Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 20 februari 2010, 16:43   #21
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
2.1.2 has not been prepared, processed, transported or stored using any appliance or facility that was not free from anything unlawful according to Islamic Law; and

Bewijst zijn gelijk vermiets ongelovigen haram zijn volgens islamitisch wet.
Dat is jouw interpretatie. De paragraaf die je eruitpikt gaat over het materiaal.

Hier kan je de volledige tekst lezen.
http://www.fao.org/docrep/005/y2770e/y2770e08.htm

Voor het slachten staat er expliciet
"3.2.1 The person should be a Muslim who is mentally sound and knowledgeable of the Islamic slaughtering procedures."

Bij de rest van de verwerking wordt dit nergens geëist.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 16:51   #22
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Hangt natuurlijk af hoe je faciliteit interpreteert, dat klopt . Voor mij hoort bij de faciliteit evenzeer het personeel.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 16:53   #23
Cut de krap
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Dat is jouw interpretatie. De paragraaf die je eruitpikt gaat over het materiaal.

Hier kan je de volledige tekst lezen.
http://www.fao.org/docrep/005/y2770e/y2770e08.htm

Voor het slachten staat er expliciet
"3.2.1 The person should be a Muslim who is mentally sound and knowledgeable of the Islamic slaughtering procedures."

Bij de rest van de verwerking wordt dit nergens geëist.
De slachter moet dus moslim zijn. Dat is dus discriminerend tgo niet islamitische slagers.Moet kunnen, maar dan wel in beide richtingen uiteraard. Zo kunnen atheistische werkgevers van mening zijn dat fanatieke gelovigen met al hun regeltjes etc, niet in aanmerking komen voor bepaalde jobs omdat religieuse kwezelarij nu eenmaal het tegendeel is van gezond, rationeel denken.
Cut de krap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 18:29   #24
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Hangt natuurlijk af hoe je faciliteit interpreteert, dat klopt . Voor mij hoort bij de faciliteit evenzeer het personeel.
Citaat:
2 DEFINITION

2.1 Halal Food means food permitted under the Islamic Law and should fulfil the following conditions:

2.1.1 does not consist of or contain anything which is considered to be unlawful according to Islamic Law;

2.1.2 has not been prepared, processed, transported or stored using any appliance or facility that was not free from anything unlawful according to Islamic Law; and

2.1.3 has not in the course of preparation, processing, transportation or storage been in direct contact with any food that fails to satisfy 2.1.1 and 2.1.2 above.

2.2 Notwithstanding Section 2.1 above:

2.2.1 halal food can be prepared, processed or stored in different sections or lines within the same premises where non-halal foods are produced, provided that necessary measures are taken to prevent any contact between halal and non-halal foods;

2.2.2 halal food can be prepared, processed, transported or stored using facilities which have been previously used for non-halal foods provided that proper cleaning procedures, according to Islamic requirements, have been observed.
In de tekst staat er "appliance or facility"
appliancy = toestel
facility kan je vertalen als faciliteit of als voorziening, installatie.
faciliteit is volgens Van Dale : dingen die het bestaan, het verblijf enz. vergemakkelijken.

Ik begrijp dus niet hoe jij "appliance or facility" kan interpreteren als "het personeel inbegrepen".

In de tekst staat verder expliciet over het slachten
Als er expliciet staat dat de slachter een Moslim moet zijn; waarom zet men er dit niet expliciet bij voor al het andere personeel; indien dit een vereiste is?
Oud 20 februari 2010, 18:33   #25
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Zelfs dan nog is het al discriminerend genoeg -shrug-.
Oud 20 februari 2010, 18:56   #26
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

De argumentatie is een beetje ridicuul. Indien ik, als atheïst, dus halal vlees ga halen voor een vriend die moslim is, dan mag hij er dus eigenlijk niet van eten want enkel al omdat ik het voor hem bak wordt het haram?

