Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2010, 14:54   #21
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
En leg eens uit waarom dat niet zou om te keren zijn? Als een stad verfranst kan worden, waarom kan ze dan niet evengoed vernederlandst worden?
Omdat verfransing of vernederlansing een fenomeen is dat niet uit de politiek ontstaat maar vanuit de vrijheid van de mens te gaan wonen waar hij wil. Vernederlandsing kan, maar ga jij 900 000 Nederlandstaligen mobiliseren vanaf nu gans Brussel als een huis te koop komt, op te kopen en er te gaan wonen? Dan heb je inderdaad terug een Nederlandstalig Brussel, maar de huidige situatie is dat Nederlandstaligen eerder wegvluchten van Brussel en deze enkel nog gebruiken als werkplaats, niet meer als woonplaats.
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 14:57   #22
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Oen.
Bedankt voor de constructieve reactie. Ze wordt echt geapprecieerd. (Ik hoop dat je wel in staat bent sarcasme op te merken)
Oud 23 mei 2010, 15:00   #23
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Omdat verfransing of vernederlansing een fenomeen is dat niet uit de politiek ontstaat maar vanuit de vrijheid van de mens te gaan wonen waar hij wil. Vernederlandsing kan, maar ga jij 900 000 Nederlandstaligen mobiliseren vanaf nu gans Brussel als een huis te koop komt, op te kopen en er te gaan wonen? Dan heb je inderdaad terug een Nederlandstalig Brussel, maar de huidige situatie is dat Nederlandstaligen eerder wegvluchten van Brussel en deze enkel nog gebruiken als werkplaats, niet meer als woonplaats.
stop de overfinanciering van brussel en het zal rap gedaan zijn
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 15:01   #24
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat verfransing of vernederlansing een fenomeen is dat niet uit de politiek ontstaat maar vanuit de vrijheid van de mens te gaan wonen waar hij wil.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_Revolutie

Citaat:
Onder het bewind van Willem I verdubbelde het aantal lagereschoolkinderen van 150.000 tot 300.000 dankzij de oprichting van 1500 nieuwe scholen. Omdat evenwel iedereen les kreeg in de volkstaal betekende dit dat in heel Vlaanderen (Brussel inbegrepen) alle scholieren 'onderworpen' werden aan Nederlandstalig onderwijs. Eén der eerste daden van het Voorlopig Bewind was dan ook de afschaffing van álle openbare scholen in België, met uitzondering van de Franstalige universiteiten van Gent en Luik die dienden om de nieuwe elites op te leiden.

Er werd door de Belgische staat een verfransingspolitiek ingevoerd die tot de dag van vandaag voelbaar is. Zo werd Brussel volledig verfranst en was de volledige ambtenarij (ook in Nederlandstalig Vlaanderen en Brussel) tot een eind in de twintigste eeuw volledig Frans. Het Nederlands werd als een samenraapsel van dialecten behandeld en niet als een taal die respect verdiende. Dit cultuurimperialisme leidde tot het ontstaan van de Vlaamse Beweging.
Oud 23 mei 2010, 15:03   #25
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Je vergeet enkele zaken, dat de rand verfranst is deels een leugen. Zowel in de rand als in Brussel zelf is er, zoals je vast weet een sterke toename in het aantal allochtonen. Deze allochtonen rekent men automatisch bij de Franstaligen terwijl deze met een goede educatie evengoed Nederlandstalig kunnen zijn. Het is ook de mentaliteit mijn beste. Kijk naar Brussel end an zie je waarom we zo tegen de aansluiting bij Brussel zijn.
De allochtonen waarover jij het hebt zijn dikwijls werkzaam in de europese comissie, NATO en zetels van buitenlandse bedrijven. Deze allochtonen hebben er geen voordeel bij nederlands te leren gezien dit geen werktaal is binnen europa of NATO.
Gastarbeiders zul je in de veelal rijkere randgemeenten niet veel aantreffen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 15:14   #26
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik geloof dat je van heel het conflict rond BHV geen bal begrijpt.

Dat conflict heeft namelijk zeer weinig te maken met taal.
Het is een strijd om macht die gevoerd word door de Franstalige Vlamingen in en rond Brussel.
Een strijd om politieke macht ja, de strijd tussen Vlaamse en Franstalige politici, voor postjes, voor centen, voor benoemingen, voor aanbestedingscontracten, voor... vanalles en nog wat maar niet voor de burger.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 15:16   #27
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
in

Wat dacht je van NEEN?

