Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2010, 21:45   #161
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik vermeld regelmatig mijn bronnen. Ik kan natuurlijk niet voor elke zin een bron vermelden. Indien ge zelf nu eens u de moeite zoudt getroosten om wat te lezen over die periode, dan zoudt ge tot dezelfde conclusie moeten komen. Het zou u wellicht niet aanstaan, maar alla, dat is de prijs die ge betaalt als ge naar de waarheid zoekt.
ik weet wel dat er een beeldenstorm was.
en dat het graafschap vlaanderen het calvinisme ontstond, niet in nederland dat jij altijd raaskalt, en dat dat zich verspreidde langsheen de kust (zeeland, holland, friesland).
als je een kaart erbij pakt ivm spreiding protestant/katholiek van nederland dan kan je dat ook goed zien.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 15 april 2010 om 21:46.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 21:50   #162
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik weet wel dat er een beeldenstorm was.
en dat het graafschap vlaanderen het calvinisme ontstond, niet in nederland dat jij altijd raaskalt, en dat dat zich verspreidde langsheen de kust (zeeland, holland, friesland).
als je een kaart erbij pakt ivm spreiding protestant/katholiek van nederland dan kan je dat ook goed zien.
Waar heb ik nu gezegd dat het calvinisme in Nederland 'ontstond'? Nergens. Shadowke, ge zijt moe. Nu let wel, helemaal onjuist is het niet. Want ettelijke calvinisten die we dan in het zuiden aantreffen, waren inderdaad afkomstig uit het noorden.

Laatst gewijzigd door system : 15 april 2010 om 21:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 21:58   #163
Shadowke

Standaard

Citaat:
Waar heb ik nu gezegd dat het calvinisme in Nederland 'ontstond'? Nergens. Shadowke, ge zijt moe. Nu let wel, helemaal onjuist is het niet. Want ettelijke calvinisten die in het zuiden woonden, kwamen inderdaad uit het noorden.
*peut*
door spanje zijn de zuidelijke calvinisten allemaal naar het noorden gegaan, niet omgekeerd.
weer eens een fout van onze neutrale onderzoeker.
Oud 15 april 2010, 22:10   #164
system
Banneling

Standaard

Citaat:
*peut*
door spanje zijn de zuidelijke calvinisten allemaal naar het noorden gegaan, niet omgekeerd.
weer eens een fout van onze neutrale onderzoeker.
Ja maar voordat Filips II Alva stuurde, waren er ettelijke (niet zoveel) calvinisten uit het noorden woonachtig in het zuiden.

Laatst gewijzigd door system : 15 april 2010 om 22:13.
Oud 15 april 2010, 22:16   #165
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ja maar voordat Filips II Alva stuurde, waren er ettelijke (niet zoveel) calvinisten uit het noorden woonachtig in het zuiden.
dat gaat niet op tegen de honderdduizenden die naar het noorden trokken toen spanje binnenviel en hele dorpen begon uit te moorden in naam van de Paus.
Oud 15 april 2010, 22:38   #166
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Mijn vraag was erop gericht om aan te tonen hoe simplistisch het is om te spreken in termen van meer- en minwaarde - niet mijn discours, wel dat van de Vlaams-nationalisten.
Ach zo de Vlamingen worden al 180 jaar lang door de franstalige bourgeoisie met de term minderwaardig aangekeken....

Was er niet in 1830/1831 ene charles Rogier die stelde dat" de taal van de vlamingen moet worden uitgeroeid en het germaanse element in belgie moet worden vernietigd"..

En ene minister van justitie Lebeau in 1834 die stelde dat "het plunderen van de huizen van de orangisten een vreselijke noodzaak was,om de vijanden van de publieke orde te onderdrukken"..
En ene kardinaal,Mercier genaamd en zijn "belgique ne sera latine ou ne sera pas...
En een waalse bevolking die steeds sprak over "sale flamand".en nu nog spreekt over "separatistische nazi's"...

Citaat:
Uw antwoord legt precies de zwakke plek in hun betoog bloot.
Nee helemaal niet,een mindervalide kiest niet voor zijn handicap..
Die krijgt hij ofwel bij zijn geboorte of wel tijdens een ziekte of ongeval...
Dit in tegenstelling tot het Waalse kiespubliek dat er steeds weer voor kiest om die francofone bourgeois terug aan de macht helpen...

