Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2010, 22:05   #1
Sus Iratus
Banneling

Standaard Meer Zuid-Nederlands opnemen in het Standaardnederlands

In schier oneindig lijkende discussies op dit subforum duikt onder bepaalde, zich terecht of onterecht misdeeld voelenden telkenmale de roep op om meer Zuid-Nederlands in het Standaardnederlands op te nemen omdat dat Standaardnederlands te "Hollands" zou zijn.

Mijn vraag hier is dan ook:

Wat zou er volgens de zich misdeeld voelende(n) dan zoal aan en in het Standaardnederlands veranderd, toegevoegd, toegelaten of aanbevolen, danwel verboden of afgeraden enz. enz. moeten worden in zowel spelling, als grammatica, als leen- en bastaardwoorden, als woordvolgorde enz. enz., zodat de ontevredene(n) zich ook in het Standaardnederlands kunnen vinden?

Bijvoorbeeld:

- Een vrijer gebruik van 'gij' en 'ge' naast 'jij' en 'je'? En bij uitbreiding ook de andere vormen van persoonlijk voornaamwoorden? Gullie, gulder, hullie, zullie, du en dich - om er enkele te noemen?

- Zuid-Nederlandse werkwoordsvolgorde?

- Zuid-Nederlandse bastaardwoorden en -vertalingen zoals het inmiddels beruchte 'droogkuis' opnemen? Gelijk ook maar 'chauffage' naast 'verwarming' opnemen? Enz. enz.

Affijn, noem verder allemaal maar op. Gaarne met een gedegen argumentatie waarom iets wel of juist niet in het Standaardnederlands opgenomen zou moeten worden.

Als taalkundig geïnteresseerde kijk ik vooral uit naar de bijdragen van andere oprecht geïnteresseerden, hele en halve neerlandici en overige serieuze moedertaalsprekers van het Nederlands.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2010, 22:35   #2
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

ja, laten we ook meer Gronings opnemen. En meer Limburgs. En zeker meer Drents. En véél meer Zeeuws. kortom, we hebben nog meer standaardnederlands nodig!

MEEEEERRRRR
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 12:08   #3
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Taal moet dringend wat minder academisch bekeken worden en wat meer taal-ecologisch.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 12:35   #4
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Taal moet dringend wat minder academisch bekeken worden en wat meer taal-ecologisch.
De spreektaal in het Nederlands taalgebied, is heel divers ,zeker in vergelijking met andere landen.
De standaardtaal verandert vaker dan in andere talen ,via een poldermodel.
Het is best mogelijk om nog een paar delen toe te voegen aan het woordenboek met Zuid Nederlandse woorden en uitdrukkingen.
Niemand zal daar wakker van liggen.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 20 februari 2010 om 12:35.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 21:26   #5
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

In tegenstelling tot het standaardfrans (waar het dialect van het Franse hof de ene standaardtaal werd), is het standaardnederlands ontstaan uit Hollandse, Vlaamse en Brabantse dialecten.
Ik zie de noodzaak niet in om plots meer Zuid- of Noord-Nederlandse woorden toe te voegen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 21:34   #6
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
In tegenstelling tot het standaardfrans (waar het dialect van het Franse hof de ene standaardtaal werd), is het standaardnederlands ontstaan uit Hollandse, Vlaamse en Brabantse dialecten.
Ik zie de noodzaak niet in om plots meer Zuid- of Noord-Nederlandse woorden toe te voegen.
Als hele neerlandicus kan ik dit alleen maar bijtreden. Het geëmmer over droogkuis vs. stomerij mag trouwens al eens gaan ophouden, de NTU zegt daar het volgende over:

"Standaardtaal in het hele taalgebied is stomerij. Standaardtaal in België is droogkuis. Nieuwkuis is geen standaardtaal."

Het is m.a.w. al "opgenomen" in de standaardtaal. Het woord staat eveneens in Van Dale.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 21:39   #7
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Forumlid system is het daar beslist niet mee eens. Volgens hem is het Standaardnederlands eigenlijk puur Hollands en moet er meer Zuid-Nederlands worden opgenomen om van een algemene standaardtaal te kunnen spreken.

Ik heb deze draad dan ook speciaal voor hem geopend, maar tot op heden laat hij het afweten, helaas.
Oud 20 februari 2010, 21:39   #8
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Als hele neerlandicus kan ik dit alleen maar bijtreden. Het geëmmer over droogkuis vs. stomerij mag trouwens al eens gaan ophouden, de NTU zegt daar het volgende over:

"Standaardtaal in het hele taalgebied is stomerij. Standaardtaal in België is droogkuis. Nieuwkuis is geen standaardtaal."

Het is m.a.w. al "opgenomen" in de standaardtaal. Het woord staat eveneens in Van Dale.
Wat vertelt u toch. De term 'stomerij' gebruikt men zeker niet in het hele taalgebied. Integendeel zelfs. In het zuiden wordt het zelfs relatief weinig gebruikt en behoort het woord zeker niet tot de 'standaardtaal'. Echter, we gaan daar niet meer over beginnen, maar u rakelde het weer op. En het ging niet over 'nieuwkuis', wel over 'droogkuis'.

Laatst gewijzigd door system : 20 februari 2010 om 21:43.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 21:39   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Het geneut over het al dan niet opnemen van een woord tot "de standaardtaal" is steriel academisch. Het ontstaan en de ontwikkeling van een daktaal hangt niet af van wat er al dan niet in een of ander woordenboek komt te staan.
Er zijn echt wel veel belangrijker strijdpunten, zoals de positie van het Nederlands in Europa bijvoorbeeld. Terwijl wij liggen te zeveren over droogkuis en stomerij, wordt het Nederlands systematisch uitgerangeerd in alle internationale instellingen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 21:41   #10
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Ik heb deze draad dan ook speciaal voor hem geopend, maar tot op heden laat hij het afweten, helaas.
Deze laatste woorden neem ik terug, aangezien er enkele seconden na plaating van mijn bericht alsnog door hem gereageerd werd.
Oud 20 februari 2010, 21:43   #11
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Deze laatste woorden neem ik terug, aangezien er enkele seconden na plaating van mijn bericht alsnog door hem gereageerd werd.
Ik heb wel degelijk op uw initiatief gereageerd in een andere draad. Deze discussie is al zo vaak gevoerd, dat we dreigen in een kringetje te lopen.
Oud 20 februari 2010, 21:46   #12
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Forumlid system is het daar beslist niet mee eens.
Dat gebeurt wel vaker.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 21:50   #13
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb wel degelijk op uw initiatief gereageerd in een andere draad. Deze discussie is al zo vaak gevoerd, dat we dreigen in een kringetje te lopen.
Daar zei u min of meer hetzelfde als u nu hier zegt.

Ik had gehoopt van u concrete voorstellen te mogen verwelkomen, maar daar bent u niet echt geïnteresseerd in, begrijp ik.

Welnu, zonder concrete voorstellen uwerzijds is deze draad verder ook niet nodig. Blijkbaar voldoet dat door u verfoeide huidige Standaardnederlands dan toch nog meer dan goed genoeg.
Oud 20 februari 2010, 21:54   #14
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat vertelt u toch. De term 'stomerij' gebruikt men zeker niet in het hele taalgebied. Integendeel zelfs. In het zuiden wordt het zelfs relatief weinig gebruikt en behoort het woord zeker niet tot de 'standaardtaal'. Echter, we gaan daar niet meer over beginnen, maar u rakelde het weer op. En het ging niet over 'nieuwkuis', wel over 'droogkuis'.
Ik vertel niets, de Nederlandse Taalunie vertelt iets. Ik raad je aan 'stomerij' eens te googlen, met als beperkende parameter 'pagina's uit België', dan kan je zien dat het helemaal niet zo zeldzaam is. 'Droogkuis' daarentegen is algemeen in het zuidelijke deel van het taalgebied, maar niet in het noordelijke. Zo moeilijk is dat allemaal niet. Ik rakelde dat bovendien niet op, dat deed Sus Iratus in zijn eerste post. Maar ik begrijp wel dat je het liever over iets anders wil hebben nu duidelijk blijkt dat alle relevante bronnen over standaardtaal je vierkant tegenspreken.

Grappig trouwens, hoe jij hier op het forum schermt met je statuut van historicus om je gelijk te halen in andere draden, maar het nu toch maar weer beter weet als het over taal gaat. Tot nader order bepaalt de NTU wat wel en niet tot de standaardtaal behoort (die mensen hebben daar voor gestudeerd) en niet jij.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 21:56   #15
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Er zijn echt wel veel belangrijker strijdpunten, zoals de positie van het Nederlands in Europa bijvoorbeeld. Terwijl wij liggen te zeveren over droogkuis en stomerij, wordt het Nederlands systematisch uitgerangeerd in alle internationale instellingen.
dat is inderdaad belangrijker.

laten we daarom ook verdomme samenwerken! (niet aan jou gericht, Pelgrim)
Oud 20 februari 2010, 21:57   #16
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik vertel niets, de Nederlandse Taalunie vertelt iets. Ik raad je aan 'stomerij' eens te googlen, met als beperkende parameter 'pagina's uit België', dan kan je zien dat het helemaal niet zo zeldzaam is. 'Droogkuis' daarentegen is algemeen in het zuidelijke deel van het taalgebied, maar niet in het noordelijke. Zo moeilijk is dat allemaal niet. Ik rakelde dat bovendien niet op, dat deed Sus Iratus in zijn eerste post. Maar ik begrijp wel dat je het liever over iets anders wil hebben nu duidelijk blijkt dat alle relevante bronnen over standaardtaal je vierkant tegenspreken.

Grappig trouwens, hoe jij hier op het forum schermt met je statuut van historicus om je gelijk te halen in andere draden, maar het nu toch maar weer beter weet als het over taal gaat. Tot nader order bepaalt de NTU wat wel en niet tot de standaardtaal behoort (die mensen hebben daar voor gestudeerd) en niet jij.
De NTU bepaalt in mijn ogen niets en niemandal! Die hebben in mijn ogen elke autoriteit verloren. Dat zijn nu juist de verloederaars van onze taal.

Laatst gewijzigd door system : 20 februari 2010 om 21:57.
Oud 20 februari 2010, 22:00   #17
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

En om het grofweg te zeggen: als je agressief en onophoudelijk op andere draden doorzeurt over de 'insijpelende invloed van het Hollands', dat terwijl het leeuwendeel van de Vlamingen helemaal niet hun eigen variant inslikt en terwijl de Taalunie wèl aandacht besteedt aan het registreren van ons Nederlands (en taal is vandaag helemaal niet zo klassiek als norm opgelegd zoals sommigen menen, volgens mij toch), dan maak je het Hollands nog eens erg populair hier door het Brabants het stigma te geven van de 'taal van pedante schoolmeesters'.
Let wel, de mening van één iemand doet me niet complexen bezorgen over mijn lokaal gekleurde taal. Het is alleen mij een raadsel wát specifiek hetgene is wat de Taalunie vandaag fout doet? Waar besteed de Taalunie geen aandacht aan? Ik lees alleen maar een eindeloos geklaag zonder specifieke voorbeelden dan de dooddoender 'stomerij' en 'droogkuis'. Ik snap de hysterische toon niet. Ik snap zoveel van de sentimenten niet die geuit worden door één persoon hier.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 februari 2010 om 22:04.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 22:05   #18
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
En om het grofweg te zeggen: als je agressief en onophoudelijk op andere draden doorzeurt over de 'insijpelende invloed van het Hollands', dat terwijl het leeuwendeel van de Vlamingen helemaal niet hun eigen variant inslikt en terwijl de Taalunie wèl aandacht besteedt aan het registreren van ons Nederlands (taal vandaag helemaal niet zo klassiek als norm opgelegd zoals sommigen menen, volgens mij toch), dan maak je het Hollands nog eens erg populair hier door het Brabants het stigma te geven van de 'taal van pedante schoolmeesters'.
Dat is allemaal praat voor de vaak. U probeer de dingen weg te poetsen. De verhollandisering van onze taal die nu aan de gang is, is gewoon een soort sluipend 'taalgif' dat de Vlaamse kinderen wordt opgedrongen in het Vlaams onderwijs.
Oud 20 februari 2010, 22:06   #19
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is allemaal praat voor de vaak. U probeer de dingen weg te poetsen. De verhollandisering van onze taal die nu aan de gang is, is gewoon een soort sluipend 'taalgif' dat de Vlaamse kinderen wordt opgedrongen in het Vlaams onderwijs.
U bent nooit specifiek.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 februari 2010 om 22:07.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 22:12   #20
Hollander

Standaard

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be