Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2010, 13:05   #41
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Zwitserland is even gesplitst in de geesten als België, het enige verschil is dat niemand de splitsing van het land in Zwitserland vraagt. Ik ken Zwitserland, ik heb er familie : als u echt denkt dat Zwitserland zo verenigd is, bent u totaal verkeerd.
In Zwitserland kan er wel nog steeds aan politiek gedaan worden en kan men nog altijd een beleid voeren. In België kan dat niet meer.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2010, 13:14   #42
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
omdat vele Franstaligen vinden dat het Frans superieur is aan het Nederlands en het dus niet hoeven te leren.

sommige Vlamingen vinden dat trouwens ook.
Het probleem is dat het Nederlands niet internationaal aantrekt! Noem me een Nederlandstalig liedje die buiten Vlaanderen en Nederland gescoord heeft! Zelf het Roemeens trekt meer aan, u kan denken wat u wil over dat liedje maar het was wel een dikke Europese zomerhit een aantal jaren geleden :
http://www.youtube.com/watch?v=kF89Q6o99z4&translated=1

Pas op, ik heb natuurlijk helemaal niets tegen het Nederlands maar u moet wel toegeven dat het waar is. Een Vlaamse artiest die internationaal wil scoren, is verplicht in een andere taal te zingen. Neem Helmut Lotti : hij is alleen bekend buiten Vlaanderen sinds zijn Klassiekers. Toen hij in het Nederlands zong, was hij alleen in Vlaanderen bekend.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2010, 17:29   #43
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zwitserland is even gesplitst in de geesten als België, het enige verschil is dat niemand de splitsing van het land in Zwitserland vraagt. Ik ken Zwitserland, ik heb er familie : als u echt denkt dat Zwitserland zo verenigd is, bent u totaal verkeerd.
Neen, dat denk ik niet. De kantons kennen een hoge mate van zelfstandigheid en -redzaamheid. Daarbij komt dan ook nog eens de taalkundige variatie van Zwitserland. Op het communautaire vlak zullen er zeker lichte wrijvingen zijn (geweest), maar de verhoudingen liggen er anders. Zwitserland is niet gebouwd op taalkundige, religieuze en culturele grieven jegens een buurland. Dat zegt veel, zo niet alles, over het Belgische systeem.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2010, 17:40   #44
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noem me een Nederlandstalig liedje die buiten Vlaanderen en Nederland gescoord heeft!
http://www.youtube.com/watch?v=WsnvmbG6xAI
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2010, 17:52   #45
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Bent u ook wel in staat om uw opponent logisch uiteen te zetten waar en waarom hij volgens u de mist ingaat? Het feit dat u Belg bent hoeft overigens geen voordeel op te leveren. De kerktorenvisie van u en uw kornuiten speelt u allen geregeld parten.
Wij, de Zuidelijke Nederlanden, hebben een heel andere geschiedenis meegemaakt. Maar zelfs tijdens kunstmatige eenheid in de Bourgondische tijd werden de Vlamingen beschouwd als 'vreemden' in Holland. En de zogenaamde Lage Landen onder Karel V hebben maar een twintigtal jaren standgehouden en toen brak de 80-jarige oorlog uit. Maar dat schijnt u dus niet te weten omdat u de hele tijd clichés afdreunt. Clichés die nergens op stoelen. U zit de hele tijd de zaniken over het 'broedervolk' waarbij u of uw geestesgenoten de Noordelijke Nederlanden bedoelen. Dat is geen 'broedervolk', dat is het nooit geweest, en dat zal het ook nooit worden.

Zelfs het huidige Nederland was geen broedervolk. Zij zijn dat pas geworden onder de knoet van de Hollandse protestantse laars. Zeker in het zuiden van Nederland, de Generalteitslanden. Tegen wil en dank werden zij Hollanders. Meer nog , toen de Belgische revolutie uitbrak en de protestantse machthebbers de schutterijen opriepen om te gaan vechten tegen de Belgen, weigerden een hele resem dorpen consequent schutterijen te leveren aan Willem I. Zij weigerden te vechten tegen hun katholieke broeders in België.
Zo zit het in mekaar. Eigenlijk moest men daar niet veel van de Hollanders hebben. En één volk waren de Noordelijke Nederlanden dus nog minder.

