Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2004, 23:28   #1
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Bama-hervorming

Citaat:
Voor de studenten onder ons staan er heel wat veranderingen op stapel. Dan heb ik het niet over de persoonlijke voornemens om te beginnen blokken, te stoppen met roken of eindelijk het geschikte lief te vinden. Nee, de overheid heeft voor ieder en elk onder u een nieuw systeem geïntroduceerd, een systeem naar anglo-saksisch model waarbij sprake is van de BAMA-structuur ofte bachelor-en masterdiploma.

Zoals de gewoonte het verlangt bij nieuwe introducties en grote wijzigingen werd er op hogere echelons druk gelobbyd over deze structuren. De partijen die betrokken werden bij de blauwdruk van deze vernieuwing zijn de raden van de desbetreffende instituten met name het VHLORA voor de hogescholen en de VLIR voor de universiteiten. Daarnaast waren ook de studenten in de mogelijkheid om te participeren door de VVS. Voor de implementatie en de ontwerpstructuren van de wettelijke omlijningen werd een beroep gedaan op de overheid. Maar de nieuwe structuren kwamen niet zo makkelijk tot stand, laten we even terug gaan in de tijd.

De eerste aanzet werd gegeven tijdens de viering van het 800-jarig bestaan van de gerenommeerde universiteit Sorbonne. Daar werd op 25 mei 1998 een akkoord getekend door de toenmalige ministers van Onderwijs van Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië en Duitsland. Oorspronkelijk was er een eenvoudige reden voor deze verklaring. De betrokken landen maakten zich zorgen over het hoger niet-universitair onderwijs. Ze vonden dat de hogescholen té ondergeschikt werden bevonden aan de universiteiten. De ministers verklaarden zich akkoord met de opwaardering van het hogeschoolniveau.

Om een uitbreiding te bekomen binnen de volledige Europese Unie was het noodzakelijk dat meer landen zouden aansluiten bij akkoord. Daarvoor kwamen alle Europese ministers voor Onderwijs samen in Bologna. Op 19 juni 1999 werd het befaamde Bologna-akkoord ondertekend, waar België bij hoofde van Marleen Vanderpoorten, zich ertoe verbond om ook de bachelor- en masterstructuur te introduceren. Die bachelor- en masterstructuur was namelijk een onderdeel waardoor de kloof tussen hogeschool en universiteit kon worden gedicht volgens de betrokken minister en overlegorganen. Een andere maatregel die daaruit voortvloeide is de herschikking van de kandidaats- en licentiaatsjaren op het universitair niveau. Waar een student vroeger na 2 jaar een kandidaatsdiploma ontving moet hij/zij er 1 jaar bij doen om de bachelorstatus te ontvangen, het vierde jaar wordt dan het masterjaar. Dus is er op zowel hogeschoolniveau als op universitair niveau drie jaar nodig om bachelor te worden. Het heeft de universiteiten dan ook heel wat moeite gekost om deze wijzigen te verwezenlijken want vroeger was het zo dat de eerste 2 jaar een aanloop was tot de volgende cyclus terwijl in het nieuwe systeem de bachelor onmiddellijk al toegang moet kunnen genieten tot de arbeidsmarkt.

Aanvankelijk nam België een afwachtende positie in maar naarmate het project een vaste vorm begon te krijgen en de fundamenten gelegd werden bij de hogescholen en universiteiten raakte Vlaanderen op kruissnelheid. De ambities werden bijgesteld en het werd al vlug duidelijk dat Vlaanderen een voortrekkersrol kon spelen. De implementatie werd voorzien vanaf 2006 maar reeds vanaf dit academisch jaar 2004-2005 zijn de structuren van kracht. Om de verschillende instituten een zeker verplichting mee te geven bepaalde het Ministerie van Onderwijs dat deze telkenmale een niveau moet kunnen behalen of dat hun erkenning anders wegvalt. Dit accrediteringssysteem zorgt dan ook voor een behoud van niveau binnen de Europese eenheidsworst en zo heeft België een kans om de uitstekende naam op vlak van onderwijs te behouden.

Nog enkele opmerkingen:

Tien
Voortaan is het cijfer 10 het magische getal. De tijd dat nog een 12 moest gehaald worden om welke reden dan ook is voorbij. Een tien zorgt ervoor dat het vak overdraagbaar is naar een tweede zit of zelfs naar een bisjaar. Dit is een maatregel die onderdeel uitmaakt van het flexibiliseringsdecreet maar reeds een jaar vroeger wordt geïntroduceerd namelijk in 2004-2005.

Flexibiliseringsdecreet
De naam zegt het zelf. Dit decreet werd afgekondigd met als bedoeling flexibiliteit naar de student toe te verlenen. Zo zou het mogelijk worden om met een aantal keuzevakken het jaar te starten en zo een eigen pakket samen te stellen. Zo worden ook de opleidingen niet langer uitgedrukt in studiejaren maar in modules. Daarbij staat voorop dat een student kan kiezen hoelang hij/zij over een studie doet.
Het decreet is pas van kracht in 2006.

Links
Sorbonneverklaring letterlijk
Bologna-akkoord letterlijk

Redactie: Pieterjan Viaene
bron: politics.be

de hervorming van ons onderwijs, met het doel en uniformisering op europees vlak, lijkt mij geen slecht idee. zeker voor het toenemend aantal erasmusstudenten kan dit alleen maar goed zijn. maar hoe kan je systemen die zo enorm verschillend zijn, in een paar jaar uniformiseren?!

vooral het vetgedrukte, geeft volgens mij problemen. volgens mij zijn de titels wel veranderd, maar inhoudelijk is er niet veel veranderd. ook vanuit de academische wereld zelf kon je deze kritiek opvangen. volgens mij zijn onze hogescholen en universiteiten hier helemaal nog niet klaar voor.

maar eerlijk gezegd, heel veel info krijgen wij als studenten hier niet over. is er hier iemand die beter op de hoogte is?

en dan nog iets. waarom in hemelsnaam die titels bachelor en master? die vind ik ook niet echt geslaagd. konden ze nu echt niks 'europees' verzinnen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 07:30   #2
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

ik zie vooral hiet nieuwe systeem niet zitten waarin je slaagt met een 10, als je de stof vroeger juist niet goed genoeg kon kreeg je een 11, nu zal dat een 9 zijn. dit verschil kan zeer groot zijn aangezien een 9 een buispunt is en een 11 niet.
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 09:51   #3
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Typisch linkse visie. Communisme, mensen onteigenen en evolueren naar een systeem dat gericht is om zo snel mogelijk arbeiders te leveren, en zij die werk gevonden hebben laten bij te leren. (is waar ze naar toe willen gaan, de BAMA is, uiteraard, geen einddoel op zich, maar een tussenstap)

Dat Master-Bachelor is een ware hel voor de hogescholen en universiteiten. Op de Hogeschool van Gent, op 2 na (unief Leuven, unief Gent) is het de grootste onderwijsinstelling in dit land, verwacht men RAMP scenario's voor de richtingen van Industrieel Ingenieur en talloze andere zware richtingen.

Immers, de uniformisatie heeft 6-maandelijkse modules geïntroduceerd, eindexamen na 6 maanden, zodoende men na het voltooien van een module, kan overschakelen naar een andere module (bijvoorbeeld van Chemie naar Biot).

Klinkt mooi, maar dit betekent dat leerstof dat anders op 1 jaar werd gezien, nu volledig behandeld moet worden op 1 semester!? Dus waar je vroeger voor een kanjer voor een vak gelukkig was dat je het partieel kon afnemen, en niet de hele boek bij de herexamens, krijg je nu sowieso de kwantiteit van het herexamen op het einde van je module.

M.a.w: onmogelijk tenzij voor de echte blokkers (en ik spreek uit ervaring, die tel je op 1 hand per klas). Men verwacht Ramp-resultaten.

Uiteraard staan we machteloos. Men beslist dat van hogerhand vlak voor de examens van juni. Wat kan men doen buiten staken? Niets. En als men gaat staken, dan zijn de studenten er de dupe van. (in Wallonië neemt men dat niet zo nauw, maar in Vlaanderen zijn we te braaf)
Oud 12 oktober 2004, 10:03   #4
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
ik zie vooral hiet nieuwe systeem niet zitten waarin je slaagt met een 10, als je de stof vroeger juist niet goed genoeg kon kreeg je een 11, nu zal dat een 9 zijn. dit verschil kan zeer groot zijn aangezien een 9 een buispunt is en een 11 niet.
Idd, ander puntensysteem brengt andere evaluatie met zich mee. Deliberaties bijvoorbeeld, zullen dit jaar strenger zijn. Al zal dit niet zoveel veranderen.

De meeste examens worden niet meer verbeterd aan de hand van -0.5 punt per rode streep zoals een dictee. Vaak analyseert men gewoon of je het kent of niet. Als men ziet dat je weet waarover je spreekt, gaat men heus niet je hele antwoord nakijken.

Als men bijvoorbeeld niet eens krachten kan projecteren op't examen mechanica (bijvoorbeeld de sinus van een hoek nemen, in plaats van de cosinus), of een eenvoudig electriciteitscircuit niet kan oplossen dan krijg je nul op die vraag, punt uit.

Laatst gewijzigd door Raven : 12 oktober 2004 om 10:04.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 13:17   #5
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
die 10 vind ik eigenlijk een goede zaak. jammer dat het pas nu komt, het had mij de voorbije jaren een pak herexamens gescheeld. zo moet ik dit jaar 3 vakken opnieuw doen waar ik vorig jaar een 10 of 11 van haalde. 2 ervan heb ik niet in 2de zit moeten doen, omdat ik ervoor geslaagd was. omdat het echter geen 12 was (en ik in 2de zit niet van alles slaagde), heb ik ze nu opnieuw. dat is serieus balen.

volgens onze ombudsdienst zal het quoteringsgedrag worden aangepast, maar daar geloof ik niet veel van. ten eerste weten de meeste proffen en docenten al lang niet meer welk systeem telt, doordat het zowat jaarlijks verandert. zeker de externe proffen (en zo hebben wij er wel veel) weten meestal van toeten of blazen. verder denk ik dat de meeste proffen wel consequent zullen zijn, voor een examen waar je vorig jaar een 10 voor verdiende, zal je nu ook nog wel een 10 krijgen.

laten we hopen dat ik gelijk heb

Citaat:
Oud 12 oktober 2004, 13:45   #6
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Typisch linkse visie. Communisme, mensen onteigenen en evolueren naar een systeem dat gericht is om zo snel mogelijk arbeiders te leveren, en zij die werk gevonden hebben laten bij te leren. (is waar ze naar toe willen gaan, de BAMA is, uiteraard, geen einddoel op zich, maar een tussenstap)

Dat Master-Bachelor is een ware hel voor de hogescholen en universiteiten. Op de Hogeschool van Gent, op 2 na (unief Leuven, unief Gent) is het de grootste onderwijsinstelling in dit land, verwacht men RAMP scenario's voor de richtingen van Industrieel Ingenieur en talloze andere zware richtingen.

Immers, de uniformisatie heeft 6-maandelijkse modules geïntroduceerd, eindexamen na 6 maanden, zodoende men na het voltooien van een module, kan overschakelen naar een andere module (bijvoorbeeld van Chemie naar Biot).

Klinkt mooi, maar dit betekent dat leerstof dat anders op 1 jaar werd gezien, nu volledig behandeld moet worden op 1 semester!? Dus waar je vroeger voor een kanjer voor een vak gelukkig was dat je het partieel kon afnemen, en niet de hele boek bij de herexamens, krijg je nu sowieso de kwantiteit van het herexamen op het einde van je module.

M.a.w: onmogelijk tenzij voor de echte blokkers (en ik spreek uit ervaring, die tel je op 1 hand per klas). Men verwacht Ramp-resultaten.

Uiteraard staan we machteloos. Men beslist dat van hogerhand vlak voor de examens van juni. Wat kan men doen buiten staken? Niets. En als men gaat staken, dan zijn de studenten er de dupe van. (in Wallonië neemt men dat niet zo nauw, maar in Vlaanderen zijn we te braaf)
waarom dit een typisch linkse visie is, begrijp ik niet hoor. maar soit.

ik ben helemaal niet tegen meer flexibiliteit. meer zelfs, ik ben er volledig voorstander van. een hervorming van het systeem, ten voordele van de studenten,kan men alleen maar toejuigen. zelf zit ik in mijn licenties, maar zou graag van richting veranderen. dat kan ik echter niet. ofwel moet ik dus van nul ergens anders beginnen (en dus nog minstens 4 jaar studeren, wat geen optie is), ofwel moet ik tegen mijn zin deze richting verder doen. dit probleem zal men in de toekomst niet meer hebben.

het probleem is dat men dit te snel wil doen. je kan een studierichting niet op een paar jaar helemaal omgooien van een 2+2 naar een 3+1 richting. verder kunnen 3 jaar op een hogeschool type graduaat toch niet ineens gelijk staan aan 3 jaar op een unief of hogeschool van licentiaatsniveau?!

op mijn school hebben ze sinds vorig jaar een systeem van studieduurverkorting ingevoerd. wij deden dus 2 jaar kandidaturen, en 2 jaar licenties. wie een graduaatsdiploma heeft gevolgd, kan bij ons op 2 jaar en licentiaatsdiploma halen. dit geld echter ook voor mensen die hotelbeheer of iets dergelijks hebben gevolgd (met alle respect voor deze richting, maar de inhoud verschilt enorm van de onze). terwijl wij 3 jaar serieuze cursussen wiskunde, statistiek, economie en boekhouden , maar ook handelsrecht, geografie en chemie krijgen, leren zij wat hotelbeheer. dan krijgen zij bij ons 1 jaar een cursus boekhouden en wiskunde, waarin ze mss 1/3 zien van al wat wij hebben moeten doorworstelen. je zou zot zijn nu nog aan je kandidaturen te beginnen! je kan beter eerst een graduaat halen, dan omzeil je meer dan de helft van onze moeilijke vakken! maar je krijgt wel hetzelfde masterdiploma.

het enige voordeel dat je nog kan hebben door ineens bij ons te beginnen, is dat je er op 4 jaar kan vanaf geraken, terwijl je als studieduurverkorter 5 jaar bezig bent. maar als de bamastructuur volledig in werking treedt, zullen zij dit ook op 4 jaar kunnen doen, want dan zijn zowel 3 jaar voormalig graduaat gelijk aan 3 jaar voormalig licentiaat (beide bachelor), en kunnen ze beide in 1 jaar master worden.

ofwel moeten ze dus graduaten moeilijker maken, ofwel de eerste 3 jaar licentiaat makkelijker, anders kan je toch niet dezelfde titel uitdelen?! of zie ik dit nu verkeerd?

verder worden de veranderingen te snel ingevoerd, wat inderdaad problemen kan geven. bij ons zijn er nog een paar vakken die over 2 semesters lopen. de leerstof wordt op 2 semesters gezien, er is echter maar 1 examen, op het einde van het jaar. dit wil wel zeggen dat je een kanjer van een cursus voor 1 examen moet leren. bij ons werd al enige jaren geleden overgeschakeld op dit systeem. wij hebben van geen enkel vak deelexamens. dat maakt het wel moeilijker, maar echte rampen heeft dit niet gegeven.

