![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
![]() |
#5181 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5182 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jouw persoonlijke gedrag heeft weinig belang ; wat telt is het gemiddelde gedrag over een zekere bevolking.
![]() |
#5183 |
Europees Commissaris
|
![]() Je moet ergens beginnen. Ik heb kinderen die kinderen hebben die kinderen zullen hebben...
![]() |
#5184 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Misschien had ik het expliciet moeten vragen, maar ben je het dan niet eens met de stelling in het artikel?
![]() |
![]() |
#5185 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
(N.B. je spreekt dus niet meer over de opwarming maar over de reden voor actie; fijn zo) Ben je het eens dat, als je klimaatsverandering vanuit het standpunt van de mensheid in z'n geheel, niet positief is en dat de mensheid het beter probeert te vermijden? Ik neem aan van wel... Er zijn inderdaad regionale verschillen en het kan zijn dat sommige landen beter af zijn met de globale klimaatsveranderingen enerzijds omdat de klimaatsgerelateerde omgevingsfactoren gunstiger zouden zijn voor "eigen" ontwikkeling of zelfs dat schade in "eigen" land(?) minder is dan "concurrerende" regio's(?) waardoor "eigen" relatieve positie zou verbeteren (economisch en/of politiek). Het is maar hoever uw "wij-gevoel" gaat hé; is dat Grenoble, Frankrijk, West-Europa, Het Westen of De Mensheid? Persoonlijk voel ik evenveel empathie voor mijn spreekwoordelijke buurman als een modale Birmees en vind ik "De Mensheid" in deze het meest gepaste perspectief en lijkt dus actie op UN-niveau (met vertalingen naar regionale overheden) de juiste weg. Ik spreek over wat ethisch in mijn ogen het beste zou zijn hé, niet over de nieuwe mogelijkheden aan geo-politieke spelletjes door klimaatsverandering.
![]() |
![]() |
#5186 |
Europees Commissaris
|
![]() Is iedere mogelijke klimaatverandering negatief? Als het klimaat met 0.1 graad opwarmt of afkoelt, heeft dat negatieve gevolgen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5187 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Als klimaatsverandering een probleem is, zal het niet door politici worden opgelost.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5188 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ten eerste de term "positief". In mijn opinie is het enige wat "positieve" of "negatieve" ervaringen kan hebben, een bewust wezen zoals een individuele mens, en dus niet een abstract gegeven zoals "de mensheid". Om over "positief voor de mensheid" te spreken, moet je dus reeds een soort "gewogen gemiddelde" nemen van de positiefheid voor elk individu. Iets is positief "voor de familie" als het oftewel positief is voor ELK LID van de familie, oftewel als het positief is voor sommige en negatief voor andere, maar dat we beschouwen dat de (gewogen) som van de "positieve" bijdragen groter is dan de (gewogen) som van de "negatieve". De vraag stelt zich dus over welke verzameling individuen we het precies hebben, en welk GEWICHT we gaan toekennen aan elk van hen. Stel bijvoorbeeld dat ik mijne kleine in een zekere prestigieuze school binnenkrijg. Dat is a priori positief voor hem. Maar door dat te doen, heb ik een onbekende belet van zijne kleine in die school binnen te krijgen. Is dat nu positief of negatief "voor de mensheid" ? Misschien is mijne kleine intelligenter dan die andere en is dat dus "positief" geweest. Oftewel heb ik gesjoemeld, maar misschien hebben anderen ook gesjoemeld. Ga ik specifiek mijne kleine BELETTEN om in die school te gaan, met het idee dat het beter aan iemand anders toekomt ? Zeker weten ? Dat brengt ons tot het tweede element. Wat verstaan we onder "mensheid" ? De mensen die NU leven ? Die die binnen 100 jaar gaan leven ? Die die binnen 2000 jaar gaan leven ? Allemaal samen ? Voor de mensen die nu leven gaat het waarschijnlijk (tenzij tegen het einde van hun leven) niet veel uitmaken. Voor die binnen 100 jaar gaat het waarschijnlijk iets veranderen, maar 't is niet duidelijk wat. Voor die binnen 300 en binnen 2000 jaar kan het voordelig of nadelig zijn. Laten we van een extreme situatie uitgaan: laten we veronderstellen dat de klimaatsverandering ervoor zorgt dat er binnen 100 jaar, de helft van de mensheid uitsterft. Voor onze generatie maakt dat dus niks uit, voor die binnen 100 jaar is het natuurlijk voor die helft die uitsterft, heel nadelig, en voor de andere helft is dat niet duidelijk. De siberiers en groenlanders zullen het voordelig vinden, zoveel is zeker. Sommige Afrikanen zullen het nadelig vinden, sommige zuid-europeanen ook waarschijnlijk. Maar misschien hebben de veranderingen (zoals bevolkingsvermindering) eerder uiteindelijk grote voordelen voor die binnen 300 jaar. Voor binnen 2000 jaar, wie zal het zeggen. Of het dus netto voordelig is of niet hangt , zelfs al denken we niet aan een "weegfunctie", af van over welke tijd we "de mensheid" beschouwen. En tenslotte is er nog een belangrijk derde element: de "offers" die we moeten brengen om het te vermijden. We kunnen natuurlijk aan een totaal vrijblijvende "klimaatsverandering" denken waarover de mens gewoon kan beslissen bij fiat, zoals de uitslag van een verkiezing. Maar zo is het niet: als we iets willen doen, zullen we serieuze offers moeten brengen. En dan is de balans anders: voor onze generatie is het vermijden van een klimaatsverandering waarschijnlijk eerder nadelig, want we gaan er de kosten van betalen, zonder er de (vermeden nadelen) voordelen van te plukken. Een beetje zoals "mijne kleine of die andere". Dus: sterke mitigatie: wij de nadelen, die binnen 100 jaar de voordelen, en binnen 300 jaar is 't niet duidelijk ; geen mitigatie: wij geen nadelen, die binnen 100 jaar de gebroken potten voor een deel en binnen 300 jaar is 't niet duidelijk. Maar dat brengt ons uiteindelijk tot de volgende "real politik" : Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#5189 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5190 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben Al Gore niet.
