Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2010, 16:04   #101
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Ja respect! Voor het zinloze martelen van weerloze dieren, als mens hebben wij niet het recht om dieren te mishandelen, maar de plicht om er goed voor te zorgen en ze op een 'menswaardige' manier te behandelen!

Maar wat is 'menswaardig', de mens behandelt zijn eigen soortgenoten niet eens fatsoenlijk.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 16:14   #102
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Ik heb het niet over hondengevechten. Ik heb het over de relatie tussen mens en dier.
Hondengevechten worden ook georganiseerd door mensen en zijn ook een vorm van de relatie tussen mens en dier.

Citaat:
Maar dat voel ik niet bij rituele slachtingen, niet bij jagen en niet bij corrida's. Daar is sprake van een vorm van respect van de mens voor het dier, van begrip voor de samenhang der dingen en voor de kleinheid van de mens in het geheel.
Wat jij voelt, is eigenlijk irrelevant. Bij stierengevechten worden dieren gedood voor het plezier, voor de sport. Bij hondengevechten ook. Bij hanenkampen ook. Het is niet omdat je stierengevechten overgiet met een sausje van traditie en blinkende kleren dat het op een of andere manier hoogstaander is. De jacht en rituele slachtingen zijn van een heel andere orde van grootte omdat het daar gaat om voeding.

Citaat:
Ten ware er ook daar sprake is van boerenbedrog, smeerlapperij en de commodificatie van dieren. Maar daarvoor heb ik logischerwijze nooit respect.
Dure praat, maar betekenisloos. Aan het eind van de rit wordt die stier ook gewoon gemarteld en uiteindelijk gemold voor het plezier van mensen met te kleine pietjes. De 'gecommodificeerde' dieren worden tenminste geslacht om eten op het bord van mensen te krijgen. Wat niet betekent dat er niets moet gedaan worden aan de misstanden in slachthuizen en kwekerijen.

EDIT: ik heb overigens geen enkel bezwaar tegen rituele slachtingen als die niet meer lijden veroorzaken dan reguliere slachtingen. Zolang het redelijk blijft, mag van mij iedereen een zotte muts opzetten, het te slachten dier in een bepaalde richting leggen of een liedje zingen terwijl h/zij het dier doodt. Tof he, pragmatici.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 21 februari 2010 om 16:20.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 16:20   #103
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ja respect! Voor het zinloze martelen van weerloze dieren, als mens hebben wij niet het recht om dieren te mishandelen, maar de plicht om er goed voor te zorgen en ze op een 'menswaardige' manier te behandelen!
Met zo'n instelling mag ik hopen dat je niet alleen vegetariër bent maar je ook daadwerkelijk verzet tegen de vleesindustrie?

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 21 februari 2010 om 16:28.
ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 16:28   #104
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Hondengevechten worden ook georganiseerd door mensen en zijn ook een vorm van de relatie tussen mens en dier.
Dat is het punt niet. Een gevecht tussen een mens en een hond zou in de buurt komen van wat ik bedoel, maar daar ben ik geen voorstander van, om het zacht uit te drukken.
Hondengevechten hebben niets te maken met mijn stelling.

Citaat:
Wat jij voelt, is eigenlijk irrelevant.
Dat is waar. Maar ik heb het niet alleen over mijn gevoelens.

Citaat:
Bij stierengevechten worden dieren gedood voor het plezier, voor de sport. Bij hondengevechten ook. Bij hanenkampen ook.
Het onderscheid ontgaat je toch een beetje, heb ik de indruk. Bij een stierengevecht staat een mens tegenover een dier. De mens meet zich aan de stier. Bij honden- of hanengevechten worden de dieren louter ingezet ter entertainment van de mens. Da's meer dan een nuance.

Citaat:
De 'gecommodificeerde' dieren worden tenminste geslacht om eten op het bord van mensen te krijgen. Wat niet betekent dat er niets moet gedaan worden aan de misstanden in slachthuizen en kwekerijen.
Ze worden in hoofdzaak gekweekt en geslacht om er geld aan te verdienen. Dat is de commodificatie: ze worden handelswaar, niet noodzakelijk voedsel.