Als in Voeren en andere Vlaamse gemeenten op de taalgrens de verfransing kan worden stopgezet en teruggedraaid, kan dat evengoed in de Rand. Meer zelfs, het gaat volgens mij om een onafwendbare evolutie.
Maar het is wel de schuld van de kutvlamingen die voor veel geld hun huizen en gronden verkocht hebben dat daar nu franstaligen wonen. Dus ik stel voor dat diezelfde kutvlamingen hun huizen en gronden terug kopen want anders kun je naar de hervervlaamsing wel fluiten.
Oud 23 mei 2010, 15:18   #28
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Maar het is wel de schuld van de kutvlamingen die voor veel geld hun huizen en gronden verkocht hebben dat daar nu franstaligen wonen. Dus ik stel voor dat diezelfde kutvlamingen hun huizen en gronden terug kopen want anders kun je naar de hervervlaamsing wel fluiten.
vernederlandsen kan ook
we verkopen ze aan nederlanders
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 15:23   #29
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
we vernederlandsen terug de rand en daarna Brussel
Dit gelul hoor ik al 40 jaar, zonder het minste resultaat. Integendeel in Brussel wonen in vgl met 40 jaar geleden bijna geen Vlamingen meer en de rand is goed op weg hetzelfde lot te ondergaan. Dus ik geloof dat het hoogtijd wordt om je slogantaal op te ruimen en tot reele daden over te gaan. Dat zal meer opleveren dan oeverloos lullen.
Oud 23 mei 2010, 15:24   #30
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
vernederlandsen kan ook
als nederlander maak jij je hier oeverloos belachelijk en dat weet je.
Oud 23 mei 2010, 15:26   #31
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
vernederlandsen kan ook
Verkoop het aan de indiërs, hebben net al KBlux gekocht

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 15:26   #32
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George Bekijk bericht
Een strijd om politieke macht ja, de strijd tussen Vlaamse en Franstalige politici, voor postjes, voor centen, voor benoemingen, voor aanbestedingscontracten, voor... vanalles en nog wat maar niet voor de burger.
Klopt inderdaad.

Zo zijn verkiezingen helemaal niet in belang van de burger, maar een poging om zelf meer zetels binnen te halen.

Zo is heel de heisa rond BHV niet in belang van de burger, maar van de politici om meer zetels binnen te halen. En dit voor beide kampen.

Zo is de splitsing van België helemaal niet in belang van de burger, maar enkel een middel om meer macht binnen te halen voor de Vlaamse politici.

Zo is de staatshervorming niet nodig voor de burger, maar voor de politici. Om minder door derde gecontroleerd te kunnen worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 15:26   #33
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik geloof dat je van heel het conflict rond BHV geen bal begrijpt.

Dat conflict heeft namelijk zeer weinig te maken met taal.
Het is een strijd om macht die gevoerd word door de Franstalige Vlamingen in en rond Brussel.
Ik ken heel wat franstalige vlamingen in Vlaanderen maar in Brussel ben ik die nog niet tegengekomen.
Oud 23 mei 2010, 15:34   #34
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Een stad als Maastricht is het levende bewijs daarvan. En natuurlijk ook de Voerstreek.
Maar dit is toch geen vergelijk, dat zijn grensgebieden. Jij denkt toch niet dat die Nederlanders in het centrum van het land gaan wonen om vandaaruit elke dag naar Nederland te rijden.
Oud 23 mei 2010, 15:36   #35
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar dit is toch geen vergelijk,.
laat ons zeggen: het past niet in uw kraam
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 16:14   #36
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Want Franstaligheid is iets dat op je genen gebrand wordt en daarna onmogelijk nog kan veranderen?

In het grootste deel van de Rand is de vernederlandsing van Franstalige inwijkelingen volop aan de gang, omdat Vlaanderen daar nu eenmaal de administratieve macht heeft en hamert op het Nederlands als de enige (officiële) taal. 'Echte' Franstaligen zijn enkel in de faciliteitengemeenten de meerderheid, en dat is omdat ze de faciliteiten gebruikt hebben als bruggenhoofd voor verfransing, wat niet de bedoeling was. Na het uitdoven van de faciliteiten zouden ze, of tenminste hun kinderen, bijna noodgedwongen Nederlandstalig of toch tweetalig worden, wat oorspronkelijk de bedoeling was.

Maar dat hoor je waarschijnlijk niet graag, je wentelt je liever in de zelfverklaarde 'inferioriteit' van Vlaanderen en de 'onafwendbaarheid' van de verfransing. Mensen als jij: bah.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 20:04   #37
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met deze thread wil ik een discussie openen over BHV. Ik zal waarschijnlijk enkele heilige huisjes ingooien met mijn volgende vraag maar hoop op constructieve posts...

