Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2010, 09:08   #21
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De VRT heeft in ieder geval weer eens een vrij eenzijdig beeld van de situatie weergegeven: dat van de ame, onderdrukte Franstalige versus de stugge, onverdraagzame Vlaming. Getuige ook het fragment waarbij het door de Vlaamse Gemeenschap gesubsidieerde CC De Moelie in Linkebeek in beeld kwam en men daartegenover de verouderde infrastructuur van het Franstalige culturele centrum plaatste. Over de pesterijen van de Franstalige gemeentbesturen tegenover de Vlamingen ter plaatse echter geen woord. Ik denk bijvoorbeeld aan de schrijnende situatie waarin het Nederlandstalige schooltje 'De Letterbijter' in Wezembeek-Oppem verkeert (zie http://forum.politics.be/showthread.php?t=136989), waarover men de Vlaming blijkbaar liever in het ongewisse laat?
Ik had het al moeilijk van bij de inleiding door WVL met de woordkeuze 'Brusselse Rand', verder, de voorstelling vd 'sympathieke' E-talige glazenmaker, onderworpen aan 'fanatieke' Québecse taalwetgeving, (ik begrijp enigszins zijn reactie wel, daar niet van), het E-talige voorstadje van Montreal, waar de gemeenteraad wel in het Engels mag worden gehouden en Franstalige vragen , keurig (maar wel haperig) in het Frans beantwoord worden , Christian Van Eyken die zonder de minste tegenspraak zijn theorie mag komen uitleggen van onvermijdelijke verfransing als een natuurlijk fenomeen wgs zog. onstopbare suburbanisatie (il faut le faire) etc.
En natuurlijk , "dat CC daar in Linkebeek, met ochgottekes een vijftien percent Vlaamse inwoners, wat die daar allemaal niet in hun schoot geworpen krijgen..."
De teneur of boodschap van de uitzending lijkt mij een aanporren vd Vlamingen tot toegeeflijkheid, een betrachting van du bon sens, van linguistische camaraderie en dan loopt alles wel goed af met die splitsing.

Laatst gewijzigd door stab : 5 april 2010 om 09:10.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 09:09   #22
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Het doet er heus niet toe welk beeld de VRT of een ander medium wil ophangen van deze zaak. Het doet er evenmin toe welke uitspraken politici in de kranten doen. Het enige wat telt, is het rapport waarmee Dehaene op de proppen zal komen, en de gevolgen ervan.

Het worden boeiende weken.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 09:27   #23
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Het doet er heus niet toe welk beeld de VRT of een ander medium wil ophangen van deze zaak. Het doet er evenmin toe welke uitspraken politici in de kranten doen. Het enige wat telt, is het rapport waarmee Dehaene op de proppen zal komen, en de gevolgen ervan.

Het worden boeiende weken.
Je relativeert te veel.
Relativeren is soms verstandig , maar niet altijd.
Het is best te wijzen op partijdige betrokkenheid van de Regime Media.
Je gaat toch niet de invloed vd media ontkennen op de politieke evolutie?
In het Zaïre van Mobutu had je een 'Ministerie van Nationale Oriëntatie'.
Hier in België , Vlaanderen zo je wil, hebben we DS, De VRT, DM , Humo etc.
Oud 5 april 2010, 10:48   #24
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waartoe dient onze superioriteit, als we er geen gebruik van maken.
(afgekeken van de reklame van Audi: waartoe dient de (technische�* vooruitgang, als we er geen gebruik van maken)

Waarom zouden wij geen troefkaart uitspelen, zelfs al laten sommige anderen (niet de Skandinaven, Nederlandsers, Luksemburgers ...) deze onbenut ...?

Waarom wil je trachten water de berg op te laten stromen ?

(ben je eventueel verblind voor het feit dat de taalstrijd vroeger een sosiale strijd was, terwijl nu, voor ons toch reeds, de 'bedreiging' van het Engels van een heel andere orde is ... bla bla ...)
Je moet een onderscheid maken tussen het feit dat we inderdaad meertalig zijn en zomaar overschakelen in een andere taal als we horen dat die persoon de moeite niet wil doen om Nederlands te leren. Er is natuurlijk een verschil tussen toeristen en inwoners.

Maar ik vind dus niet dat als ik hier mijn deur uitstap en iemand die hier al jaren woont maar het vertikt om Nederlands te leren, mij moet aanpassen aan die persoon.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 10:48   #25
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Je relativeert te veel.
Relativeren is soms verstandig , maar niet altijd.
Het is best te wijzen op partijdige betrokkenheid van de Regime Media.
Je gaat toch niet de invloed vd media ontkennen op de politieke evolutie?
In het Zaïre van Mobutu had je een 'Ministerie van Nationale Oriëntatie'.
Hier in België , Vlaanderen zo je wil, hebben we DS, De VRT, DM , Humo etc.
Ik ontken de invloed van de media niet. Manipulatie staat er centraal. Maar de beslissing wordt uiteindelijk in één of andere donkere kamer genomen. Niet in de media.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 10:54   #26
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die radicale Québecquois die men in de uitzending aan het woord liet kon er nochtans begrip voor opbrengen dat men in Vlaanderen het Nederlands als bestuurstaal oplegt.
Just, kan iemand dat eens doorsturen naar het FDF
Oud 5 april 2010, 11:04   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Je moet een onderscheid maken tussen het feit dat we inderdaad meertalig zijn en zomaar overschakelen in een andere taal als we horen dat die persoon de moeite niet wil doen om Nederlands te leren. Er is natuurlijk een verschil tussen toeristen en inwoners.

Maar ik vind dus niet dat als ik hier mijn deur uitstap en iemand die hier al jaren woont maar het vertikt om Nederlands te leren, mij moet aanpassen aan die persoon.
Vanzelfsprekend vind ik dat ook.

Ergerlijk vind ik het, dat zelfs de Vlaamse belgisistjes, dit ook vinden. Want helaas trekken ze de politieke konsekwensie daarvan niet door.

Maar je vraagstelling is treffend. Ik zal het eens vragen aan de volgende belgisist die ik in levende lijve tegenkom.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 11:22   #28
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vanzelfsprekend vind ik dat ook.

Ergerlijk vind ik het, dat zelfs de Vlaamse belgisistjes, dit ook vinden. Want helaas trekken ze de politieke konsekwensie daarvan niet door.

Maar je vraagstelling is treffend. Ik zal het eens vragen aan de volgende belgisist die ik in levende lijve tegenkom.
mag je ook doen op dit forum
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 11:35   #29
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Wat Vlaanderen ook doet, het is te slap, want de verfransing zet zich voort.
Oud 5 april 2010, 11:40   #30
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik ontken de invloed van de media niet. Manipulatie staat er centraal. Maar de beslissing wordt uiteindelijk in één of andere donkere kamer genomen. Niet in de media.
Dat is juist, maar door een dergelijke eenzijdige berichtgeving kan men een eventuele beslissing in het nadeel van Vlaanderen proberen te vergoelijken. En dat kan van wezenlijk belang zijn bij de manier waarop de Vlaamse bevolking diegenen die deze beslissing namen daar nadien al dan niet willen voor afstraffen. Laat ons niet vergeten dat 2011 een verkiezingsjaar is, nietwaar?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 11:57   #31
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maximus Aurelius Bekijk bericht
hebben jullie er eigenlijk een probleem mee dat uw loketbediende frans zou praten tegen een franstalige?
Dat verhindert sommige Vlamingen te slapen!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 13:16   #32
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De VRT heeft in ieder geval weer eens een vrij eenzijdig beeld van de situatie weergegeven: dat van de ame, onderdrukte Franstalige versus de stugge, onverdraagzame Vlaming. Getuige ook het fragment waarbij het door de Vlaamse Gemeenschap gesubsidieerde CC De Moelie in Linkebeek in beeld kwam en men daartegenover de verouderde infrastructuur van het Franstalige culturele centrum plaatste. Over de pesterijen van de Franstalige gemeentbesturen tegenover de Vlamingen ter plaatse echter geen woord. Ik denk bijvoorbeeld aan de schrijnende situatie waarin het Nederlandstalige schooltje 'De Letterbijter' in Wezembeek-Oppem verkeert (zie http://forum.politics.be/showthread.php?t=136989), waarover men de Vlaming blijkbaar liever in het ongewisse laat?
Juist. Ik heb weeral zitten schaterlachen met reportertjes die nooit verder raken dan hun bekrompen achtertuintje. Ik spreek vlot 6 talen en gebruik de vreemde enkel als ik in een ander land ben (waartoe ik ook Brussel en Wallonie reken). Dat is de superioriteit van de Vlaming: hij heeft respekt voor anderen en heeft er de nodige inspanningen voor gedaan. Je moet gewoon 's naar een Franstalige kijken die in een bank werkt in Brussel: de sukkelaar zal nooit een transactie doen in het Vlaamse landsgedeelte, en in een klein land is dat gewoon dodelijk voor je carrière, terwijl de doorgaans tweetalige Vlamingen véél sneller meer verscheiden ervaringen opdoen.
De rest laat me allemaal ijskoud, het is vaak zever van 'losers' die hun seconde van fame 's mogen beleven door de heel intelligente opmerking te maken dat Vlamingen zich maar moeten aanpassen. Zij zijn zelf al 'aangepast', naar beneden toe wel te verstaan.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 13:17   #33
Geert C

Standaard

Citaat:
Christian Van Eyken die zonder de minste tegenspraak zijn theorie mag komen uitleggen van onvermijdelijke verfransing als een natuurlijk fenomeen wgs zog. onstopbare suburbanisatie (il faut le faire) etc.
(...)
De teneur of boodschap van de uitzending lijkt mij een aanporren vd Vlamingen tot toegeeflijkheid, een betrachting van du bon sens, van linguistische camaraderie en dan loopt alles wel goed af met die splitsing.
Dus toch geen eenzijdige berichtgeving? Wees eerlijk, denk je echt dat een UF'er aan het woord laten die doodleuk verkondigt dat de verfransing van Halle-Vilvoorde onvermijdelijk is kadert in één of ander plan om de Vlaming "aan te porren tot toegeefijkheid"?

Citaat:
Ik had het al moeilijk van bij de inleiding door WVL met de woordkeuze 'Brusselse Rand'
Gaat het hier over de rand rond Brussel of niet?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 5 april 2010 om 13:20.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 13:26   #34
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat te denken over onze vlaamse/belgische taal aanpak?

bv loketbediende die weigert te antwoorden op franse vraag...

enerzijds doet het mij wat bizar aan, waarom dat niet wat pragmatischer kan;
anderzijds is het natuurlijk wel vlaanderen: vlaanderen vlaams
Binnen een normale volwassen natiestaat kan een ambtenaar gerust pragmatisme aan de dag leggen en een Franstalige burger te woord staan in het Frans. En ik vertrouw erop dar dat het geval zal zijn, als we een normale volwassen Vlaamse of Nederlandse natiestaat hebben opgebouwd.

We leven echter niet in een normale volwassen natiestaat, maar binnen België. Een België waar telkens weer van dezelfde taalgroep "pragmatisme" wordt geëist, en waar het evident wordt gevonden dat de andere taalgroep zich telkens weer principiëel opstelt. Binnen een Belgische context is "pragmatisme" slechts een toverwoordje om een Frans taalimperialisme op te dringen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 17:05   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht

...
Gaat het hier over de rand rond Brussel of niet?
Dat weet ik niet zo zeker.

Het gaat wel degelijk over de rand rondom en buiten Brussel, op Vlaams grondgebied.
Het gaat niet om een rand van Brussel, op Brussels grondgebied.

Als dus een aantal mensen benadrukken dat het de Vlaamse rand is, dan zit daar een boodschap bij.
Net zoals de frankofonie er ook een boodschap bij steekt: namelijk dat zij op dat grondgebied hun oog hebben laten vallen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 17:42   #36
Randa
Burgemeester

