Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2010, 12:59   #10181
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
De inwoners van grote delen van de Nederlandstalige gewesten Vlaanderen en Brabant leefden noodgedwongen onder het gezag van onwijze Filips de Tweede.

Ja en? Een rede te meer dat de calvinisten in de Staatslanden het respect voor de godsdiensten zouden moeten gehuldigd hebben. Om zich te onderscheiden van de onverdraagzaamheid van een Filips II. Niets is minder waar. Ze sloten de katholieke kerken, en de katholieke kerk moest ondergronds gaan in de generaliteitslanden. Bovendien onthoofden ze deze streken economisch zodat ze verpauperden. En tenslotte hadden deze gebieden geen stemrecht inde Staten Generaal. Ze waren gedegradeerd tot een soort tweederangs gebied. Vraag: hoe zou men zulk gedrag van de Hollanders nu moeten noemen??

Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2010 om 13:02.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 13:01   #10182
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
En Bart de Wever zijn zus in een Vlaamse die steuntrekker is in La Wallonie.
Wat is uw punt ?
Geschiedenis is vaak multi-interpretabel.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 13:02   #10183
VerenigdeNederlanden
Burger

Standaard

toevallig vinden angelsaksen ( engelsen en amerikanen) en onze oosterburen ons hele aardige gezellige mensen. het zijn de mensen uit de romaanse taalgebieden die ons niet mogen. dus ik zou zeggen verhuis naar wallonie geachte hollandhaters.
VerenigdeNederlanden is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 13:04   #10184
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Moest ik nu de enige zijn die de Hollanders gierig, arrogant en bazerig zou noemen, ja dan zou u een punt kunnen hebben. Maar eilaas, ik ben niet de enige. Zelfs uw eigen noodgedwongen landgenoten ervaarden deze 'ephiteta ornanta' reeds lang geleden aan het vege lijf. Immers, reeds de mensen uit de Generaliteitslanden vonden de Hollanders al onderdrukkers, calvinistisch-karig, en arrogant. En die wisten van wanten!
Mijn ervaring is dat het alleen de Belgen zijn die ons altijd verwijten maken. Nog niet zo lang geleden bleek nog uit een onderzoek van buitenlandse zaken dat men Hollanders in het buitenland juist buitengewoon betrouwbaar vindt. Alleen in Belgie kent men het gezegde dat als een Hollander u niet bedrogen heeft, hij het vergeten is. Zelfkritiek is een van de grootste deugden. Maar daar is meer voor nodig dan alleen de mening van de Belgen. Zeker als de rest van de wereld iets anders beweerd.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 13:06   #10185
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VerenigdeNederlanden Bekijk bericht
toevallig vinden angelsaksen ( engelsen en amerikanen) en onze oosterburen ons hele aardige gezellige mensen. het zijn de mensen uit de romaanse taalgebieden die ons niet mogen. dus ik zou zeggen verhuis naar wallonie geachte hollandhaters.
Mischien geldt dat alleen voor Vlamingen. Want met Walen heb ik buitengewoon prettige ervaringen. Ook verder zuidwaarts heb ik weinig gemerkt van animositeit.
Oud 3 mei 2010, 13:07   #10186
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zou ik toch maar niet zo durven zeggen:

Gazet van Antwerpen, juni 1009:

"Komt het ooit nog goed tussen Belgen en Nederlanders? Uit een onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen bij Britten, Amerikanen, Fransen, Duitsers en Belgen, blijkt dat het grondig scheef zit met het imago van onze noorderburen. Vooral Belgen hebben er geen hoge pet van op. We vinden hen nog steeds gierig, luidruchtig, opdringerig en arrogant. En onze zuiderburen zijn het helemaal met ons eens.

Belgen zijn ook niet te spreken over de files in Nederland en de Hollandse keuken. Duitsers storen zich dan weer aan het Nederlandse drugsbeleid en de vooroordelen, die voortspruiten uit een oorlog van zestig jaar geleden. Amerikanen, Britten en Fransen ergeren zich aan de taal.

Britten en Amerikanen vinden het land ook te duur en geen enkele Europeaan is te spreken over het Nederlandse klimaat. Maar Nederland heeft ook mooie kanten. Het land roep beelden op van tulpen, kaas, molens en Amsterdamse grachten.

