Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 april 2010, 20:10   #81
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Een goede muzikant... achter zijn PC... !?

Klinkt mij best wel een beetje contradictorisch.

Wat is dat nu voor ongelooflijke zever. Kun jij eventjes aantonen dat artiesten nu harder werken dan vroeger ?

Met programma's als Protools e.d. kan men slecht gespeelde of gezongen muziek veranderen in iets aantrekkelijks, een clip is op enkele uren gefilmd en gemonteerd, drumtracks of gitaarpartijen worden door de groepsleden simpelweg via e-mail naar elkaar doorgestuurd en de meeste melodieën van hedendaagse muzieknummers bestaan uit halve covers, hele covers en een heleboel samples van andere muzieknummes.

En als hun nummer opgenomen is - kwestie van enkele uren - staat het tien minuten later al online, waar de hele wereld het gratis kan bekijken.

Ja echt, de moderne muzikant moet inderdaad véél harder werken dan vroeger.
Goed zo , nu stapje verder denken :
Aangezien het "zo makkelijk is" is er ook véél meer aanbod en dus meer concurrentie.

Overigens, Protools is slechts een opname tool.
Je moet nog steeds talent en muzikaliteit bezitten.

"...meeste melodieën van hedendaagse muzieknummers bestaan uit halve covers..."
Toch niet van de muziek die IK hoor. En ik zit wel ELKE week op een concertje (of 2 ) met volle zalen van internationale bands.

www.trixonline.be

Laatst gewijzigd door Cdude : 14 april 2010 om 20:10.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 20:16   #82
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
En als ze van muziek hun werk (willen) maken?

Die taxen zijn er gekomen omdat er te veel illegaal gedownload wordt.

Ik betaal die ook; als ik mijn eigen foto's op CD wil bewaren.
Zo had ik het nog niet bekeken; degenen die illegaal downloaden bestelen mij ook.
Sabam besteelt u...zij beschouwen u bij aankoop van opslagmedia als een potentieële cimineel die forfatair belast moet worden..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 20:17   #83
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Overigens, Protools is slechts een opname tool.
Je moet nog steeds talent en muzikaliteit bezitten.
Maar bijlange zoveel niet meer he.

Citaat:
"...meeste melodieën van hedendaagse muzieknummers bestaan uit halve covers..."
Toch niet van de muziek die IK hoor. En ik zit wel ELKE week op een concertje (of 2 ) met volle zalen van internationale bands.
Fijn voor jou. Ik hoor bijna niets anders dan covers, samples of "invloeden".

Het is trouwens belangrijk wat je internationale artiesten noemt. Eddy Wally is in China ook een internationale artiest.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 20:22   #84
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar bijlange zoveel niet meer he.

Fijn voor jou. Ik hoor bijna niets anders dan covers, samples of "invloeden".

Het is trouwens belangrijk wat je internationale artiesten noemt. Eddy Wally is in China ook een internationale artiest.
Open je oren. De link naar TRix staat er.
Ik zit al 20j "in de muziek", van house tot rock, jij?

Lilli Allen neem ik als vb omdat zij via het net aan haar fans en fame is geraakt en één van de pro download is.
Dit zou je weten als je het artikel had gelezen voor je reageert.
Kost weliswaar iets meer moeite....
Oud 14 april 2010, 20:30   #85
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Open je oren. De link naar TRix staat er.
Geopend en niet onder de indruk.

Citaat:
Ik zit al 20j "in de muziek", van house tot rock, jij?
Tel er nog een dikke tiental uiteenlopende muziekgenres bij en je komt voorzichtig in de buurt.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 20:34   #86
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Maar jawel, de meeste groepen spelen eerst jarenlang optredens voor er nog maar sprake is van een cd uit te brengen. Daar worden ze ook voor betaald. Mensen zijn nog altijd bereid om (veel) te betalen om groepen live aan het werk te zien. Kijk maar eens naar de massale opkomst tijdens de talloze zomerfestivals. Zelfs de verkoop van individuele nummers via bijv. iTunes is een groot succes. Wat de consument niet meer lust is een cd van 18 euro waarop 6 minuten goede muziek te horen is en 35 minuten bagger.
Jij wil dus wel geld betalen voor het werk dat de artiest aflevert terwijl hij/zij op het podium staat; maar niet voor het werk dat ernaast gepresteerd wordt.
Welke groepen krijgen welke gages en de kans om op alle zomerfestivals op te treden?

Ik heb nog nooit een LP/CD gekocht waarop maar 1/7 muziek staat die me bevalt.
Ik ga ook niet naar optredens van die groepen.

