Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2010, 02:16   #101
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Het levert hen miljoenen op...
Dát was mij allang duidelijk....
De combinatie van politieke mandaten gaande van kamerleden en senatoren of ministers die tegelijkertijd nog eens burgemeester of partijvoorzitter blijken te zijn én die nog eens een aantal mandaten in diverse raden van bestuur bij grote bedrijven blijken te hebben...
En die zich voor iedere commissie die er wordt opgericht om een of ander fait divers te bespreken/onderzoeken zich nog eens extra laten betalen,en wiens extralegale onkostennota's zo maar worden vergoed op een forfatair op jaarbasis gesteld bedrag...

Waarop zij uiteraard gezien hun politieke functie slechts ten dele worden belast...

Duizendpoten zijn het mijn beste,vooral in het geld schuppen....

Maar owee om het met Eyskens woorden te zeggen "als de kleine man" een overuurtje presteert,of een bijberoep op zelfstandige basis uitoefent ,hij er gelijk op doodbelast wordt...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2010, 02:18   #102
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Democratie wil niet zeggen dat alle besluitvorming openbaar moet zijn. Uiteindelijk is het het democratisch verkozen parlement dat beslist, niet de straat. Als het compromis over BHV U niet aanstaat bent U vrij om niet op regeringspartijen te stemmen.
Hoe kan ik dan bepaalde parlementairen belonen of bestraffen bij de verkiezingen, als ik in jouw democratie niet mag weten wie wat beslist heeft?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2010, 02:23   #103
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Democratie wil niet zeggen dat alle besluitvorming openbaar moet zijn. Uiteindelijk is het het democratisch verkozen parlement dat beslist, niet de straat. Als het compromis over BHV U niet aanstaat bent U vrij om niet op regeringspartijen te stemmen.
Zozo ,U bent dus voor de achterkamerpolitiek...

Is een parlement hier dan democratisch verkozen mijn beste,zijn bepaalde ministers hier democratisch verkozen mijn beste....

Heeft de bevolking alle parlementsleden én ministers rechtstreeks verkozen mijn beste....

Nee ik dacht het niet....

Dat beslissen de partijvoorzitters zélf wel wie mag zetelen én wie niet......

Schoon democratie mijn beste,in het enige land in europa waar een cordon sanitaire van toepassing is....
Oud 20 april 2010, 02:23   #104
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Hoe kan ik dan bepaalde parlementairen belonen of bestraffen bij de verkiezingen, als ik in jouw democratie niet mag weten wie wat beslist heeft?
Dat klopt Jaani....
Oud 20 april 2010, 02:28   #105
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Dát was mij allang duidelijk....
De combinatie van politieke mandaten gaande van kamerleden en senatoren of ministers die tegelijkertijd nog eens burgemeester of partijvoorzitter blijken te zijn én die nog eens een aantal mandaten in diverse raden van bestuur bij grote bedrijven blijken te hebben...
En die zich voor iedere commissie die er wordt opgericht om een of ander fait divers te bespreken/onderzoeken zich nog eens extra laten betalen,en wiens extralegale onkostennota's zo maar worden vergoed op een forfatair op jaarbasis gesteld bedrag...

Waarop zij uiteraard gezien hun politieke functie slechts ten dele worden belast...

Duizendpoten zijn het mijn beste,vooral in het geld schuppen....

Maar owee om het met Eyskens woorden te zeggen "als de kleine man" een overuurtje presteert,of een bijberoep op zelfstandige basis uitoefent ,hij er gelijk op doodbelast wordt...
Bon, je moet nu ook geen constitutionalist zijn om dat te zien. Evenmin om te zien dat de anti-federalistische knoeiboel in België - door politici gewild niet door de kleine man - profitariaat begunstigt:

Kamer/Senaat
Regering

Vlaams Gewest Vlaamse Gemeenschap -- Waals Gewest - Franse Gemeenschap

Vlaams Parlement
Vlaamse regering

Waals Parlement
Waalse regering

Frans Gemeenschapsparlement
Regering van de Franse Gemeenschap

Brussels Gewest - Duitstalige Gemeenschap

Brussels gewestelijk parlement
Brusselse regering

COCOF - VGC - GGC

Duitstalig Gemeenschapsparlement
regering van de Duitstalige gemeenschap

10 provincies

10 provincieraden
10 bestendige deputaties

586 gemeenten

586 gemeenteraden annex schepencolleges

Varia

X aantal OCMW's...
Arrondissementscommisarissen
Adjunct-gouverneur (Brussel)
Intercommunales
Parastatales

1,000,000 ambtenaren

Welke idioot maakt nu zo'n systeem.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2010, 02:29   #106
BWarrior

Standaard

Citaat:
Zozo ,U bent dus voor de achterkamerpolitiek...

Is een parlement hier dan democratisch verkozen mijn beste,zijn bepaalde ministers hier democratisch verkozen mijn beste....

