Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 mei 2010, 00:54   #321
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Op zich vind ik het niet zo erg dat het FDF succes oogst. Ze tonen gewoon dat de mentaliteit bij Brusselse Franstaligen nauwelijks veranderd is, alle vreugdevolle berichten ten spijt. Dat kan zich enkel vertalen in winst voor Vlaamsgezinde partijen, en uiteindelijk weten we allemaal dat Vlaanderen zal winnen. Ze zijn blijven hangen in een België dat niet meer bestaat.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 01:11   #322
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Een aangename verrassing van system, en wat 'Kraainemois' betreft, dergelijke oprispingen kunnen het nationalisme enkel ten goede komen. Het gaat hier dus om iemand die in Vlaanderen woont en eigenlijk de voorhoede vormt van Franstalige pogingen tot het verwerven van Lebensraum op Vlaams grondgebied - en dan nog even vlug op een Vlaams forum komt posten dat we 'arrogant' zijn. Ik kan me geen betere Vlaams-nationalistische reclame voorstellen. Doe alsjeblief zo verder, Kraainemois, en open de ogen van de resterende belgicisten.
Als u uw gekleurde bril effe had afgezet, en u mijn postings goed gelezen zou hebben in het verleden, dan had dit helemaal geen verrassing moeten zijn.

Ik ben voor het behoud van België, ik kom op voor mijn Vlaamse taal én voor de Vlaamse rechten. En indien dit in uw ogen een contradictie lijkt te zijn, dan moet u misschien uw mening wat bijschaven.

Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2010 om 01:12.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 07:17   #323
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
In het Franstalige weekblad Le Vif-L'Express (met een overwegend anti-vlaanderen en pro-belgië redactionele lijn) deze week een artikel met als titel : "La Belgique sur un volcan flamand" Zelfs het Open-VLD wordt er als een gevaarlijke partij afgeschilderd. Men kan zich afvragen met welke Vlamingen sommige van die Franstalige journalisten en politici nog willen praten nadat ze zowat het volledige Vlaamse politieke spectrum als extremistisch hebben afgeschilderd.
kunnen we dat artikel ergens lezen?
Oud 7 mei 2010, 07:19   #324
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
De UK is in jouw ogen dus duidelijk onvoorstelbaar bekrompen. Alleen zwijg je hier heel zedig over. Jouw haat tegenover alles wat Frans is, borrelt eens te meer weer over.
Nee je gaat de subjectieve toer op. Ernst Niessen heeft zich helemaal niet uitgesproken over de UK. En inderdaad, de gebrekkige kennis van vreemde talen speelt ook de Britten regelmatig parten. Velen aldaar zijn zich daarvan bewust. Maar, of je het nu graag hebt of niet, Engels wordt in zeer veel landen, de wereld rond, gesproken. Het Frans daarentegen is, in vergelijking met het Engels, duidelijk achterop geraakt. Zelfs in de Afrikaanse staten die ooit Franse kolonies waren, wordt geleidelijk aan het Frans ingeruild voor het Engels. Dit merken we ook in Congo en nog meer in Ruanda. In de Belgische, en vooral in de Brusselse Francofonie zijn er nogal wat figuren die het daar moeilijk mee hebben. Dat geeft dan, zoals het verhaal van Ernst duidelijk aantoont, soms aanleiding tot taferelen waar ze een nogal mal figuur slaan.
Oud 7 mei 2010, 07:19   #325
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Met deze nieuwe aangetreden generatie is de VLD is een consequente partij. En de Franstaligen moeten goed beseffen dat A. Decroo niet zal afwijken van zijn lijn. Er moet een oplossing komen op betrekkelijke korte termijn voor BHV. En vermits de volgende regering in theorie voor 4 jaar gebeiteld zit, zal er ook een duidelijke staatshervorming moeten komen. Getimed. En dus niet meer 'getimed volgens de Griekse kalender', zoals de Franstaligen nogal eens geneigd zijn te doen. En Maingain is niet welkom. En liefst Olijke Bart en Broeder Jacob , alias Broeder Bracke, evenmin. Die hebben geen oog voor deze problemen, willen die ook niet echt oplossen (anders kunnen ze hun partij opdoeken). Die willen de boel gewoon opblazen en onze economie en pensioenen tegelijkertijd.
De Franstaligen beseffen dat niet en als de Vlaming weer gaat stemmen op CD&V, SPa, OVLD of Groen! zullen ze dat nog niet beseffen.

integendeel, indien deze partijen aan Vlaamse kant een meerderheid kunnen vormen, zal er eerst een socio-economische regering gevormd worden om BHV en een staatshervorming in "commissies" te steken.

gevolg: na 4 jaar nog geen oplossing en we gaan gewoon weer stemmen.