De verkoop van individuele nummers is toch niet illegaal.
(Uitgezonderd Pink Floyd)
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 20:37   #87
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Geopend en niet onder de indruk.

Tel er nog een dikke tiental uiteenlopende muziekgenres bij en je komt voorzichtig in de buurt.
Grappig.
Ik geef een range en jij zegt "tel er bij" terwijl je niet eens weet wat er voor mij iallemaal in zit.

En als je met etnoshit wil afkomen, ook Sfinks deed ik.

Laatst gewijzigd door Cdude : 14 april 2010 om 20:37.
Oud 14 april 2010, 20:38   #88
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Cdude heeft al een aantal kanalen opgesomd. Sabam, internetinkomsten, radio, verkoop ...
Wat heeft sabam te maken met de verkoop/illegaal downloaden van muziek.
Betalen we sabam op de aankoop van een CD?
Sabam is een andere discussie; dacht ik.
Oud 14 april 2010, 20:40   #89
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Ik denk nu niet dat die rockhelden ooit te klagen hebben. Ik dacht dat echte rockers een andere attitude zouden aannemen dan die van een muggenzifter. Alsof er geen geld genoeg is.
Ik bedoelde dan ook die andere rockhelden.
Oud 14 april 2010, 20:40   #90
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij wil dus wel geld betalen voor het werk dat de artiest aflevert terwijl hij/zij op het podium staat; maar niet voor het werk dat ernaast gepresteerd wordt.
Jawel, doen we al : taxen.

Er worden MEER dan ooit festivals/concerten georganiseerd.
Nu ook al terug in Torhout.
Oud 14 april 2010, 20:40   #91
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

dus iedereen hier is bv. ook bereid om een rolex/delvaux toeslag te betalen voor reizen naar turkije of thailand omdat daar veel namaakspul wordt gekocht ?

de muziekindustrie is privé, den privé moet zijn eigen problemen oplossen en geen gemeenschappelijke belastingen innen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 20:41   #92
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke groepen krijgen welke gages en de kans om op alle zomerfestivals op te treden?
Die artiest krijgt al geld voor het werk dat ernaast gepresteerd wordt, via de kanalen die Cdude en ikzelf al hebben aangewezen. Zelfs voor het illegaal gedownloade werk krijgen ze geld via de belasting op geluidsdragers.

Citaat:
Ik heb nog nooit een LP/CD gekocht waarop maar 1/7 muziek staat die me bevalt.
Ik ga ook niet naar optredens van die groepen.
Echt? Ik heb tijdens de jaren '90 meer dan eens zo een cd gekocht. Cd's die overwegend uit goede nummers bestaan waren een zeldzaamheid en zijn dat nu nog meer.

Citaat:
De verkoop van individuele nummers is toch niet illegaal.
(Uitgezonderd Pink Floyd)
Ik heb toch ook geschreven dat ik sinds dat individuele nummers te koop zijn, ik dat ook vaker doe.

Weinig reactie op het geciteerde OESO-rapport. Vreemd, want ik meen me te herinneren uit een andere draad dat jij diezelfde OESO een keer of dertig hebt aangehaald ivm onderwijs.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 20:41   #93
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zijn inkomsten.
Oud 14 april 2010, 20:42   #94
Steve_M

Standaard

Citaat:
Euh, het ging over 'het levenslange inkomen' voor artiesten. Dus net niet over cd-verkoop.
Oud 14 april 2010, 20:42   #95
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
dus iedereen hier is bv. ook bereid om een rolex/delvaux toeslag te betalen voor reizen naar turkije of thailand omdat daar veel namaakspul wordt gekocht ?

de muziekindustrie is privé, den privé moet zijn eigen problemen oplossen en geen gemeenschappelijke belastingen innen..
Interessante analogie
Oud 14 april 2010, 20:51   #96
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Het illegaal downloaden is ook zowat het gedroomde excuus voor elke artiest die het niet maakt. Maar je moet mij niet op mijn woord geloven, misschien maakt de OESO iets meer indruk:

Legaliseer downl. OESO-rapport sabelt met IFPI

Uit een recent rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) blijkt dat er geen verband is tussen de opkomst van het illegaal downloaden van muziek en de slechte prestaties van de muziekindustrie. Voor Koen T'Sijen, de fractieleider van de Vlaamse Links-liberalen in de Kamer, en Bart Caron, Vlaams spirit-parlementslid, toont dit nog maar eens aan dat een legalisering van het particulier downloaden moet doorgevoerd worden.

