Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 31 mei 2010, 12:25   #1
benjiro
Burger

Standaard Antwoord Voorzitter Kantonhoofdbureau ivm BHV weigeringen

Ik heb zojuist een interessante brief gekregen van de Voorzitter Kantonhoofdbureau. Identiek overgetypt ( behalve persoonlijk gegevens natuurlijk ).

Citaat:
Betreft: Uw weigering van de aanstelling tot bijzitter van het stembureau nr.xx te xxxxxx voor de Federale Parlementsverkiezingen van 13 juni 2010.

Geachte Heer xxxxxx,

We melden u de ontvangst van uw schrijven waarin u aangeeft niet te kunnen voldoen aan uw aanstelling tot bijzitter van het stembureau nr. xx voor de Federale Parelementsverkiezingen van 13 juni 2010.

We delen u mee dat de door u opgegeven reden(en) van verhindering niet als wettig kan (kunnen) aanvaard worden.

Alhoewel het niet mijn taak is om me te spreken over de ongrondwettelijkheid vestig ik toch uw aandacht op het feit dat een grondwettelijk hof de kiesindeling niet heeft vernietigd. Tevens bepaald dezelfde grondwet dat wanneer de kamer zich ontbindt er binnen de 40 dagen verkiezingen moeten volgen.

Uw aanstelling tot bijzitter van het stembureau nr. xx blijft van toepassing.
U dient om 07u20 aanwezig te zijn in het bureau op het volgende adres:
xxxxxxxxx
xxxxxxxx
xxxx xxxxxx

We herinneren u er aan dat ieder die zich, zonder geldige reden, onttrekt aan zijn aanwijzing of die door zijn schuld, zijn onvoorzichtigheid of zijn nalatigheid op enigerlei wijze de hem toevertrouwde opdracht in gevaar brengt, gestraft met een geldboete van vijftig tot tweehonderd euro ( vergoogd met de huidige opdeciemen).

xxxxxxx
Voorzitter van het Kantonhoofdbuearu.
Operatie schrik aanjagen is begonnen blijkbaar. Zijn ze zo wanhopig voor Voor/bijzitters? En de brief lijkt mij een standaard brief te zien, waar ze enkel de gegevens op invulde, aangezien er geen enkel referentie is op mijn origineel schrijven. Iets zegt me dat er blijkbaar genoeg mensen aan het weigeren zijn in BHV gebied...

Laatst gewijzigd door benjiro : 31 mei 2010 om 12:26.
benjiro is offline  
Oud 31 mei 2010, 12:28   #2
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Ach, das diezelfde die de vorige verkiezingen de enige was die vervolging instelde maar werd teruggefloten. Niet aantrekken
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 31 mei 2010, 12:28   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benjiro Bekijk bericht
Ik heb zojuist een interessante brief gekregen van de Voorzitter Kantonhoofdbureau. Identiek overgetypt ( behalve persoonlijk gegevens natuurlijk ).

Operatie schrik aanjagen is begonnen blijkbaar. Zijn ze zo wanhopig voor Voor/bijzitters? En de brief lijkt mij een standaard brief te zien, waar ze enkel de gegevens op invulde, aangezien er geen enkel referentie is op mijn origineel schrijven. Iets zegt me dat er blijkbaar genoeg mensen aan het weigeren zijn in BHV gebied...
Ik denk zelfs dat het van zulke orde is dat ze het nog nooit hebben meegemaakt.

Er worden enkele Belgen stilaan ongerust.
Oud 31 mei 2010, 12:42   #4
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik denk zelfs dat het van zulke orde is dat ze het nog nooit hebben meegemaakt.

Er worden enkele Belgen stilaan ongerust.
Zeer zeker, maar ook:

Die voorzitter kan en mag een weigering niet zomaar over zich laten gaan. Hij is verplicht te reageren he.

In een echte democratie kent men zulke verplichtingen niet. En men spreekt wel van een "opkomstplicht" maar schrijft op de oproep toch wel

DE STEMMING IS VERPLICHT
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 31 mei 2010, 12:43   #5
Torkilson
Gouverneur

Torkilson's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Zeer zeker, maar ook:

Die voorzitter kan en mag een weigering niet zomaar over zich laten gaan. Hij is verplicht te reageren he.

In een echte democratie kent men zulke verplichtingen niet. En men spreekt wel van een "opkomstplicht" maar schrijft op de oproep toch wel

DE STEMMING IS VERPLICHT
Een belangrijke nuance. Al kan iedereen, desgewenst, blanco stemmen.
Torkilson is offline  
Oud 31 mei 2010, 12:45   #6
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

De stemming is NIET verplicht. Je moet opkomen, maar bent niet verplicht te stemmen. Dedzjue! Hoe lang gaat die desinformatie nog duren?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 31 mei 2010, 12:48   #7
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

van waar ben je, benjiro, als ik dat vragen mag?
vrijevlaming is offline  
Oud 31 mei 2010, 12:53   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk toch beter dat ze zo reageren;
stel je voor dat ze je brief zo zouden klasseren, dat zou betekenen: de problemen trachten dood te zwijgen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 31 mei 2010, 13:02   #9
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alhoewel het niet mijn taak is om me te spreken over de ongrondwettelijkheid vestig ik toch uw aandacht op het feit dat een grondwettelijk hof de kiesindeling niet heeft vernietigd. Tevens bepaald dezelfde grondwet dat wanneer de kamer zich ontbindt er binnen de 40 dagen verkiezingen moeten volgen.
Heeft de kantonvoorzitter echt gereageerd met een kanjer van een dt-fout?

Het is inderdaad niet zijn taak om zich uit te spreken over de ongrondwettelijkheid. Dat is de taak van het Grondwettelijk Hof. Het Grondwettelijk Hof (bij monde van de voorzitter) heeft verklaard dat de verkiezingen ongrondwettelijk zijn. Klaar.

