Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2010, 15:08   #21
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
- verbeteren van fietspaden
- conflicten tussen gemotoriseerd verkeer en fietspaden zo sterk mogelijk verminderen
- optimaliseren openbaar vervoer (veel kinderen worden met de auto gebracht tot aan de schoolpoort wanneer het regent)
Tot op zekere hoogte akkoord:
-alle wegen moeten worden verbeterd en niet alleen de fietspaden
-mijn kinderen zijn nog te jong om de bus te nemen en bovendien kan een bus hen niet binnen het kwartier naar school brengen (de tijd om naar de halte te gaan en te wachten is al langer).
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2010, 23:28   #22
Slasty
Burgemeester

Slasty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 Bekijk bericht
't Is over uw vrouw dat deze draad gaat...

En over zoveel andere mensen die hunne kleine naar de crèche moeten brengen (nee, op de leeftijd van 1 kunnen die nog niet zelf met de fiets naar de crèche gaan). En zich dan moeten reppen om hem/haar weer af te halen.

En moeten zien dat de boodschappen gedaan worden.

Jaja, 't zou zonder auto ook allemaal lukken, maar waarom zou ne mens dat doen als hij meer levenskwaliteit kan hebben (lees: meer tijd thuis) door nu en dan de auto te pakken.

Al dat groene jongens gedoe is allemaal schoon als ge niks anders te doen hebt dan met uw fietske de held gaan uithangen terwijl een ander 't onaangenaam werk moet opknappen met de auto.

Trouwens, die mensen betalen toch voor hun luxe?

Weet ge hoe ze dat noemen: vooruitgang.

In een verwarmd huis wonen is ook niet natuurlijk; ik stel voor dat al die groene jongens in een grot kruipen. En doe uw katoenen kleren maar uit en ruil ze in voor een beestenvel. Of uw adamspak.

Ik persoonlijk verkies beschaving. 'k zal eens met u lachen als ik u inhaal terwijl ge aan 't fietsen zijt in uw dierenvel.
DE vraag is hoeveel wil je betalen voor die luxe? Als het principe 'de vervuiler betaalt' gehanteerd wordt betaal je tegen 2020 5 euro per vuilniszak van de gemeente bvb. Hoever wil je daarin gaan? Ik gebruik ook de auto om naar mijn werk te gaan (=35km en er is geen douche) maar ik breng mijn kinderen te voet nar school (=1km). En raad eens, door het extra drukke verkeer rond de schoolpoort van al die mama's die hun kinderen komen afzetten met hun suv's (een auto die zegt 'ik kan niet rijden dus ga uit de weg of ik ram u uit de weg') ben ik vlugger te voet heen en terug en reeds vertrokken met de auto terwijl er ontzettend veel anderen nog zitten te ploeteren in de chaos aan de schoolpoort.
Oud 14 maart 2010, 00:28   #23
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
http://www.mobilit.fgov.be/data/mobi...tWWV_2008n.pdf (15 MB, p. 57-58)

Goed, er bevinden zich onder die 62% misschien een aantal kreupelen, 50-plussers en zelfs mensen die nooit hebben leren fietsen. En er zijn externe oorzaken mogelijk: slechte fietspaden, slechte verbindingen, een heuvelachtig terrein, gevaarlijke verkeerssituaties, etc. Of misschien moet u dagelijks heel wat materiaal meenemen naar uw werk dat met een fiets moeilijk te vervoeren is. Misschien bent u gewoon lui of haat u het milieu. Misschien bent u verslaafd aan uw wagen, aan het comfort, aan het radionieuws. Misschien vindt u de regen te nat. Misschien vindt u de zon te warm. Op die 62% zit ongetwijfeld ook een bescheiden foutenmarge.

Maar toch... Twee-en-zes-tig procent voor een paar kilometertjes... Is dat niet een tikkeltje overdreven? Hoe verklaren we dat? Wat doen we eraan (gesteld dat we er van wakker liggen)?

een vorige job van mij was in het havengebied.... totaal van 1 tram en 2 bussen om daar te geraken. , vuile bussen, luidruchtig volk + staan wachten in bittere kou
en als topper : totale reistijd enkel : 1 u 25 min

Bovendien rijden er maar zeer beperkt bussen tot echt in het havengebied zelf. dat ze s' morgens maar twee trips doen is geen uitzondering. enkele minuten vertraging met de eerste tram of bus ? sorry aansluitende bus van 7u 15 is vertrokken... u geraakt dus niet meer op uw werk.

Zelfde traject : reistijd met de wagen : 28 min. !!!!
uitgemaakte zaak nietwaar ?