Heeft de bevolking alle parlementsleden én ministers rechtstreeks verkozen mijn beste....
Er is iets belangrijkers. Welk controle-orgaan bestaat er op de nachtelijke overlegcomités? Waar zijn de nota's?
Oud 20 april 2010, 02:30   #107
BWarrior

Standaard

Citaat:
Het parlement als ordinaire stemmenmachine?
Oud 20 april 2010, 02:40   #108
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Waarom moet ik hierbij spontaan terugdenken aan de woorden van Hugo Schiltz uit 1981?
De Franstaligen kunnen inderdaad om het even welke hervorming die hun niet zint afblokken, en dat doen ze dan ook met gusto. Dat was lang een sterkte van de Franstaligen, maar met de laatste generatie politici hoe langer hoe meer een zwakte, mijns inziens.

Er wordt vaak gezegd dat de grenzen van het onderhandelingsfederalisme zijn bereikt, en dat is ook zo. Elk voorstel voor meer regionale bevoegdheden wordt weggelachen, of er worden onredelijke en onevenredige eisen tegenovergesteld. Welk nut heeft het dan nog voor de Vlamingen om zichzelf in dit model te kluisteren? De Franstaligen stellen ons voor de keuze: ofwel zonder vooruitzichten verderleven met deze (ondemocratische, verlammende) structuren, of eruit breken.

Eruit breken is ook zo eenvoudig. Het volstaat dat in 2011 voldoende Vlaamse partijen zeggen dat ze geen interesse hebben in regeringsdeelname zonder verregaande confederale hervormingen. Dan hebben de Franstaligen de keuze, ofwel een democratische regering, ofwel geen regering.

Helaas voor hun, als men geen geknechte Vlamingen meer vindt om een federaal project aan te gaan dat in het eigen nadeel is, dan baten al hun blokkeringsmechanismes, grendels en vetos voor geen millimeter meer.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2010, 02:43   #109
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
De Franstaligen kunnen inderdaad om het even welke hervorming die hun niet zint afblokken, en dat doen ze dan ook met gusto. Dat was lang een sterkte van de Franstaligen, maar met de laatste generatie politici hoe langer hoe meer een zwakte, mijns inziens.

Er wordt vaak gezegd dat de grenzen van het onderhandelingsfederalisme zijn bereikt, en dat is ook zo. Elk voorstel voor meer regionale bevoegdheden wordt weggelachen, of er worden onredelijke en onevenredige eisen tegenovergesteld. Welk nut heeft het dan nog voor de Vlamingen om zichzelf in dit model te kluisteren? De Franstaligen stellen ons voor de keuze: ofwel zonder vooruitzichten verderleven met deze (ondemocratische, verlammende) structuren, of eruit breken.

Eruit breken is ook zo eenvoudig. Het volstaat dat in 2011 voldoende Vlaamse partijen zeggen dat ze geen interesse hebben in regeringsdeelname zonder verregaande confederale hervormingen. Dan hebben de Franstaligen de keuze, ofwel een democratische regering, ofwel geen regering.

Helaas voor hun, als men geen geknechte Vlamingen meer vindt om een federaal project aan te gaan dat in het eigen nadeel is, dan baten al hun blokkeringsmechanismes, grendels en vetos voor geen millimeter meer.
Als je dan toch zo stoer wil doen: schaf dan alle grendels af en (her)germaniseer Wallonië.
Oud 20 april 2010, 02:49   #110
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is iets belangrijkers. Welk controle-orgaan bestaat er op de nachtelijke overlegcomités? Waar zijn de nota's?
Die zijn er uiteraard niet,en dat heeft maar één reden,zo komt nooit iemand achter de échte waarheid....

En draait het circus gewoon verder terwijl ze uiteraard elkaar zullen tegenspreken als het in hun electoraal kraam past...
Oud 20 april 2010, 02:49   #111
BWarrior

Standaard

Ter informatie: rond 1h is de overlegronde afgelopen - ze wordt vandaag doorgezet - er is geen informatie gelekt (bron: vrt-radionieuws 3h)

Laatst gewijzigd door BWarrior : 20 april 2010 om 02:50.
Oud 20 april 2010, 02:52   #112
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je dan toch zo stoer wil doen: schaf dan alle grendels af en (her)germaniseer Wallonië.
Dát laten de échte machthebbers in dit onland nooit toe....

Het is niet voor niets dat ze destijds in ruil voor de eerdere kleine staathervormingen die er al zijn geweest het héle zaakje hebben gebetonneerd...

De Vlaming wikt ,en de francofonie beschikt....

al 180 jaar lang...
Oud 20 april 2010, 02:54   #113
BWarrior

Standaard

Citaat:
Dát laten de échte machthebbers in dit onland nooit toe....

Het is niet voor niets dat ze destijds in ruil voor de eerdere kleine staathervormingen die er al zijn geweest het héle zaakje hebben gebetonneerd...

De Vlaming wikt ,en de francofonie beschikt....

al 180 jaar lang...
De echte macht ligt altijd bij de bevolking, als de bevolking het wil.

