![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#641 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar als het een s... flamand zou geweest zijn, dan zouden die Walen gegarandeerd niemand gevonden worden die NL sprak...
![]() |
![]() |
#642 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#643 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#644 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Die man die FR wilde spreken in Dilbeek was ook geen Waal; maar het hielp niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#645 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#646 |
Europees Commissaris
|
![]() De problemen van Belgie zijn:
1) Het overschot van bestuurslagen. Het federale niveau is in Belgie bovendien vastgelopen. 2) Het gegeven dat Belgie na de oprichting een Franstalige natiestaat geprobeerd heeft te zijn. Dat Franstalige Belgie faalde, omdat de meerderheid van de bevolking Nederlands sprak en spreekt. De houding van sommige Franstalige politci is echter weinig veranderd. 3) De fundamentele tegenstellingen tussen Nederlandstaligen en Franstaligen op belangrijke gebieden.
VSSE, kijk goed mee: Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 2 april 2010 om 23:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#647 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 3 april 2010 om 07:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#648 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#649 | |
|
![]() Citaat:
Jij komt hier af met namen als Onkelinx, ..... die idd afstammen van Vlaamse inwijkelingen, maar..... niet in Brussel maar in Wallonië. Dus enkele Vlaamse inwijkelingen die migreren naar een compleet Franstalig gebied worden idd ...Franstalig. Jij heb de neiging om 2 totaal verschillende zaken dooreen te roeren. ![]()
![]() |
![]() |
#650 | |
|
![]() Citaat:
De spontane verfransing begon wanneer ........deze euvels door u opgesomd al verholpen waren. Dus nog maar eens een duidelijk teken dat de verfransing van Brussel dus spontaan gebeurde en niet geregisseerd. Het is duidelijk het bewijs dat de verfransing van Brussel enkel kon gebeuren en is gebeurd door de Vlamingen die massaal Brussel verlaten hebben.
![]() |
![]() |
#651 | |
|
![]() Citaat:
Jij als Nederlander kan het weten..... ![]() De verfransing van Brussel had zijn aanvang zo'n 150 jaar na het ontstaan van België. In al die jaren is Brussel zowel Nederlands- als Franstalig gebleven. De Vlamingen verloren daar effectief hun macht van het moment ze heel zwak vertegenwoordigd waren, dus nadat zij in groten getale waren weggetrokken. de overigen passen zich dan maar aan aan de heersende omstandigheden.
![]() |
![]() |
#652 | |
|
![]() Citaat:
Trouwens, feiten met betrekking tot de geschiedenis van Nederland kun je niet herkauwen als feiten met betrekking tot België. Daarvoor is België te ingewikkeld.
![]() |
![]() |
#653 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is toch ook zo dat er tot redelijk laat in de 20ste eeuw, nog heel wat landelijk gebied was in de 19 gemeenten. De bevolking was dan wel grotendeels Nederlandstalig, maar waren geen eigenaar van hun huis of grond. De meeste gronden waren, voor zover ik weet, eigendom van families van grootgrondbezitters : edellieden of industriëlen (of families samengesteld uit de 2 groepen) Die waren wel eerder Franstalig.
Hetzelfde gold trouwens voor domeinen buiten het huidige Brussel. Het "de Vlamingen hebben hun eigendom verkocht aan Franstaligen en zijn weggtrokken" is dus een te simplistische redenering. (Niet nodig om te vragen naar een link voor deze beweringen, ze zijn voornamelijk gebaseerd op getuigenissen en stukjes heemkundegeschiedenis, misschien kent iemand een meer organische studie hierover. ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#654 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 3 april 2010 om 14:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#655 | |
|
![]() Citaat:
toen werd Brussel 'officieel' tweetalig en een apart gewest. we zien ondertussen hoe het is geworden ... een stad met ghetto's. Laatst gewijzigd door Shadowke : 3 april 2010 om 14:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#656 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Brussel of de 19 gemeenten ? Berchem, Laken, Evere, NoH enz.... zijn veel langer overwegend Nerderlandstalig gebleven denk ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#657 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit veranderde omdat men in de latere talentellingen (reeds vanaf 1866) een derde mogelijkheid ging voorzien voor de Brusselaars: Men kon nu Vlaamstalig zijn, of Franstalig zijn, of tweetalig zijn. Van dan af maakte de tweetaligheid een grote vooruitgang in Brussel omdat vele Vlaamse Brusselaars zich opgaven als zijnde 'tweetalig'. En in de praktijk was dit ook zo in zeker zin: zij spraken weliswaar het Brabants (of ander) dialect thuis, maar ze schreven beroepshalve in het Frans of kenden enkele woorden Frans. En zo steeg het aantal zogezegde 'tweetaligen' tot 51% in 1890. Rond de eeuwwisseling waren zij ver in de meerderheid. En zo ontstond het tweetalig karakter in de praktijk in Brussel en bestond deze tweetaligheid al lang voordat het in de jaren 1980 officieel werd erkend. Laatst gewijzigd door system : 3 april 2010 om 15:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#658 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#659 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Immers om de haverklap spreekt ge over 'vervalsen'. De enquêtes die u niet aanstaan zijn 'vervalst', de talentellingen zijn 'vervalst', enfin alles is altijd 'vervalst' wanneer het verhaal u niet zint. Feit was nochtans dat inderdaad de echte Brusselaar vaak ook 'tweetalig' was. En wie nog een echt Brussels 'ketje' kent, die weet dat. Zij het dan, dat zulke 'Brusseleir' vaak schabouwelijk Nederlands sprak én even schabouwelijk Frans. __ Laatst gewijzigd door system : 3 april 2010 om 15:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#660 | |
|
![]() Citaat:
ik breng enkel de pijnpunten van België naar boven. Laatst gewijzigd door Shadowke : 3 april 2010 om 14:59. |
|
![]() |
![]() |