Bovendien : al die freyaakes & andere verwende rijkeluiskindertjes die de werkende mens aanmanen het openbaar vervoer te nemen....doen het ZELF niet of het moest verkiezingstijd zijn en de camera's staan erop.
.

Laatst gewijzigd door roodhaar : 14 maart 2010 om 00:30.
roodhaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2010, 00:36   #24
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
35 km heen en 35 km terug, dat zou voor mij 4 uur fietsen zijn.
En om 3:45 vertrekken om de vroege te gaan doen? Vergeet het maar.

En als ik met de trein naar het werk ga, kan ik me 50 fietsen per jaar kopen, ik ken da al
En aan je buren uitleggen waarom er de helft van de tijd een locomotief geparkeerd staan op hun parkeerplaatsen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2010, 03:00   #25
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roodhaar Bekijk bericht
een vorige job van mij was in het havengebied.... totaal van 1 tram en 2 bussen om daar te geraken. , vuile bussen, luidruchtig volk + staan wachten in bittere kou

Bovendien rijden er maar zeer beperkt bussen tot echt in het havengebied zelf. dat ze s' morgens maar twee trips doen is geen uitzondering. enkele minuten vertraging met de eerste tram of bus ? sorry aansluitende bus van 7u 15 is vertrokken... u geraakt dus niet meer op uw werk.

Bovendien : al die freyaakes & andere verwende rijkeluiskindertjes die de werkende mens aanmanen het openbaar vervoer te nemen....doen het ZELF niet of het moest verkiezingstijd zijn en de camera's staan erop.
yep, en met een quad stond je er in 10min, dat is de tradeoff, en daarom dat je gewoon de vrije keuze moet hebben om het probleem op te lossen.
het enige dat de overheid moet doen is sturen met taxen en subsidies

hier is de keuze om 1uur per dag tijd te verliezen zodanig nadelig versus het openbaar vervoer, dat het eigenlijk belachelijk is te denken dat we zo'n burger kunnen dwingen om te dromen via openbaar vervoer naar zijn werk te gaan.

Het openbaar vervoer is gemaakt voor de burger die pendelt naar brussel, en zelfs daar slagen we niet in om de gemiddelde burger uit zijn auto te houden. Dus daar moet de combinatie trein tram bus ervoor zorgen dat ze een equivalent aanbod kan zijn versus de auto, zonder de last van de files maar met de flexibiliteit en de snelheid van het individueel vervoer.

Er is voor het openbaar vervoer dus maar een oplossing, dat is evolueren naar 'veel snelle verbindingen' Dus kleinere wagons of shuttles die sneller pendelen tussen alle steden denk aan 200km/u in shuttles van 10-40 personen. En aansluitend gepersonaliseerd transport die je kunt huren type segway's bvb.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2010, 09:19   #26
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roodhaar Bekijk bericht

Beste,

Het gaat hier over trajecten van 0 �* 5 km.

Den Duisteren Duikboot
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2010, 11:53   #27
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Goed, er bevinden zich onder die 62% misschien een aantal kreupelen, 50-plussers en zelfs mensen die nooit hebben leren fietsen. En er zijn externe oorzaken mogelijk: slechte fietspaden, slechte verbindingen, een heuvelachtig terrein, gevaarlijke verkeerssituaties, etc. Of misschien moet u dagelijks heel wat materiaal meenemen naar uw werk dat met een fiets moeilijk te vervoeren is. Misschien bent u gewoon lui of haat u het milieu. Misschien bent u verslaafd aan uw wagen, aan het comfort, aan het radionieuws. Misschien vindt u de regen te nat. Misschien vindt u de zon te warm. Op die 62% zit ongetwijfeld ook een bescheiden foutenmarge.

Maar toch... Twee-en-zes-tig procent voor een paar kilometertjes... Is dat niet een tikkeltje overdreven? Hoe verklaren we dat? Wat doen we eraan (gesteld dat we er van wakker liggen)?
Citaat:
De gemiddelde afstand die mensen afleggen naar het werk is 19 km. 75 % van de mensen wonen op minder dan 10 km van hun werk. In 75 % van de gevallen gebeurt de verplaatsing naar het werk met de auto. 11 % doet dat met de trein en 8 % met de bus, metro of tram.
Vergelijken we met Nederland;

http://www.verkeersnet.nl/352/fietse...ine-afstanden/

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...08-2539-wm.htm

In 2007 is één op de vier verplaatsingen naar het werk per fiets afgelegd. Gemiddeld legden de fietsers daarbij ruim 4 kilometer af. De duur bedroeg ruim een kwartier, aldus het CBS... Bij afstanden minder dan één kilometer lopen of fietsen de Nederlanders doorgaans naar het werk. Toch wordt nog bijna één op de vijf verplaatsingen onder de 1 kilometer met de auto afgelegd.
Wanneer de afstand tot het werk tussen de één en de vijf kilometer bedraagt, gaan mensen nauwelijks nog te voet. Dan is de fiets met bijna de helft van het aantal verplaatsingen het populairste vervoermiddel.