Trouwens, laten we eerlijk zijn: de francofonie, dat waren in de 19de en een groot deel van de 20ste eeuw "rasechte" Vlamingen hé.
Oud 20 april 2010, 02:55   #114
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zouden wij Wallonië moeten (her-)germaniseren?
Tenzij Aarlen misschien, maar dat laat ik aan de Luxemburgers over...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2010, 03:02   #115
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Non sequitur. Ik spreek enkel over het niet instappen in een federaal project dat ons niet zint, dat zou een evidentie moeten zijn, net zoals dat voor de Franstaligen een evidentie is.
Oud 20 april 2010, 03:03   #116
BWarrior

Standaard

Citaat:
.

al 180 jaar lang...
Ik ben het ook niet eens met uw eenzijdig-negatieve visie op België. Zeer zeker, dit België, dit federaal gedrocht, deze structuur beter gezegd, d�*�*r heb ik geen goed woord voor over. Maar België als liberale democratie, als opvolger van de Bourgondische erfenis, ingebed in de ruimere context der Lage Landen én Europa, het welvarende België, met het principe één man = één stem, d�*�*r heb ik alles voor over.

En, we moeten niet onnozel doen. Er zijn fouten gemaakt in het verleden, het Nederlands is achteruitgesteld - zeer zeker. Weliswaar niet op de dramaturgische wijze die de Vlaams-nationalisten ons voorspiegelen -- zij schakelen verfransing gelijk aan het staatsapparaat ipv aan de (Vlaamse!) burgerij. Zeker, in WO I hebben vele soldaten geleden - maar zij stierven niet, zoals de mythe dat wil, door Franstalige bevelen (wist ge dat het ... Belgisch leger minder doden kende dan de eentalige legers?). Zeker, tijdens de "repressie" (al een gekleurd woord, maar soit...) zijn er zotternijen gebeurd (maar niet méér dan in onze buurlanden). Het Waals, Picardisch enz. is onheus behandeld. Dat is onloochenbaar.

Maar niettemin was de Belgische democratie tussen 1830 - met al zijn onvolmaaktheden (wat wilt ge 't is bijna 200 jaar geleden!) - en 1970 ... 100 X stabieler dan nu. En ook al was de democratie onaf (zeker tot 1919/1947)... politici dienden oneindig méér dan nu het Algemeen Belang.
Oud 20 april 2010, 03:03   #117
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De echte macht ligt altijd bij de bevolking, als de bevolking het wil.

Trouwens, laten we eerlijk zijn: de francofonie, dat waren in de 19de en een groot deel van de 20ste eeuw "rasechte" Vlamingen hé.
Quislings zal U bedoelen....

Het was bon ton om op die Vlaamssprekende simpele zielen in hun ogen neer te kijken,zij hadden immers hun parler vrais om zich van dat Vlaamssprekend gepeupelte te onderscheiden....

De Croo is er een mooi voorbeeld van....Die zogezegde Vlaming praat naar eigen zeggen frans met zijn paard....

De karikatuur wat betreft de belgicist en zijn onderdanigheid naar die verfranste Vlamingen ala onkelinxs toe...

En dat noemt zich fier royalist én belgicist....

En dit terwijl hij gewoon een slaafje is om het ancien regime in stand te houden...

En nu ga ik slapen....
Oud 20 april 2010, 03:15   #118
BWarrior

Standaard

Citaat:
Quislings zal U bedoelen....

Het was bon ton om op die Vlaamssprekende simpele zielen in hun ogen neer te kijken,zij hadden immers hun parler vrais om zich van dat Vlaamssprekend gepeupelte te onderscheiden....

De Croo is er een mooi voorbeeld van....Die zogezegde Vlaming praat naar eigen zeggen frans met zijn paard....

De karikatuur wat betreft de belgicist en zijn onderdanigheid naar die verfranste Vlamingen ala onkelinxs toe...

En dat noemt zich fier royalist én belgicist....

En dit terwijl hij gewoon een slaafje is om het ancien regime in stand te houden...

En nu ga ik slapen....
Sorry, maar het is niet mijn fout dat de bovenklasse hier honderd jaar terug graag Frans sprak he. Quisling = collaboratie met een vreemd regime. Doch ... het Frans w�*s in het noorden sedert honderden jaren geen "vreemde taal".

Decroo is een particraat en heeft nooit iets gedaan voor België. Royalisme is trouwens dom, het impliceert de aanhankelijkheid aan een persoon. Monarchisme is eerbied voor het instituut.

Het ancien régime kennen we hier niet meer sedert augustus 1830. Het nouveau régime van n�* 1970, d�*t is de vijand.
Oud 20 april 2010, 03:17   #119
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Non sequitur. Ik spreek enkel over het niet instappen in een federaal project dat ons niet zint, dat zou een evidentie moeten zijn, net zoals dat voor de Franstaligen een evidentie is.
Uw redeneringen zijn té vaak opgebouwd vanuit de logica van 2 monolitische blokken.
Oud 20 april 2010, 03:33   #120
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Uw redeneringen zijn té vaak opgebouwd vanuit de logica van 2 monolitische blokken.
Als overgangsfase zou dat ideaal zijn, ja. Discussieren over voetbalrechten laat mij eerlijk gezegd koud zolang het gebrek aan democratie in Belgie voortduurt, en de enige manier om daar uit te breken is een monolithisch blok te vormen. Laat daarna de diversiteit rustig welig tieren, en de Franstaligen welkom wezen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be