Met uitzondering van de Fransen, roemen toeristen Nederland en zijn inwoners ook voor zijn vriendelijkheid. Duitsers vinden vooral de zee heel positief. Buitenlandse bezoekers vinden Nederland een goede bestemming, als de reis maar niet te lang duurt
".

Maar wij zitten er al lang mee opgescheept.

Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2010 om 13:11.
Oud 3 mei 2010, 13:08   #10187
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja en? Een rede te meer dat de calvinisten in de Staatslanden het respect voor de godsdiensten zouden moeten gehuldigd hebben. Om zich te onderscheiden van de onverdraagzaamheid van een Filips II. Niets is minder waar. Ze sloten de katholieke kerken, en de katholieke kerk moest ondergronds gaan in de generaliteitslanden. Bovendien onthoofden ze deze streken economisch zodat ze verpauperden. En tenslotte hadden deze gebieden geen stemrecht inde Staten Generaal. Vraag: hoe zou men zulk gedrag van de Hollanders nu moeten noemen??
In die tijd was dat religieuze tolerantie. Het Rooms-Katholieke geloof werd gedoogd. Je hoeft mij niet te veel vertellen dat het niet allemaal even netjes was, maar in dat tijdperk ongekend. De calvinisten in het Zuiden hebben bijvoorbeeld allemaal gedwongen moeten vluchten naar het Noorden of zijn over de kling gejaagd.
Oud 3 mei 2010, 13:10   #10188
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Mijn ervaring is dat het alleen de Belgen zijn die ons altijd verwijten maken. Nog niet zo lang geleden bleek nog uit een onderzoek van buitenlandse zaken dat men Hollanders in het buitenland juist buitengewoon betrouwbaar vindt. Alleen in Belgie kent men het gezegde dat als een Hollander u niet bedrogen heeft, hij het vergeten is. Zelfkritiek is een van de grootste deugden. Maar daar is meer voor nodig dan alleen de mening van de Belgen. Zeker als de rest van de wereld iets anders beweerd.
Dan moet U voor de gezelligheid eens proberen een weekendje in een kasteel in de Champagnestreek te regelen.

U zult snel leren dat Nederlanders en Duitsers en niet echt welkom zijn.
Dus uw stelling klopt niet.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 13:11   #10189
system
Banneling

Standaard

Citaat:
In die tijd was dat religieuze tolerantie. Het Rooms-Katholieke geloof werd gedoogd. Je hoeft mij niet te veel vertellen dat het niet allemaal even netjes was, maar in dat tijdperk ongekend. De calvinisten in het Zuiden hebben bijvoorbeeld allemaal gedwongen moeten vluchten naar het Noorden of zijn over de kling gejaagd.
In de generaliteitslanden was de Hollandse knoet lange tijd te voelen. Eeuwen eigenlijk en feitelijk.
Oud 3 mei 2010, 13:11   #10190
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Komt het ooit nog goed tussen Belgen en Nederlanders? Uit een onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen bij Britten, Amerikanen, Fransen, Duitsers en Belgen, blijkt dat het grondig scheef zit met het imago van onze noorderburen. Vooral Belgen hebben er geen hoge pet van op. We vinden hen nog steeds gierig, luidruchtig, opdringerig en arrogant. En onze zuiderburen zijn het helemaal met ons eens.
Precies mijn punt. Dank u.
Oud 3 mei 2010, 13:13   #10191
VerenigdeNederlanden
Burger

Standaard

Citaat:
Dat zou ik toch maar niet zo durven zeggen:

Gazet van Antwerpen, juni 1009:

"Komt het ooit nog goed tussen Belgen en Nederlanders? Uit een onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen bij Britten, Amerikanen, Fransen, Duitsers en Belgen, blijkt dat het grondig scheef zit met het imago van onze noorderburen. Vooral Belgen hebben er geen hoge pet van op. We vinden hen nog steeds gierig, luidruchtig, opdringerig en arrogant. En onze zuiderburen zijn het helemaal met ons eens.

Belgen zijn ook niet te spreken over de files in Nederland en de Hollandse keuken. Duitsers storen zich dan weer aan het Nederlandse drugsbeleid en de vooroordelen, die voortspruiten uit een oorlog van zestig jaar geleden. Amerikanen, Britten en Fransen ergeren zich aan de taal.

Britten en Amerikanen vinden het land ook te duur en geen enkele Europeaan is te spreken over het Nederlandse klimaat. Maar Nederland heeft ook mooie kanten. Het land roep beelden op van tulpen, kaas, molens en Amsterdamse grachten.