Heeft heus niet alleen te maken met infrastructuur ed maar ook met mentaliteit, open-minded zijn en al dan niet vastgeroest zitten in zijn gewoontes ( de meeste mensen zijn dat ).

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 14 maart 2010 om 11:56.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2010, 12:21   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Vergelijken we met Nederland;

Heeft heus niet alleen te maken met infrastructuur ed maar ook met mentaliteit, open-minded zijn en al dan niet vastgeroest zitten in zijn gewoontes ( de meeste mensen zijn dat ).
Nu nog de fiets-infra en fietsmentaliteit -incl. fietsrijvaardigheid- even veilig krijgen als Nederland.

Citaat:
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...ar-school.aspx
Steeds minder jongeren met fiets naar school

15/12/'09 Het aantal jongeren dat naar school fietst, is in dertien jaar met 10 procent gedaald. Ze nemen steeds vaker de trein, bus of tram.

Deze tendens blijkt uit het ’Onderzoek naar het Verplaatsingsgedrag’, dat de Vlaamse overheid zowat elke vijf jaar opzet.
... + tabel
Hoe is het met de algemene fietsveiligheid in Be gesteld, hoe is het met het ongevalrisico tov ander vervoer ?

Hoe groot is de kans zwaargewond of gedood te worden -per km- met de fiets tov het nemen van het OV of met de auto, ook als passagier ?

Wslk gaat men hiervan enkel recente buitenlandse studies of degelijke statistieken vinden.
Ik zoek ze niet meer.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2010, 21:14   #29
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Tot op zekere hoogte akkoord:
-alle wegen moeten worden verbeterd en niet alleen de fietspaden
-mijn kinderen zijn nog te jong om de bus te nemen en bovendien kan een bus hen niet binnen het kwartier naar school brengen (de tijd om naar de halte te gaan en te wachten is al langer).
als ze nog jong zijn, ist logisch dat de auto wordt gebruikt.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2010, 23:00   #30
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
Hoe is het met de algemene fietsveiligheid in Be gesteld, hoe is het met het ongevalrisico tov ander vervoer ?

Hoe groot is de kans zwaargewond of gedood te worden -per km- met de fiets tov het nemen van het OV of met de auto, ook als passagier ?

Wslk gaat men hiervan enkel recente buitenlandse studies of degelijke statistieken vinden.
Ik zoek ze niet meer.
Volgens dit rapport van het BIVV ( http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/f...ort_NL_def.pdf ) (pag 15) ligt het risico per verreden kilometer op een dodelijk ongeval met de fiets ongeveer 3 keer zo hoog als met een auto.
Per passagierskilometer ligt het waarschijnlijk rond 4,5 omdat er per verreden auto km gemiddeld 1,5 personen in een auto zitten, terwijl dat bij een fiets wel ongeveer 1 zal zijn.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2010, 23:07   #31
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:

(...)
Wat doen we eraan (gesteld dat we er van wakker liggen)?
Moeten we er wakker van liggen? Ik denk het niet.
Gemiddeld gaat het volgens de tabel over een enkele reis van 3,8km.
Stel 4km en 240 werkdagen dan komt dat neer op een kleine 1900km per jaar. Peanuts als je weet dat de gemiddelde auto in dit land jaarlijks ongeveer 15.000km aflegt.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2010, 23:12   #32
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Ik woon op 30 km van waar ik werk, maar zou voor 5km ook de wagen nemen. 's morgens bezweet aankomen en 's avond zeiknat naar huis laat ik voor de milieubewuste medemens.
Oud 14 maart 2010, 23:59   #33
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Ik woon op 30 km van waar ik werk, maar zou voor 5km ook de wagen nemen. 's morgens bezweet aankomen en 's avond zeiknat naar huis laat ik voor de milieubewuste medemens.
Idem. Ik woon op zes kilometer van mijn werk en ik neem daar ook elke dag de auto voor. En 's middags ga ik dan ook nog eens over huis om te eten. Leve de auto!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 06:30   #34
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Iemand die na 5km fietsen al zweet als een rund is een vetzak of een wielerterrorist.. ..( mening gevormd tijdens een nachtvorstperiode)