Laatst gewijzigd door system : 27 mei 2010 om 18:19.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2010, 18:05   #46
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat het Nederlands niet internationaal aantrekt!
Het probleem is dat onbekend onbemind maakt. Het Nederlands trekt internationaler harder dan u denkt. Wereldwijd wordt het Nederlands op een kwalitatief hoogstaand niveau gedoceerd op meer dan honderdvijftig universiteiten, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Citaat:
Noem me een Nederlandstalig liedje die buiten Vlaanderen en Nederland gescoord heeft!
Vrij recent nog: http://www.youtube.com/watch?v=m2iDBIbY-G0
Oud 27 mei 2010, 18:19   #47
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het probleem is dat onbekend onbemind maakt. Het Nederlands trekt internationaler harder dan u denkt. Wereldwijd wordt het Nederlands op een kwalitatief hoogstaand niveau gedoceerd op meer dan honderdvijftig universiteiten, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Vrij recent nog: http://www.youtube.com/watch?v=m2iDBIbY-G0
Ik heb BUITEN VLAANDEREN EN NEDERLAND gezegd! De jonge man heeft misschien die wedstrijd gewonnen maar ik denk niet echt dat het een hit in het buitenland werd!
Oud 27 mei 2010, 18:20   #48
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Goeie grap!
Oud 27 mei 2010, 18:28   #49
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb BUITEN VLAANDEREN EN NEDERLAND gezegd! De jonge man heeft misschien die wedstrijd gewonnen maar ik denk niet echt dat het een hit in het buitenland werd!
Werd het lied dan niet INTERNATIONAAL gewaardeerd met hoge cijfers?
Oud 27 mei 2010, 18:28   #50
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Goeie grap!
Maar wel de waarheid ...
Oud 27 mei 2010, 19:09   #51
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat het Nederlands niet internationaal aantrekt! Noem me een Nederlandstalig liedje die buiten Vlaanderen en Nederland gescoord heeft! Zelf het Roemeens trekt meer aan, u kan denken wat u wil over dat liedje maar het was wel een dikke Europese zomerhit een aantal jaren geleden :
http://www.youtube.com/watch?v=kF89Q6o99z4&translated=1

Pas op, ik heb natuurlijk helemaal niets tegen het Nederlands maar u moet wel toegeven dat het waar is. Een Vlaamse artiest die internationaal wil scoren, is verplicht in een andere taal te zingen. Neem Helmut Lotti : hij is alleen bekend buiten Vlaanderen sinds zijn Klassiekers. Toen hij in het Nederlands zong, was hij alleen in Vlaanderen bekend.
Het was nochtans een Franse universiteit die op basis van een heel scala aspecten (aantal sprekers, literaire output, aanwezigheid op internet, vertalingen van en naar, en dergelijke) op de 7de plaats plaatste van meest belangrijke talen in de wereld.
Natuurlijk zijn er grotere en belangrijkere talen volgens deze zelfde aspecten, en ja, logischerwijs zijn dit onder andere Engels, Frans, Duits.

Maar uw bewering slaat nergens op. Tja, tenzij u een taal waardeert op basis van hoe erotisch het klinkt. (dat zou me op zich van een Franstalige niet verbazen, maar toch lijkt me dat een gebrekkig criterium)
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2010, 19:17   #52
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Het was nochtans een Franse universiteit die op basis van een heel scala aspecten (aantal sprekers, literaire output, aanwezigheid op internet, vertalingen van en naar, en dergelijke) op de 7de plaats plaatste van meest belangrijke talen in de wereld.
Natuurlijk zijn er grotere en belangrijkere talen volgens deze zelfde aspecten, en ja, logischerwijs zijn dit onder andere Engels, Frans, Duits.

Maar uw bewering slaat nergens op. Tja, tenzij u een taal waardeert op basis van hoe erotisch het klinkt. (dat zou me op zich van een Franstalige niet verbazen, maar toch lijkt me dat een gebrekkig criterium)
Ook dat klopt volledig, Hollander. Mijn lijfblad, NRC Handelsblad, berichtte daarover eerder in dit artikel: http://weblogs.nrc.nl/wereld/2006/10...iseringsindex/

Onbekend maakt onbemind. Het gezegde is geheel van toepassing op Everytime, die het niet kan helpen dat haar wereld door het Frans wordt gekleurd en beleefd.
Oud 27 mei 2010, 19:39   #53
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onbekend maakt onbemind. Het gezegde is geheel van toepassing op Everytime, die het niet kan helpen dat haar wereld door het Frans wordt gekleurd en beleefd.
Everytime is een vrouw? Dat kan ik me echt onmogelijk voorstellen.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2010, 19:54   #54
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Everytime is een vrouw? Dat kan ik me echt onmogelijk voorstellen.
Ik meen somtijds iets daarover te weten te zijn gekomen. Hollander kennelijk ook. Niet dat het van belang is. Het maakt mij niet uit. Uiteraard kan ik mij ook vergissen.
Oud 27 mei 2010, 19:56   #55
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wij, de Zuidelijke Nederlanden, hebben een heel andere geschiedenis meegemaakt. Maar zelfs tijdens kunstmatige eenheid in de Bourgondische tijd werden de Vlamingen beschouwd als 'vreemden' in Holland. En de zogenaamde Lage Landen onder Karel V hebben maar een twintigtal jaren standgehouden en toen brak de 80-jarige oorlog uit. Maar dat schijnt u dus niet te weten omdat u de hele tijd clichés afdreunt. Clichés die nergens op stoelen. U zit de hele tijd de zaniken over het 'broedervolk' waarbij u of uw geestesgenoten de Noordelijke Nederlanden bedoelen. Dat is geen 'broedervolk', dat is het nooit geweest, en dat zal het ook nooit worden.

