![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Zwitserland kan er wel nog steeds aan politiek gedaan worden en kan men nog altijd een beleid voeren. In België kan dat niet meer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=kF89Q6o99z4&translated=1 Pas op, ik heb natuurlijk helemaal niets tegen het Nederlands maar u moet wel toegeven dat het waar is. Een Vlaamse artiest die internationaal wil scoren, is verplicht in een andere taal te zingen. Neem Helmut Lotti : hij is alleen bekend buiten Vlaanderen sinds zijn Klassiekers. Toen hij in het Nederlands zong, was hij alleen in Vlaanderen bekend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Europees Commissaris
|
![]() Neen, dat denk ik niet. De kantons kennen een hoge mate van zelfstandigheid en -redzaamheid. Daarbij komt dan ook nog eens de taalkundige variatie van Zwitserland. Op het communautaire vlak zullen er zeker lichte wrijvingen zijn (geweest), maar de verhoudingen liggen er anders. Zwitserland is niet gebouwd op taalkundige, religieuze en culturele grieven jegens een buurland. Dat zegt veel, zo niet alles, over het Belgische systeem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zelfs het huidige Nederland was geen broedervolk. Zij zijn dat pas geworden onder de knoet van de Hollandse protestantse laars. Zeker in het zuiden van Nederland, de Generalteitslanden. Tegen wil en dank werden zij Hollanders. Meer nog , toen de Belgische revolutie uitbrak en de protestantse machthebbers de schutterijen opriepen om te gaan vechten tegen de Belgen, weigerden een hele resem dorpen consequent schutterijen te leveren aan Willem I. Zij weigerden te vechten tegen hun katholieke broeders in België. Zo zit het in mekaar. Eigenlijk moest men daar niet veel van de Hollanders hebben. En één volk waren de Noordelijke Nederlanden dus nog minder. Laatst gewijzigd door system : 27 mei 2010 om 18:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Natuurlijk zijn er grotere en belangrijkere talen volgens deze zelfde aspecten, en ja, logischerwijs zijn dit onder andere Engels, Frans, Duits. Maar uw bewering slaat nergens op. Tja, tenzij u een taal waardeert op basis van hoe erotisch het klinkt. (dat zou me op zich van een Franstalige niet verbazen, maar toch lijkt me dat een gebrekkig criterium)
![]() |
![]() |
#52 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Onbekend maakt onbemind. Het gezegde is geheel van toepassing op Everytime, die het niet kan helpen dat haar wereld door het Frans wordt gekleurd en beleefd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik meen somtijds iets daarover te weten te zijn gekomen. Hollander kennelijk ook. Niet dat het van belang is. Het maakt mij niet uit. Uiteraard kan ik mij ook vergissen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#56 |
Europees Commissaris
|
![]() Quercus, het gezever van system is met posting #45 gewoon karikaturaal geworden, nauwelijks nog interessant om 'Ernstig' erop in te gaan.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
http://podcast.univ-provence.fr/~col...ox/calvets.pdf Verder was ik nog abuis, ze classificeren het Nederlands op de 6de plaats. Niet slecht voor een taal met een overzichtelijk aantal sprekers en een relatief klein territorium
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 27 mei 2010 om 20:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En nu moet u niet afkomen met uw drogargumenten dat 'Groningers ook vreemden waren voor de Gentenaars'. Neen, de Vlamingen -als bevolking- waren vreemden voor de Noorderlingen. Er was niets te bespeuren van enige volksnationale eenheid tussen de twee. Integendeel zelfs, de Hollanders hebben de Vlamingen toen terug over de kling gejaagd toen de laatste Hertog van Bourondië stierf. Weggejaagd dus. Letterlijk. Te vergelijken met de Hollanders bij ons in 1815. Die werden ook ervaren als vreemden door onze zuiderse bevolking toen ze hier in 1815 de scepter meenden te komen zwaaien. Maar dan hebben wij ze weggejaagd. Ook hier en in die tijd was er geen eenheid te bespeuren. Laatst gewijzigd door system : 27 mei 2010 om 20:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
|
![]() Geeft niets, voor mij was het NRC verhaal over globalisering nieuw, dus zo dragen we beiden door onze vergissing iets bij.