Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 februari 2010, 21:47   #41
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

De Katholieken zijn weer lekker in het middelpunt van wat christenen-bashen.
Ik zou het een goede reden vinden om de kerk de rug toe te keren als ze me niet meer pruimden.
Je moet als praktiserende homo niet verongelijkt zijn als de kerk zijn heilige sacramenten weigert vanwege jouw praktiserende homo-zijn.
Net zo vindt ik dat praktizerende muzel-vrouwtjes niet moeten zeuren dat ze apart van de mannetjes gehouden worden in de moskee.
Hier iets voor moslim-bashers:
Citaat:
Some women who protested at the Islamic Center of Washington, wanting to be able to worship in the main prayer hall with their male counterparts, were asked to leave by the police. But they say their struggle will continue.[...]
"If I stand next to a lady or a woman stands next to me, maybe the focus will change and no longer be on God the Almighty. So that's why we put the partition," says Burmi.
Muslim Women Protest Policies At Islamic Center Of Washington
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2010, 22:22   #42
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
1) De kerkhistorie, o.a. betreffende John Wycliff, laat zien dat de R.K kerk zoals die nu bestaat voortdurend is vernieuwd en dat dit veel verzet opriep. Over de liturgie van heden vinden we niets terug in het Nieuwe Testament. Bedenk dat de eerste Christenen joden waren. Zij zouden veel gebruiken van de hedendaagse kerk als weerzinwekkende afgoderij beschouwen; bijvoorbeeld het bidden tot heiligen en de verering van relikwieën. Er is geen tekst uit de eerste eeuw bewaard gebleven waarin iets staat over de consecratie van de hostie of over een mirakel dat daarbij zou plaats vinden (de priester die van brood mensenvlees maakt), of over de noodzaak van de Communie voor de redding van de ziel. Het was de joden verboden bloed te nuttigen. Hoe zouden ze dan wijn kunnen drinken die was veranderd in menselijk bloed?
Midden de negende eeuw schrijft de Abt Parchasius Radbertus een geschrift waarin hij de transsubstantiatie verdedigd, wat uitgroeit tot een dogma.

Het geloven of niet geloven in deze transsubstantiatie trekt de scheidingslijn doorheen de basispsychologische typen extravert en introvert.

Het extraverte standpunt is het concrete, het introverte standpunt is het abstracte.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2010, 22:44   #43
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Midden de negende eeuw schrijft de Abt Parchasius Radbertus een geschrift waarin hij de transsubstantiatie verdedigd, wat uitgroeit tot een dogma.

Het geloven of niet geloven in deze transsubstantiatie trekt de scheidingslijn doorheen de basispsychologische typen extravert en introvert.

Het extraverte standpunt is het concrete, het introverte standpunt is het abstracte.
Vanwaar heb je dat gekopiepeest?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2010, 23:58   #44
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Vanwaar heb je dat gekopiepeest?
Van nergens niet, dat is gewoon Jung basispsychologie.
Oud 27 februari 2010, 00:13   #45
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van nergens niet, dat is gewoon Jung basispsychologie.
Gekopiepeest dus.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 00:38   #46
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Gekopiepeest dus.
Doet men dat in een kopiepeeskamer?
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 00:48   #47
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Doet men dat in een kopiepeeskamer?
Oh, gaat het over zoiets?

Dat had ik ineens nog niet begrepen.
Oud 27 februari 2010, 01:07   #48
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oh, gaat het over zoiets?

Dat had ik ineens nog niet begrepen.
De broekloze indachtig, waarschijnlijk wel ja.
Oud 27 februari 2010, 08:38   #49
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
1) De kerkhistorie, o.a. betreffende John Wycliff, laat zien dat de R.K kerk zoals die nu bestaat voortdurend is vernieuwd en dat dit veel verzet opriep. Over de liturgie van heden vinden we niets terug in het Nieuwe Testament. Bedenk dat de eerste Christenen joden waren. Zij zouden veel gebruiken van de hedendaagse kerk als weerzinwekkende afgoderij beschouwen; bijvoorbeeld het bidden tot heiligen en de verering van relikwieën. Er is geen tekst uit de eerste eeuw bewaard gebleven waarin iets staat over de consecratie van de hostie of over een mirakel dat daarbij zou plaats vinden (de priester die van brood mensenvlees maakt), of over de noodzaak van de Communie voor de redding van de ziel. Het was de joden verboden bloed te nuttigen. Hoe zouden ze dan wijn kunnen drinken die was veranderd in menselijk bloed?
2) Inderdaad, als de homofiel de Communie wil ontvangen dan mag dat van de kerk als hij heeft gebiecht en is gestopt 'met zijn zonden'. Maar waarom wil hij toch zo graag de Communie ontvangen van zelfbenoemde geestelijken volgens een verzonnen ritueel? Hij verloochent dan de waarheid van zijn eigen lichaam voor de verzinsels van de kerk. Waarom zou hij dat doen?
1) Wycliff verzette zich niet tegen vernieuwing. Hij baseerde zichzelf op een eigen interpretatie van een door helm slecht-vertaalde Bijbel. De liturgie van voor het tweede Vaticaanse Concilie kun je terugvinden in de Openbaring van Johannes.

