Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2010, 21:13   #9081
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik zal die lijst eens naar de betrokkenen doormailen, eens zien of Louis Tobback, als het erop aankomt in de keuken wil met de Hollanders.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 21:14   #9082
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het is niet omdat jij aan de Nederlandse grens woont dat jouw mening over Nederland meer gezaghebbend zou zijn dan die van iemand anders. Als jouw nabijheid bij de Nederlandse grens je één eigenschap heeft opgeleverd dan is het wel het koesteren van knotsgekke vooroordelen over Nederland en zijn inwoners. Soms niet in je jongere jaren een poging gedaan om een Nederlands lief in te pikken? En schromelijk gefaald?
Heb vandaag de eerste aflevering gezien van 'De Troon' op Nederland 2. Het gaat dus over de Oranjes en de historie begint met de vlucht van de vader van Willem I naar Engeland en met de landing, ettelijke jaren later, bij Scheveningen van Willem I in 1813. En wat stellen we vast uit deze aflevering:

1)Willem I was uit op zijn centen, eerder gierig, en zocht overal geldelijk profijt.

2)Men noemde het zuidelijk deel der Nederlanden in die tijd wel degelijk 'België'. En dit reeds in 1813 dus vóór het bestaan van het VKN.

3)De elite sprak Frans met mekaar. Niet alleen de kroonprins dus.

4) De latere Willem II was niet zo'n 'watje' als u hem hebt beschreven. Integendeel zelfs.

Hier wordt dus in grote lijnen bevestigd wat ik allemaal poneerde in dit verband. U zit dus, óók volgens de makers van dit feuilleton, over gans de lijn fout. Ik beveel u deze reeks dan ook aan. Tenminste zo te zien aan de eerste aflevering. U zult er waarschijnlijk veel bij kunnen leren. Wat zeg ik, zeer veel.

Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2010 om 21:38.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 21:17   #9083
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Voor u geldt hetzelfde. Ik weet meer van Nederlanders dan u. Ik woon aan de Nederlandse grens. Al jarenlang.
Ik woon aan de Belgische/Vlaamse (specifieker (provincie)Antwerpse) grens; is dat ook goed.
Oud 6 maart 2010, 21:23   #9084
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb vandaag de eerste aflevering gezien van 'De Troon' op Nederland 2. Het gaat dus over de Oranjes en de historie begint met de vlucht van de vader van Willem I naar Engeland en met de landing, ettelijke jaren later, bij Scheveningen van Willem I in 1813. En wat stellen we vast uit deze aflevering:

1)Willem I was uit op zijn centen en eerder gierig.

2)Men noemde dus het zuidelijk deel der Nederlanden wel degelijk 'België'. En dit reeds in 1813 dus vóór het bestaan van het VKN

3)De elite sprak Frans met mekaar.

4)Willem II was niet zo'n 'watje' als u hem hebt beschreven. Integendeel zelfs.

Hier wordt dus in grote lijnen bevestigd wat ik allemaal poneerde in dit verband. U zit dus, óók volgens de makers van dit feuilleton, over gans de lijn fout. Ik beveel u deze reeks dan ook aan. Tenminste zo te zien aan de eerste aflevering. U zult er waarschijnlijk veel bij kunnen leren. Wat zeg ik, zeer veel.
Zo nauwkeurig waren ze anders niet, zo beweerden ze dat Leopold von Sachsen-Coburg-Gotha uit de Zuidelijke Nederlanden kwam. Terwijl ze met een beetje research tenminste zuiverder hadden kunnen zijn en hadden moeten vermelden dat hij een Duitser was. Daarnaast is alles ook wel erg uitvergroot, maarja het is niet voor niets drama, hé.
Oud 6 maart 2010, 21:32   #9085
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Zo nauwkeurig waren ze anders niet, zo beweerden ze dat Leopold von Sachsen-Coburg-Gotha uit de Zuidelijke Nederlanden kwam. Terwijl ze met een beetje research tenminste zuiverder hadden kunnen zijn en hadden moeten vermelden dat hij een Duitser was. Daarnaast is alles ook wel erg uitvergroot, maarja het is niet voor niets drama, hé.
Dat is juist. Maar voor de rest klopte het vrij behoorlijk. Ik vond de 'mise en scène' ook vrij goed en realistisch. Men kan zich daar toch iets bij voorstellen.

Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2010 om 21:32.
Oud 6 maart 2010, 23:12   #9086
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

1)Willem I was uit op zijn centen, eerder gierig, en zocht overal geldelijk profijt.

2)Men noemde het zuidelijk deel der Nederlanden in die tijd wel degelijk 'België'. En dit reeds in 1813 dus vóór het bestaan van het VKN.

3)De elite sprak Frans met mekaar. Niet alleen de kroonprins dus.

4) De latere Willem II was niet zo'n 'watje' als u hem hebt beschreven. Integendeel zelfs.