Citaat:
EDIT: ik heb overigens geen enkel bezwaar tegen rituele slachtingen
Op dezelfde wijze ben ik geen fan van stierengevechten. Als er een meerderheid is om het te verbieden, zal ik me daar bij neerleggen. Er zijn argumenten voor.
Maar wie opkomt voor dierenwelzijn moet zijn pijlen niet in de eerste plaats richten op ritueel slachten, op de jacht of op stierengevechten. Er zijn dan andere prioriteiten.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 16:38   #105
Steve_M

Standaard

Citaat:
Maar wie opkomt voor dierenwelzijn moet zijn pijlen niet in de eerste plaats richten op ritueel slachten, op de jacht of op stierengevechten. Er zijn dan andere prioriteiten.
Hier geef ik je dan weer wel gelijk, hoewel ik nog steeds van oordeel ben dat stierengevechten niet in dat rijtje thuishoort. Het is grappig (of triest, ik vermoed dat dat afhangt van je ingesteldheid) te zien hoe de grootste critici van de islam, veelal lid van een partij die zich aan het andere uiterste van het politieke spectrum dan Groen! bevindt, plots grote voorvechters worden van het ecologische gedachtengoed. We zien trouwens hetzelfde met gelijke rechten voor holebi's (het VB is bijv. tegen het homohuwelijk) en gelijke rechten voor vrouwen (het VB had/heeft (?) een programmapunt waarin thuisblijvende moeders een premie krijgen).
Oud 21 februari 2010, 16:56   #106
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Hier geef ik je dan weer wel gelijk, hoewel ik nog steeds van oordeel ben dat stierengevechten niet in dat rijtje thuishoort. Het is grappig (of triest, ik vermoed dat dat afhangt van je ingesteldheid) te zien hoe de grootste critici van de islam, veelal lid van een partij die zich aan het andere uiterste van het politieke spectrum dan Groen! bevindt, plots grote voorvechters worden van het ecologische gedachtengoed. We zien trouwens hetzelfde met gelijke rechten voor holebi's (het VB is bijv. tegen het homohuwelijk) en gelijke rechten voor vrouwen (het VB had/heeft (?) een programmapunt waarin thuisblijvende moeders een premie krijgen).
Ik mag aannemen dat het u bekend is dat d'n Adolf en zijn partij de eersten waren die wetten tegen o.a. vivisectie uitvaardigden (dat dit soort smeerlapperij later wel door Mengele e.a. op mensen uitgevoerd werd, laten we in deze discussie buiten beschouwing), wetten die het dierenwelzijn tijdens de jacht dienden te verbeteren en diverse andere wetten ter bescherming van dieren en natuur. En dat d'n Adolf & trawanten veelal vegetariër/veganist waren. Dus dierenbescherming et al, is niet per definitie een linkse aangelegenheid, en hoort dat ook niet te zijn. Dat is iets wat alle partijen van links tot rechts op hun program zouden moeten hebben.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 17:00   #107
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Ik mag aannemen dat het u bekend is dat d'n Adolf en zijn partij de eersten waren die wetten tegen o.a. vivisectie uitvaardigden (dat dit soort smeerlapperij later wel door Mengele e.a. op mensen uitgevoerd werd, laten we in deze discussie buiten beschouwing), wetten die het dierenwelzijn tijdens de jacht dienden te verbeteren en diverse andere wetten ter bescherming van dieren en natuur. En dat d'n Adolf & trawanten veelal vegetariër/veganist waren. Dus dierenbescherming et al, is niet per definitie een linkse aangelegenheid, en hoort dat ook niet te zijn. Dat is iets wat alle partijen van links tot rechts op hun program zouden moeten hebben.
Wat den Dolf op zijn programma had interesseert me niet. Je wil me in een discussie lokken waar ik VB'ers vergelijk met nazi's, iets wat ik helemaal niet doe. Maar leuke poging. Dit is het programma van het VB over milieu, ruimtelijke ordening en mobiliteit (ik heb voor het gemak het stukje dat van ver iets te maken zou kunnen hebben met dierenwelzijn vetjes gezet):

10. MILIEU, RUIMTELIJKE ORDENING EN MOBILITEIT

Nationalisme en bekommernis voor het milieu zijn allesbehalve tegenstrijdig. Beide denkrichtingen zijn ontstaan vanuit een conservatieve levenshouding, te begrijpen als opkomen voor het behoud van wat waarde(n)vol is. Dat vereist de volledige overdracht naar Vlaanderen van de beleidsdomeinen milieu en energie. Daarbij moet meer aandacht uitgaan naar de complexe gevolgen van de klimaatsopwarming voor Europa en Vlaanderen, zonder in fatalistisch doemdenken te vervallen. De bestaande kerncentrales moeten open blijven en de voorbereiding van de bouw van centrales van de vierde generatie moet worden aangevat. Een uitdrukkelijke koppeling van emissiereductie aan technologische innovatie is wenselijk.