Absurd.
Oud 20 februari 2010, 18:57   #27
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Zelfs dan nog is het al discriminerend genoeg -shrug-.
Het is even discriminerend als de Joodse slachter die Joods moet zijn; de Katholieke priester die Katholiek moet zijn.
Bij mijn weten werd er als lera(a)r(es) niet-conventionele zedenleer nog nooit een Moslim; Katholiek; Jood of Hindoe aangeworven.
Oud 20 februari 2010, 19:02   #28
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Met de joodse slager ben ik het eens, dat een gebedsleider tot dat geloof moet behoren daarentegen lijkt me evident.
Oud 20 februari 2010, 19:04   #29
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is even discriminerend als de Joodse slachter die Joods moet zijn; de Katholieke priester die Katholiek moet zijn.
Dus katholieke priesters hoeven niet katholiek te zijn, anders zou het discriminerend zijn?

Laatst gewijzigd door Sus Iratus : 20 februari 2010 om 19:05.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 20:32   #30
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Dus katholieke priesters hoeven niet katholiek te zijn, anders zou het discriminerend zijn?

Wat een schatje is artisjok toch. En zo boordevol humor.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 22:09   #31
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Met de joodse slager ben ik het eens, dat een gebedsleider tot dat geloof moet behoren daarentegen lijkt me evident.
Je gaat dus akkoord dat een gebedsleider tot dat geloof moet behoren.
Geldt dit ook voor de andere religieuze handelingen zoals de sacramenten geven. Voor Joden en Moslims is het slachten blijkbaar ook een religieuze handeling.

Wat doen we met de leerkrachten levensbeschouwelijke vakken?
Oud 20 februari 2010, 22:35   #32
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
En welke grond roept hij in voor discriminatie?
Discriminatie van de mensen die géén halal-voeding wensen. Mensen die een lapje bacon wel mogen, of gewoon niet gesteld zijn op vlees dat volgens islamietische rituelen geslacht is. Discriminatie van alle niet-moslims.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 22:40   #33
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door viaSanctus Bekijk bericht
U zou zich beter bevragen wat "helal" precies betekent. Het is helemaal niet geofferd aan iets, dat zou het vlees zelf verboden maken voor de moslim.

Een moslim mag evengoed een christen (het dier dus welke hij/zij slacht) zijn vlees eten en ook kosjer vlees. Dit is allemaal toegestaan voor hem.

Het mag niet als offer gebruikt worden om een afgod te eren, dit is verboden.
Het mag niet gestikt zijn, of gevallen.
Het moet op zachte wijze zijn behandeld en pijnloos zijn geslacht. Ik hoop dat u wel beseft dat bij het onderbreken van de bloeddoorstroming naar de hersenen, het dier ter plekke het bewustzijn verliest en de bewegingen welke u ziet, stuiptrekkingen zijn?
Varkensvlees, roofdiervlees (tijgers, krokodillen, beren, katten, ...) zijn verboden (dus niet enkel het varkensvlees)

Bij de joodse gemeenschap is dit zelfs een kunst, u moet zo een rituele slachting eens bijwonen in een slachthuis. Het dier voelt de aanraking van het mes (bijna een zwaard) niet. Daar zouden de meeste slachthuizen beter een voorbeeld aan nemen.
Je hebt het hier over joodse " kunstenaars ". Soit, die mannen heb ik nog niet aan het werk gezien. Maar heb je onze magrebijnse broeders al eens bezig gezien met schapen ? Een kunst ?!! Grapjas...
Oud 20 februari 2010, 22:42   #34
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door viaSanctus Bekijk bericht
Dank u voor uw interessante bemerkingen en ontopic uitleg.

Ik ben ervan overtuigd dat ik moslims veel effectiever op hun fouten kan wijzen en serieuzer word bevonden dan u.
Ik denk dat moslims even hard hun voeten vegen aan wat jij hen eventueel kan vertellen dan gelijk welke andere niet-moslim . Maar het staat je vrij te dromen natuurlijk.
Oud 20 februari 2010, 22:45   #35
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoogmoed Bekijk bericht
Een middelvinger ? Steek hem daar waar de zon nooit schijnt. Mischien blijft er wat halal chocolade aan plakken.
Oud 20 februari 2010, 22:48   #36
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Discriminatie van de mensen die géén halal-voeding wensen. Mensen die een lapje bacon wel mogen, of gewoon niet gesteld zijn op vlees dat volgens islamietische rituelen geslacht is. Discriminatie van alle niet-moslims.
Vrije markt. Quick heeft ongetwijfeld een marktonderzoek gevoerd waar het volgende werd onderzocht:

1) hoeveel klanten kunnen potentieel extra gelokt worden door halalvlees aan te bieden;

2) hoeveel klanten komen blijven weg als er geen halalvlees wordt geserveerd;

3) hoeveel klanten kunnen potentieel verloren gaan door alleen halalvlees te eten.

Daarnaast is de stelling dat een restaurant dat geen bacon serveert discrimineert natuurlijk nonsens. Als jij morgen naar een Chinees restaurant gaat, ga je dan ook klagen dat er mensen zijn die liever spaghetti eten? Idem met Quick: tot nader order beslist Quick (op basis van de vraag van de klanten) wat er op het menu staat. Willen zij geen bacon aanbieden op een bepaalde plaats, dan doen ze dat niet. Ook als consument sta je niet machteloos: bevallen de praktijken van Quick je niet, dan kan je altijd nog terecht bij McDo of een andere fastfoodketen.

Trouwens, niet te veel paniek:

http://www.metrotime.be/nlnewsbelga....lexid=46357185
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 22:48   #37
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Je hebt het hier over joodse " kunstenaars ". Soit, die mannen heb ik nog niet aan het werk gezien. Maar heb je onze magrebijnse broeders al eens bezig gezien met schapen ? Een kunst ?!! Grapjas...
The 'noble' art of decapitation op zijn islamitisch van dier én mens heb ik al een aantal keer mogen aanschouwen. Van mensen gelukkig enkel op jihaat-propagandafilmpjes op youtube, van dieren live in het slachthuis.

Een macabere voorstelling waarin een grijnzende baardaap gamalagamala aan het prevelen was terwijl hij het beest de nek doorzaagde, want van snijden was beslist geen sprake.

Ter vergelijking heb ik ook 'gewone' slachtingen van dieren gezien, en dat ging toch een heel stuk rapper.
Ik ben zelf jager en visser en heb er geen problemen mee om zelf dieren dood te maken om ze daarna op te eten, maar ik zorg er wel altijd voor dat het eventuele lijden tot het minimale beperkt wordt.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 22:51   #38
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je gaat dus akkoord dat een gebedsleider tot dat geloof moet behoren.
Geldt dit ook voor de andere religieuze handelingen zoals de sacramenten geven. Voor Joden en Moslims is het slachten blijkbaar ook een religieuze handeling.

Wat doen we met de leerkrachten levensbeschouwelijke vakken?
Er is een verschil tussen logisch zijn en discriminerend zijn. Niet alle discriminatie is slecht (of goed).
Oud 20 februari 2010, 22:51   #39
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cut de krap Bekijk bericht
De slachter moet dus moslim zijn. Dat is dus discriminerend tgo niet islamitische slagers.Moet kunnen, maar dan wel in beide richtingen uiteraard. Zo kunnen atheistische werkgevers van mening zijn dat fanatieke gelovigen met al hun regeltjes etc, niet in aanmerking komen voor bepaalde jobs omdat religieuse kwezelarij nu eenmaal het tegendeel is van gezond, rationeel denken.
Zulke mensen worden in ons bedrijf stelselmatig geweigerd. Moet wel zeggen dat zo een volk raar of zelden solliciteert. Die hebben daar geen tijd voor, die moeten 5 keer per dag bidden, en dat duurt elke keer een halfuur. Dat vult je dag dus wel.
Oud 20 februari 2010, 22:53   #40
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De argumentatie is een beetje ridicuul. Indien ik, als atheïst, dus halal vlees ga halen voor een vriend die moslim is, dan mag hij er dus eigenlijk niet van eten want enkel al omdat ik het voor hem bak wordt het haram?

Absurd.
In feite is het al haram vanaf het moment dat het door een niet-moslim getransporteerd werd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be