De vervolgingen van kleine downloaders voor niet-commercieel gebruik moeten ophouden. Meer zelfs, een modern auteursrecht moet voorzien in een recht op downloaden voor privé-gebruik. Een zo breed mogelijke cultuurspreiding kan hand in hand gaan met andere vormen van vergoedingen aan auteurs en artiesten.

Bart Caron en Koen T'Sijen verwelkomen ook andere bevindingen van het rapport die stellen dat het internet meer kansen biedt aan creativiteit, nieuw talent en, vooral, onafhankelijke platenlabels.

De spirit-parlementsleden betreuren de reactie van IFPI, de spreekbuis van de muziekindustrie. Zij deed het rapport af als "gemaakt door hoge diplomaten die zich niet bewust zijn van de problemen waarmee de platenmaatschappijen en hun artiesten kampen". Dit is gewoon flauw, inhoudsloos en maakt duidelijk dat de industrie het steeds moeilijker krijgt om geloofwaardig te blijven in haar heksenjacht tegen het downloaden, aldus T'Sijen en Caron. Geraakt in de commerciële belangen mag IFPI-baas Marcel Heymans langzaam maar zeker beginnen denken aan kapituleren voor de legale muzieksites.

http://www.koentsijen.be/V2/default2...ve_page_id=604
Blijkbaar wil men toch een vergoeding voorzien.

"Een zo breed mogelijke cultuurspreiding kan hand in hand gaan met andere vormen van vergoedingen aan auteurs en artiesten."
Oud 14 april 2010, 20:55   #97
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Blijkbaar wil men toch een vergoeding voorzien.

"Een zo breed mogelijke cultuurspreiding kan hand in hand gaan met andere vormen van vergoedingen aan auteurs en artiesten."
Tuurlijk, mij ga je niet horen vertellen dat ik niet wil betalen voor mijn muziek.

Citaat:
Dit is gewoon flauw, inhoudsloos en maakt duidelijk dat de industrie het steeds moeilijker krijgt om geloofwaardig te blijven in haar heksenjacht tegen het downloaden,
Zo is het maar net, wereldwijd.
Oud 14 april 2010, 20:55   #98
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Euh, het ging over 'het levenslange inkomen' voor artiesten. Dus net niet over cd-verkoop.
Eigenlijk ging het over illegaal downloaden.
Ik ben niet zo'n fan van sabam.
Hoe wordt berekend welke artiest hoeveel sabam krijgt?
Oud 14 april 2010, 20:59   #99
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Goede vraag. Wie het meest gespeeld wordt , krijgt de meeste Avibel echterrrrrr ook daar is niet alles koosher

Citaat:
De Auteurs

De herverdeling van de geïnde gelden is een tweede probleem. Laten we het voorbeeld van een muzikant (auteur-componist) nemen. Via Auvibel vloeit een deel van het geld naar SABAM, een vereniging die geïnde gelden herverdeelt onder haar leden.

Om te beginnen is niet elke auteur-componist in België bij SABAM aangesloten. SABAM is bovendien een privé-organisatie, die via Auvibel, via de overheid geld ontvangt. Het probleem wordt stilaan duidelijk: wat met de auteurs/componisten die niet bij SABAM zijn aangesloten? Zij blijven namelijk in de kou staan. Er zijn ook andere auteursorganisaties, die niet bij Auvibel zijn aangesloten. Zij krijgen dus geen vergoeding via de Auvibel-taks om onder hun leden te verdelen. Ondemocratisch? Ja. Oneerlijke concurrentie? Ja.

Ten tweede is de procedure die SABAM hanteert om het geïnde geld onder haar leden te verdelen niet transparant. Op welke manier wordt er bepaald welke auteur-componist het meeste gekopieerd wordt? Het is niet alleen onduidelijk, het is ook nog eens onmeetbaar.
http://xooz.be/xavez/2010/01/04/auvibel

http://www.auvibel.be/nl/verdeling/rechthebbenden
Oud 14 april 2010, 21:01   #100
Steve_M

Standaard

Citaat:
Ik heb in mijn eerste post in deze draad aangegeven hoe ik bepaal wat ik koop en wat ik download. Daarbij probeer ik rekening te houden met de inkomsten van artiesten. Beginnende of relatief onbekende artiesten steun ik (want zij hebben vrij weinig andere inkomstenbronnen), grote artiesten (die dus ook meer inkomsten genereren via andere kanalen) download ik.

Alle info over de verdeling van Sabamgelden kan je vinden op de website van ... Sabam. Maar goed, ik heb al eerder gemerkt dat je problemen hebt met de googles, daarom:

http://www.sabam.be/nl/getpage.php?i=187
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be