Constructieve aanpak. Het Vlaams Belang staat voor een milieubeleid zonder pesterijen. Het effect van allerlei ecotaksen en milieuheffingen is twijfelachtig en het zijn meestal louter verkapte belastingverhogingen. We kunnen rationeel duurzaam energiegebruik beter stimuleren met fiscale maatregelen, zoals de toepassing van een lager BTW-tarief voor milieuvriendelijke producten.

Afval. Om het probleem van de afvalberg verder te beperken, kiest het Vlaams Belang voor afvalpreventie en het bannen van schadelijke producten, waar mogelijk. Onze partij kiest voor selectieve afvalophaling en het hergebruik van grondstoffen. Het afval dat niet meer voor gebruik in aanmerking komt, moet milieuvriendelijk verwerkt worden.

Ruimtelijke ordening. Lintbebouwing moet worden tegengegaan. Natuurgebieden en open ruimtes moeten beschermd en uitgebreid worden. De stadsvlucht (van autochtone Vlamingen) moet worden tegengegaan.

Zonevreemdheid. Alle zonevreemde woningen die op een wettelijke wijze werden gebouwd moeten zone-eigen woningen worden. Het kan niet dat mensen de dupe worden van foute overheidsbeslissingen uit het verleden.

Landbouw. Het Vlaams Belang beschouwt de landbouw als een strategische sector waarvan de kunde en de kennis niet mag verloren gaan. Zoniet worden we voor onze voedselproductie volledig afhankelijk van het buitenland.

Mobiliteit. Het Vlaams Belang bepleit een volledige overheveling van het mobiliteitsbeleid naar de deelstaten. Bijzondere aandacht moet daarbij uitgaan naar het principe ‘Werk in eigen streek’. Onder meer het thuiswerk kan een bijdrage leveren tot het ontwarren van de verkeersknoop. Eerder dan een gratis openbaar vervoer wil het Vlaams Belang een beter en veiliger openbaar vervoer. Er moeten meer bus- en tramlijnen komen. De NMBS moet gesplitst worden in een Vlaamse en Waalse treinmaatschappij. Vrachtvervoer via de binnenvaart en het spoor moet bevorderd worden. De onbrekende schakels in het wegennet moeten prioritair worden weggewerkt Rond de luchthaven van Zaventem moet de geluidsoverlast billijk gespreid worden, ook over het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het Vlaams Belang pleit voor de groeikansen van Oostende, Kortrijk-Wevelgem en Deurne.

Bron: http://www.vlaamsbelang.org/21/10/
Oud 21 februari 2010, 17:01   #108
relipul
Vreemdeling

Standaard

Ik zou even een korte opmerking willen maken. En dit is naar iedereen persoonlijk toe want iedereen heeft zijn persoonlijke mening. Welke standpunten je inneemt of welke acties je ook onderneemt tegen de Islam of tegen bepaalde groepen van moslims. Of als je stemt op mensen die iets willen ondernemen tegen de islam, of als je hen steunt of hen niet tegespreekt. Weet dat je nooit iets aan een ander mag aandoen dat je niet wil dat ze u aandoen. Op het einde van je leven als je je moet verdedigen voor wat je allemaal gedaan hebt in je leven, zal je niet met flauwe excuses moeten afkomen. Ik kan jullie enkel op het hart drukken, zorg dat je op die moment niet beschaamd hoeft te zijn over de acties die je al dan niet ondernomen hebt.
relipul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 17:12   #109
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat den Dolf op zijn programma had interesseert me niet. Je wil me in een discussie lokken waar ik VB'ers vergelijk met nazi's, iets wat ik helemaal niet doe. Maar leuke poging.
Ik wil dat helemaal niet doen, en ik hoef dat ook helemaal niet te doen, aangezien u dat zelf al impliciet heeft gedaan:

