Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2010, 22:02   #61
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U kunt het blijkbaar niet laten. Dus krijgt u van hetzelfde laken een broek. U vertoont wel lichte sadomasochistische neigingen heb ik zo de indruk.
Echt,spreekt U soms uit eigen ervaringen...

Citaat:
Nu, ik neem ondertussen wel aan dat uw lichaam zo ongeveer bont en blauw is en onder de schrammen zit van altijd in diezelfde kuil te vallen.

En wederom die eigen opgedane ervaringen die U tot deze conclusie laten verleiden....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 22:09   #62
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Echt,spreekt U soms uit eigen ervaringen...

En wederom die eigen opgedane ervaringen die U tot deze conclusie laten verleiden....
Ik ben niet begonnen met deze schoolmeesterachtige pedanterie. Wanneer Quercus zich in de hoek gedrumd voelt, dan begint hij bij zijn tegenstanders naar taalfouten te zoeken. Bij gebrek aan andere argumenten. Nu voor mij niet gelaten. Als hij daar wat meer gelukkig kan zijn op deze aardkloot, mag hij dat natuurlijk. Maar dan moet hij wel eerst zelf zonder fouten leren schrijven. Want zo maakt hij zich voor de zoveelste keer hopeloos belachelijk.

Maar ge zult het zien. Nu zal hij zich wat koest (= mooi Vlaams woord)houden, en dan begint hij weer opnieuw. En vervolgens kan hij het weer niet laten en valt hij voor de zoveelste keer in de kuil die hij voor een andere heeft gegraven. En daarom moet ik tot het besluit komen voor wat Quercus betreft: lomp blijft nu eenmaal lomp.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2010 om 22:13.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 22:13   #63
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb u daar al op geantwoord. We hebben het daar al langdurig over gehad. En ik heb geen zin meer om heel die discussie weer op te starten.
Maar omdat u zo aandringt, zal ik u een plezier doen.

Neem nu het woordje 'goesting'. Dat is een typische Vlaams woord. Het wordt overal bij ons gebruikt, zowel in de Vlaanders als in Antwerpen als in Brabant, als in Limburg. Zulke een woord moet onverwijld gecatalogeerd worden als ABN. Dat is maar een symboolvoorbeeld natuurlijk. Maar zo zijn er vele, vele woorden, die onverwijld moeten erkend worden als ABN. En de Hollanders zullen zich die woorden eigen moeten maken. Ze zullen misschien een beetje knarsentanden, maar goed, wij moeten al zo lang knarsentanden omdat men ons een hele resem noordhollandse woorden wil opdringen.
http://www.vandale.nl/vandale/opzoek...woord=goesting

Kijk, ook al opgenomen.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 22:15   #64
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu zal hij zich wat koest (= mooi Vlaams woord)houden
http://www.vandale.nl/vandale/opzoek...oekwoord=koest

Niks Vlaams, maar algemeen Nederlands.
Oud 21 februari 2010, 22:21   #65
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ge zult het zien. Nu zal hij zich wat koest (= mooi Vlaams woord)houden,
Je geeft keer op keer blijk van klinkende onwetendheid. Koest zeggen zelfs wij hier in het door jou zo verfoeide verre Holland ook.

Tevens, geef eens een voorbeeld van een écht Hollands woord wat jou ooit is opgedrongen.

En kom niet aan met woorden uit de Standaardnederlandse woordenschat, die ook wij moeten leren en kennen. Maar echt Hollands.

ik wacht.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 22:23   #66
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb u daar al op geantwoord. We hebben het daar al langdurig over gehad. En ik heb geen zin meer om heel die discussie weer op te starten.
Maar omdat u zo aandringt, zal ik u een plezier doen.

Neem nu het woordje 'goesting'. Dat is een typische Vlaams woord. Het wordt overal bij ons gebruikt, zowel in de Vlaanders als in Antwerpen als in Brabant, als in Limburg. Zulke een woord moet onverwijld gecatalogeerd worden als ABN. Dat is maar een symboolvoorbeeld natuurlijk. Maar zo zijn er vele, vele woorden, die onverwijld moeten erkend worden als ABN. En de Hollanders zullen zich die woorden eigen moeten maken. Ze zullen misschien een beetje knarsentanden, maar goed, wij moeten al zo lang knarsentanden omdat men ons een hele resem noordhollandse woorden wil opdringen.
de term ABN is al LANG niet meer in gebruik.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 22:26   #67
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
http://www.vandale.nl/vandale/opzoek...oekwoord=koest

Niks Vlaams, maar algemeen Nederlands.
Ja ja. Ik heb nooit gezegd dat er geen Vlaamse woorden opgenomen zijn geworden in het ABN. Maar véél te weinig. Daarover gaat de hele discussie.