Citaat:
Voor hen zijn hebben de "Walen" enkel maar kosten en weinig (of geen) baten. Als men dit over een taalgroep zegt dan neemt niemand er aanstoot aan.
Het feit van de miljardentransferts jaarlijks,het hoge percentage ambtenaren onder de beroepsbevolking,de hogere werloosheidspercentages, de torenhoge criminaliteitsstatistieken in de waalse steden in vergelijking met de Vlaamse steden.De voortdurende tegenwerking op politiek gebied spreken nochtans boekdelen...

Citaat:
Verplaatst men het paradigma naar andere groepen - joden, moslims, andersvaliden ... valt pas op hoe rudimentair, kwetsend en gevaarlijk dit Vlaams-nationale denken wel is.
Zowel joden als moslims én Walen hebben nog altijd een vrije keuze,en dit in tegenstelling met een mindervalide die ondanks zijn handicap er het beste van probeert te maken ,en zijn zelfstandigheid wil bewaren en zich wil bewijzen dat hij qua werk net zo goed is als zijn valide medemens,en dit omdat hij of zij zijn trots heeft en voor een eigen inkomen wil zorgen zodat hij of zij niet blijvend moeten afhangen van de rest van de samenleving wat uitkeringen betreft.....

Laatst gewijzigd door Svennies : 15 april 2010 om 23:06.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 23:56   #167
keikoo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
[b]Hou toch eens op met je gezever. Ik heb veel meer gemeen met een migrant/nieuwe Vlaming die Nederlands kan en pas 5 jaar in Vlaanderen woont, dan met een "Franstalige Belg" die al heel z'n leven in dit onland woont en geen woord Nederlands kan.
Wat een kromme vergelijking. Eventjes aan het feit voorbij gaan dat de 'vlaamse allochtoon' ook geen frans kan net als de 'waalse allochtoon ' geen nederlands. De allochtoon kent (als het goed gaat) de taal van gewest waar hij woon, net als .... de waal en de vlaming.... verbazend niet waar?

Doch jij hebt dus minder problemen met een allochtoon met andere cultuur, klederdracht, taal, godsdienst enz dan met een WAAL OMDAT die ..... FRANS praat.... juist ja... Klinkt zeer begrijpelijk hé.

Citaat:
[b]Voor de honderdduizendste keer: er is geen Belgisch volk, geen Belgische taal, geen Belgische cultuur, geen Belgische media, geen Belgische publieke opinie, geen Belgische politieke partijen, enz........
Geen Belgische taal? Wat dan met ' Passe moi ta clef UNE FOIS ' typisch BELGISCH frans; en jij gebruikt dagelijks de term 'sodemieter op' in je BELGISCH nederlandse taal? En dan zwijg ik nog over het mooiste franse vlaams.. het prachtige BRUSSELS.
Geen Belgische cultuur? belgische eet en biercultuur? Jacque Brel?, Raymond Goethals? neen bestaat niet voor jouw?
Wat zit jij hier eigenlijk te kakelen. Je blijkt niet eens een minimale inzicht te hebben over je eigen leefomgeving. En je hebt dan nog de pretentie om de 'andere zijde' met de vinger te wijzen omdat zij geen interesse hebben in de vlaamse cultuur?? Veeg eerst voor je eigen deur.

Citaat:
Belgie heeft als natie nooit bestaan en z�*l ook nooit bestaan. Ofwel trek je daar de juiste conclusies uit en splits je de boel, ofwel blijf je nog decennia aanmodderen met kunstingrepen om dit artificiële gedrocht van een land overeind te houden (voor de buitenwereld althans) met totaal wanbestuur als gevolg.
Misschien is verplicht tweetalig schoolonderwijs een eenvoudigere oplossing? Lijkt mij cultuur gewijs zeer verrijkend en handig.
Neen toch niet, we hebben een slachtoffer nodig. Iemand die schuldig is: DE WAAL. Voor politiekers (Vlaams of Waals)altijd zeer handig... een simpele populistische boodschap brengt altijd veel stemmen op: 'De WAAL is slecht', ..mooi alternatief voor de gemiddelde (vlaamse) kiezers die anders op margriet herremans of andere 3de rangs BV's stemmen.