Citaat:
Het is grappig (of triest, ik vermoed dat dat afhangt van je ingesteldheid) te zien hoe de grootste critici van de islam, veelal lid van een partij die zich aan het andere uiterste van het politieke spectrum dan Groen! bevindt, plots grote voorvechters worden van het ecologische gedachtengoed. We zien trouwens hetzelfde met gelijke rechten voor holebi's (het VB is bijv. tegen het homohuwelijk) en gelijke rechten voor vrouwen (het VB had/heeft (?) een programmapunt waarin thuisblijvende moeders een premie krijgen).
Groen! is als partij extreem-links, door te stellen dat anti-islam partijen zich aan het andere eind van het politieke spectrum bevinden, suggereert u op zijn minst dat het VB extreem-rechts zou zijn. En in diezelfde categorie komen we d'n Adolf tegen. Mij verder niet gelaten. Waar het me om ging is aantonen dat zelfs de grootste fouterikken zich om het welzijn van dieren bekommerden, en dat dat dierenwelzijn iets is wat de officiële doctrines van alle partijen dient te overstijgen. Dus die bitse reactie van u is nergens voor nodig.
Oud 21 februari 2010, 17:21   #110
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Ik wil dat helemaal niet doen, en ik hoef dat ook helemaal niet te doen, aangezien u dat zelf al impliciet heeft gedaan:

Groen! is als partij extreem-links, door te stellen dat anti-islam partijen zich aan het andere eind van het politieke spectrum bevinden, suggereert u op zijn minst dat het VB extreem-rechts zou zijn. En in diezelfde categorie komen we d'n Adolf tegen. Mij verder niet gelaten. Waar het me om ging is aantonen dat zelfs de grootste fouterikken zich om het welzijn van dieren bekommerden, en dat dat dierenwelzijn iets is wat de officiële doctrines van alle partijen dient te overstijgen. Dus die bitse reactie van u is nergens voor nodig.
Het was niet bits bedoeld, hoor. Als het zo overkwam, mijn welgemeende excuses. De vergelijking tussen het VB en de nazi's maakte jij, niet ik (ook niet impliciet, ik heb bijv. nergens geschreven dat Groen! een extreem-linkse partij is).

Maar OT: straf dat zelfs de nazi's en andere fouterikken zich om het welzijn van dieren bekommerden en dat daar niets van terug te vinden is in het programma van het VB. Terwijl allerhande VB'ers plots de grote verdedigers van de diertjes worden als er moslims aan te pas komen.
Oud 21 februari 2010, 17:32   #111
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Het was niet bits bedoeld, hoor. Als het zo overkwam, mijn welgemeende excuses. De vergelijking tussen het VB en de nazi's maakte jij, niet ik (ook niet impliciet, ik heb bijv. nergens geschreven dat Groen! een extreem-linkse partij is).
Zand erover.

Citaat:
Maar OT: straf dat zelfs de nazi's en andere fouterikken zich om het welzijn van dieren bekommerden en dat daar niets van terug te vinden is in het programma van het VB. Terwijl allerhande VB'ers plots de grote verdedigers van de diertjes worden als er moslims aan te pas komen.
Het VB is dan ook geen nazipartij, hoe graag sommigen, en dan vooral ter linkerzijde, dat ook zouden willen. Ik heb de stellige indruk dat het VB eerder een rechtsliberale partij is. Maar u heeft gelijk, het dierenwelzijn mag wel wat meer geprioriteerd worden bij het VB, en niet enkel wat halal/kosjer-slachten betreft.
Oud 21 februari 2010, 17:41   #112
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met zo'n instelling mag ik hopen dat je niet alleen vegetariër bent maar je ook daadwerkelijk verzet tegen de vleesindustrie?
Ik denk dat ik hier al een paar X geschreven heb dat ik geen vlees eet, daarmee verzet ik me daadwerkelijk tegen de vleesindustrie en nóg meer tegen de martelindustrie!

Als U het graag wil weten, ja, ik ben ook actief lid van ¡PROU!, doe mee aan demonstraties, handtekeningen verzamelen en donatie, bovendien ben ik vrijwilligster in een dierenasiel, hokken schoonmaken, met honden uit wandelen gaan, de katten borstelen en in het kattenhok zitten met katten op mn schoot e.d., ook sponsor ik dat asiel en samen met een Duitse dame zoeken we actief naar nieuwe baasjes voor de dieren!