Men zou werknemers die < 5km woon/werkverkeer met de wagen doen moeten santioneren..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 10:13   #35
Zwitser

Standaard

Citaat:
- optimaliseren openbaar vervoer (veel kinderen worden met de auto gebracht tot aan de schoolpoort wanneer het regent)
Of gewoon er voor zorgen dat zoveel mogelijk kinderen een school op loopafstand hebben.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 11:43   #36
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Ik zie ook niet in hoe je na een traject van hoop en al 5 km al badend in het zweet aankomt. Ten andere vind ik dat we wel erg overgevoelig zijn geworden voor de menselijke lichaamsgeur.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 11:45   #37
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
van 5m fietsen al zweten???

je moet geen spurt trekken van 5 km hé!
Oud 15 maart 2010, 21:24   #38
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 Bekijk bericht

Trouwens, die mensen betalen toch voor hun luxe?

Weet ge hoe ze dat noemen: vooruitgang.

In een verwarmd huis wonen is ook niet natuurlijk; ik stel voor dat al die groene jongens in een grot kruipen. En doe uw katoenen kleren maar uit en ruil ze in voor een beestenvel. Of uw adamspak.

Ik persoonlijk verkies beschaving. 'k zal eens met u lachen als ik u inhaal terwijl ge aan 't fietsen zijt in uw dierenvel.

Het is niet omdat je voor iets betaalt dat het allemaal goed is hé. Problemen rijken heel wat verder dan louter alleen centjes tellen.

Ik denk dat u zowat de perfecte illustratie bent van wat ik bedoel met het mentaliteitsprobleem hier. U spreekt van vooruitgang en beschaving wanneer het gaat om met de auto de verplaatsingen te doen, wel het valt me op dat die “beschaafden” net de meest onbeschaafden en gefrustreerden op de weg zijn. Onlangs zag ik er nog twee met elkaar op de vuist gaan. Ze hobbelen van drempel naar drempel, van verkeerslicht naar de volgend file en ondertussen maar sakkeren op andere weggebruikers zoals vrachtwagenchauffeurs, fietsers of voetgangers. Is het niet op deze groepen, dan zitten ze op elkaar te vitten of op de overheid en o wee als de brandstofprijzen stijgen, dan staan ze op hun achterste poten.

Niet zolang geleden stond er in de krant een artikel over een manager ( een bekrompen vakidioot ) die een stewardess een berisping had gegeven omdat ze met de fiets naar het werk kwam. Ze woonde op 1 km van haar werk. Dit is nog zo’n voorbeeld van die mentaliteit die dateert van enkele decennia terug.
Pas op, als u gaat naar achterlopende regio’s zoals het Polen enz ,dan zal uw mening nog op veel bijval kunnen rekenen. Als je daar een auto koopt is dat chic en een fiets is voor de arme drommels. Tijden veranderen echter en meer en meer mensen zijn gaan inzien dat fietsen tal van voordelen heeft. Sommige mensen zitten echter nog steeds vastgeroest in hun oude, enggeestige denkpatroontjes en geraken naar niet meer uit. Onze Noorderburen, die er bekend om staan om open minded te zijn, staan daar al veel verder mee.

Om met een quote te eindigen;

‘‘De cultuur is veranderd'. In de jaren tachtig was de fiets iets voor Alternative Spinner. Nu zie je dat vooral hoogopgeleiden met goede banen op de fiets stappen.”
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 21:28   #39
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Of gewoon er voor zorgen dat zoveel mogelijk kinderen een school op loopafstand hebben.
dan zullen er veel wijkschooltjes moeten bijkomen, vrees ik.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 06:53   #40
Zwitser

Standaard

Citaat:
dan zullen er veel wijkschooltjes moeten bijkomen, vrees ik.
Kleine wijkschooltjes zijn goed. Echter de bevolkingsdichtheid in Vlaanderen is doorgaans hoog genoeg hiervoor.

Ik zie hier in Zwitserland elke ochtend kinderen, zelfs kleuters gewoon tevoet naar school gaan. Vrijwel niemand in mijn gemeente woont meer dan 1km van de school vandaan, en er zijn goede en veilige voetpaden. De kinderen gaan doorgaans in groep, waarbij de ouderen op de kleintjes letten. Aan het begin van het schooljaar gaan er altijd volwassenen mee. Aan de enige plek waar een drukke weg over gestoken moet worden staat er altijd iemand het verkeer te regelen.

Het is zelfs zo dat men alhier de voetweg naar school als een essentieel onderdeel van de sociale en lichamelijke ontwikkeling van het kind beschouwt, en men ouders ten stelligste afraadt om hun kinderen zelf naar school te brengen.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be