![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#121 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#122 |
|
Parlementsvoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#123 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Dit was al duidelijk voor Aristoteles. Hegel verwierp deze logische stelling en weefde de christelijke verzoeningsleer in zijn filosofie om met het ongerijmde alles te kunnen bewijzen. Wie behalve Harriechristus beweert dat dat wetenschappelijk is? Op het onderstaande heb je nog niet gereageerd, over het hoofd gezien? Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#124 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Je kunt niet én goed bij je hoofd zijn, én intelligent, én mohammedaan.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
|
|
|
|
|
#125 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dus door tegenspraak op te lossen ontstaat er een steeds groter bewustzijn van het systeem der werkelijkheid. Bijvoorbeeld: de eenheid van Zijn en Niet is het Worden in een eenheid van verschijnen en verdwijnen. |
|
|
|
|
|
|
#126 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door harriechristus : 12 maart 2010 om 17:01. |
|
|
|
|
|
|
#127 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zo zijn onze hersenen gemaakt door de microwezens en ook de opbouw der atomen en de moleculen. Citaat:
Materie is slechts een beperkt uiterlijk bestaan, met name als zijnde de dingen, speciaal de elementaire deeltjes worden als materie beschouwd. Maar de ruimte bijvoorbeeld is geen materie en ook de tijd niet en ook het denken niet. Maar omgekeerd is de materie wel geestelijk, want de materie is zelf een algemene gedachte en in het denken wordt duidelijk gemaakt wat de materie is. De waarheid is niet de materie of de natuur, maar de Geest die de materie en de natuur verklaart en wier grondslag ze is. |
|||||
|
|
|
|
|
#128 | |
|
|
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ex_fals...itur_quodlibet |
|
|
|
|
|
|
#129 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb die link gelezen en is mij niet duidelijk, omdat ook daar geen duidelijke uitleg en voorbeelden gegeven worden. Men heeft het daar over een uitgesloten derde wat juist niet klopt met de filosofie van Hegel, omdat deze juist de eenheid van tegendelen beredeneert, dus juist wel de derde als hogere synthese van tegendelen accepteert. En wat het dan met mij te maken heeft ontgaat me helemaal. Dus: duidelijke uitleg alsjeblieft. |
|
|
|
|
|
|
#130 | |
|
|
Citaat:
Ik kan het niet beter uitleggen dan Wikipedia, helaas. Het zal wel weer aan mij liggen. Laatst gewijzigd door Piero : 12 maart 2010 om 17:18. |
|
|
|
|
|
|
#131 | |
|
|
Citaat:
het is dan ook wat moeilijker dan je atoomtheorie
|
|
|
|
#132 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#133 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
|
|
|
|
|
#134 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Want de mens kan met zijn bewustzijn in waarnemen en denken de natuur omvatten en nog meer kunnen dat de microwezens. Citaat:
Citaat:
Linken maken is gemakkelijk, maar iets duidelijk uitleggen veel moeilijker. |
|||
|
|
|
|
|
#135 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
15 - De Geest van God zelf.
