Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2010, 10:04   #41
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Patriot Bekijk bericht
Vroeger was België een deel van het Romeinse rijk. Waar wachten de Italianen nog op?
Zaten die hier al niet? Vooral rond mijngebied?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 10:21   #42
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vroeger was België een deel van het Romeinse rijk. Waar wachten de Italianen nog op?
Dat bedoel ik dus.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 10:27   #43
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Vooruit, we zijn weer vertrokken... geef eens een paar voorbeelden van die befaamde 'Belgische' cultuur?
Citaat:
Maasgotiek of Maaslandse gotiek is de naam voor een gotische bouwstijl in de Nederlandse en Belgische Maasstreek van de 13e tot de 15e eeuw. Deze bouwstijl begon in de dertiende eeuw met de bouw van de Dominicanenkerk van Maastricht (circa 1261-1280). Het hoogtepunt van de Maasgotiek wordt gevormd door de basiliek van Meerssen en de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek van Tongeren. Andere voorbeelden van Maasgotiek zijn de Collegiale Kerk te Dinant, de Sint-Petrus' Stoel van Antiochiëkerk te Sittard, en de uitbouwen van de van oorsprong romaanse Cathédrale Saint-Paul te Luik.

De oudste Maasgotische bouwwerken kenmerken zich door een niet optimaal benutten van de gotische bouwprincipes. De gebouwen zijn laag en hebben kleine ramen zoals romaanse kerken. Voorbeelden zijn de Dominicanenkerk en de Sint Jan, beide in Maastricht. In dezelfde stad werd de Sint-Servaaskerk in deze stijl vergroot. Typerend voor Maasgotiek is het gebruik van het Maaskapiteel, beeldhouwwerk met gestileerde bladeren dat de top van de kalkstenen zuilen vormt.
Cultuurgrenzen en taalgrenzen vallen niet samen met staatsgrenzen. Dat is de grote fout die men in Vlaanderen maakt. Men stelt dat de inwoners van het Vlaamse gewest één volk zijn omdat ze dezelfde standaardtaal gebruiken. Dat is niet zo.
De poster die stelde dat ik naar mijn DNA moest kijken om te weten bij welk volk ik hoor zit dichter bij de waarheid. DNA, en familiebanden zeggen meer over volksaard en verbondenheid dan de gebruikte standaardtaal. Als ik dan zie met welke gebieden mijn familienaam verbonden is. (welke 600 jaar geleden hier 10 km verder al vermeld werd) heeft dat niks met het Vlaamse volk te maken.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 10:30   #44
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat bedoel ik dus.
Wel Henri, de taalgrens ligt al een tijdje vast, en die gaan niet plots veranderen hoor, hoe hard ze ook zagen aan de andere kant. Het is niet omdat de Franstaligen zich niet aan hun woord houden en alle akkoorden aan hun laars lappen, dat ze nog meer land gaan inpikken ook he. Ik vrees alleen dat akkoorden weeral vééééél geld gaan kosten ... voornamelijk aan de Vlamingen, die nu al heel Franstalig België op hun rug torsen, omdat ze daar te makkelijk niet hoeven te werken. Niet de mensen zelf hebben dat zo gestuurd he, maar het overslechte bestuur van de PS heeft Wallonië verarmd, én afhankelijk gemaakt van onze centen... zoiets kan jij toch ook niet goedkeuren denk ik zo, niet?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
Oud 6 mei 2010, 10:31   #45
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Wel Henri, de taalgrens ligt al een tijdje vast, en die gaan niet plots veranderen hoor, hoe hard ze ook zagen aan de andere kant. Het is niet omdat de Franstaligen zich niet aan hun woord houden en alle akkoorden aan hun laars lappen, dat ze nog meer land gaan inpikken ook he. Ik vrees alleen dat akkoorden weeral vééééél geld gaan kosten ... voornamelijk aan de Vlamingen, die nu al heel Franstalig België op hun rug torsen, omdat ze daar te makkelijk niet hoeven te werken. Niet de mensen zelf hebben dat zo gestuurd he, maar het overslechte bestuur van de PS heeft Wallonië verarmd, én afhankelijk gemaakt van onze centen... zoiets kan jij toch ook niet goedkeuren denk ik zo, niet?
België ligt ook een tijdje vast.
Daar gaan we dan ook niet aan veranderen.

Ik hanteer uw eigen logica, dus dont shoot the messenger.
Oud 6 mei 2010, 10:32   #46
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Cultuurgrenzen en taalgrenzen vallen niet samen met staatsgrenzen. Dat is de grote fout die men in Vlaanderen maakt. Men stelt dat de inwoners van het Vlaamse gewest één volk zijn omdat ze dezelfde standaardtaal gebruiken. Dat is niet zo.
Hoe relevant is een bouwstijl van pakweg 700 jaar terug nog in de bepaling van de hedendaagse cultuur in Vlaanderen?

Citaat:
De poster die stelde dat ik naar mijn DNA moest kijken om te weten bij welk volk ik hoor zit dichter bij de waarheid. DNA, en familiebanden zeggen meer over volksaard en verbondenheid dan de gebruikte standaardtaal. Als ik dan zie met welke gebieden mijn familienaam verbonden is. (welke 600 jaar geleden hier 10 km verder al vermeld werd) heeft dat niks met het Vlaamse volk te maken.
Jij kent aan een volk dus eerder raciale kenmerken toe dan wel culturele ? Dus volgens deze stelling kan een migrant uit een ander werelddeel nooit tot het Vlaamse volk gaan behoren?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 10:32   #47
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
DNA heeft niks met cultuur te maken. Getuige de verfranste Waalse politiekers die uit Vlaanderen afkomstig zijn...
Oud 6 mei 2010, 10:34   #48
EddyBal

Standaard

Citaat:
België ligt ook een tijdje vast.
Daar gaan we dan ook niet aan veranderen.