Overigens, 'koest' komt van het Frans: 'couche-toi'. We vinden het terug rond 1722 in het Nederlands. Het komt eigenlijk van het bevel aan honden: 'couche!!' (lig!). En mogelijk is het dan vervolgens vervlaamst en dan opgenomen in het Nederlands.

Nederlanders zeggen niet zo vaak: 'hou je koest', maar eerder 'hou je gedeisd'

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2010 om 22:31.
Oud 21 februari 2010, 22:28   #68
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja ja. Ik heb nooit gezegd dat er geen Vlaamse woorden opgenomen zijn geworden in het ABN. Maar véél te weinig. Daarover gaat de hele discussie.

Overigens, 'koest' komt van het Frans: 'couche-toi'. We vinden het terug rond 1722 in het Nederlands. Het komt eigenlijk van het bevel aan honden: 'couche!!' (lig!). En mogelijk is het dan vervolgens vervlaamst en dan opgenomen in het Nederlands.

Nederlanders zeggen niet vaak: 'hou je koest', maar eerder 'hou je gedeist'
Bedoel je 'gedeisd'?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 22:31   #69
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Bedoel je 'gedeisd'?
Inderdaad, dat bedoel ik. U gaat veel te snel. Ik tik niet zo goed als u.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2010 om 22:33.
Oud 21 februari 2010, 22:34   #70
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U kunt het blijkbaar niet laten. Dus krijgt u van hetzelfde laken een broek. U vertoont wel lichte sadomasochistische neigingen heb ik zo de indruk.

Uw antwoord:

geintroduceerd = geïntroduceerd.
Een trema is zeer belangrijk. Kijk uw spraakkunst er nog eens op na. Het is wel wat nodig.

eufimistisch = eufemistisch.
Dat zijn toch echt fouten van beginnelingen. Niet?

En dus nogmaals: "Wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in".

Nu, ik neem ondertussen wel aan dat uw lichaam zo ongeveer bont en blauw is, en onder de schrammen zit van altijd in diezelfde kuil te vallen. Maar ja, loontje komt om zijn boontje.
System, denk je nu écht dat ik jou zulk een boeiend figuur vind dat ik mij onledig houd door "kuilen te zitten graven" om jou er te zien in tuimelen? Wie fouten schrijft heeft die kuil zelf gegraven. Dat geldt zowel voor jou als voor mij. Jouw triomfkreetjes en indianendansjes zijn dan ook helemaal niet geechtvaardigd. Maak jij een fout die ik zie, dan stip ik het aan. En ik stel vast dat het omgekeerde ook waar is. Dus: "We zullen dóórgaan...", zoals Ramses Shaffy het zo mooi zong.

PS: Ik zie dat je in een antwoord aan Steve M óók een bok hebt geschoten: "hou je gedeist" i.p.v. gedeisd.

Laatst gewijzigd door quercus : 21 februari 2010 om 22:37.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 22:35   #71
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het geneut over het al dan niet opnemen van een woord tot "de standaardtaal" is steriel academisch. Het ontstaan en de ontwikkeling van een daktaal hangt niet af van wat er al dan niet in een of ander woordenboek komt te staan.
Hier heeft u gelijk.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 22:35   #72
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben niet begonnen met deze schoolmeesterachtige pedanterie.
écht niet mijn beste...
Het korte termijngeheugen laat het blijkbaar ietwat afweten me dunkt....

Citaat:
Wanneer Quercus zich in de hoek gedrumd voelt, dan begint hij bij zijn tegenstanders naar taalfouten te zoeken.
Nu heb ik bij U juist diezelfde modus operandi mogen vaststellen....

Doch Uw korte termijngeheugen speelt U nu immers parten nietwaar....