De Vlaamse kiezer heeft het lot in z'n handen, hopelijk beseft hij dat.
Oud 7 mei 2010, 07:37   #326
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En daar gaan we weer. De Franstalige krant 'LE SOIR' start weeral eens een aktie voor een unitair België tegen degenen die "de eenheid van het land bedreigen" ( = de "vlaamse extremisten" waarbij een aantal Franstalige journalisten ondertussen ook al Alexander Decroo bij rekenen): http://soirmag.lesoir.be/services/mi...que/index.html
Eindelijk, de gratis stickers zijn er al. Nu nog de concerten en de friet. Ook gratis natuurlijk
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 08:01   #327
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Eindelijk, de gratis stickers zijn er al. Nu nog de concerten en de friet. Ook gratis natuurlijk
Ja, met de gekende BV's (toujours les mêmes) op kop. De Arno's, de Henry Ozarks en andere Kloezootjes...
Oud 7 mei 2010, 08:10   #328
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Een vat voor België. Daar zou wel eens wat volk op af kunnen komen
Oud 7 mei 2010, 10:38   #329
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
..., wordt geleidelijk aan het Frans ingeruild voor het Engels. Dit merken we ook in Congo en nog meer in Ruanda. In de Belgische, en vooral in de Brusselse Francofonie zijn er nogal wat figuren die het daar moeilijk mee hebben.
In Ruanda was er vooral net na de gebeurtenissen van 1994 hoop van Anglophonen op een invoering van het Engels als officiele taal. (De in Oeganda gebaseerde FPR nam Kigali in). Het gebeurde niet.
Wel levert het Frans een strijd op leven en dood met het Kinyarwanda. Een taal die de gehele bevolking spreekt.

In Congo is het Engels kansloos, en is het Frans na Mobuto aan een opmars bezig (mede dankzij Vlaams geld, waarvoor dank). De lokale talen zijn groot maar versplinterd, en Congo wordt door elke Franse president (terecht) gezien als cruciaal in het behoud van het Frans als grote taal in de wereld.
Zoals De VS en het VK tijdens de apartheid een welbewuste strategie hadden door ruimhartig een groot deel van de (zwarte) elite te huisvesten en op te leiden en anderszins te faciliteren (Nederland had uiteraard geen benul, stelde strikte visum voorwaarden, en miste deze boot), zo voert Frankrijk al jaren een ruimhartige politiek ten opzichte van de Congolese elite.
En dat lijkt zich terug te betalen.

Het strategische inzicht van de Fransen ontgaat een flink aantal Franstalige Belgen bepaald niet, vandaar dat elke 'verkeerde' beweging van Nederlandstalige Belgen tov Congo een welhaast hysterisch gehuil tegemoet kan zien.
Ook voor de (taal)situatie in Belgie zelf is het doorzetten van de Francophonie in Congo een relevant gegeven.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 15:54   #330
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Is mij onbekend.
Luk Vervaet: mag in de Brusselse gevangenissen geen lessen Nederlands geven.

Voor wie het Frans voldoende meester is:

http://lukvervaet.blogspot.com/searc...l/berufsverbot
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 00:11   #331
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Luk Vervaet: mag in de Brusselse gevangenissen geen lessen Nederlands geven.

Na lezing; de directe relatie met de door mij opgeworpen these ontgaat me.

Over de zaaak Vervaet; van de boven ons gestelden hebben wij niets goeds te verwachten. Geen verassing dus.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 05:57   #332
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Na lezing; de directe relatie met de door mij opgeworpen these ontgaat me.

Over de zaaak Vervaet; van de boven ons gestelden hebben wij niets goeds te verwachten. Geen verrassing dus.
Uw these: de onderklasse moest worden verfranst (en/of verfranst gehouden)

Luk Vervaet kwam stokken in de wielen steken: ex-gedetineerden die voldoende Nederlands kennen om zich (hopelijk) met succes op de arbeidsmarkt te begeven zouden er wel eens in kunnen slagen door het 'glazen plafond' dat dit segment van de onderklasse boven het hoofd hangt heen te breken.

Bijkomend probleem met die vervelende Luk is dat hij niet meespeelt in het spelletje "demoniseer de mondig geworden allochtoon" (denk 'AEL').

Laten we hem dus maar aan 'het terrorisme' linken.
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 08:29   #333
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u uw gekleurde bril effe had afgezet, en u mijn postings goed gelezen zou hebben in het verleden, dan had dit helemaal geen verrassing moeten zijn.