2) Blijkbaar willen ze toch de communie, want anders hadden ze er niet zo'n hele heisa om gemaakt. Krijgt hij ze niet, verloochent hij de Waarheid voor de verzinsels van de hedendaagse maatschappij.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 11:38   #50
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
DEN BOSCH - In de Sint-Jan in Den Bosch wordt zondagmorgen geen communie uitgereikt tijdens de mis van tien uur. Het kerkbestuur heeft daartoe besloten in overleg met het bisdom. Reden is de protestactie van homo's. PvdA-voorzitter Lilianne Ploumen riep woensdag homo- en heteroseksuelen op zondagochtend de eucharistieviering in de Sint-Jan bij te wonen. Dit uit protest tegen de weigering van het bisdom om 'praktiserende' homo's de hostie te geven.

hele artikel
Ik vind het prima hoor, dat homo's en PvdA hiertegen wensen te protesteren, maar wat ik me afvraag is waarom ze wél het lef hebben om tegen dit soort dingen in de katholieke kerk te protesteren, maar we nu nooit zien dat homo's en PvdA voor een moskee gaan staan te protesteren als één of andere homohatende imam weer eens soortgelijke zaken verkondigt.
Oud 27 februari 2010, 12:12   #51
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het prima hoor, dat homo's en PvdA hiertegen wensen te protesteren, maar wat ik me afvraag is waarom ze wél het lef hebben om tegen dit soort dingen in de katholieke kerk te protesteren, maar we nu nooit zien dat homo's en PvdA voor een moskee gaan staan te protesteren als één of andere homohatende imam weer eens soortgelijke zaken verkondigt.
Ik denk dat dit is omdat
1) Holebi's in onze westerse maatschappij aanvaard worden, terwijl dit in de arabische wereld veel minder het geval is.
Hierdoor zijn meer christelijke holebi's bereid om tegen de discriminatie op te treden.
2) Doordat we in onze westerse wereld een scheiding hebben tussen kerk en staat genieten ze wettelijke bescherming tegen eventuele religieuze vervolging. In de niet seculaire moslimlanden (of landen waar die scheiding flinterdun is zoals in Turkije) is dat niet of veel minder het geval.
Oud 27 februari 2010, 12:22   #52
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Ik snap die man niet.
Dat een weigering van een hostie nu net uit die hoek moet komen.
Dat gaat een groot deel van zijn collega's niet in dank afnemen.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 12:27   #53
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Ik snap die man niet.
Ik begrijp het ook niet.
Dit is jarenlang geen probleem geweest in mijn parochie en ook in andere streken heb ik daar nog nooit iets over gehoord.

Plots begint men in dit potje te roeren (no pun intended).

De vraag die ik me stel is: 'wie provoceert wie?'
Oud 27 februari 2010, 12:43   #54
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Ik snap die man niet.
Die RKK is niet zeer consequent:
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenla...kinderen.dhtml
Nederlandse paters beticht van seksueel misbruik
Voor het eerst worden in Nederland paters van de orde van salesianen van Don ... De hoogste 'baas' van de salesianen in Nederland in de jaren zeventig was ...
http://www.nrc.nl/.../Nederlandse_pa...sueel_misbruik

Etc, etc: Ierland, Duitsland, de USA, nu Nederland, Oostenrijk, noem maar op.

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 februari 2010 om 12:45.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 12:52   #55
Egmond Codfried
Banneling

Standaard

Was er ooit een tijd dat Europese homo's niet werden vervolgd?
En toch geloven mensen dat allochtonen de homohaters zijn!
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 12:52   #56
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik denk dat dit is omdat
1) Holebi's in onze westerse maatschappij aanvaard worden, terwijl dit in de arabische wereld veel minder het geval is.
Hierdoor zijn meer christelijke holebi's bereid om tegen de discriminatie op te treden.
2) Doordat we in onze westerse wereld een scheiding hebben tussen kerk en staat genieten ze wettelijke bescherming tegen eventuele religieuze vervolging. In de niet seculaire moslimlanden (of landen waar die scheiding flinterdun is zoals in Turkije) is dat niet of veel minder het geval.
Ik had het over moskeeën hier in Nederland, waar zoals gezegd ook met de regelmaat van de klok homohaat wordt gepreekt en in sommige moskeeën boeken als 'de weg van de moslim', waarin verschrikkelijk veel homohaat voorkomt, verkocht worden én gretig aftrek vinden.

