![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() In schier oneindig lijkende discussies op dit subforum duikt onder bepaalde, zich terecht of onterecht misdeeld voelenden telkenmale de roep op om meer Zuid-Nederlands in het Standaardnederlands op te nemen omdat dat Standaardnederlands te "Hollands" zou zijn.
Mijn vraag hier is dan ook: Wat zou er volgens de zich misdeeld voelende(n) dan zoal aan en in het Standaardnederlands veranderd, toegevoegd, toegelaten of aanbevolen, danwel verboden of afgeraden enz. enz. moeten worden in zowel spelling, als grammatica, als leen- en bastaardwoorden, als woordvolgorde enz. enz., zodat de ontevredene(n) zich ook in het Standaardnederlands kunnen vinden? Bijvoorbeeld: - Een vrijer gebruik van 'gij' en 'ge' naast 'jij' en 'je'? En bij uitbreiding ook de andere vormen van persoonlijk voornaamwoorden? Gullie, gulder, hullie, zullie, du en dich - om er enkele te noemen? - Zuid-Nederlandse werkwoordsvolgorde? - Zuid-Nederlandse bastaardwoorden en -vertalingen zoals het inmiddels beruchte 'droogkuis' opnemen? Gelijk ook maar 'chauffage' naast 'verwarming' opnemen? Enz. enz. Affijn, noem verder allemaal maar op. Gaarne met een gedegen argumentatie waarom iets wel of juist niet in het Standaardnederlands opgenomen zou moeten worden. Als taalkundig geïnteresseerde kijk ik vooral uit naar de bijdragen van andere oprecht geïnteresseerden, hele en halve neerlandici en overige serieuze moedertaalsprekers van het Nederlands. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ja, laten we ook meer Gronings opnemen. En meer Limburgs. En zeker meer Drents. En véél meer Zeeuws. kortom, we hebben nog meer standaardnederlands nodig!
MEEEEERRRRR
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Taal moet dringend wat minder academisch bekeken worden en wat meer taal-ecologisch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De standaardtaal verandert vaker dan in andere talen ,via een poldermodel. Het is best mogelijk om nog een paar delen toe te voegen aan het woordenboek met Zuid Nederlandse woorden en uitdrukkingen. Niemand zal daar wakker van liggen. Laatst gewijzigd door Sidharta : 20 februari 2010 om 12:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In tegenstelling tot het standaardfrans (waar het dialect van het Franse hof de ene standaardtaal werd), is het standaardnederlands ontstaan uit Hollandse, Vlaamse en Brabantse dialecten.
Ik zie de noodzaak niet in om plots meer Zuid- of Noord-Nederlandse woorden toe te voegen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
"Standaardtaal in het hele taalgebied is stomerij. Standaardtaal in België is droogkuis. Nieuwkuis is geen standaardtaal." Het is m.a.w. al "opgenomen" in de standaardtaal. Het woord staat eveneens in Van Dale. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb deze draad dan ook speciaal voor hem geopend, maar tot op heden laat hij het afweten, helaas. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 20 februari 2010 om 21:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het geneut over het al dan niet opnemen van een woord tot "de standaardtaal" is steriel academisch. Het ontstaan en de ontwikkeling van een daktaal hangt niet af van wat er al dan niet in een of ander woordenboek komt te staan.
Er zijn echt wel veel belangrijker strijdpunten, zoals de positie van het Nederlands in Europa bijvoorbeeld. Terwijl wij liggen te zeveren over droogkuis en stomerij, wordt het Nederlands systematisch uitgerangeerd in alle internationale instellingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Ik heb wel degelijk op uw initiatief gereageerd in een andere draad. Deze discussie is al zo vaak gevoerd, dat we dreigen in een kringetje te lopen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat gebeurt wel vaker.
![]()
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik had gehoopt van u concrete voorstellen te mogen verwelkomen, maar daar bent u niet echt geïnteresseerd in, begrijp ik. Welnu, zonder concrete voorstellen uwerzijds is deze draad verder ook niet nodig. Blijkbaar voldoet dat door u verfoeide huidige Standaardnederlands dan toch nog meer dan goed genoeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
Grappig trouwens, hoe jij hier op het forum schermt met je statuut van historicus om je gelijk te halen in andere draden, maar het nu toch maar weer beter weet als het over taal gaat. Tot nader order bepaalt de NTU wat wel en niet tot de standaardtaal behoort (die mensen hebben daar voor gestudeerd) en niet jij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
laten we daarom ook verdomme samenwerken! (niet aan jou gericht, Pelgrim)
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 20 februari 2010 om 21:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Europees Commissaris
|
![]() En om het grofweg te zeggen: als je agressief en onophoudelijk op andere draden doorzeurt over de 'insijpelende invloed van het Hollands', dat terwijl het leeuwendeel van de Vlamingen helemaal niet hun eigen variant inslikt en terwijl de Taalunie wèl aandacht besteedt aan het registreren van ons Nederlands (en taal is vandaag helemaal niet zo klassiek als norm opgelegd zoals sommigen menen, volgens mij toch), dan maak je het Hollands nog eens erg populair hier door het Brabants het stigma te geven van de 'taal van pedante schoolmeesters'.
Let wel, de mening van één iemand doet me niet complexen bezorgen over mijn lokaal gekleurde taal. Het is alleen mij een raadsel wát specifiek hetgene is wat de Taalunie vandaag fout doet? Waar besteed de Taalunie geen aandacht aan? Ik lees alleen maar een eindeloos geklaag zonder specifieke voorbeelden dan de dooddoender 'stomerij' en 'droogkuis'. Ik snap de hysterische toon niet. Ik snap zoveel van de sentimenten niet die geuit worden door één persoon hier.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 februari 2010 om 22:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Europees Commissaris
|
![]() U bent nooit specifiek.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 februari 2010 om 22:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |