Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 februari 2010, 22:13   #21
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Daarom zou ik zo gaarne van system eens willen vernemen wat dat sluipende Hollandse gif precies inhoudt, en wat hij daaraan zou willen veranderen. Gewoon met concrete voorbeelden en ideeën komen. Daar is deze draad voor bedoeld.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 22:14   #22
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De NTU bepaalt in mijn ogen niets en niemandal! Die hebben in mijn ogen elke autoriteit verloren. Dat zijn nu juist de verloederaars van onze taal.
Juist.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 22:15   #23
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Daarom zou ik zo gaarne van system eens willen vernemen wat dat sluipende Hollandse gif precies inhoudt, en wat hij daaraan zou willen veranderen. Gewoon met concrete voorbeelden en ideeën komen. Daar is deze draad voor bedoeld.
Ik heb al zoveel voorbeelden gegeven. Dit onderwerp is 'uit'- op 'op'-gediscussieerd' in een andere draad. Al een tijdje geleden trouwens.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 22:16   #24
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Juist.
Natuurlijk is dit juist.
Oud 20 februari 2010, 22:20   #25
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is dit juist.
waarom kies je DAT bericht om op te antwoorden, en niet die ene die eerder was maar moeilijker te beantwoorden?

ben je zelfgeil?

Laatst gewijzigd door Hollander : 20 februari 2010 om 22:20.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 22:31   #26
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is allemaal praat voor de vaak. U probeer de dingen weg te poetsen. De verhollandisering van onze taal die nu aan de gang is, is gewoon een soort sluipend 'taalgif' dat de Vlaamse kinderen wordt opgedrongen in het Vlaams onderwijs.
Nee, Vlaamse kinderen krijgen hetzelfde Standaardnederlands op school als in Nederland.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 22:33   #27
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb al zoveel voorbeelden gegeven. Dit onderwerp is 'uit'- op 'op'-gediscussieerd' in een andere draad. Al een tijdje geleden trouwens.
Neen system, driewerf neen. Dit onderwerp is helemaal niet 'uit-' en 'op-'gediscussiëerd. Integendeel.

U komt keer op keer met aantijgingen, maar als er om concrete voorbeelden wordt gevraagd, geeft u niet thuis. Dan bent u opeens klaar met die discussie.

U krijgt hier een gouden mogelijkheid uw grieven eens duidelijk en overzichtelijk neer te pennen, een podium voor uw standpunten. En als dan puntje bij paaltje komt, krabbelt u terug. Faalangst wellicht? Valt me toch tegen van een erudiet man als u.
Oud 20 februari 2010, 23:15   #28
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Gebod nr 11:

Gij zult niet jij zal zeggen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 23:21   #29
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Gebod nr 11:

Neen.
Gebod 11
'Ge zult gij zeggen en schrijven'.

Gebod 12:
Indien ge nochtans wilt, kunt ge ook gerust 'je' zeggen en schrijven in het zuiden en 'gij' zeggen en schrijven in het noorden. En vice versa.

Laatst gewijzigd door system : 20 februari 2010 om 23:23.
Oud 20 februari 2010, 23:26   #30
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Gebod nr 11:

Dat doe ik dan ook vrijwel nooit. Als ik spreek is het doorgaans met 'gij' en 'ge'. En op schrift gebruik ik doorgaans 'jij', 'je' en 'u' - tenzij ik met goede vrienden op msn of zo babbel. Nu ja, op laatstgenoemd medium schrijf ik ook de 't' niet achter worden als 'dit' en dat' en 'niet', en intervocalische 'd' verandert dan conform de dialectale uitspraak in een 'j' of soms 'w'. Om maar eens wat te noemen. Mar da's nen andere discussie.
Oud 20 februari 2010, 23:27   #31
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
In tegenstelling tot het standaardfrans (waar het dialect van het Franse hof de ene standaardtaal werd), is het standaardnederlands ontstaan uit Hollandse, Vlaamse en Brabantse dialecten.
Ik zie de noodzaak niet in om plots meer Zuid- of Noord-Nederlandse woorden toe te voegen.
Meer nog, ik zie de noodzaak niet om "heelder dagen" te zeuren over onze taal...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 23:49   #32
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Meer nog, ik zie de noodzaak niet om "heelder dagen" te zeuren over onze taal...
Mooi zo,dan zien we U dus niet meer in dit draadje terug...Houden zo...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 00:08   #33
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is allemaal praat voor de vaak. U probeer de dingen weg te poetsen. De verhollandisering van onze taal die nu aan de gang is, is gewoon een soort sluipend 'taalgif' dat de Vlaamse kinderen wordt opgedrongen in het Vlaams onderwijs.
Poetsen? Poetsen! Kuisen zult ge bedoelen, gij taalverrader!
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 08:53   #34
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarmee zakt je decor nog wat meer in elkaar. Het zegt veel, zoniet alles over je ingesteldheid als "neutraal onderzoeker". Wat uit Nederland Vlaanderen binnenkomt is dus een "sluipend gif". Ik kan je verzekeren dat indien in Franstalig België iemand dergelijke uitspraak zou doen t.a.v. het Frans, het kot te klein zou zijn. En mocht iemand uit de media dergelijke stommiteit uitkramen dan is er zelfs kans dat het aanleiding zou geven tot een soort diplomatiek incident. Stel je voor "L'âme pure et immaculée de l'enfant belge souillée par le poison de la langue française!"

Misschien besef je de draagwijdte niet van de woorden "sluipend gif". Wat ik moeilijk kan geloven. Het is doodeenvoudig je haat tegenover alles wat uit Nederland komt. Die is zo overweldigend dat je boodschap zijn doel voorbij schiet. Je verhaal wordt gewoon karikaturaal. Maar blijkbaar heb je dat nog steeds niet door.

Laatst gewijzigd door quercus : 21 februari 2010 om 09:00.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 09:36   #35
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
Poetsen? Poetsen! Kuisen zult ge bedoelen, gij taalverrader!
'Poetsen' en/of 'kuisen'; en 'kuisen' en/of 'poeten'. D�*t is pas waarachtige taaleenheid.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2010 om 09:44.
Oud 21 februari 2010, 09:41   #36
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daarmee zakt je decor nog wat meer in elkaar. Het zegt veel, zoniet alles over je ingesteldheid als "neutraal onderzoeker". Wat uit Nederland Vlaanderen binnenkomt is dus een "sluipend gif". Ik kan je verzekeren dat indien in Franstalig België iemand dergelijke uitspraak zou doen t.a.v. het Frans, het kot te klein zou zijn. En mocht iemand uit de media dergelijke stommiteit uitkramen dan is er zelfs kans dat het aanleiding zou geven tot een soort diplomatiek incident. Stel je voor "L'âme pure et immaculée de l'enfant belge souillée par le poison de la langue française!"

Misschien besef je de draagwijdte niet van de woorden "sluipend gif". Wat ik moeilijk kan geloven. Het is doodeenvoudig je haat tegenover alles wat uit Nederland komt. Die is zo overweldigend dat je boodschap zijn doel voorbij schiet. Je verhaal wordt gewoon karikaturaal. Maar blijkbaar heb je dat nog steeds niet door.
Het Hollands is een sluipend gif voor onze Vlaamse taal. Zonder meer. We moeten ons taaleigen blijven behouden en het delen met de Hollanders. En de Hollanders moeten hun taaleigen delen met ons. Zo komen we 'ten lange leste' tot een heus 'Algemeen Beschaafd Nederlands'. En dat is al heel wat anderes dan uw taalverlakkerij ten voordele ven het Noord-Hollands.
Oud 21 februari 2010, 10:00   #37
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Hollands is een sluipend gif voor onze Vlaamse taal. Zonder meer. We moeten ons taaleigen blijven behouden en het delen met de Hollanders. En de Hollanders moeten hun taaleigen delen met ons. Zo komen we 'ten lange leste' tot een heus 'Algemeen Beschaafd Nederlands'. En dat is al heel wat anderes dan uw taalverlakkerij ten voordele ven het Noord-Hollands.
Zolang Vlaanderen vastgekleefd zit aan la Belgique zal het een zeer beperkte invloed hebben op de evolutie van het Algemeen Nederlands. Immers, een té groot gedeelte van de formele en informele relaties met Nederland moeten langs het Belgisch niveau verlopen. Verder zie ik niet hoe die Vlaamse impact op het Algemeen Nederlands sterker kan worden indien er van Vlaamse kant geen bereidheid zou zijn om om alle vlakken de banden met Nederland aan te halen. Anders gezegd, system, het is zeker niet met mensen van jouw gehalte en ingesteldheid dat het zal lukken. Daarvoor is bij jou de weerzin tegenover alles wat met Nederland te maken heeft ál te groot. Wanneer jij hier dus steeds maar opnieuw staat te gillen dat de Nederlanders meer Vlaamse woorden zouden moeten gebruiken, dan komt dat toch wel schijnheilig over. Want eigenlijk zie je liefst dat de Vlamingen zo weinig mogelijk met Nederlanders te maken hebben. Je bent gewoon niet eerlijk.