Maar deze draad gaat over iets anders dacht ik.
Oud 21 februari 2010, 17:46   #113
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door relipul Bekijk bericht
Ik zou even een korte opmerking willen maken. En dit is naar iedereen persoonlijk toe want iedereen heeft zijn persoonlijke mening. Welke standpunten je inneemt of welke acties je ook onderneemt tegen de Islam of tegen bepaalde groepen van moslims. Of als je stemt op mensen die iets willen ondernemen tegen de islam, of als je hen steunt of hen niet tegespreekt. Weet dat je nooit iets aan een ander mag aandoen dat je niet wil dat ze u aandoen. Op het einde van je leven als je je moet verdedigen voor wat je allemaal gedaan hebt in je leven, zal je niet met flauwe excuses moeten afkomen. Ik kan jullie enkel op het hart drukken, zorg dat je op die moment niet beschaamd hoeft te zijn over de acties die je al dan niet ondernomen hebt.
Tegenover wie moet je je aan het eind van je leven verdedigen voor wat je allemaal gedaan hebt?
Oud 21 februari 2010, 17:59   #114
Steve_M

Standaard

Citaat:
Op het einde van je leven als je je moet verdedigen voor wat je allemaal gedaan hebt in je leven, zal je niet met flauwe excuses moeten afkomen.
Ik heb dat ook geregeld voor: ik kom dan met een stuk in mijn voeten thuis en dan wil mijn vriendin ook geen flauwe excuses horen. Mijn advies: alles ontkennen!
Oud 21 februari 2010, 18:17   #115
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schuddebuiken!
Oud 21 februari 2010, 23:00   #116
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet in welke mate jij het respectvol vindt om massaal gekweekt en geslacht te worden in functie van winstmaximalisatie. Heb je al eens een slachthuis bezocht? Niets getuigt daar van respect maar juist van een commodificatie van levende wezens die gewoon gereduceerd worden tot handelswaar.
Ik ben een groot voorstander om die dieren niet nodeloos te laten afzien, uiteraard gaat er winstbejag bij te pas komen, dat is nu eenmaal eigen aan onze maatschappij, dat spreekt het niet goed, maar het is nu eenmaal de werkelijkheid waarin we leven.

Citaat:
Een rituele slachting is een manier om respect te tonen.
Respect aan een niet-bestaande entiteit, niet aan het dier, welk men laat leegbloeden.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 23:07   #117
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Als je een goede jager bent, sta je er de hele tijd bij stil. Dan héb je automatisch respect voor het dier en de natuur. Dat is namelijk jagen. Het mag vreemd klinken: ik ben bijzonder fel gekant tegen de vleesindustrie maar heb doorgaans wel respect voor jagers. Zoals ik dat heb voor stierenvechters en rituele slachtingen.
Als er nu eens iets dat absoluut geen respect toont ten aanzichte van dieren, dan is het godverdomme wel stierengevechten!

Het is een barbaarse "sport" waarbij een dier urenlang een doodstrijd vecht zonder enige hoop op overleven, als dat uw respect is, dan denk ik dat het beter is voor mijn gezondheid dat ik uw respect niet heb.

Het feit dat je zoiets als "respect" bestempelt vind ik ziekelijk.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 21 februari 2010, 23:14   #118
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Dat is geen corrida maar boerenbedrog voor toeristen. Ik heb één keer meegemaakt hoe een stier al struikelend de arena binnenkwam en duidelijk stond te zwijmelen. Daarop volgde een fluitconcert en boegeroep van jewelste. De stier werd gewoon terug weggeleid. Daar neemt niemand vrede mee.
Veel respect dat jij hebt zeg, amaai
Oud 21 februari 2010, 23:16   #119
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Wat jij voelt, is eigenlijk irrelevant. Bij stierengevechten worden dieren gedood voor het plezier, voor de sport. Bij hondengevechten ook. Bij hanenkampen ook. Het is niet omdat je stierengevechten overgiet met een sausje van traditie en blinkende kleren dat het op een of andere manier hoogstaander is. De jacht en rituele slachtingen zijn van een heel andere orde van grootte omdat het daar gaat om voeding.
Met de opmerking dat niet alle rituele slachtingen het doel hebben om mensen te voeden.
Oud 21 februari 2010, 23:22   #120
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Sorry, maar eens ik dood ben, dan stop ik met bestaan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be