![]() |
#5191 | |
Banneling
|
![]() waar zeg ik dat?
Citaat:
Jij zegt bovenstaande en ik spreek het tegen, daar kan je toch wel tegen hoop ik? Laatst gewijzigd door Khwajagan : 29 maart 2010 om 08:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5192 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5193 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dan laat je de minder meetbare gevolgen als uitsterven van soorten nog buiten beschouwing. Citaat:
1. Tijd: We hebben een tijdje geleden al gediscussieerd over Stern en de kritiek op de social discount rate die hij toepast. Ik ken er niet genoeg van om te weten wat een gepaste discount rate is voor dit geval, maar Stern is geen dommerik en hij krijgt bijval van geroemde economen, dus ik heb er vertrouwen in dat het een goeie schatting(!) is. Ik vertrouw op het gezagsargument in deze. (http://en.wikipedia.org/wiki/Stern_Review) 2."affiniteit" (bij gebrek aan een beter woord): in feite zeg je dat niet alle mensen gelijkwaardig zijn. Dit is een ethische schermzone hoor Patrick, je zit niet ver van doelbewust klimaatsfactoren te verslechteren voor "anderen" voor "eigen" gewin. Da's in principe quasi even fout als een open oorlog. Het verschil zit misschien in de doelbewus-/onbewustheid. Wel, als we weten wat effecten zijn en er dan voor kiezen er niets aan te doen, dat heet schuldig verzuim... Citaat:
Begrijp ik, maar ik ga absoluut niet akkoord; ik aanvaard universele principes die op alle mensen van toepassing zijn; iedereen heeft recht op een leefbaar klimaat en het aantasten ervan door anderen is onethisch.
![]() |
![]() |
#5194 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus, hoewel ik er mijn vraagtekens bij plaats over de zinnigheid van zulk een rapport, ga ik er tijdens deze discussie, om U plezier te doen, aannemen dat zijn voorspellingen juist zijn. Dan nog hangt het LOKAAL af van wie voordelen heeft en wie nadelen heeft. Als het in Californie te droog wordt, is dat voor de Franse wijnindustrie een boom, bijvoorbeeld. Of vice versa. Citaat:
Dat is haaks op een economisch idee dat "time is money". Citaat:
![]() Wat denk je waar het in economische overwegingen over gaat ? Denk je dat bedrijven "het voordeel van de concurrentie even groot inschatten als hun eigen" ?? Denk je dat politici het belang van andere landen even groot inschatten als hun eigen ? Denk je dat ze het belang van de oppositie even groot inschatten als dat van zichzelf ? NIEMAND doet zoiets (op een uitzonderlijke Moeder Theresa of Pater Damiaan na). Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#5195 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Daarna is er keuze, ieder doet met zijn leven wat hij/zij wil, de rechten van anderen respecterend, met als inherent gevolg ongelijkheid. Welnu, ik vind dat een leefbaar klimaat bij fundamentele rechten van individuele mensen hoort. Voor we verder discussiëren, ben je het hiermee eens of niet?