De serie is nog niet afgelopen
de conclusies kunnen pas aan het eind getrokken worden.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2010, 11:00   #9087
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
De serie is nog niet afgelopen
de conclusies kunnen pas aan het eind getrokken worden.
Uw opmerking is wat overbodig.

Wat we in ieder geval nu reeds kunnen zeggen is, dat er in dit feuilleton gewag wordt gemaakt van feiten zoals:

1)Het zuiden der Nederlanden werd in 1813 al België genoemd (dus dit komt dus niet van mij).
2)De 'lingua Franca' bij de elites was het Frans.
3)De prins van Oranje (latere Willem II) had wellicht op zijn minst bisexuele gevoelens, maar was zeker geen 'watje' zoals Quercus dit lichtzinnig betoogde.
4)Dat deze geaardheid regelmatig opduikt bij de Oranjes zoals bij een voorvader van Willem II en koning van Engeland, King Billy, en vermoedelijk bij één familielid van de huidige Oranjes.
5) Dat Willem I de naam had gierig te zijn en overal zijn geldelijk profijt zocht.
(bij zijn aanstelling als koning eiste hij -bijvoorbeeld- dat 5% van de inkomsten van het land rechtstreeks werden gestort in zijn portemonee).

Dat zijn de feiten, en deze vaststellingen hebben dus niets te maken met het feit of dit feuilleton nu lang duurt of niet. En nu kijken we, gematigd halsreikend, uit naar de volgende aflevering, waaruit ook weer conclusies kunnen worden getrokken. En misschien ook eens in het voordeel van Willem I. Wie weet.

Laatst gewijzigd door system : 7 maart 2010 om 11:15.
Oud 7 maart 2010, 11:17   #9088
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
1)Het zuiden der Nederlanden werd in 1813 al België genoemd (dus dit komt dus niet van mij).
bron?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2010, 11:22   #9089
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
bron?
Lees mijn vorige posten. Of herbekijk de eerste aflevering van 'de Troon'. Dat kunt u zich ook een zeker idee vormen van uw idool Willem I. En misschien zegt u dan uw vakantie in Scheveningen voor volgend jaar af.

Laatst gewijzigd door system : 7 maart 2010 om 11:23.
Oud 7 maart 2010, 11:26   #9090
Shadowke

Standaard

Citaat:
Lees mijn vorige posten. Of herbekijk de eerste aflevering van 'de Troon'. Dat kunt u zich ook een zeker idee vormen van uw idool Willem I. En misschien zegt u dan uw vakantie in Scheveningen voor volgend jaar af.
geen antwoord ...
probeer eens opnieuw.
Oud 7 maart 2010, 11:34   #9091
system
Banneling

Standaard

Citaat:
geen antwoord ...
probeer eens opnieuw.
Ik kan er ook niets aan doen dat u niet kunt lezen. Maar ik kan me wel voorstellen dat het pijn doet, nu dat u moet vernemen dat zelfs de Hollandse makers van dit feuilleton, de Prins van Oranje en Willem I het laten hebben over 'België', wanneer ze spreken over de zuidelijke Nederlanden. En in dit opzicht althans zijn de makers zeer waarheidsgetrouw gebleven. Tot spijt van wie het benijdt. En u bent daar eentje van.

Laatst gewijzigd door system : 7 maart 2010 om 11:35.
Oud 7 maart 2010, 11:37   #9092
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik kan er ook niets aan doen dat u niet kunt lezen. Maar ik kan me wel voorstellen dat het pijn doet, nu dat u moet vernemen dat zelfs de Hollandse makers van dit feuilleton, de Prins van Oranje en Willem I het laten hebben over 'België', wanneer ze spreken over de zuidelijke Nederlanden. En in dit opzicht althans zijn de makers zeer waarheidsgetrouw gebleven. Tot spijt van wie het benijdt.
nog eens fout: België bestond niet (pas in 1830).
België is een franstalige creatie want belgie is de letterlijke vertaling van Belgique wat eigenlijk Nederlanden betekent.
Oud 7 maart 2010, 11:39   #9093
system
Banneling

Standaard

Citaat:
nog eens fout: België bestond niet (pas in 1830).
België is een franstalige creatie want belgie is de letterlijke vertaling van Belgique wat eigenlijk Nederlanden betekent.
U begrijpt er ook niet veel van zo te zien. Maar dat wisten we reeds. Kijk maar naar het feuilleton. Da's gemakkelijker.
Oud 7 maart 2010, 11:43   #9094
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

And here we go again...
Oud 7 maart 2010, 12:37   #9095
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U begrijpt er ook niet veel van zo te zien. Maar dat wisten we reeds. Kijk maar naar het feuilleton. Da's gemakkelijker.
Dan is het "weer" geschiedenis vervalsing.
Oud 7 maart 2010, 12:39   #9096
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw opmerking is wat overbodig.