In ieder geval hier ga ik:

We leven in een steeds veranderende wereld. Het feit dat Brussel en zijn randgemeenten verfransen is een -voor Vlaanderen- spijtige zaak maar omkeren kunnen we niet doen. Wat voor problemen hebben jullie (ik richt mij nu voornamelijk tot mensen die BHV bepalend vinden in het bepalen van hun stem) zouden de verfranste gemeenten zich aansluiten bij Brussel? Behalve het feit dat Vlaanderen dan grond verliest, wat is daar echt een probleem aan? Daarnaast is de verfransing -op lange termijn- slechts een tijdelijk probleem. Wij zullen nu moeten toegeven aan deze verfransingen (of blijven vechten als een duivel in een wijwatervat), maar de Fransen zullen binnen de 50 jaar ook in conflict komen met de steeds meer Engelstalige wereld.

Ik ben misschien voorbarig, maar ik zie in kleine talen als het Nederlands geen toekomst. Wat wij nu proberen te doen in BHV is ons recht - het is gesteund op de grondwet, maar door de steeds meer globaliserende wereld is de kans erg groot dat het Nederlands zal uitsterven. Wetten en staatsgrenzen houden geen bevolkingsevoluties tegen. Denken en hopen dat de verfransing van Vlaanderen kan stopgezet worden door nu keihard compromisloos de splitsing van de kieskring te vragen is ons recht maar zal contraproductief werken. Zelfs op internationaal niveau krijgen de Franstaligen meer sympathie voor hun standpunt dan de Vlamingen.

Dit betoog gaat nu over BHV omdat deze het meest actueel is. Mijn betoog is echter ook toepasbaar op vervlaamsende gemeenten in Wallonië (Flobecq - Vloesberg bijvoorbeeld). Wat we mijns inziens moeten bedingen is een realistisch land: Vlamingen in Wallonië moeten dezelfde rechten hebben als Franstaligen in Vlaanderen en als de situatie uit de hand loopt (zoals in de randgemeenten van Brussel), moeten we kunnen rationeel denken en territorium opgeven. Zolang de rechten van de nog wonende Vlamingen in de randgemeenten maar gevrijwaard blijven.
Waarom zou die verfransing er ineens voor zorgen dat gemeenten zoals Linkebeek, Anderlecht, Brussel, Kraainem, Ukkel,... plots niet meer Vlaams zijn? Zijn de straten in Antwerpen of Gent waar Turks, Arabisch of Berbers de moedertaal is van tal van inwoners, plots niet meer Vlaams? Zijn mijn Kikongo-talige buren waar ik dagelijks mee op de bus zit plots geen Vlamingen meer?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 23 mei 2010 om 20:05.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 20:06   #38
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

het standstill nationalisme van de 19e eeuw is achterhaald. Het heeft geen zin te trachten wisselende realiteiten te ontkennen. Als de rand verfranst, dan is dat omdat het zo moet zijn. Misschien vervlaamst ie later wel eens, wie weet
Oud 23 mei 2010, 20:32   #39
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Waarom zou die verfransing er ineens voor zorgen dat gemeenten zoals Linkebeek, Anderlecht, Brussel, Kraainem, Ukkel,... plots niet meer Vlaams zijn? Zijn de straten in Antwerpen of Gent waar Turks, Arabisch of Berbers de moedertaal is van tal van inwoners, plots niet meer Vlaams? Zijn mijn Kikongo-talige buren waar ik dagelijks mee op de bus zit plots geen Vlamingen meer?
Hoe heb je die steden dan ooit Vlaams kunnen noemen? Stond het in een heilig boek dat Gent Vlaams was? Of stond het vastgelegd bij de oerknal? Of bekijk je het vanuit wiskundig standpunt en definieer je de stad als Vlaams? Brussel was een Vlaamse stad, ga er naartoe en wees eerlijk met jezelf: vind jij het Vlaams? 60 jaar geleden legde men de taalgrens vast door middel van een peiling hoeveel mensen een taal sprak in een gemeente. Zou men die peiling nu opnieuw doen, zou men inderdaad vaststellen dat die grens veranderd is. Zijn de mensen fout... Of is de taalgrens fout? Ik opteer voor het laatste, aangezien een grens niet 'set in stone' is
Oud 23 mei 2010, 20:36   #40
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hoe heb je die steden dan ooit Vlaams kunnen noemen? Stond het in een heilig boek dat Gent Vlaams was? Of stond het vastgelegd bij de oerknal? Of bekijk je het vanuit wiskundig standpunt en definieer je de stad als Vlaams? Brussel was een Vlaamse stad, ga er naartoe en wees eerlijk met jezelf: vind jij het Vlaams? 60 jaar geleden legde men de taalgrens vast door middel van een peiling hoeveel mensen een taal sprak in een gemeente. Zou men die peiling nu opnieuw doen, zou men inderdaad vaststellen dat die grens veranderd is. Zijn de mensen fout... Of is de taalgrens fout? Ik opteer voor het laatste, aangezien een grens niet 'set in stone' is
U maakt zich voor iedereen belachelijk. Wat doet u eigenlijk op een politiek forum ??
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be