Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2010, 15:17   #61
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN

exodus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Getuigenverklaringen zijn subjectief.
Dat is geen goede maatstaf om op voort te gaan.
Meet instrumenten kunnen geen BDE hebben hoor. Getuigenverklaringen zijn het enige dat je hebt. Dan nog, jij noemt ze subjectief (dat zijn uiteraard alle ervaringen) maar toch komen dezelfde elementen naar boven.
Oud 31 mei 2010, 15:21   #62
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Getuigenverklaringen zijn subjectief.
Dat is geen goede maatstaf om op voort te gaan.
Wat wil je dan? Een video in HD van de beelden die zij zagen? Dat zou zelfs nog niet genoeg zijn, want je zou ook hetzelfde gevoel moeten kunnen ervaren.

Alhoewel ikzelf nog nooit een BDE heb gehad, zijn sommige getuigenissen overtuigend genoeg voor mij. Hier is meer aan de hand dan alleen maar wat laatste aktiviteit van een stervend brein.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 15:23   #63
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Wat wil je dan? Een video in HD van de beelden die zij zagen? Dat zou zelfs nog niet genoeg zijn, want je zou ook hetzelfde gevoel moeten kunnen ervaren.

Alhoewel ikzelf nog nooit een BDE heb gehad, zijn sommige getuigenissen overtuigend genoeg voor mij. Hier is meer aan de hand dan alleen maar wat laatste aktiviteit van een stervend brein.

Fred.
Het is vooral iets dat je hoopt.

Laat ons het daar bij houden.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 15:28   #64
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het is vooral iets dat je hoopt.

Laat ons het daar bij houden.
Neen, ik stel vast dat er miljoenen BDE's zijn. Een percentage daarvan is zodanig indrukwekkend dat je dit niet zomaar naast je neer kan leggen.

Fred.
Oud 31 mei 2010, 15:34   #65
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
De parameters die ons tot nadenken zouden moeten stemmen zijn de film van het leven (met het morele aspect) en het heldere licht dat een persoonlijkheid blijkt te zijn. Het feit ook dat velen met tegenzin terugkeren, omdat ze een gelukzaligheid ervaarden die niet van deze aarde is.
Blabla subjectieve onzin. Het filmverhaal komt ook terug blij andere traumatische ervaringen. Erge angst, ongeval wat je overleeft, ...
Zelfs tijdens dit schrijven zie ik jeugdbeelden. Allemaal subjectief en al helemaal nt te controleren

Hoe weet je trouwens wat "niet van deze aarde" is? Al ooit stoned/high geweest
Citaat:
Dat is de ganse discussie natuurlijk. Er is natuurlijk een punt vanwaar geen terugkeer meer mogelijk is.
Nee, het punt van deze discussie is dat jij , geschreven of gesproken wereingen gelooft van mensen na zéér traumatische ervaringen. Een situ waar je zintuigen het nogal eens laten afweten. Hersens sluiten , uit zelfbescherming , de bloedtoevoer af nr niet essentiele gebieden.

Komt er nog bij dat iedereen dezelde boeken leest en dat de boeken de nIET conforme ervaringen niet zullen opnemen.

Verder van de wetenschap kan je echt niet mogelijk.

Laatst gewijzigd door Cdude : 31 mei 2010 om 15:35.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 15:36   #66
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, ik stel vast dat er miljoenen BDE's zijn. Een percentage daarvan is zodanig indrukwekkend dat je dit niet zomaar naast je neer kan leggen.
Fred.
Heb het al eens gevraagd : Waar haal jij die "miljoenen"? Hoe 'stel jij die vast" ? Wie en hoe zijn die geteld?

Het waren er toch maar 40.000?

Laatst gewijzigd door Cdude : 31 mei 2010 om 15:43.
Oud 31 mei 2010, 15:37   #67
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Fred.
Er worden elke morgen honderden miljoenen toastjes gemaakt. Een klein percentage daarvan lijkt op maria - jezus - mohammed - de hamer van thor - ...

Toch kan ik dat zomaar naast me neerleggen. Zij die dat niet kunnen worden op journaals hoofdschudend bekeken.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 15:39   #68
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN

exodus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Blabla subjectieve onzin. Het filmverhaal komt ook terug blij andere traumatische ervaringen. Erge angst, ongeval wat je overleeft, ...
Zelfs tijdens dit schrijven zie ik jeugdbeelden. Allemaal subjectief en al helemaal nt te controleren

Hoe weet je trouwens wat "niet van deze aarde" is? Al ooit stoned/high geweest
Stoned of high zijn is geen maatstaf... psychedelische middelen volgen ook je eigen geloofssysteem, en als je dan al iets "out of this world" meemaakt kan je het altijd rationaliseren als een hallucinatie. De kans om iets spiritueel mee te maken onder psychedelische midellen is wel groter, en de kans dat een materialistist hierdoor in het spirituele gaat geloven ook wel. Want psychedelica bevrijden nu eenmaal het bewustzijn uit zijn dagdagelijks patroon en openen de poorten naar het spirituele.
Oud 31 mei 2010, 15:40   #69
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:

Fred.
Dus jij gelooft, niet controleerbare verklaringen, van onbekenden die ANDERE mensen hebben opgeschreven in boekvorm.

Hmmmmmmmmm, .....
ik ken een héél goede investering Fred.
Aboluut gegarandeerde opbrengst +15% per jaar. Minimum inleg 10.000€ Prospectie op aanvraag.
Buitenkansje maar snel beslissen , slechts één week beschikbaar.

Laatst gewijzigd door Cdude : 31 mei 2010 om 15:42.
Oud 31 mei 2010, 15:41   #70
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Stoned of high zijn is geen maatstaf... psychedelische middelen volgen ook je eigen geloofssysteem, en als je dan al iets "out of this world" meemaakt kan je het altijd rationaliseren als een hallucinatie. De kans om iets spiritueel mee te maken onder psychedelische midellen is wel groter, en de kans dat een materialistist hierdoor in het spirituele gaat geloven ook wel. Want psychedelica bevrijden nu eenmaal het bewustzijn uit zijn dagdagelijks patroon en openen de poorten naar het spirituele.
Niet relevant.
Ik vroeg Fred hoe hij weet, dat wat hij voelt , "niet van deze aarde " is.
Oud 31 mei 2010, 16:29   #71
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Fred.
Niemand betwijfelt het bestaan ervan.
Voor de 100e keer, wèl dat het iets te maken heeft met iets bovennatuurlijks...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 16:45   #72
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Dus jij gelooft, niet controleerbare verklaringen, van onbekenden die ANDERE mensen hebben opgeschreven in boekvorm.
Dat doe jij ook Dude. Al die wetenschappelijke links van jou.. Dat is ook maar van horen zeggen hoor. Of was jij erbij misschien, bij al die onderzoeken. Je neemt dus voor waar aan wat je zelf niet hebt gezien. Ik ook. Maar alleen wat mij redelijk lijkt.

Voor alle duidelijkheid: ik trek geen enkel wetenschappelijk onderzoek in twijfel. Ik stel wel vast dat, als ze het niet 100% zeker weten, ze moeten speculeren. En hoe ze speculeren hangt af van hoe ze er tegenover staan..

Fred.
Oud 31 mei 2010, 16:51   #73
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Niemand betwijfelt het bestaan ervan.
Voor de 100e keer, wèl dat het iets te maken heeft met iets bovennatuurlijks...
Laat het nu net dat zijn wat velen getuigen: dat ze zich in een vorm van bestaan bevinden die totaal anders is dan hier op aarde. Nogmaals, waarom zou een puur materieel brein, op het randje van het einde, zoiets produceren. Van een falend brein zou je misschien nog enkele chaotische elektrische ontladingen verwachten, maar meer niet. Maar hier krijg je verdorie volledige verhalen, gestructureerd en met gevoelstoestanden en al.

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 31 mei 2010 om 16:51.
Oud 31 mei 2010, 16:51   #74
zeddie
Banneling

Standaard

They told me, "These things are hallucinations". I inquired what was
hallucination and found that it meant a subjective or a psychical experience
which corresponds to no objective or no physical reality. Then I sat and
Wondered at the miracles of the human reason.

Hallucination is the term of Science for those irregular glimpses we still have
of truths shut out from us by our preoccupation with matter; coincidence for
the curious touches of artistry in the work of that supreme & universal
Intelligence which in its conscious being as on a canvas has planned &
executed the world.

That which men term a hallucination is the reflection in the mind & senses of
that which is beyond our ordinary mental & sensory perceptions. Superstition
arises from the mind's wrong understanding of these reflections. There is no
other hallucination.

Reason adapts itself to the faith or argues out a justification of the instincts,
but it receives the impulse subconsciously; therefore men think that they act
rationally.

GreetzZ
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2010, 17:10   #75
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat doe jij ook Dude. Al die wetenschappelijke links van jou.. Dat is ook maar van horen zeggen hoor. Of was jij erbij misschien, bij al die onderzoeken. Je neemt dus voor waar aan wat je zelf niet hebt gezien. Ik ook. Maar alleen wat mij redelijk lijkt.
Je vergeet, zoals altijd , dat die artikels worde GECONTROLEERD door collega"s studenten, ... = "PEER REVIEWD"
Ik geloof die niet, ik veronderstel dat ze waar zijn maar lees ALTYD hoe ze tot de resultaten gekomen zijn. Kwestie van inzicht te verwerven. De resultaten zijn echter altijd verworden via RIGOREUZE testmethoden. Houdt een onderzoeker zich NIET aan die regels zal zijn resultaat mij nooit bereiken.