Laatste punt: GEERT BOURGEOIS: Een waalse bourgeoisie-roots NVA'er??.
Om maar te zeggen dat er wel degelijk een band is tussen walen en vlamingen. Je moet gewoon je ogen open doen en de beide landstalen leren.
Moest er daarin evenveel energie gestoken worden dan dat men nu steek in het oplossen van BHV, er zouden al lang geen vlamingen en walen meer geweest zijn maar enkel tweetalige mekaar respecterende belgen en slecht 1 goedkoop parlement dat beter zou functioneren.

Maar ja de vlaming haat de waal voor dezelfde reden dat de anderlecht supporter de brugge supporter haat en de SVEN NIJS supporter NIELS ALBERT een hoerejong noemen.

Parels voor de zwijnen dus

Laatst gewijzigd door keikoo : 15 april 2010 om 23:58.
keikoo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 00:18   #168
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik heb geen weet van federale compensaties voor Sonaca. Kan u me eens een link bezorgen van een artikel waaruit blijkt dat Sonaca effectief iets heeft gekregen?

De Franstaligen (en overigens niet alleen de Franstaligen in de federale regering) hadden er geen probleem mee om nog eens geld te pompen in KBC maar uiteraard niet tegen dezelfde voorwaarden als de eerste keer wat niet meer dan logisch was. KBC is dan maar naar de Vlaamse regering gegaan omdat die goedkoper waren.
Ik ben geen expert: uw verhaal zou goed kunnen, maar is wel niet hoe ik het in de media heb opgevangen. Het ging volgens hen helemaal niet zo vlotjes voor de Franstaligen. Dat men direct compensatie eist, zegt toch genoeg?
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 00:24   #169
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik ben geen expert: uw verhaal zou goed kunnen, maar is wel niet hoe ik het in de media heb opgevangen. Het ging volgens hen helemaal niet zo vlotjes voor de Franstaligen. Dat men direct compensatie eist, zegt toch genoeg?

hier een bron....

Citaat:
De federale financiële steun aan KBC blijkt een erg zware dobber te zijn geweest. Zo eisten de twee Franstalige partijen compensaties voor Waalse bedrijven. CD&V en Open VLD dreigden daarop echter om de KBC financiering via de Vlaamse regering af te handelen.

Na stevige onderhandelingen kwamen alle partijen tot de overeenkomst zowel KBC als het Waalse Sonaca financieel te helpen. Sonaca kwam in de problemen nadat ze ernstige wisselkoersverliezen hadden geleden.
http://www.hbvl.be/nieuws/geldzaken/...steun-kbc.aspx

Laatst gewijzigd door Svennies : 16 april 2010 om 00:27.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 06:03   #170
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door keikoo Bekijk bericht
Neen toch niet, we hebben een slachtoffer nodig. Iemand die schuldig is: DE WAAL. Voor politiekers (Vlaams of Waals)altijd zeer handig... een simpele populistische boodschap brengt altijd veel stemmen op: 'De WAAL is slecht', ..mooi alternatief voor de gemiddelde (vlaamse) kiezers die anders op margriet herremans of andere 3de rangs BV's stemmen.
Ik had het zo nog niet bekeken, maar je legt de vinger op de wonde.

De Waal is inderdaad De Nieuwe Jood, iemand om de schuld te geven van alles wat fout zit in het land.
Het sprookje van de transfers == de joden bezitten alle geld.

Zo zie je maar dat sommigen nooit veranderen.
Oud 16 april 2010, 07:16   #171
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht

De Waal is inderdaad De Nieuwe Jood, iemand om de schuld te geven van alles wat fout zit in het land.

Het gaat niet om goed of slecht.
Bij en vast gelopen huwelijk ,is een scheiding de beste oplossing.
Niet meer en niet minder.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 07:49   #172
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Het gaat niet om goed of slecht.
Bij en vast gelopen huwelijk ,is een scheiding de beste oplossing.
Niet meer en niet minder.
De Walen zijn niet slecht. Zij kunnen het niet helpen dat zij zich het meest door de Franstalige en belgicistische systeemslaven hebben laten ringeloren.

