Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moet moord & mishandeling van dieren gestraft worden zoals bij mensen? En waarom?
Ja, er mag geen verschil zijn tussen sentiente wezens. 10 40,00%
Ja, om dat soort zaken te ontmoedigen. 3 12,00%
Ja, want ... (anders) 1 4,00%
Nee, het zijn maar dieren. 1 4,00%
Nee, dieren zijn maar eigendom. 3 12,00%
Nee, want ... (anders) 3 12,00%
Iets anders. 3 12,00%
Het kan mij niet schelen. 1 4,00%
Ik weet het niet. 0 0%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2010, 21:29   #41
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Sorry, ik volg even niet... Wiens post of visie?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Steve_M heeft je bij je pietje. Alleen heb jij dat blijkbaar nog niet door...

Dat zegt meer over jouw hersentjes en de wijze waarop ze een en ander verwerken dan over die van Steve_M.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 21:30   #42
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seppe Cools Bekijk bericht
...intelligente - uitspraak "dat de leeuw wel degelijk ondergeschikt is aan de mens".

Heeft hij gelijk? In principe wel
Even het overtollige verwijderd.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 21:36   #43
Seppe Cools
Partijlid

Standaard

Moet ik nu blij zijn omwille van mijn gelijk,
of moet ik nu wenen omwille van uw domheid?

Laatst gewijzigd door Seppe Cools : 25 mei 2010 om 21:37.
Seppe Cools is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 21:40   #44
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ik heb niets tegen humaan slachten, het vooralsnog een noodzakelijk kwaad net zoals de jacht.
Onnodig geweld tegen dieren dient zwaar bestraft te worden, maar er moet wel verschil blijven tussen geweld tegen dieren en geweld tegen mensen.
Maar als ik dit zie komt mijn donkere kant naar boven, ik zou die klootzak zonder meer een kogel tussen zijn wrede Mexicaanse ogen kunnen geven:

http://www.youtube.com/watch?v=trKai...eature=related
Donkere kant naar boven?
In Gauntanamo worden mensen die verdacht worden op bijna zelfde manier behandeld; in moslim gevangenisssen of andere derde werld landen is gevangenis ook nog steeds gelijk aan folteren. Ook in andere landen waar zogezegd de mensen rechten hoog in het vaandel gehouden worden gebeuren ook de meest onmenselijkheden in het donker waar mogelijk.

Telkens ga ik geestelijk over de rooie als ik zie hoe oogluikend dat men dit toelaat. Dan heb ik het zowel over de behandeling van de mens als die van dieren.
Daarom blijft mijn standpunt van kracht: mensen die zo met mensen en dieren omgaan verdienen dezelfde behandeling. punt uit!
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein

Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 25 mei 2010 om 21:40.
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 21:42   #45
iiderVL
Partijlid

iiderVL's schermafbeelding

Standaard

zwaarder straffen! Weerloos zijn ze!
Oud 25 mei 2010, 22:01   #46
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seppe Cools Bekijk bericht
Moet ik nu blij zijn omwille van mijn gelijk,
of moet ik nu wenen omwille van uw domheid?
Je mag blij zijn omwille van mijn gelijk èn wenen omwille van je domheid.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 22:16   #47
ShoshannaKimberley
Banneling

Standaard

"Ja, er mag geen verschil zijn tussen sentiente wezens." krijgt de meeste ja-stemmers en daar ben ik heel blij om.

Daarentegen vind ik een kleine discrepantie in het eten van dode dieren aan de ene kant en het verdedigen van huisdieren aan de andere.

Er is eigenlijk weinig verschil, behalve dat huisdieren veel liefde krijgen, en kweekdieren veel ellende.

Waarom dat verschil maken? Waarom iemand willen vermoorden om zijn hond, en het ondertussen wel ok vinden dat een koe huilend van haar kalfje wordt gescheiden met veel geweld, en na een miserabel leven in een hok op trieste wijze wordt geslacht en in stukken gesneden?

Ik weet het, het is een andere discussie, maar toch goed om even bij stil te staan.