Met uitzondering van de Fransen, roemen toeristen Nederland en zijn inwoners ook voor zijn vriendelijkheid. Duitsers vinden vooral de zee heel positief. Buitenlandse bezoekers vinden Nederland een goede bestemming, als de reis maar niet te lang duurt
".

Maar wij zitten er al lang mee opgescheept.
ik zei dat ze ons vriendelijk vonden toch ?? en dat was een reactie over u over nederlanders denkt, dus als karakter de andere punten in dit stuk zijn dus vooral op basis van wat is er leuk aan het land en niet aan de inwoners, op het dikke stukje na natuurlijk.
VerenigdeNederlanden is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 13:14   #10192
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Precies mijn punt. Dank u.
Natuurlijk wij zijn buren. En wij weten welk vlees we in de kuip hebben. Als sinds 1815.

Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2010 om 13:15.
Oud 3 mei 2010, 13:16   #10193
system
Banneling

Standaard

Citaat:
ik zei dat ze ons vriendelijk vonden toch ?? en dat was een reactie over u over nederlanders denkt, dus als karakter de andere punten in dit stuk zijn dus vooral op basis van wat is er leuk aan het land en niet aan de inwoners, op het dikke stukje na natuurlijk.
Ja ja 'vriendelijk' voor een paar dagen of weken wanneer men als vreemde de toerist uithangt in Nederland. Maar niet te lang dus.

Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2010 om 13:17.
Oud 3 mei 2010, 13:16   #10194
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dan moet U voor de gezelligheid eens proberen een weekendje in een kasteel in de Champagnestreek te regelen.

Oh, er zullen vast wel uitzonderingen zijn. Maar een breed gedragen weerzin tegen de Hollander kom je eigenlijk alleen in Vlaanderen tegen.
Oud 3 mei 2010, 13:19   #10195
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik ben in Europa in redelijk wat landen geweest en bijna iedereen vindt het leuk als je vertelt dat je Nederlander bent. Duitsers en Britten daarentegen hebben een slecht imago in Spanje en Italie.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 3 mei 2010 om 13:21.
Oud 3 mei 2010, 13:20   #10196
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja ja 'vriendelijk' voor een paar dagen of weken wanneer men als vreemde de toerist uithangt in Nederland. Maar niet te lang dus.
Mischien een leuk weetje: In geen enkel ander Europees land blijven expats zolang hangen als in Nederland.

Net als de meeste Nederlanders klagen deze buitenlanders veel over Nederland. Maar toch verblijven ze hier graag.
Oud 3 mei 2010, 13:22   #10197
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik heb geen problemen met de Nederlanders.
3 posts later:

Citaat:
Moest ik nu de enige zijn die de Hollanders gierig, arrogant en bazerig zou noemen, ja dan zou u een punt kunnen hebben. Maar eilaas, ik ben niet de enige. Zelfs uw eigen noodgedwongen landgenoten ervaarden deze 'ephiteta ornanta' reeds lang geleden aan het vege lijf. Immers, reeds de mensen uit de Generaliteitslanden vonden de Hollanders al onderdrukkers, calvinistisch-karig, en arrogant. En die wisten van wanten!
U bent lachwekkend.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 13:22   #10198
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Mischien een leuk weetje: In geen enkel ander Europees land blijven expats zolang hangen als in Nederland.

Net als de meeste Nederlanders klagen deze buitenlanders veel over Nederland. Maar toch verblijven ze hier graag.
Ja ja leg het maar uit.
Oud 3 mei 2010, 13:23   #10199
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In de generaliteitslanden was de Hollandse knoet lange tijd te voelen. Eeuwen eigenlijk en feitelijk.
Nochtans is het overgrote deel van de Nederlandse Brabanders en Limburgers blij in Nederland te leven en niet in Belgie.
Oud 3 mei 2010, 13:25   #10200
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nochtans is het overgrote deel van de Nederlandse Brabanders en Limburgers blij in Nederland te leven en niet in Belgie.
Na eeuwenlange Hollandse onderdrukking hebben deze mensen zich wel moeten aanpassen aan de toestand. Maar het was niet van harte. Daarenboven kwamen vele Hollanders in het zuiden wonen. Het zuiden is op termijn gewoon 'verhollandst' voor een groot stuk.

Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2010 om 13:28.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be