Bovendien ontheft de plicht om verkiezingen te organiseren niemand van de noodzaak om deze op grondwettelijke wijze te organiseren. De twee staan volledig los van elkaar.

Dit antwoord is werkelijk van een lachwekkend laag niveau.
Nyquist is offline  
Oud 31 mei 2010, 13:04   #10
benjiro
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
van waar ben je, benjiro, als ik dat vragen mag?
Machelen ... M.a.w, recht in het BHV gebied.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Heeft de kantonvoorzitter echt gereageerd met een kanjer van een dt-fout?
Dacht eerst dat ik een fout gemaakt had met het overschrijven, maar staat idd zo op de brief.

Laatst gewijzigd door benjiro : 31 mei 2010 om 13:06.
benjiro is offline  
Oud 31 mei 2010, 13:15   #11
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Machelen ... M.a.w, recht in het BHV gebied.

.
zozo, ik ben van regio kortrijk. Ik vraag me af of ik ook zo'n antwoord zal krijgen van mijne voorzitter.
vrijevlaming is offline  
Oud 31 mei 2010, 13:33   #12
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In gans België proberen bijzitters bij elke verkiezingen er met de meest onmogelijke excuses onderuit te geraken. Niets nieuws onder de zon. Ze zijn altijd zo wanhopig voor Voor/bijzitters.
filosoof is offline  
Oud 31 mei 2010, 13:42   #13
giserke
Banneling

Standaard

Antwoord gewoon dat je de rechten van 1 partij verdedigt.
(Geef U op bij een partij als telgetuige, en stuur uw kat)
giserke is offline  
Oud 31 mei 2010, 13:47   #14
giserke
Banneling

Standaard

Oja, en weet wanneer je voor meneer de juge moet komen, de VVB en TAK een advocaat voorziet.

Er zullen zodanig veel PV's worden opgesteld, dat ze verticaal zullen geklasseerd worden.

Laatst gewijzigd door giserke : 31 mei 2010 om 13:48.
giserke is offline  
Oud 31 mei 2010, 13:59   #15
benjiro
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Oja, en weet wanneer je voor meneer de juge moet komen, de VVB en TAK een advocaat voorziet.

Er zullen zodanig veel PV's worden opgesteld, dat ze verticaal zullen geklasseerd worden.
Heb me ingeschreven bij haviko. Deze brief is voor mij de druppel. Als men een beetje gaat dreigen, ...

Ze weten dat ze in de fout zijn. De verkiezingen voor de rest van het land, is geen probleem. Deze zijn rechtsgeldig, maar in het BHV gebied, deze zijn jammer genoeg ongeldig.

Ik vraag me af of het niet mogelijk is de verkiezingen ongeldig te laten verklaren, wegens het niet nakomen van de grondwet? Maar ja, dan zal men wel weer doen zoals bij de Fortis klucht, in beroep gaan, tot ze een rechter hebben die wel in hun voordeel uitspreekt?!
benjiro is offline  
Oud 31 mei 2010, 14:05   #16
vrijevlaming
Banneling

Standaard

ik heb me ook ingeschreven. Ik heb vandaag al een mail gestuurd en vanavond gaat mijn antwoordbrief met de aangetekende post binnen bij postkantoor in kortrijk.

Ik heb gezien dat er één iemand uit regio kortrijk veroordeeld is geweest de vorige keer, maar dat er nog beroep hangende is. Is er iemand die weet hoe het daarmee staat?

edit: ik heb trouwens in een artikel gezien dat er in kortrijk al 100 mensen geweigerd hebben. Maar wel niemand die bhv als reden gebruikt (volgens de vertegenwoordiger van kantonvoorzitter)
Ewel, dan staat die teller nu zeker op één!

Laatst gewijzigd door vrijevlaming : 31 mei 2010 om 14:06.
vrijevlaming is offline  
Oud 31 mei 2010, 14:14   #17
giserke
Banneling

Standaard

Ik vraag me af hoe een voorzitter zou reageren indien hij gedagvaard wordt voor het aanzetten van een misdrijf. (ongeldige verkiezingen)
giserke is offline  
Oud 31 mei 2010, 16:02   #18
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
De stemming is NIET verplicht. Je moet opkomen, maar bent niet verplicht te stemmen. Dedzjue! Hoe lang gaat die desinformatie nog duren?
Pfff, de stemming is verplicht.
Tot je afkomt met drank en een geluidsinstallatie.
Dan blijkt dat de stemming al gauw omslaat...
De gemuilkorfde is offline  
Oud 31 mei 2010, 16:18   #19
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Pfff, de stemming is verplicht.
Tot je afkomt met drank en een geluidsinstallatie.
Dan blijkt dat de stemming al gauw omslaat...
Eyjafjallajökull is offline  
Oud 31 mei 2010, 16:30   #20
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Ik ben niet opgeroepen, maar mochten ze dat doen, zou ik ook weigeren, en dan aanvoeren dat ik gewetensbezwaren heb, en niet wil meedoen aan het overtreden van de grondwet.
OK, ik woon niet in het BHV gebied, maar dat doet er niet toe, de grondwet zegt namelijk dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet, dus als ik meer mag dan een ander geldt dit ook als overtreding van die grondwet.

En als ze mij dan uiteindelijk voor een rechtbank slepen, dan zou ik daar nogal wat show van maken.
Ik zou de rechter wraken omdat hij politiek benoemd is, en dus betrokken partij.
Ze zouden dat weigeren, maar ik zou daar blijven op hameren, dat het een politiek proces is.
Ik zou ook een aantal Vlaams-nationalisten uitnodigen, die schijnen goed te kunnen zingen
De gemuilkorfde is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be