Ik hanteer uw eigen logica, dus dont shoot the messenger.
We veranderen alleen de politieke configuratie hoor: België op naar CONfederatie. Dat verandert niks aan de grenzen he
Oud 6 mei 2010, 10:35   #49
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
We veranderen alleen de politieke configuratie hoor: België op naar CONfederatie. Dat verandert niks aan de grenzen he
Wie zijn dan "cons" ?

Vlamingen, Walen of Belgen ?
Oud 6 mei 2010, 10:37   #50
Vlaamse Patriot
Lokaal Raadslid

Vlaamse Patriot's schermafbeelding

Standaard

Een CONfederatie is iets voor mensen die niet kunnen kiezen. Ik wil wel de grenzen veranderen. Vlaanderen en Wallonië als twee onafhankelijke staten in Europa.

Dit is ONS land.
Vlaamse Patriot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 10:37   #51
Vlaamse Patriot
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Wie zijn dan "cons" ?

Vlamingen, Walen of Belgen ?
Belgen bestaan niet.

Dit is ONS land.
Oud 6 mei 2010, 10:44   #52
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Als dat die befaamde Vlaamse cultuur is, dan ben ik toch liever bij de zuiderlingen ze
Het staat u vrij zich aan te schurken bij de beate fans van Johnny Hallyday en Salvatore Adamo.

Citaat:
Je haalt hier enorm oppervlakkige voorbeelden aan,
Inderdaad: literatuur, muziek en film/TV; dat is hoegenaamd geen cultuur.

Citaat:
en voorbeelden die meer bedreigd worden door de culturele import uit de USA dan vanuit het zuiden
U bent het er dus mee eens dat onze cultuur een zekere graad van bescherming (bevoogding ?) dient te genieten?
Oud 6 mei 2010, 10:45   #53
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooruit, we zijn weer vertrokken... geef eens een paar voorbeelden van die befaamde 'Belgische' cultuur?
Frietjes, pralines, de Rode Duivels!

Rubens. Fabiola. Quelle heur Mathille.

Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 10:46   #54
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Limburg, althans een belangrijk gedeelte ervan hoorde vroeger bij het Prisbisdom Luik.

Als Vlaanderen onafhankelijk wordt zie ik voor Limburg een retour naar die situatie als "denkbaar".
ja maar toen spraken ze daar nog geen frans
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 10:47   #55
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belgen bestaan niet.
De nieuwe Belgen zorgen toch dikwijls voor plezier.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 10:47   #56
ضد الأسلمة
Vreemdeling

ضد الأسلمة's schermafbeelding

Standaard

Aaaah, de nieuwe Belgen...
ضد الأسلمة is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2010, 10:49   #57
Vlaamse Patriot
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Frietjes, pralines, de Rode Duivels!

Rubens. Fabiola. Quelle heur Mathille.

Pralines zijn uitgevonden door een ingeweken Zwitser.

Dit is ONS land.
Oud 6 mei 2010, 10:50   #58
pajoske

Standaard

Citaat:
Hoe relevant is een bouwstijl van pakweg 700 jaar terug nog in de bepaling van de hedendaagse cultuur in Vlaanderen?
Als je het over Vlaamse cultuur hebt waarover spreek je dan? Onze hedendaagse cultuur niveau 'de kampioenen' en andere 'Eddy Wally's' of de Middeleeuwse schilders?

Citaat:
Jij kent aan een volk dus eerder raciale kenmerken toe dan wel culturele ? Dus volgens deze stelling kan een migrant uit een ander werelddeel nooit tot het Vlaamse volk gaan behoren?
Ja ma wat is het nu? Men heeft het hier altijd over dé Walen die lui zijn en dé Vlamingen die altijd moeten betalen aan dé Walen.
Ik veronderstel dat men dan bedoelt dat dit in de volksaard ligt van werknzaam of lui te zijn.
Neem het voorbeeld van Onkelinckx. Is dat nu een Vlaamse of een Waalse? bij welk volk hoort die?
Ik wil maar aanduiden dat al dat gezaag over verschillende volkeren, Vlamingen Walen, Hollanders en grenzen die moeten vastgelegd worden(BHV) en 'geen morzel grond die we nog zullen afstaan' 'wij willen weg uit de onderdrukikng van het andere volk' zever is van politiekers. Ze kunnen nog niet eens zeggen op welke basis zij mij bij het Vlaamse volk rekenen.
Kan jij dat wel?
Oud 6 mei 2010, 10:53   #59
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frank1234 Bekijk bericht
ja maar toen spraken ze daar nog geen frans

Ga je nu beweren dat men toen in Luik geen Frans sprak?
Oud 6 mei 2010, 11:05   #60
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een CONfederatie is iets voor mensen die niet kunnen kiezen. Ik wil wel de grenzen veranderen. Vlaanderen en Wallonië als twee onafhankelijke staten in Europa.
Jullie zijn het dus duidelijk niet eens, waarvan akte.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be