Paul McCartney zei: "Indien slachthuizen vensters hadden in plaats van muren, dan zou nog amper iemand vlees willen eten." Zoveel ellende, en dat wordt niet alleen geconsumeerd maar ook gesteund door het blijven kopen van die stukken hygiënisch verpakte dood in de supermarkt.

Met vriendelijke groeten.
ShoshannaKimberley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 00:14   #48
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ShoshannaKimberley Bekijk bericht
"Ja, er mag geen verschil zijn tussen sentiente wezens." krijgt de meeste ja-stemmers en daar ben ik heel blij om.

Daarentegen vind ik een kleine discrepantie in het eten van dode dieren aan de ene kant en het verdedigen van huisdieren aan de andere.
Ok, je hebt me overtuigd. In het vervolg zal ik ze levend opeten. Voor mijn volgende BBQ zal ik een levend kalf roosteren.
Huisdieren zijn deel van mijn roedel en het is tegenevolutionnair van je mede roedeldieren op te eten. Tenzij je niets anders hebt, natuurlijk.
Citaat:
Er is eigenlijk weinig verschil, behalve dat huisdieren veel liefde krijgen, en kweekdieren veel ellende.
Zie hoger.
Citaat:
Waarom dat verschil maken? Waarom iemand willen vermoorden om zijn hond, en het ondertussen wel ok vinden dat een koe huilend van haar kalfje wordt gescheiden met veel geweld, en na een miserabel leven in een hok op trieste wijze wordt geslacht en in stukken gesneden?
ZIe hoger.
Citaat:
Ik weet het, het is een andere discussie, maar toch goed om even bij stil te staan.
Och, niet echt.
Citaat:
Paul McCartney zei: "Indien slachthuizen vensters hadden in plaats van muren, dan zou nog amper iemand vlees willen eten." Zoveel ellende, en dat wordt niet alleen geconsumeerd maar ook gesteund door het blijven kopen van die stukken hygiënisch verpakte dood in de supermarkt.

Met vriendelijke groeten.
Paul is dan ook altijd een watje geweest. Een reliek van de sixties.

Met smakelijke groeten.
Oud 26 mei 2010, 07:32   #49
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ShoshannaKimberley Bekijk bericht
"Daarentegen vind ik een kleine discrepantie in het eten van dode dieren aan de ene kant en het verdedigen van huisdieren aan de andere.

.
Waaom moorden en geweld bestraffen en tegelijkertijd legers en ordediensten toelaten/aanmoedigen van dit wel te doen ?
Waarom het eten van zoogdieren afkeuren en andere carnivoren beschermen tegen uitsterven ...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 09:50   #50
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid

Bottenskrapet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Nee, dieren zijn maar eigendom.
Planten ook zeker?
Bij eigendom bepaalt gij wat ermee gebeurd, bepaalt gij de groei van een plant?
Oud 26 mei 2010, 09:57   #51
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid

Bottenskrapet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
God heeft de dieren gemaakt om ondergeschikt te zijn aan de mens, een ritueel dat o.a. wordt bezegeld met het offerfeest.
Wat een bullcrap. Ziet ge God al bezig in zijn administratie, zich bezighouden met de juiste zielen in de juiste lichamen plaatsen?
Een mens is niks meer waard, want de biotoop van de mens is er één die hij zelf gemaakt heeft. Alleen daarin weet hij hoe hij moet overleven (soms is zelfs dit het geval niet). Zet een stadsmens in de wildernis met wilde beesten, en ge zult zien dat het voor die mens moeilijk zal worden om gewoon maar in de natuur te overleven, exclusief bedreiging van dieren. Vervolgens, als hij nog niet dood was, maken die dieren hem af, zonder geweren of pijn en boog of messen. Ziet ge ons al met de blote handen een tijger afmaken? We hebben onze afkomst zodanig vernield dat we er nu praktisch tegenover staan. Bijgevolg is NIKS nog ondergeschikt aan ons, enkel onze eigen bakstenen en asfaltwegen.
Oud 26 mei 2010, 13:31   #52
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Ja, want wie dieren mishandelt, heeft een empathie probleem en moet dringend opgevolgd worden, voor deze personen met mensen beginnen.
Oud 26 mei 2010, 21:16   #53
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bottenskrapet Bekijk bericht
Wat een bullcrap. Ziet ge God al bezig in zijn administratie, zich bezighouden met de juiste zielen in de juiste lichamen plaatsen?
Een mens is niks meer waard, want de biotoop van de mens is er één die hij zelf gemaakt heeft. Alleen daarin weet hij hoe hij moet overleven (soms is zelfs dit het geval niet). Zet een stadsmens in de wildernis met wilde beesten, en ge zult zien dat het voor die mens moeilijk zal worden om gewoon maar in de natuur te overleven, exclusief bedreiging van dieren. Vervolgens, als hij nog niet dood was, maken die dieren hem af, zonder geweren of pijn en boog of messen. Ziet ge ons al met de blote handen een tijger afmaken? We hebben onze afkomst zodanig vernield dat we er nu praktisch tegenover staan. Bijgevolg is NIKS nog ondergeschikt aan ons, enkel onze eigen bakstenen en asfaltwegen.
Zet eens een bosjesman in een stad?

Ja, onze 'biotoop' is nu anders, om redenen die vrij 'emergent' zijn. Valt weinig aan te doen. Ik zie daar ook niet meteen een probleem in. Gewoon de concrete vorm die menselijke maatschappijen aannemen als aan X en Y voorwaardes voldaan zijn.

Wilt niet zeggen dat we niet naar anders & beter hoeven werken, natuurlijk.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2010, 00:09   #54
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Zet eens een bosjesman in een stad?

Ja, onze 'biotoop' is nu anders, om redenen die vrij 'emergent' zijn. Valt weinig aan te doen. Ik zie daar ook niet meteen een probleem in. Gewoon de concrete vorm die menselijke maatschappijen aannemen als aan X en Y voorwaardes voldaan zijn.

Wilt niet zeggen dat we niet naar anders & beter hoeven werken, natuurlijk.

Het verschil is dat wij onze eigen biotoop gecreëerd hebben. Wij zijn niet absoluut afhankelijk van de omgeving waarin we leven. De band met datgene wat iedereen verbindt, en wat ons in zekere zin nog altijd tot nederigheid kan dwingen (letterlijk of figuurlijk) gaat ten koste van het vertrouwen dat we toekennen aan onze technologie. Dat wil niet zeggen dat ik één van beiden zou (willen) zien verdwijnen, maar nog het één noch het ander valt werkelijk te ontkennen.
Oud 27 mei 2010, 17:21   #55
nomade
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Een opvallend fenomeen ontstaan door middel van het internet is de maatschappelijke vervolging van wreedheid en moord op (huis)dieren. Reeds verscheidene malen volgde een heuse heksenjacht nadat een video geupload werd waarop te zien is hoe dieren mishandeld werd. Aangedaan door het lijden van de dieren werken hopen mensen samen om de identiteit van de daders te achterhalen. En vaak lukt dat. De gevolgen zijn niet mals; bedreigingen en hatemail tot zelfs ontslagen worden.

Hoewel een interessant fenomeen, wil ik hier één bepaald aspect uitvergrootten. Een ander fenomeen is namelijk huisdieren die vermoord worden als wraak in burenruzies.

Dit brengt mij tot een fundamentele vraagstelling over de relatie mens-dier, of mishandeling & moord op huisdieren op dezelfde manier bestrafd moeten worden als mishandeling en moord van menselijke wezens.
Ehm nee.
nomade is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2010, 16:04   #56
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Mijn stem gaat naar de eerste optie.
De inherente discriminatie tussen de mens en de andere dieren is mijns inziens onaanvaardbaar. Het doden van een dier zonder levensbelangrijke reden (voor voedsel (behalve bij huisdieren uiteraard) of uit zelfverdediging) moet, vind ik, bestraft worden op dezelfde manier als het doden van een mens.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be