Wat we in ieder geval nu reeds kunnen zeggen is, dat er in dit feuilleton gewag wordt gemaakt van feiten zoals:

2)De 'lingua Franca' bij de elites was het Frans.
3)De prins van Oranje (latere Willem II) had wellicht op zijn minst bisexuele gevoelens, maar was zeker geen 'watje' zoals Quercus dit lichtzinnig betoogde.
4)Dat deze geaardheid regelmatig opduikt bij de Oranjes zoals bij een voorvader van Willem II en koning van Engeland, King Billy, en vermoedelijk bij één familielid van de huidige Oranjes.
5) Dat Willem I de naam had gierig te zijn en overal zijn geldelijk profijt zocht.
(bij zijn aanstelling als koning eiste hij -bijvoorbeeld- dat 5% van de inkomsten van het land rechtstreeks werden gestort in zijn portemonee).

Dat zijn de feiten, en deze vaststellingen hebben dus niets te maken met het feit of dit feuilleton nu lang duurt of niet. En nu kijken we, gematigd halsreikend, uit naar de volgende aflevering, waaruit ook weer conclusies kunnen worden getrokken. En misschien ook eens in het voordeel van Willem I. Wie weet.
Ik heb het eerste deel van De Troon ook gezien.
Er zitten heel wat historische fouten in.
Bvb.
1. Leopold Von Saksen Coburg werd er voorgesteld als Vlaamse adel, terwijl ie op dat moment slechts van lagere Duitse adel was.
2. Er werd gesproken over 'België' in 1813, terwijl België pas jaren later zou ontstaan.
3. Leopold en Willem al vechtend in Engeland ? Tja, om het lot van België (bestond nog niet eens, laat staan dat Leopold (zelf pas tweede keuze na de zoon van de koning van Frankrijk) zelfs maar ambities had in die zin) en om de hand van Charlotte ?

Deze serie is duidelijk een geromantiseerde versie die met de feiten een loopje neemt. Allicht om de historische context niet te zwaar over te brengen naar de kijker, heeft men deze allicht bewust verkeerd gebracht om de serie toegankelijker te maken voor de kijker. En makkelijker begrijpbaar over te brengen op de kijker.
Oud 7 maart 2010, 12:40   #9097
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dan is het "weer" geschiedenis vervalsing.
de welbekende geschiedenisvervalsing in naam van het belgicisme.
Oud 7 maart 2010, 12:42   #9098
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de welbekende geschiedenisvervalsing in naam van het belgicisme.
Oud 7 maart 2010, 12:43   #9099
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
En dat is dan nog niet de enige historische fout.
Eénmaal komt de naam België ter sprake, terwijl dit nog niet eens bestond.
Overigens had men het anders wel steeds over 'de Nederlanden' of 'de Lage Landen'.
Oud 7 maart 2010, 13:02   #9100
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik heb het eerste deel van De Troon ook gezien.
Er zitten heel wat historische fouten in.
Bvb.
1. Leopold Von Saksen Coburg werd er voorgesteld als Vlaamse adel, terwijl ie op dat moment slechts van lagere Duitse adel was.
2. Er werd gesproken over 'België' in 1813, terwijl België pas jaren later zou ontstaan.3. Leopold en Willem al vechtend in Engeland ? Tja, om het lot van België (bestond nog niet eens, laat staan dat Leopold (zelf pas tweede keuze na de zoon van de koning van Frankrijk) zelfs maar ambities had in die zin) en om de hand van Charlotte ?

Deze serie is duidelijk een geromantiseerde versie die met de feiten een loopje neemt. Allicht om de historische context niet te zwaar over te brengen naar de kijker, heeft men deze allicht bewust verkeerd gebracht om de serie toegankelijker te maken voor de kijker. En makkelijker begrijpbaar over te brengen op de kijker.
2)Dat is geen fout slimmeke. De zuiderlijke Nederlanden werden toen aangeduid met de term 'België', ook al bestond de staat België nog niet. Met België bedoelde men in die tijd de zuidelijke Nederlanden. Ik heb u dat voldoende aangetoond dat dit zo is door de diplomatiek correspondentie van buitenlandse gezanten uit die tijd. Meer nog, het is zelfs andersom dan u hierboven beweert.De naam België werd later voor de staat Belgie gekozen in 1830, omdat die naam al bestond om de zuidelijke Nedelanden aan te duiden.

3) De latere Leopold I en de latere Willem II lagen inderdaad in concurrentie voor dezelfde vrouw. Dat is historisch juist. Of ze effectief gevochten hebben? Dat weet ik niet. Uitgesloten is het niet, maar waarschijnlijk is zulke scène eerder interessant voor een feuilleton.

Laatst gewijzigd door system : 7 maart 2010 om 13:03.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be