P.S. Ik ben gisteren eventjes in Sluis geweest. Bij het binnenwandelen van het stadje word je geconfronteerd met een borstbeeld van Van Dale. De goede man gaf me een knipoogje en zei: "De groeten aan system".

Laatst gewijzigd door quercus : 21 februari 2010 om 10:01.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 10:04   #38
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zolang Vlaanderen vastgekleefd zit aan la Belgique zal het een zeer beperkte invloed hebben op de evolutie van het Algemeen Nederlands. Immers, een té groot gedeelte van de formele en informele relaties met Nederland moeten langs het Belgisch niveau verlopen. Verder zie ik niet hoe die Vlaamse impact op het Algemeen Nederlands sterker kan worden indien er van Vlaamse kant geen bereidheid zou zijn om om alle vlakken de banden met Nederland aan te halen. Anders gezegd, system, het is zeker niet met mensen van jouw gehalte en ingesteldheid dat het zal lukken. Daarvoor is bij jou de weerzin tegenover alles wat met Nederland te maken heeft ál te groot. Wanneer jij hier dus steeds maar opnieuw staat te gillen dat de Nederlanders meer Vlaamse woorden zouden moeten gebruiken, dan komt dat toch wel schijnheilig over. Want eigenlijk zie je liefst dat de Vlamingen zo weinig mogelijk met Nederlanders te maken hebben. Je bent gewoon niet eerlijk.

P.S. Ik ben gisteren eventjes in Sluis geweest. Bij het binnenwandelen van het stadje word je geconfronteerd met een borstbeeld van Van Dale. De goede man gaf me een knipoogje en zei: "De groeten aan system".
Het standaardnederlands en de taalunie zal me worst wezen.

In het buitenland zal ik altijd stellen dat de Hollanders een "soort" Nederlands spreken dat echt niet hetzelfde is dan dit wat in België de norm is.

U kunt hier zoveel in uw keutels roeren als U wilt, dat zal aan dit feit niet voorbijgaan.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 21 februari 2010 om 10:05.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 10:09   #39
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het standaardnederlands en de taalunie zal me worst wezen.

In het buitenland zal ik altijd stellen dat de Hollanders een "soort" Nederlands spreken dat echt niet hetzelfde is dan dit wat in België de norm is.

U kunt hier zoveel in uw keutels roeren als U wilt, dat zal aan dit feit niet voorbijgaan.
Van wat jij in het buitenland wauwelt trek ik mij geen snars aan.
Ik stel wel vast dat je terug vervalt in je chronische aandoening, de coprolalie. Je taaltje ruikt bepaald onfris.
Oud 21 februari 2010, 10:14   #40
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
P.S. Ik ben gisteren eventjes in Sluis geweest.
Wat bent U in Sluis gaan doen ?

Naar dit kijken ?
http://www.youtube.com/watch?v=s0iZ9kE6CKk

Laatst gewijzigd door Henri1 : 21 februari 2010 om 10:14.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be