Ter vergelijking : Verzamel wat "anektdotes", pleur ze in een boek en Fred gelooft ze.
Citaat:
Voor alle duidelijkheid: ik trek geen enkel wetenschappelijk onderzoek in twijfel. Ik stel wel vast dat, als ze het niet 100% zeker weten, ze moeten speculeren. En hoe ze speculeren hangt af van hoe ze er tegenover staan..
Dat mag, nee MOET jij doen. Dat doe ik ook en heet kritisch denken.

Een nog lopend onderzoek of theorie zal ik echter nooit als FEIT voorstellen.
Absurde speculaties worden, geloof me, vrij snel de kop ingedrukt.

Laatst gewijzigd door Cdude : 31 mei 2010 om 17:14.
Oud 31 mei 2010, 17:16   #76
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Laat het nu net dat zijn wat velen getuigen: dat ze zich in een vorm van bestaan bevinden die totaal anders is dan hier op aarde. Nogmaals, waarom zou een puur materieel brein, op het randje van het einde, zoiets produceren. Van een falend brein zou je misschien nog enkele chaotische elektrische ontladingen verwachten, maar meer niet. Maar hier krijg je verdorie volledige verhalen, gestructureerd en met gevoelstoestanden en al.

Fred.
Waarom , onderzoekt de wetenschap niet , HOE wel.
Het brein beschermt het lichaam er mee. Door het opgedane trauma moet je nl stilliggen en ook is het best dat je de overdaad aan pijn niet voelt dus je brein OD'tje met een overdaad aan feel good factor : SEROTONINE.
Oud 31 mei 2010, 17:56   #77
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

mijn leerkracht technologie in het tweede middelbaar zei ooit: "meten is weten".

vrede,

redwasp
Oud 31 mei 2010, 18:07   #78
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

mijn leerkracht technologie in het tweede middelbaar zei ooit: "meten is weten".

vrede,

redwasp
Goeie leraar. De mijne was ook zo ene
"Met passen en meten wordt veel tijd verscheten,
maar wie het niet doet, die werkt niet goed."
Oud 31 mei 2010, 18:17   #79
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Fred.
Fred, het menselijke brein is iets gigantisch raars. Wist je dat er een fenomeen bestaat dat wanneer slechtzienden (zoals ik) vermoeid zijn en in het niets staren, ze mickey mouse kunnen zien? (kunnen ook roze olifanten zijn ofzo hoor)
Gewoon omdat het brein info krijgt die het niet kan (of wil) verwerken, en het brein daar PERSE een bekende invulling aan wil geven.
Vreemd, maar veel logischer dan "Mickey mouse kwam net voorbij en alleen ik heb de kracht om hem te kunnen zien."
Net zoals die BDE veel logischer verklaart wordt door een kortsluiting dan door een mystieke geest die ons lichaam verlaat.
Zeker als je weet dat die kortsluiting kan nagemaakt worden. Dat steunt de wetenschappelijke theorie. De dromer theorie wordt door niks ondersteunt.

daar wil ik nog aan toevoegen dat ik jou wel vreemd vindt. Al je argumenten worden hier weerlegd. Van veel van die weerleggingen ben je fair genoeg om toe te geven dat ze weerlegd zijn. Maar je conclusie veranderd niet.
Vreemd hoor.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 31 mei 2010 om 18:36.
Oud 31 mei 2010, 18:27   #80
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Fred, het menselijke brein is iets gigantisch raars. Wist je dat er een fenomeen bestaat dat wanneer slechtzienden (zoals ik) vermoeid zijn en in het niets staren, ze mickey mouse kunnen zien? (kunnen ook roolifanten zijn ofzo hoor)
Gewoon omdat het brein info krijgt die het niet kan (of wil) verwerken, en het brein daar PERSE een bekende invulling aan wil geven.
Vreemd, maar veel logischer dan "Mickey mouse kwam net voorbij en alleen ik heb de kracht om hem te kunnen zien."
Net zoals die BDE veel logischer verklaart wordt door een kortsluiting dan door een mystieke geest die ons lichaam verlaat.
Zeker als je weet dat die kortsluiting kan nagemaakt worden. Dat steunt de wetenschappelijke theorie. De dromer theorie wordt door niks ondersteunt.
Fred WIL niet weten(/meten). Hey, waarom zou hij?
Als ik een "iets" had met alle antwoorden, zou ik er ook dom gebleven zijn.
Citaat:
daar wil ik nog aan toevoegen dat ik jou wel vreemd vindt. Al je argumenten worden hier weerlegd. Van veel van die weerleggingen ben je fair genoeg om toe te geven dat ze weerlegd zijn. Maar je conclusie veranderd niet.
Vreemd hoor.
Niks vreemd aan : reli(waanzin, euforie,God syndrome, ...) Kies zelf maar.
Het is een kenmerk van alle theisten.

Laatst gewijzigd door Cdude : 31 mei 2010 om 18:29.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be