Ik heb daarom oprecht veel begrip voor mensen als Everytime. Zij laten België voor wat het is en kiezen met hart en ziel voor Frankrijk. Mijn zegen hebben zij wel degelijk.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 08:33   #173
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Mocht dat waar zijn, dan hebben ze dat zelf gezocht hé door zich als Vlaamse bank te presenteren.
dus een Vlaming mag zich geen Vlaming noemen, wil je zeggen?
Oud 16 april 2010, 08:51   #174
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een kromme vergelijking. Eventjes aan het feit voorbij gaan dat de 'vlaamse allochtoon' ook geen frans kan net als de 'waalse allochtoon ' geen nederlands. De allochtoon kent (als het goed gaat) de taal van gewest waar hij woon, net als .... de waal en de vlaming.... verbazend niet waar?
het probleem is dus dat sommige Franstalige die in Vlaanderen komt wonen, de taal van het gewest wilt leren, in casu het Nederlands. Waarom? omdat het maar een vuil dialectje is natuurlijk! wat niet wilt zeggen dat dit over een minderheid betreft, vooral gesitueerd in de rand rond Brussel.

Citaat:
Doch jij hebt dus minder problemen met een allochtoon met andere cultuur, klederdracht, taal, godsdienst enz dan met een WAAL OMDAT die ..... FRANS praat.... juist ja... Klinkt zeer begrijpelijk hé.
ja, wat is daar niet begrijpelijk aan? is taal niet belangrijk mss? zolang die allochtoon de wetten van dit land respecteert, wat is het probleem?

trouwens, waarom heb jij het hier constant over de Waal? we hebben het hier dus wel degelijk over de Franstalige Brusselaar hé.

Citaat:
Geen Belgische taal? Wat dan met ' Passe moi ta clef UNE FOIS ' typisch BELGISCH frans; en jij gebruikt dagelijks de term 'sodemieter op' in je BELGISCH nederlandse taal? En dan zwijg ik nog over het mooiste franse vlaams.. het prachtige BRUSSELS.
Geen Belgische cultuur? belgische eet en biercultuur? Jacque Brel?, Raymond Goethals? neen bestaat niet voor jouw?
Wat zit jij hier eigenlijk te kakelen. Je blijkt niet eens een minimale inzicht te hebben over je eigen leefomgeving. En je hebt dan nog de pretentie om de 'andere zijde' met de vinger te wijzen omdat zij geen interesse hebben in de vlaamse cultuur?? Veeg eerst voor je eigen deur.
neen, er is geen Belgische taal, je eerste zin wordt compleet niet gebruikt in Vlaanderen.
Belgische eet-en biercultuur? ga eens in een Waals frietkot naar stoofvlees vragen, je gaat ze daar zien kijken. in Vlaanderen is dat het meest gevraagde in een frietkot.

Jacques Brel? eerst en vooral, dat is een Vlamingenhater, die beweert dat je Nederlands enkel kunt blaffen. maar vooral: die is gekend over veel meer dan België alleen hé, idem met Goethals.
noem eens 1 persoon die over gans België gekend is, en enkel in België? buiten sportfiguren uit de nationale competitie en politiekers ga je er weinig vinden, me dunkt.
kom dus niet af met Helmut Lottie of Axel Red hé, die zijn gekend in heel de wereld en dus daarom ook in het andere landsgedeelte.

noem me eens 1 krant die over geheel België verdeeld wordt? Metro zou dat kunnen zijn, maar de kop van de Nederlandstalige versie en de Franstalige versie komen zelden overeen.

Citaat:
Misschien is verplicht tweetalig schoolonderwijs een eenvoudigere oplossing? Lijkt mij cultuur gewijs zeer verrijkend en handig.
te laat, die kans was er in de jaren 30, Franstalig België wilde het niet. nu is het te laat, het Frans wordt minder en minder belangrijk, de Vlaming heeft er dus nog bijzonder weinig aan en het Nederlands zal in het Franstalig onderwijs altijd van secundair belang zijn. het is zelfs nog niet de verplichte tweede taal daar. en kom nu niet af met die paar immersiescholen hé.

Citaat:
neen hoor, de Waal is niet slecht. het zijn de Franstalige politici die daar de boel verziekt hebben en die Wallonië laten vallen hebben. en natuurlijk richten we onze pijlen op die Franstaligen die uit puur taalracistische redenen weigeren om Nederlands te leren, ook als ze in Vlaanderen komen wonen. zijn we niet allemaal tegen racisten?? en jawel, het zijn racisten, want ze vinden zich boven anderstaligen verheven, net omdat zij Frans spreken en die andere niet.

[/quote]
Om maar te zeggen dat er wel degelijk een band is tussen walen en vlamingen. Je moet gewoon je ogen open doen en de beide landstalen leren.
Moest er daarin evenveel energie gestoken worden dan dat men nu steek in het oplossen van BHV, er zouden al lang geen vlamingen en walen meer geweest zijn maar enkel tweetalige mekaar respecterende belgen en slecht 1 goedkoop parlement dat beter zou functioneren.

