Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2010, 12:13   #141
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het komt eigenlijk allemaal nogal als een 'déj�* vu' over:

"Kraainem Vlaams? Ça jamais!"

"Linkebeek Vlaams? Ça jamais!"

"Wezembeek-Oppem Vlaams? Ça jamais!"

...

en zolang "Belgique" bestaat, zal dat lijstje blijven aangroeien.

Wedden?
jep en dat is het probleem dat sommigen hier absoluut weigeren te beseffen. of vinden dat dit nu eenmaal de sociologische realiteit is en dat het dan maar spijtig is dat het Nederlands verdwijnt in Vlaanderen.
Oud 24 april 2010, 12:39   #142
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Tja, om de vergelijking van de erfdienstbaarheden nog eens boven te halen, hoe zou jij het vinden als jouw aloude doorgang naar de straat, weliswaar over andermans terrein, plots wordt afgezet door de eigenaar om er zijn schaapjes te zetten? Dan wil je toch liefst dat men die doorgang onteigent en tot openbare weg ombouwt (annexatie van bijvoorbeeld een paar faciliteitengemeenten), ofwel dat je een andere toegang krijgt (bijvoorbeeld een federale kieskring, of inschrijvingsrecht in Brussel, of gelijk welke andere institutionele engeneering)?
Als die erfdienstbaarheid gaat over die corridor die de walen dromen te hebben naar Bxl, dan begrijp je vanzelf hoe zielig de redenering is. Net alsof BXL da omsingeld door vlamingen zou ten onder gaan en verdrinken in het vlaamse moeras ?

Feitelijk bestaat er volgens mij 'institutioneel' geredeneerd naar gemeenten toe, geen enkele vorm van 'erfdienstbaarheid'

Het enige probleem die ik zie, is hoe financieer je inderdaad franse scholen, franse bibliotheken om feitelijk maar 2 echte problemen te noemen. EN inderdaad onder wiens bevoegdheid vallen ze ? De logica zegt dat de walen in principe de boeken en programma/knowhow/leerkrachten moeten ehbben om dit uit te voeren , en anderzijds gezien ze geen inkomsten hebben uit die gemeenten, is het nogal wiedes dat je die financiering compenseert... En inderdaad je eindigt met franse les te geven op vlaams grondgebied, en volgens mij is er niets mis mee, er bestaan ook engelse scholen bvb
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 17:24   #143
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Nu de nederlanders maker er echt een potje van,

voor hen is West Vl een deel van Wallonie ingekleurd...

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...ereninWallonie
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 18:02   #144
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Nu de nederlanders maker er echt een potje van,

voor hen is West Vl een deel van Wallonie ingekleurd...

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...ereninWallonie
waarschijnlijk een foutje van de NOS.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 18:06   #145
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik woon in Brussel: liever hier dan in de rand.
^2

vooral niet van gedacht veranderen filossoofke

Laatst gewijzigd door born2bewild : 24 april 2010 om 18:06.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 21:27   #146
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat vraag ik mij nu al gans de tijd af:

waarom draai je de dingen niet om: maak van gans Belgie een BHV zone voor het federale niveau en zorg dat de sleutel van verdeling van zetels één sleutel wordt. Het zal de Walen terug zuur opbreken, maar feitelijk kunnen ze alleen maar een gemengd gevoel hebben;

> de opportuniteit om over gans het vlaams grondgebied hun waalse stemmen te sprokkelen

> het federale belang van een federale kieskring, komt terug in hetzelfde vaarwater terecht als het federale belang van belgie...

> gezien bvb waalse partijen een eigenbelang hebben om voet stijf te houden, is dat precies het dilemma die ervoor zorgt dat belgie splitst... Dus dat dilemma verdwijnt...

het zuur zal dan zijn;
> een vlaamse zetel kost dan evenveel stemmen als een waalse zetel
> de kans dat vlaamse partijen meer stemmen gaan sprokkelen in wallonie dan het omgekeerde is ook reeel.
> de verplichting om met hun vlaamse tegenpool terug in zee te gaan, of op risico van cavalier seule te spelen en een dwerg te worden.
>
Franstaligen die Vlamingen in Wallonië naar stemmen laten hengelen????
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2010, 07:51   #147
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als die erfdienstbaarheid gaat over die corridor die de walen dromen te hebben naar Bxl, dan begrijp je vanzelf hoe zielig de redenering is. Net alsof BXL da omsingeld door vlamingen zou ten onder gaan en verdrinken in het vlaamse moeras ?