Standaard

De uitzending over Quebecq is wel degelijk met een bepaalt doel juist nu gebeurd, niets bij de VRT gebeurd zonder doel. en gewoonlijk is het doel niet onschuldig.
en wat de rand betreft, lees maar eens het blad van de zes faciliteiten gemeenten
" de Zes", dan kan je de treiterijen van de franstaligen tegenover vlaamse activiteiten en scholen en cultuurhuizen volgen, aanbevolen lectuur,
spijtig geef ik het elke keer verder, zodat ik nu geen direct voorbeeld kan opgeven, en omdat ik er niet woon, alleen steun, kan ik dat niet allemaal meer onthouden
Randa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 06:57   #37
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Interessante reactie van Bart Laeremans en Joris Van Hauthem:
Citaat:
De Panorama-reportage van gisteren over de Vlaamse Rand heeft geoogst wat ze blijkbaar wilde zaaien. Brave en voorzichtige Vlaamse maatregelen die verkavelaars aanzetten om hun publiciteit te richten tot Nederlandstaligen, worden plots voorgesteld als “nieuws”, terwijl deze informele praktijk in heel wat gemeenten al jaren toegepast wordt.

De timing is niet toevallig. Met deze reportage versterkt de VRT de Franstalige hetze die de jongste weken aan de gang is tegen het principe van “wonen in eigen streek”. Terwijl die brave maatregelen eigenlijk betrekking hebben op een minimaal aandeel van de woningmarkt. Maar de toon is wel gezet: de Vlamingen zijn een onverdraagzaam volkje. Zulks is – wat een openbare omroep betreft die wel de Vlaamsvijandige, niet-benoemde burgemeesters aan het woord laat, maar nauwelijks Vlaams weerwerk toelaat, onaanvaardbaar.

De reactie op de reportage liet dan ook niet op zich wachten. Vanmiddag riepen de Franstalige politici dat de Vlaamse burgemeesters zich bezondigen aan “racisme”. Die reacties zijn we gewoon. Het Vlaams Belang is echter wél verrast en gebelgd over de reacties van Eric Van Rompuy en Marino Keulen, die de praktijken van sommige gemeentebesturen onwettig noemden en scherp afkeurden. Als het van Vlaams Belang afhing, zouden nog veel doortastender maatregelen inzake “wonen in eigen streek” genomen worden, zeker in de oudere woonkernen van de Vlaamse Rand, die nu systematisch door anderstaligen worden ingenomen.

Maar Van Rompuy en Keulen scharen zich nu blijkbaar aan de kant van de Franstaligen en steken de brave Vlaamse gemeentebesturen meedogenloos een mes in de rug. Met haar reportage heeft de VRT de val voor de Vlaamse politici opengezet. Eric Van Rompuy en Marino Keulen zijn er met hun twee voeten ingetrapt.

Het Vlaams Belang wil dat de Vlaamse regering stelling inneemt. Niet alleen moet zij het principe “wonen in eigen streek” verder uitbouwen, opdat het geen lege doos blijft zoals tot op heden het geval is. Daarnaast zou het volstrekt onaanvaardbaar zijn dat gemeentebesturen die het Vlaams karakter van de Rand willen bestendigen, in de steek gelaten worden. Zij moeten integendeel de instrumenten en de middelen krijgen om de ontnederlandsing en de snel oprukkende verBrusseling nog veel krachtiger tegen te gaan dan vandaag.

Laatst gewijzigd door stab : 6 april 2010 om 06:58.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 07:02   #38
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Randa Bekijk bericht
De uitzending over Quebecq is wel degelijk met een bepaalt doel juist nu gebeurd, niets bij de VRT gebeurd zonder doel. en gewoonlijk is het doel niet onschuldig.
(...)
Citaat:
Maingain vindt het positief dat het de VRT is die de 'nationalistische ontsporingen' aanklaagt. 'Het doet me plezier dat er in het noorden van het land een zekere bewustwording groeit', klinkt het.
Oud 6 april 2010, 07:06   #39
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Interessante reactie van Bart Laeremans en Joris Van Hauthem:
De VRT is als het op manipulatie en suggestieve beeldvorming aankomt geen haar beter dan de RTBF. Wat echter nog veel erger is, is dat beiden blijkbaar op dezelfde vijand schieten.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 07:29   #40
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hebben jullie er eigenlijk een probleem mee dat uw loketbediende frans zou praten tegen een franstalige?
Als die man die aan het loket komt een Fransman is niet, als dat een waalse of brusselse taalimperialist is wel.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be