Dus mijn vraag blijft staan: waarom zien we nooit homo's en PvdA voor, of zelfs in die moskeeën staan te protesteren, maar doen ze dat wel bij bijvoorbeeld katholieke instellingen?
Oud 27 februari 2010, 13:24   #57
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor de moskee protesteren? Ik denk het niet, er zouden veel gekwetsten vallen en hun protest zou over zijn.
Oud 27 februari 2010, 13:24   #58
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried Bekijk bericht

Was er ooit een tijd dat Europese homo's niet werden vervolgd?
En toch geloven mensen dat allochtonen de homohaters zijn!
Dat zijn geen homo's, dat zijn witnegers!
Oud 27 februari 2010, 13:28   #59
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
1) Wycliff verzette zich niet tegen vernieuwing. Hij baseerde zichzelf op een eigen interpretatie van een door helm slecht-vertaalde Bijbel. De liturgie van voor het tweede Vaticaanse Concilie kun je terugvinden in de Openbaring van Johannes.

2) Blijkbaar willen ze toch de communie, want anders hadden ze er niet zo'n hele heisa om gemaakt. Krijgt hij ze niet, verloochent hij de Waarheid voor de verzinsels van de hedendaagse maatschappij.
1) Dus je erkent dat Christenen voor de Openbaring van Johannes (het jaar 96 ca) geen teksten hadden die de liturgie ondersteunen. D.w.z. de eerste Christenen zouden raar opkijken als ze nu in de kerk een kijkje konden nemen. Het Christendom is dus twee keer uitgevonden. Eerst door Paulus en daarna door de Johannes van de Openbaring. Maar verder, ik zie geen liturgie in de Openbaring van Johannes, eerder hallucinaties en bewerkingen van teksten van de Profeten van het O.T.. Deze toevoeging aan het N.T. was nodig om de Christenen over het probleem van de wederkomst van Jezus heen te helpen. Zie maar de eerste teksten van de Openbaring met een hernieuwde belofte van de wederkomst. Nooit toegeven dat het niet waar is.

2) Ik meen dat de kerk homofilie als feit erkent. Wat is dan het verzinsel? In elk geval zijn er honderden priesters die het kennen en erkennen. Is de Waarheid met een hoofdletter misschien een waarheid die niet bewezen kan worden?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 13:57   #60
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Dus je erkent dat Christenen voor de Openbaring van Johannes (het jaar 96 ca) geen teksten hadden die de liturgie ondersteunen. D.w.z. de eerste Christenen zouden raar opkijken als ze nu in de kerk een kijkje konden nemen. Het Christendom is dus twee keer uitgevonden. Eerst door Paulus en daarna door de Johannes van de Openbaring. Maar verder, ik zie geen liturgie in de Openbaring van Johannes, eerder hallucinaties en bewerkingen van teksten van de Profeten van het O.T.. Deze toevoeging aan het N.T. was nodig om de Christenen over het probleem van de wederkomst van Jezus heen te helpen. Zie maar de eerste teksten van de Openbaring met een hernieuwde belofte van de wederkomst. Nooit toegeven dat het niet waar is.

2) Ik meen dat de kerk homofilie als feit erkent. Wat is dan het verzinsel? In elk geval zijn er honderden priesters die het kennen en erkennen. Is de Waarheid met een hoofdletter misschien een waarheid die niet bewezen kan worden?
Citaat:
Het Christendom is dus twee keer uitgevonden. Eerst door Paulus en daarna door de Johannes van de Openbaring.
Nuance: in drie keer, en niet zoals je 't schrijft:
-De "eerste keer" in de tijd is een twijfelachtige zaak, zonder directe bronnen erover: een orale overlevering, een generatie later? fragmentair genoteerd in de didache (50-70AD??)
-Door keizer Constantinus en Eusebius: Credo vh Concilie van Nikea 325AD
-Door keizer Theodosius, pausen Damasus en Siricius en St Hiëronymus (Eusebius Sophronius Hieronymus) 378 tot 388 AD of iets later.

-

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 februari 2010 om 14:01.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be