Feitelijk bestaat er volgens mij 'institutioneel' geredeneerd naar gemeenten toe, geen enkele vorm van 'erfdienstbaarheid'

Het enige probleem die ik zie, is hoe financieer je inderdaad franse scholen, franse bibliotheken om feitelijk maar 2 echte problemen te noemen. EN inderdaad onder wiens bevoegdheid vallen ze ? De logica zegt dat de walen in principe de boeken en programma/knowhow/leerkrachten moeten ehbben om dit uit te voeren , en anderzijds gezien ze geen inkomsten hebben uit die gemeenten, is het nogal wiedes dat je die financiering compenseert... En inderdaad je eindigt met franse les te geven op vlaams grondgebied, en volgens mij is er niets mis mee, er bestaan ook engelse scholen bvb
Nee, die 'corridor' zou wel het (ver)plaatsen van grenspaaltjes zijn. En al heb ik an sich geen moeite met een uitbreiding van Brussel, niet op die voorwaarden. Nee, die erfdienstbaarheden uit de vergelijking zijn meer de faciliteiten en wat daarbij hoort, alsook het recht gewoon Franstalig te zijn, wat mij betreft, en in mindere mate het 'mogen stemmen ronselen' in HV. Erfdienstbaarheden mogen worden afgeschaft, maar zelden zonder alternatieve toegangen. Welke alternatieven worden voorgesteld door de Vlaamse partijen?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2010, 08:13   #148
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, die 'corridor' zou wel het (ver)plaatsen van grenspaaltjes zijn. En al heb ik an sich geen moeite met een uitbreiding van Brussel, niet op die voorwaarden. Nee, die erfdienstbaarheden uit de vergelijking zijn meer de faciliteiten en wat daarbij hoort, alsook het recht gewoon Franstalig te zijn, wat mij betreft, en in mindere mate het 'mogen stemmen ronselen' in HV. Erfdienstbaarheden mogen worden afgeschaft, maar zelden zonder alternatieve toegangen. Welke alternatieven worden voorgesteld door de Vlaamse partijen?
Welke politieke partij heeft op dit ogenblik in haar programma staan dat de fasiliteiten in de fasiliteitengemeentes afgeschaft moeten worden ?

Destijds heeft men uitgelegd aan de Vlamingen, dat de fasiliteiten een tijdelijke overgangsmaatregel was;
tijdelijk en overgangs op individueel vlak: het was bedoeld om de individuele Franstalgie een tijd (meerdere jaren) gelegenheid te geven om langzaamaan zijn gemeente, zijn bestuurders, zijn taal, zijn buren ... te leren begrijpen, en zich zachtjes aan te integreren.
tijdelijk en overgangs op kollektief vlak: aangezien de taalgrens definitief vastgelegd was - zo was de afspraak - gingen de fasiliteiten op een zeker ogenblik vanzelf uitdoven ...

Erfdienstbaarheden daarentegen, zijn wel degelijk niet tijdelijk.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2010, 08:28   #149
groentje
Minister-President

Standaard

Ik heb mezelf niet goed uitgedrukt (een populaire uitdrukking op het forum), ik bedoelde met de af te schaffen erfdienstbaarheid de kieskring BHV. Aan de faciliteiten wil ik niet raken, integendeel.
Erfdienstbaarheden kunnen wel worden afgeschaft, als ze niet meer worden gebruikt, of niet meer nodig zijn. Of bij onteigeningen voor het algemeen nut. Een erfdienstbaarheid is het meest courante bij ingesloten percelen. Als nu het perceel niet meer is ingesloten, bijvoorbeeld door een nieuwe toegangsweg, vervalt soms de erfdienstbaarheid.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 25 april 2010, 08:45   #150
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb mezelf niet goed uitgedrukt (een populaire uitdrukking op het forum), ik bedoelde met de af te schaffen erfdienstbaarheid de kieskring BHV. Aan de faciliteiten wil ik niet raken, integendeel.
Erfdienstbaarheden kunnen wel worden afgeschaft, als ze niet meer worden gebruikt, of niet meer nodig zijn. Of bij onteigeningen voor het algemeen nut. Een erfdienstbaarheid is het meest courante bij ingesloten percelen. Als nu het perceel niet meer is ingesloten, bijvoorbeeld door een nieuwe toegangsweg, vervalt soms de erfdienstbaarheid.
Nu begrijp ik je ook beter.

Wel, bij de laatste grondwetswijziging is men akkoord gegaan met een herverkaveling.

Enige tijd later is er een meningsverschil ontstaan over de interpretasie van een bepaalde 'erfdienstbaarheid'.
Wel, het Arbittershof, (nu van naam veranderd), paritair samengesteld, dik betaald, hoogste administratief rechtsorgaan, heeft een arrest geveld hoe moet omgegaan worden met het globaal kontrakt (de grondwet) en met de laatste kontraktwijziging (de laatste grondwetswijziging).