Citaat:
Als hij daar wat meer gelukkig kan zijn op deze aardkloot, mag hij dat natuurlijk. Maar dan moet hij wel eerst zelf zonder fouten leren schrijven. Want zo maakt hij zich voor de zoveelste keer hopeloos belachelijk.
Ach zo,noch ik ,noch U, noch Quercus schrijven hier berichten zonder fouten....Als vergeten soms wie de eerste aanleider was om op die fouten in te gaan spelen...Moet ik Uw geheugen eens gaan opfrissen wat dit betreft...

Citaat:
Maar ge zult het zien. Nu zal hij zich wat koest (= mooi Vlaams woord)houden, en dan begint hij weer opnieuw. En vervolgens kan hij het weer niet laten en valt hij voor de zoveelste keer in de kuil die hij voor een andere heeft gegraven. En daarom moet ik tot het besluit komen voor wat Quercus betreft: lomp blijft nu eenmaal lomp.
Mwa,nét zoals U dus...én geldt het laatste geparafraseerde in Uw zin eigenlijk nét zo goed voor U....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 22:39   #73
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Terwijl wij liggen te zeveren over droogkuis en stomerij, wordt het Nederlands systematisch uitgerangeerd in alle internationale instellingen.
Hier heeft u ongelijk.

Het Nederlands wordt vooral uitgerangeerd in allerlei nationale instellingen. Extreme voorbeelden zijn de Nederlandse Hogescholen en Universiteiten waar nu tot 80 % van de lessen plaatgrijpt in de Engelse taal (door NL docenten), en een ander extreem voorbeeld is de Belgische Staats TV en radio die tot een Angelsaksisch doorgeefluikje is verworden. Met consequent ondertitels, zelfs voor hen die op de kwelbuis nog NL spreken.

Dat doet Europa niet, dat doen we zelf.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 22:41   #74
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
écht niet mijn beste...
Het korte termijngeheugen laat het blijkbaar ietwat afweten me dunkt....

Nu heb ik bij U juist diezelfde modus operandi mogen vaststellen....

Doch Uw korte termijngeheugen speelt U nu immers parten nietwaar....

Ach zo,noch ik ,noch U, noch Quercus schrijven hier berichten zonder fouten....Als vergeten soms wie de eerste aanleider was om op die fouten in te gaan spelen...Moet ik Uw geheugen eens gaan opfrissen wat dit betreft...

Mwa,nét zoals U dus...én geldt het laatste geparafraseerde in Uw zin eigenlijk nét zo goed voor U....

Laatst gewijzigd door quercus : 21 februari 2010 om 22:41.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 22:41   #75
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Hier heeft u ongelijk.

Het Nederlands wordt vooral uitgerangeerd in allerlei nationale instellingen. Extreme voorbeelden zijn de Nederlandse Hogescholen en Universiteiten waar nu tot 80 % van de lessen plaatgrijpt in de Engelse taal (door NL docenten), en een ander extreem voorbeeld is de Belgische Staats TV en radio die tot een Angelsaksisch doorgeefluikje is verworden. Met consequent ondertitels, zelfs voor hen die op de kwelbuis nog NL spreken.

Dat doet Europa niet, dat doen we zelf.
Engels is een groot woord. Verder heb je gelijk.
Oud 21 februari 2010, 23:00   #76
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
System, denk je nu écht dat ik jou zulk een boeiend figuur vind dat ik mij onledig houd door "kuilen te zitten graven" om jou er te zien in tuimelen? Wie fouten schrijft heeft die kuil zelf gegraven. Dat geldt zowel voor jou als voor mij. Jouw triomfkreetjes en indianendansjes zijn dan ook helemaal niet geechtvaardigd. Maak jij een fout die ik zie, dan stip ik het aan. En ik stel vast dat het omgekeerde ook waar is. Dus: "We zullen dóórgaan...", zoals Ramses Shaffy het zo mooi zong.

PS: Ik zie dat je in een antwoord aan Steve M óók een bok hebt geschoten: "hou je gedeist" i.p.v. gedeisd.
Hou op met naast de kwestie te praten en met uw kleinzielig geschrijfsel. U kunt zelf niet eens zonder fouten schrijven. Telkens wanneer u mij op een fout wijst in een tekst, wijs ik u er minstens twee aan in uw teksten. Wie bent u dan in godsnaam om anderen fouten aan te wrijven. U startte deze schoolmeesterachtige opmerkingen. Niet ik. En u doet dit niet om de mensen te verbeteren, maar om vooral uw tegenstanders in een slecht daglicht te stellen. Dat is uw enige bedoeling. Wat alleen maar bewijst welke petieterige mentaliteit u bezit. Indien ze allemaal zo zijn in uw club, is het daar maar een triestige bedoening. En nu bent u alweer bezig. Welnu, mij goed, maar dan krijgt u van hetzelfde laken een broek. Zoals u al zo vaak hebt kunnen opmerken.

Dus boer, let op uw ganzen. Want bij de minste fout, bent u erbij. En ik zal vermoedelijk en zoals steeds hierop niet al te lang moeten wachten.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2010 om 23:20.
Oud 21 februari 2010, 23:22   #77
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Je geeft keer op keer blijk van klinkende onwetendheid. Koest zeggen zelfs wij hier in het door jou zo verfoeide verre Holland ook.

Tevens, geef eens een voorbeeld van een écht Hollands woord wat jou ooit is opgedrongen.

En kom niet aan met woorden uit de Standaardnederlandse woordenschat, die ook wij moeten leren en kennen. Maar echt Hollands.

ik wacht.
U moet goed lezen. Ik heb nooit gezegd dat men dat in Holland niet zegt. Ik zeg alleen dat men dat hier meer zegt.
Oud 21 februari 2010, 23:37   #78
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
U moet goed lezen. Ik heb nooit gezegd dat men dat in Holland niet zegt. Ik zeg alleen dat men dat hier meer zegt.
Vertoeft u dagelijks in Holland en/of gaat u dagelijks intensief om met Hollanders?

Nee he? System, u lult hier dus koek, want u kunt helemaal niet weten of dat woord bij u meer gebruikt wordt dan in Holland. Tenzij u iets als frequentieonderzoeken over dat specifieke woord kunt tonen natuurlijk.
Oud 21 februari 2010, 23:54   #79
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Vertoeft u dagelijks in Holland en/of gaat u dagelijks intensief om met Hollanders?

Nee he? System, u lult hier dus koek, want u kunt helemaal niet weten of dat woord bij u meer gebruikt wordt dan in Holland. Tenzij u iets als frequentieonderzoeken over dat specifieke woord kunt tonen natuurlijk.
Ik kwam vroeger regelmatig in het noorden. In Amsterdam, Utrecht, en Den Haag. Vaak in families met jonge en opgroeiende kinderen. Ik heb de uitdrukking nog nooit horen bezigen. Wel 'hou je kop man', of 'hou je gedeisd' of 'kan het wat rustiger?' en dergelijke. Nooit 'hou je koest'. Dat kan ik wel uit ervaring vertellen. Bij ons komt deze uitdrukking veel meer voor.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2010 om 23:56.
Oud 22 februari 2010, 00:08   #80
Steve_M

Standaard

Citaat:
Ik kwam vroeger regelmatig in het noorden. In Amsterdam, Utrecht, en Den Haag. Vaak in families met jonge en opgroeiende kinderen. Ik heb de uitdrukking nog nooit horen bezigen. Wel 'hou je kop man', of 'hou je gedeisd' of 'kan het wat rustiger?' en dergelijke. Nooit 'hou je koest'. Dat kan ik wel uit ervaring vertellen. Bij ons komt deze uitdrukking veel meer voor.
Misschien is een dergelijke anekdotische manier van werken gebruikelijk voor historici, maar voor linguïsten is het dat allerminst. Sus Iratus heeft het bij het rechte eind als hij spreekt over frequentiestatistieken. Laat ons bij gebrek aan zulke statistieken even een levend corpus nemen: het internet.

Google "koest", pagina's uit Nederland: 28,300 treffers.
Google "koest", pagina's uit België: 3,870 treffers.

Nu kunnen we wel aannemen dat er meer Nederlandse dan Belgische pagina's bestaan (er zijn wel meer methodologische bezwaren te maken), maar het geeft wel aan dat het woord wel degelijk vrij courant is in Nederland.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be