Ik ben voor het behoud van België, ik kom op voor mijn Vlaamse taal én voor de Vlaamse rechten. En indien dit in uw ogen een contradictie lijkt te zijn, dan moet u misschien uw mening wat bijschaven.
Ik niet.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 11:33   #334
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En daar gaan we weer. De Franstalige krant 'LE SOIR' start weeral eens een aktie voor een unitair België tegen degenen die "de eenheid van het land bedreigen" ( = de "vlaamse extremisten" waarbij een aantal Franstalige journalisten ondertussen ook al Alexander Decroo bij rekenen): http://soirmag.lesoir.be/services/mi...que/index.html
Afgezien van het VB is er de komende verkiezingen geen enkele partij die de splitsing van België in zijn verkiezingsprogramma zal bepleiten. En al zeker de VLD niet. Le Soir bedoelt derhalve uiteraard: 'Touche pas �* mon pays francophone'.

Maar dat laatste wordt er natuurlijk niet bij verteld voor de Belgischgezinde Vlamingen.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 9 mei 2010 om 11:37.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 13:07   #335
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Afgezien van het VB is er de komende verkiezingen geen enkele partij die de splitsing van België in zijn verkiezingsprogramma zal bepleiten. En al zeker de VLD niet. Le Soir bedoelt derhalve uiteraard: 'Touche pas �* mon pays francophone'.

Maar dat laatste wordt er natuurlijk niet bij verteld voor de Belgischgezinde Vlamingen.
Ah nee? En de N-VA dan?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 13:30   #336
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ah nee? En de N-VA dan?
Die (wij) zijn al dik tevreden als we een confederatie kunnen eruitslepen. Komt bijna op hetzelfde neer.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 14:03   #337
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Die (wij) zijn al dik tevreden als we een confederatie kunnen eruitslepen. Komt bijna op hetzelfde neer.
N-VA is duidelijk voor de splitsing van het land en ik zie ze niet echt van mening veranderen als ze de volgende verkiezingen winnen. Integendeel zelfs : een overwinning zal duidelijk hun standpunten versterken.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 14:06   #338
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
N-VA is duidelijk voor de splitsing van het land en ik zie ze niet echt van mening veranderen als ze de volgende verkiezingen winnen. Integendeel zelfs : een overwinning zal duidelijk hun standpunten versterken.
de Franstaligen zijn niet echt bezig met een charme-offensief, nietwaar?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 14:11   #339
Kraainemois
Vreemdeling

Kraainemois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Nu noemt U nét alle eigenschappen op die hier al ettelijke jaren aan de Francofone bourgeoisie worden toegeschreven....
???

Citaat:
De Walen moeten leren hun mond te houden,en ja te knikken mijn beste,dat zou dan de éérste keer in 180 jaar zijn ....
Eerst en vooral : alle franstaligen zijn niet Walen !
En in 180 jaar knikken de franstaligen.
"les francophones on rentre dedans comme dans du beurre" (Théo Lefèvre)
Voor het eerst, hopelijk, reageren ze !

Citaat:
Trop is te veel,en te veel is trop...
Juist "Trop is te veel" !
Kraainemois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 14:28   #340
Kraainemois
Vreemdeling

Kraainemois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit begrepen waarom Brussel een speciaal Gewest moest zijn. Brussel is een gewone stad, zoals Brugge , Antwerpen, Charleroi of Luik. Brusselaars denken altijd van zichzelf dat ze 'speciaal' zijn, maar dat zijn ze dus niet.
Ik heb nooit begrepen waarom Vlaanderen en Wallonïe moesten bestaan !
Brussel bestaat omdat Brussel moest noch Vlaams noch waals zijn !

Brusselaars denken niet dat ze speciaal zijn, behalve als men denkt dat er enkel Vlamingen en Walen in Belgïe wonen. Ik ben geen Vlaming, ik ben geen Waal, ben ik hiervoor 'speciaal' ?

Citaat:
Integendeel: Brussel verarmt steeds meer, en verpaupert steeds meer. Eigenlijk leeft Brussel op het OCMW van de Belgische staat. Het wordt dus tijd dat de Brusselaars een toontje lager beginnen te zingen. Vroeger was Brussel rijk, dat klopt, maar dat is reeds lang voltooid verleden tijd.
Ok, jullie willen een confederale staat ?
Dan, iedereen die in Brussels werkt moet zijn belastingen in Brussels betalen ... U zal zien hoe Brussel rijk zal zijn !
Kraainemois is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be