Zelfs het huidige Nederland was geen broedervolk. Zij zijn dat pas geworden onder de knoet van de Hollandse protestantse laars. Zeker in het zuiden van Nederland, de Generalteitslanden. Tegen wil en dank werden zij Hollanders. Meer nog , toen de Belgische revolutie uitbrak en de protestantse machthebbers de schutterijen opriepen om te gaan vechten tegen de Belgen, weigerden een hele resem dorpen consequent schutterijen te leveren aan Willem I. Zij weigerden te vechten tegen hun katholieke broeders in België.
Zo zit het in mekaar. Eigenlijk moest men daar niet veel van de Hollanders hebben. En één volk waren de Noordelijke Nederlanden dus nog minder.
Hoe erg kun je eigenlijk met zeveren behept zijn? Het is eeuwig en altijd dezelfde mantra die je zit af te dreunen. Of, om in uw katholieke liturgie te blijven, steeds maar opnieuw dezelfde oervervelende litanie. Je weet eigenlijk niets nieuws te vertellen. En wat voor een "feiten" je dan bovenhaalt! Dat in de Bourgondische tijd Vlamingen als "vreemden" werden beschouwd in Holland. Natúúrlijk waren ze dat. Maar zo was het ook met Groningers in Holland, met Gentenaren in Antwerpen of Brugge, met Lyonnais in Parijs en ga zo maar door. Anders gezegd, wat daar zit te zapzeveren is volstrekt irrelevant. Het wordt nu toch wel zoetjesaan tijd dat je dat begint te beseffen.
Oud 27 mei 2010, 20:06   #56
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Quercus, het gezever van system is met posting #45 gewoon karikaturaal geworden, nauwelijks nog interessant om 'Ernstig' erop in te gaan.
Oud 27 mei 2010, 20:14   #57
Hollander

Standaard

Citaat:
Ook dat klopt volledig, Hollander. Mijn lijfblad, NRC Handelsblad, berichtte daarover eerder in dit artikel: http://weblogs.nrc.nl/wereld/2006/10...iseringsindex/

Ik bedoelde eigenlijk het onderzoek van de Université de Provence

http://podcast.univ-provence.fr/~col...ox/calvets.pdf

Verder was ik nog abuis, ze classificeren het Nederlands op de 6de plaats. Niet slecht voor een taal met een overzichtelijk aantal sprekers en een relatief klein territorium

Laatst gewijzigd door Hollander : 27 mei 2010 om 20:15.
Oud 27 mei 2010, 20:17   #58
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hoe erg kun je eigenlijk met zeveren behept zijn? Het is eeuwig en altijd dezelfde mantra die je zit af te dreunen. Of, om in uw katholieke liturgie te blijven, steeds maar opnieuw dezelfde oervervelende litanie. Je weet eigenlijk niets nieuws te vertellen. En wat voor een "feiten" je dan bovenhaalt! Dat in de Bourgondische tijd Vlamingen als "vreemden" werden beschouwd in Holland. Natúúrlijk waren ze dat. Maar zo was het ook met Groningers in Holland, met Gentenaren in Antwerpen of Brugge, met Lyonnais in Parijs en ga zo maar door. Anders gezegd, wat daar zit te zapzeveren is volstrekt irrelevant. Het wordt nu toch wel zoetjesaan tijd dat je dat begint te beseffen.
Maar het is wel de waarheid, dat zogenaamde 'zeveren' van mij. En nu moogt u nog zo bidden tot de Here, Vlamingen en Hollanders zullen nooit één volk zijn. Want zelfs 'de Here' kan geen vierkantige cirkel maken.

En nu moet u niet afkomen met uw drogargumenten dat 'Groningers ook vreemden waren voor de Gentenaars'. Neen, de Vlamingen -als bevolking- waren vreemden voor de Noorderlingen. Er was niets te bespeuren van enige volksnationale eenheid tussen de twee. Integendeel zelfs, de Hollanders hebben de Vlamingen toen terug over de kling gejaagd toen de laatste Hertog van Bourondië stierf. Weggejaagd dus. Letterlijk. Te vergelijken met de Hollanders bij ons in 1815. Die werden ook ervaren als vreemden door onze zuiderse bevolking toen ze hier in 1815 de scepter meenden te komen zwaaien. Maar dan hebben wij ze weggejaagd. Ook hier en in die tijd was er geen eenheid te bespeuren.

Laatst gewijzigd door system : 27 mei 2010 om 20:42.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2010, 20:31   #59
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik bedoelde eigenlijk het onderzoek van de Université de Provence

http://podcast.univ-provence.fr/~col...ox/calvets.pdf

Verder was ik nog abuis, ze classificeren het Nederlands op de 6de plaats. Niet slecht voor een taal met een overzichtelijk aantal sprekers en een relatief klein territorium
Dat zag ik ook (te laat), maar het doet niets af aan je schitterende vaststelling ter zake van (de positie van) het Nederlands.
Oud 27 mei 2010, 20:48   #60
Hollander

Standaard

Citaat:
Dat zag ik ook (te laat), maar het doet niets af aan je schitterende vaststelling ter zake van (de positie van) het Nederlands.
Geeft niets, voor mij was het NRC verhaal over globalisering nieuw, dus zo dragen we beiden door onze vergissing iets bij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be