts twee talen: le français et le patois limbourgeois. Dat heeft zo zijn gevolgen gehad, het is de geesten blijven hangen. Het resultaat: system.
O jawel, dat doet ertoe. Bovendien kent u de geschiedenis niet van de Luikse prinsbisschoppen. Zo heeft bijvoorbeeld menig prinsbisschop erop gestaan dat Luik zich niet zou moeien in de strijd tussen de moordlustige huurlingenbendes van Willem van Oranje en de nietsontziende houwdegens van Alva. Een wijs besluit overigens.

Laatst gewijzigd door system : 19 februari 2010 om 16:36.
Oud 19 februari 2010, 16:26   #7895
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoeveel regeringen heeft Belgie gehad in 2 jaar?
U bent zeer slordig in uw standpunten en uw beantwoord geen vragen,kortom u bent een kletskous.
Kunt u dat zelf niet opzoeken? Ik moet u toch niet alles voorfluisteren. Veel energie schijnt u niet te hebben zo te zien.
Oud 19 februari 2010, 16:27   #7896
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik kan er ook niets aan doen dat u moeite hebt met begrijpend lezen.
Oud 19 februari 2010, 16:28   #7897
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar mag je dan Holland dankbaar voor zijn. Anders zat je hier op het internet hopeloze pogingen te doen om jezelf in je Limburgs koeterwaals voor anderen verstaanbaar te maken.
U geeft het tenminste toe dat het ABN een Hollandse uitvinding is. Hollandse dialecten bij mekaar geklutst volgens van der Sijs.

Laatst gewijzigd door system : 19 februari 2010 om 16:29.
Oud 19 februari 2010, 16:30   #7898
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
De zijne niet vermoed ik,de mijne echter wél.....

En laat het nu dat ik in nu Muizen woon,deelgemeente van Mechelen...

Echt waar mijn beste...

Zeg nu zelf,van Reet naar Muizen is maar een klein eindje bij de dames...

Eentje van 25 km in de praktijk,wat een kont...

Hij is misschien van Kontich,of van Aartselaar,twee buurgemeenten van Reet trouwens....

Kijk maar op de landkaart...

En een andere buurgemeente is dan weer boom....

Ga dus maar met Uwe Boom naar kontich,Muizen ,Reet én aartselaar....
Haha! Geniaal!
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 16:42   #7899
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U geeft het tenminste toe dat het ABN een Hollandse uitvinding is. Hollandse dialecten bij mekaar geklutst volgens van der Sijs.
De Hollandse dialecten zijn vanaf de 16e eeuw dusdanig beinvloed door het Brabants en het Vlaams dat het niet echt meer Hollands genoemd kan worden. Die mengelmoes is het Standaardnederlands geworden. Dat is wat sommigen je proberen duidelijk te maken.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 16:43   #7900
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Idem.
Maar u hebt zo vanuit de hoogte de gewoonte opgevat om bepaalde mensen te verbeteren wanneer deze personen een taalfout tikken of wanneer u zonder argumenten zit en u dan maar meteen de man speelt en niet de bal.

Nu, voor mij niet gelaten, maar dan moet u wel zelf zonder fouten kunnen schrijven. En helaas, dit is verre, verre van het geval.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be