Nu is de Geest van een volk niet de enige Geest. De Geest van een volk is nog niet de Geest van God zelf, die eeuwig en oneindig is en schepper van hemel en aarde. Dat wil zeggen: volgens het geloof. God als kale Geest zonder verschijning. Nu is het wel een probleem dat als God hemel en aarde heeft geschapen en deze beiden dus eens zijn ontstaan in de tijd (volgens de moderne wetenschap 13,7 miljard jaar geleden) dat God daarvoor zonder hemel en aarde was, dus alleen maar een kale Geest zonder enige verschijning, dus zowel uiterlijk niet (de aarde en de levende wezens) als ook innerlijk niet in de hemel. Wat moet een eeuwige God zonder eeuwige Hemel? Logischer is dan dat tenminste ook de hemel als woonplaats van God eeuwig is en dus nooit eens geschapen. Want zonder dat heeft Gij geen ruimte om zich te bewegen, noch het vermaak van engelen om zich heen. Heeft God het heelal geschapen uit pure verveling? Logisch lijkt mij ook dat als God de aarde (dus ook het uiterlijke heelal daarbij, zoals dat in Genesis verteld wordt), eens heeft geschapen, dat Hij daar toch wel een goeie rede voor gehad moet hebben. Het zal toch wel geen willekeur geweest zijn, zo van: "Ach, ik heb vandaag toch niks te doen, laat ik maar eens het heelal gaan scheppen met sterren en de zon en de maan en de aarde met planten en dieren en mensen. Dan kan ik me daar eens mee gaan vermaken, want ik verveel me zo!" ![]() oh ja, maar voor ons heeft ie geen speeltjes... Waarom zou een volmaakte God nog iets scheppen? Ten eerste is het vreemd dat als God op zichzelf toch volkomen volmaakt is, dat Hij dan behoefte zou hebben het heelal te scheppen. Zou dat uit pure verveling zijn geweest, dan was Hij blijkbaar toch niet volmaakt. Is het dan toch uit verveling geweest, dan heeft Hij zich blijkbaar eeuwig zitten vervelen en is het wel vreemd dat hij dan de aarde niet al reeds eerder had geschapen. En tevens: waarom is Hij dan niet eerder op die Idee gekomen? Waarom hebben heelal en aarde en de levende wezens niet altijd al bestaan? Is het niet uit pure verveling geweest, maar om een zeer goede logisch reden, ook dan zouden we ons af kunnen vragen waarom God de aarde dan niet eerder geschapen heeft, of nog beter: waarom de aarde en de mens en het heelal dan niet altijd al bestaan hebben? Want voor datgene wat God doet zal wel en zeer goeie logische rede zijn, en dus ook een rede die een eeuwig bestaansrecht heeft en geen tijdelijke willekeur, vooral als het om zoiets groots en belangrijks en zoiets essentieels gaat als om het uiterlijke bestaan van het heelal, de aarde en de levende wezens en daarbij ook nog de Mens, die Hij zijn kinderen noemt. Stel dat ook de hemel en het heelal en de "aarde" (planeten) met levende wezens altijd al bestaan hebben. Zou het niet kunnen zijn dat niet alleen God eeuwig is, maar ook de hemel en ook het heelal en ook de aarde. De laatste dan naar zijn meer algemene betekenis een plaats te zijn voor de levende wezens. Dus niet per se onze aarde, maar ook alle "aarden", dus andere planeten in het heelal in de oneindigheid en eeuwigheid? ![]() De eindeloze cyclus van sterven en wedergeboorte. Al is het dan wel mogelijk dat ze dan bestaan in een cyclus van sterven en wedergeboorte, dus eigenlijk in een eenheid of samengaan van sterfelijkheid en onsterfelijkheid, tijdelijkheid en eeuwigheid in een eindeloosheid van ontstaan en vergaan en weer ontstaan, enzovoort. wordt vervolgd |
|
|
|
|
|
#136 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#137 | |
|
Banneling
|
Citaat:
In de geschiedenis van de filosofie heeft hij zijn plaats, onder meer als inspiratiebron voor het latere marxisme. Tegenwoordig is de relevantie van Hegel volledig verdwenen. Spinoza hebt u niet begrepen, de Natuur is voor Spinoza geen attribuut, het is net 'Alles', 1 geheel in wording. Moet ik erbij zeggen dat Spinoza in het hedendaagse debat ook niet meer echt relevant is? Verder vind ik heel uw betoog slordig, verwarrend soms zelfs onjuist. Dat gebeurt natuurlijk wel meer wanneer lepe godsdienstleraars de filosofie als dienstmaagd misbruiken ... |
|
|
|
|
|
|
#138 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Jung schreef in het Duits, en was bovendien een kwakzalver.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#139 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#140 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Freud is een zeer interessante denker, maar het gaat hierbij niet om experimentele wetenschap.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
|
|
|