Citaat:
Oud 12 oktober 2004, 14:18   #7
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Typisch linkse visie. Communisme, mensen onteigenen en evolueren naar een systeem dat gericht is om zo snel mogelijk arbeiders te leveren, en zij die werk gevonden hebben laten bij te leren.
De linksen beweren nochtans dat de hele BAMA-structuur vooral getuigt van een typisch neoliberale visie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
die 10 vind ik eigenlijk een goede zaak. jammer dat het pas nu komt, het had mij de voorbije jaren een pak herexamens gescheeld. zo moet ik dit jaar 3 vakken opnieuw doen waar ik vorig jaar een 10 of 11 van haalde.
Wie zegt dat je in het nieuwe systeem ook nog een 10 of een 11 gehaald had?

Citaat:
volgens onze ombudsdienst zal het quoteringsgedrag worden aangepast, maar daar geloof ik niet veel van.
Mijn prof fysica was anders wel vrij duidelijk: "De grijze zone tussen 10 en 12 is verdwenen, bijgevolg zal ik, en dat geldt ook voor de meeste andere proffen, de puntenverdeling herschalen. Wie vroeger een 10 of een 11 haalde, heeft nu waarschijnlijk een 9."
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 14:24   #8
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zijne Heerlijkheid
Wie zegt dat je in het nieuwe systeem ook nog een 10 of een 11 gehaald had?

Mijn prof fysica was anders wel vrij duidelijk: "De grijze zone tussen 10 en 12 is verdwenen, bijgevolg zal ik, en dat geldt ook voor de meeste andere proffen, de puntenverdeling herschalen. Wie vroeger een 10 of een 11 haalde, heeft nu waarschijnlijk een 9."
dat kan inderdaad. ik vind het wel niet eerlijk. als je een 10 verdiende, verdien je die nog. of dit nu een vrijstelling oplevert of niet, mag daar eigenlijk geen invloed op hebben. dat is mijn idee. maar natuurlijk denken niet alle proffen zoals ik.

Citaat:
Oud 4 juni 2010, 15:44   #9
pca
Vreemdeling

pca's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar pca
Standaard Ik heb geen probleem met de punten

voor mijn part ben je geslaagd of niet geslaagd

Ik heb wel een probleem met het feit dat mijn graduaatsdiploma nu slechts een HBO (hoger beroepsonderwijs diploma) is en niet gelijkgesteld aan een pba (prof bachelor)

Mijn diploma is nu volledig waardeloos geworden.

Ik kan wel een aanvullingstraject volgen maar in mijn geval duurt deze 3 jaar omdat alle vakken in ICT nieuw zijn
pca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2010, 17:12   #10
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Het ergert mij dat mensen die in mijn studententijd (een kleine tien jaar geleden) geen kans maakten om te slagen, er nu wél komen, hetgeen ik uiteindelijk als een degradatie van de diploma's beschouw.

Toen ik begon:
- minstens 12 voor een vrijstelling naar de tweede zit (dus niet naar volgend jaar)

- aan alle examens deelgenomen hebben, en een gemiddelde van meer dan 550 op 1000 voor vrijstelling voor drie jaar, als je 12 had

- combinatie tweede kan - eerste licentie verboden.

Nu: niets meer van dat alles, 10 is vrijstelling tout court.

vorige zomer ontmoette ik een meisje dat twee jaar had gedaan over haar eerste bachelor, en toen aan de tweede zit van haar tweede poging 2 bachelor bezig was. Met een systeem waar je direct vrijstelling hebt bij een 10, vraag ik me af hoeveel verder het niveau nog kan zakken, wetende dat verschillende zware taken ook al zijn weggevallen in vergelijking met mijn tijd.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 4 juni 2010 om 17:16.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2010, 17:16   #11
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Het ergert mij dat mensen die in mijn studententijd (een kleine tien jaar geleden) geen kans maakten om te slagen, er nu wél komen.