Maar ja de vlaming haat de waal voor dezelfde reden dat de anderlecht supporter de brugge supporter haat en de SVEN NIJS supporter NIELS ALBERT een hoerejong noemen.

Parels voor de zwijnen dus[/quote]

beide landstalen leren? kan je dat eens in de rand rond Brussel gaan vertellen aub? er zijn daar gemeenteraadsleden die letterlijk geen woord Nederlands willen kennen.
Oud 16 april 2010, 08:55   #175
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht

wat bedoel je met dat laatste zinnetje? wie is er niet veranderd?

het is trouwens omgekeerd, de Vlaming die wat opkomt voor zijn taal, wordt hier zowel aan Vlaamse als aan Franstalige kant, afgeschilderd als de schuldenaar.

de transfers zijn geen sprookjes, en dat is ook helemaal niet erg, transfers mogen, moeten zelf. maar ze moeten wel redelijk blijven en het mag niet zijn dat je als "gever" uitgespuwd wordt als racist, fascist en neo-nazi enkel en alleen omdat je je eigen taal wilt behouden, niet?
Oud 16 april 2010, 09:00   #176
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een Vlaming met Franstalige voorouders die destijds Vlaming onder de Vlamingen geworden zijn. Net zoals de voorouders van Jean-Claude Van Cauwenberghe Vlamingen waren die Waal onder de Walen geworden zijn. Iedereen kan zich dus ergens anders integreren, zoals je ziet. Het is alleen maar een kwestie van w�*llen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 09:47   #177
system
Banneling

Standaard

Citaat:
dat gaat niet op tegen de honderdduizenden die naar het noorden trokken toen spanje binnenviel en hele dorpen begon uit te moorden in naam van de Paus.
U maakt een denkfout. Niet alle mensen uit het zuiden die naar het noorden vluchten toen waren calvinisten.
Oud 16 april 2010, 10:40   #178
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U maakt een denkfout. Niet alle mensen uit het zuiden die naar het noorden vluchten toen waren calvinisten.
Neen er waren eveneens een aantal Lutheranen en Wederdopers bij. Jij zult er in je glazen bol waarschijnlijk ook veel Katholieken bij gezien hebben. Vrijzinnigen waren er toen niet. Wie zich in die tijd vrijzinnig zou verklaard hebben was evenzeer ketter.
Oud 16 april 2010, 11:03   #179
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Neen er waren eveneens een aantal Lutheranen en Wederdopers bij. Jij zult er in je glazen bol waarschijnlijk ook veel Katholieken bij gezien hebben. Vrijzinnigen waren er toen niet. Wie zich in die tijd vrijzinnig zou verklaard hebben was evenzeer ketter.
En én Hugenoten. Heel wat zelfs.

Wat de term 'vrijzinnige' betreft, loopt u veel te hard van stapel en bent u veel te weinig 'historisch empathisch'. Wat mij dus niet verbaast. Immers, ook dit woord moet men interpreteren in zijn context. Zo kon men iemand reeds als een 'vrijzinnige' betitelen, die zijn eigen interpretatie aan de bijbel gaf en dit boek op zijn manier las. Vandaar dat, altijd in die context, het woordje 'vrijzinnig' in de uitdrukking 'vrijzinnig protestant' zeker op zijn plaats is.

Laatst gewijzigd door system : 16 april 2010 om 11:05.
Oud 16 april 2010, 11:14   #180
respublica
Minister

Standaard

Voor zover ik weet was Antwerpen destijds een Nederlandse stad, met zeer veel protestanten. Na de Spaanse furie zijn de meeste protestantse Vlaamse intellectuelen toen naar het Noorden gevlucht, en hebben die daar bijgedragen tot de Gouden Eeuw. Vlaanderen bleef zo katholiek.

In deze donkere geschiedenis kan je de eerste ontstaansredenen van België, door een religieus-politieke opsplitsing der Nederlanden, al ontdekken.

Veelal wordt het ontstaan van België volledig als een historische toevalligheid bestempeld, maar dat klopt niet helemaal. De religieuze tweedeling der Nederlanden, die nu amper nog van belang is, dateert al van veel vroeger.

Laatst gewijzigd door respublica : 16 april 2010 om 11:16.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be