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 29 maart 2010 om 10:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5196 | |||||||
Minister
|
![]() Ik heb volgende info in een andere draad gepost, maar het leek mij interessant om het ook even naar hier te kopiëren als "food for thought"
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Elke planeet in ons zonnestelsel warmt op, ik vrees dus dat ons consumptie gedrag veranderen, CO₂ taksen en dergelijke niet veel gaan uithalen ![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5197 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
en Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Social_discount_rate Citaat:
Citaat:
- het is niet verboden (laten we het "passief recht" noemen) - we moeten ervoor zorgen dat je het hebt (laten we het "aktief recht" noemen). Het "recht op arbeid" wil niet zeggen dat de samenleving alles moet doen opdat je een baan hebt. Het recht op arbeid wil enkel zeggen dat het juridisch systeem je niet mag VERBIEDEN van trachten een baan te hebben. Met andere woorden, het gemutualiseerde geweld van de maatschappij mag niet aangewend worden om je met alle middelen trachten een baan te ONTZEGGEN. Uiteraard zijn alle mensen gelijk (of zouden ze dat moeten zijn) ten aanzien van het systeem van regeltjes en dergelijke dat we het juridisch systeem noemen. Maar dat is al niet eens waar, want burgers hebben verschillende nationaliteiten die je al dan niet rechten geven in bepaalde landen, hebben verschillende erfenisrechten als functie van hun genetische samenstelling (je kan erven van je ouders, maar niet van anderen, bijvoorbeeld - je bent dus intrinsiek niet gelijk voor wat het erfenisrecht van die andere persoon betreft). Dus dat "gelijkheidsbeginsel" is heeel heel relatief. Maar bovendien is het essentieel een passief recht. Citaat:
Kijk, dat soort nep-juridiek is allemaal heel mooi zolang het ons allemaal goed uitkomt. Maar eens we in het vlees gaan snijden, en het kiezen of delen wordt, dan worden al die mooie afspraken mooi aan de kant gezet en gaat iedereen zijn eigen rekening maken, en eventueel zijn tanks en bommen boven halen om het argument kracht bij te zetten. Al dat soort gedoe, die internationale afspraken en zo, zijn allemaal goed en wel zolang we daar mutueel voordeel uit halen. Maar niemand is gedwongen om internationale afspraken te maken die voor hem netto nadelig zijn. Dat gebeurt dan ook niet. Dat is dan ook de reden waarom ik eerder pleit om alles wat niet teveel kost in het werk te stellen om klimaatsverandering tegen te gaan, maar om niet te dromen dat de Chinezen hun boomende economie gaan opofferen om onze groententuintjes te sparen binnen 50 of 100 jaar. En dat wij van onze kant dat ook niet gaan doen.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 29 maart 2010 om 12:52. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5198 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
a) de zonne-intensiteit en de temperatuur: Het eerste probleem is natuurlijk dat de zonne-intensiteit gemonitord wordt, en hoewel er enige correlatie was in het verleden, is de laatste opwarming in anti-correlatie, zowel met het zonnespot aantal als met de zonne-irradiantie: http://science.nasa.gov/headlines/y2...larminimum.htm ![]() b) er is het gekende effect van het broeikasgas, maw, we WETEN dat meer broeikasgas de aarde MOET opwarmen vanwege eenvoudige fysica, dus waar is dat effect dan heen ? c) waarschijnlijk het belangrijkste argument: toenemende zonnestraling kan geen verklaring geven voor de stratosferische AFKOELING, terwijl dit net in volledige coherentie is met een toegenomen broeikaseffect. ![]()
![]() |
![]() |
#5199 |
Banneling
|
![]() hoe komt het eigenlijk dat als men hoger komt bij bergen bv het kouder wordt?
en er ijs gevormd wordt? De warme lucht stijgt toch op? en men zit dichter bij de zon! hmm ben benieuwd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5200 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Warmte stijgt naar boven maar waarom is het dan boven in de bergen zo koud
De aarde wordt opgewarmd door bovengrondse en ondergrondse warmte. Ondergrondse warmte, zoals bijvoorbeeld van geisers en vulkanen, verwarmen de aarde maar een heel klein beetje. De meeste warmte komt namelijk van de zon. Het is er wel 15 miljoen graden Celsius! Al die warmte straalt vanaf de plek waar zon aan de hemel staat, helemaal naar beneden, tot bij ons op aarde. Daar worden dan de oceanen en de grond verwarmd. De hitte die daar vanaf komt stijgt dan weer langzaam omhoog, waardoor de lucht warmer wordt. Je kunt het je een beetje voorstellen als het beklimmen van een trap: de verschillende luchtlagen zijn de treden en iedere keer als je een treetje hoger komt, wordt er weer en luchtlaagje verwarmd. Maar bij ieder nieuw luchtlaagje, is er minder warmte over. Dat betekent dus dat, hoe hoger je komt, hoe minder warm de lucht wordt. Uiteindelijk is de warme lucht van de aarde en de zee dus op en wordt het juist alleen maar kouder. Dat klinkt misschien onlogisch, omdat je steeds dichter bij de zon komt als je hoger gaat, maar de zon is veel te ver weg om de lucht in onze dampkring direct te verwarmen: wel 93 miljoen kilometer! http://www.willemwever.nl <-- jou niveau van vraagstelling.... |
![]() |
![]() |