In boerentaal gezegd: de frankofwieten willen nu een tweede keer betaald worden voor het afschaffen van die nefaste erfdienstbaarheid. De eerste keer werd betaald bij de afspraken van de grondwetswijziging zelf.
Nu proberen zij dus om ons een tweede maal te doen betalen.

Daarbij, het is allemaal maar gezever in de marge.
We zijn zo'n slecht huishouden, dat er maar één ding op zit: de scheiding. Liefst in onderling overleg.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2010, 08:59   #151
groentje
Minister-President

Standaard

In de laatste grondwetswijziging is de splitsing van BHV er terug uitgelicht, remember? Omdat Verhofstadt er onvoldoende meerderheid voor vond. De herverkaveling was dus ongelijk, en dát vond het Arbitragehof, nu Grondwettelijk Hof, dus ongrondwettelijk. De toenmalige regering heeft een onvolmaakt akkoord gesloten, maar zich er niets van aangetrokken dat dat een paar jaar later de bom terug op scherp zou zetten door het Grondwettelijk Hof.
Dus, tot spijt van wie 't benijdt, maar de teller staat inderdaad terug op nul.
Jeroen Boone
Oud 25 april 2010, 09:08   #152
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
voor de presidentverkiezingen is een nationale kieskring altijd het beste.
maar voor het parlement zijn kleinere kieskringen beter zodat héél(!) Vlaanderen vertegenwoordigt is in het Vlaams parlement.
Dat is ook de duurste democratie.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2010, 09:09   #153
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Daarbij, het is allemaal maar gezever in de marge.
We zijn zo'n slecht huishouden, dat er maar één ding op zit: de scheiding. Liefst in onderling overleg.
Die scheiding is onbetaalbaar voor Vlaanderen.

De tegenpartij wil alle voordelen behouden en daarnaast nog eens een alimentatie die hoger ligt dan het inkomen van Vlaanderen en volledig schulden vrij zijn na de scheiding.
Daarnaast wil de tegenpartij na de scheiding nog steeds zeggenschap hebben in het huishouden van Vlaanderen en er kunnen komen bepalen wat wel en wat niet mag.
En de advocaat van Vlaanderen is lange tijd de minnaar van de Franstalige Brusselse politici geweest ( Verhofstadt en zijn klik; VLD- SP.A/Spirit- Groen! ), waardoor Vlaanderen dik in de problemen zit en een aantal zaken reeds aan zijn been heeft voor de scheiding uitgesproken is.
Deze advocaat heeft zelfs een groot deel van de inboedel reeds verkocht aan de nieuwe vriend van de tegenpartij.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2010, 09:17   #154
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de franstalige partijen willen niet terug naar een unitair België, alsook geen tweetalig België.
leer de politieke geschiedenis van België en kom daarna nog eens terug.
Nochthans zou een tweetalig België verrassende verkiezingsresultaten kunnen opleveren.
Vlamingen kunnen dan voor Waalse politici stemmen en vice-versa.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 25 april 2010 om 09:18.
Oud 25 april 2010, 09:19   #155
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat zullen ze niet doen.
wel meer geld en grondgebied.
We hebben in een tweetalig België allemaal meer grondgebied.

En Waalse politici zullen eerder geneigd zijn ook de Vlaamse burger te charmeren.

Volgens mij een win-win situatie.
Oud 25 april 2010, 09:20   #156
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
confederatie willen de franstaligen niet.
dus ieder zijn eigen weg.
Kunt U niet positief denken ?
Oud 25 april 2010, 09:20   #157
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nochthans zou een tweetalig België verrassende verkiezingsresultaten kunnen opleveren.
Vlamingen kunnen dan voor Waalse politici stemmen en vice-versa.
maar dat willen de Franstalige partijen niet *case closed*.

btw de volgende keer dat je mij een zwart makende e-mail vol leugens stuurt, ga ik naar de politie wegens laster en eerroof + melding hier op het forum aan de admins.
u weze gewaarschuwd Henri1!
Oud 25 april 2010, 09:21   #158
Shadowke

Standaard

Citaat:
Kunt U niet positief denken ?
kent u wel iets van de standpunten van de Franstalige partijen?
ik denk het niet.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 25 april 2010 om 09:21.
Oud 25 april 2010, 09:22   #159
Shadowke

Standaard

Citaat:
We hebben in een tweetalig België allemaal meer grondgebied.

En Waalse politici zullen eerder geneigd zijn ook de Vlaamse burger te charmeren.

Volgens mij een win-win situatie.
en achteraf iedereen Franstalig.
win-situatie voor de Franstalige partijen.
verlies voor Vlaanderen.

ken je wel iets van de standpunten van de Franstalige partijen?
ik denk het niet!
Oud 25 april 2010, 09:22   #160
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
waarschijnlijk een foutje van de NOS.
Je bedoelt dat ze er geen bal van snappen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be