Toen ik begon:
- minstens 12 voor een vrijstelling naar de tweede zit (dus niet naar volgend jaar)

- aan alle examens deelgenomen hebben, en een gemiddelde van meer dan 550 op 1000 voor vrijstelling voor drie jaar, als je 12 had

vorige zomer ontmoette ik een meisje dat twee jaar had gedaan over haar eerste bachelor, en toen aan de tweede zit van haar tweede poging 2 bachelor bezig was. Met een systeem waar je direct vrijstelling hebt bij een 10 vraag ik me af hoeveel verder het niveau nog kan zakken, wettende dat ze verschillende zware taken ook al zijn weggevallen in vergelijking met mijn tijd.
Wat mij vooral stoort is dat ondanks het feit dat een 10 nu genoeg is, er nog steeds punten weggedelibereerd worden. Met andere woorden, waar vroeger tot drie buispunten konden wegdelibereerd worden was het de bedoeling dat met de bama-regeling dit zou verdwijnen (omdat een 10 al genoeg is). Maar in de praktijk gebeurt dat nog steeds. Oplossing: bij sommige proffen krijgt iemand die vroeger een 11 zou krijgen nu een 6. Maar een student kan dat cijfer dan natuurlijk aanvechten. Wat ook gebeurt, trouwens. Jaja, die outputfinanciering was echt een briljant idee. Bedankt, Frank!
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2010, 17:38   #12
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Wat mij vooral stoort is dat ondanks het feit dat een 10 nu genoeg is, er nog steeds punten weggedelibereerd worden. Met andere woorden, waar vroeger tot drie buispunten konden wegdelibereerd worden was het de bedoeling dat met de bama-regeling dit zou verdwijnen (omdat een 10 al genoeg is). Maar in de praktijk gebeurt dat nog steeds. Oplossing: bij sommige proffen krijgt iemand die vroeger een 11 zou krijgen nu een 6. Maar een student kan dat cijfer dan natuurlijk aanvechten. Wat ook gebeurt, trouwens. Jaja, die outputfinanciering was echt een briljant idee. Bedankt, Frank!
ik heb er geen idee van waar dat van die drie buispunten kwam, want bij ons aan de faculteit L&W was het systeem: maximaal een gecomineerde zwaarte van 15 punten tekort, d.w.z: hoeveel studiepunten een vak had, werd vermenigvuldigd met het aantal punten dat je tekort kwam. Bvb een zwaar vak was 6 studiepunten, was je erdoor als je 7,5 op 20 had, want dat was 2,5x6 = 15. 7 op 20 was echter 3x6 = 18 en dus een te zware buis. Nu, het was op het geheel hé, dus in eerstgenoemd geval mocht je geen enkele andere buis hebben natuurlijk!!
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 4 juni 2010 om 17:43.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2010, 20:54   #13
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Als het niveau van de middelbare school gevoelig zakt, dan kan men enkel ook de hogere en universitaire niveaus laten zakken.

Alles bijeen , geen positieve evolutie!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2010, 21:28   #14
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Het ergert mij dat mensen die in mijn studententijd (een kleine tien jaar geleden) geen kans maakten om te slagen, er nu wél komen, hetgeen ik uiteindelijk als een degradatie van de diploma's beschouw.

Toen ik begon:

Nu: niets meer van dat alles, 10 is vrijstelling tout court.

vorige zomer ontmoette ik een meisje dat twee jaar had gedaan over haar eerste bachelor, en toen aan de tweede zit van haar tweede poging 2 bachelor bezig was. Met een systeem waar je direct vrijstelling hebt bij een 10, vraag ik me af hoeveel verder het niveau nog kan zakken, wetende dat verschillende zware taken ook al zijn weggevallen in vergelijking met mijn tijd.
Het valt mij ook op heel veel gemakkelijker het is geworden om je diploma te maken. Toen ik begon op TEW (nog voor dat hele bama gedoe), stonden op onze 3 hoofvakken 10 - 10 -9 studiepunten (wiskunde, economie, boekhouden). Een buis in het eerste jaar op één van die 3 vakken betekende dat je automatisch gebuisd was voor je jaar. Nu staan al die vakken op evenveel punten als de bijvakken (genre: inleiding tot de psychologie/sociologie/filosofie/...). Allemaal heel interessant die bijvakken, maar daar ben je op zich bitter weinig mee als je afstudeert.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be