Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2010, 10:27   #81
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Hangt dit dan niet meer af van discipline?
Ge zit deze ganse discussie op een dwaalspoor te eisen. De overgrote meerderheid van de laatkomers hebben dit niet omdat het uurstelsel verandert, ga eens met werkgevers praten.
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2010, 10:29   #82
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Discipline is jezelf beheersen en weten dat als er werk verricht moet worden, dit ook moet gebeuren. Dat is wat anders dan lekker op je luie kont blijven liggen.
Volgens Van Dale is discipline "regime van strenge gedragsregels; tucht "
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2010, 10:30   #83
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben geen woordenboek, dat is gewoon een andere omschrijving van wat ik zeg: strenge gedragsregels als bvb. in op tijd leren op je werk komen.
Oud 13 juni 2010, 10:36   #84
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
discipline: uitspraak: disiˈplinə de -woord (vrouwelijk) disciplines Zelfst. Naamw. 1 richting binnen wetenschap, kunst of sport. Synoniem: vakgebied 2 g.mv. eigenschap dat je steeds doet wat moet, ook als je er geen zin in hebt, de discipline hebben om op tijd je huiswerk te maken`

Vooral de tweede betekenis is van toepassing in dit debat, zelfdiscipline dus.

http://www.encyclo.nl/begrip/Discipline
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2010, 10:42   #85
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Wat een gezever zeg. Noem het dan geen discipline, maar "afspraken nakomen".

Als jij met iemand een afspraak hebt dat die jou werk geeft tegen een loon, en dat jij daarvoor een tegenprestatie zal leveren, namelijk "werken", dan is 't misschien beter voor jou, als je aan de voordelen van die job (dat loon) wat houdt, dat je je aan de afspraken houdt. Deel van die afspraken zal wel te maken hebben met wanneer en hoe lang je aanwezig moet zijn op je werkplek, en dat is heel variabel, volgens de functie en de werkgever.

Maar ja, om aangegane afspraken, en dus de bijhorende regels, te respecteren, dan kan je (zelf) discipline noemen, he. Omdat het impulsief waarschijnlijk zo is dat je het soms leuker vindt om die afspraken dan maar niet na te komen.

Iemand "discipline aanleren" is voor mij niet iemand leren slaafs te volgen wat anderen hem zeggen, maar inderdaad WEL zijn impulsen zo kunnen te beheersen dat hij (het grootste deel van) zijn aangegane afspraken KAN nakomen ook al gaan die in tegen zijn ogenblikkelijk impulsief verlangen.

Maw, dat hij IN STAAT IS om een stel regels op te volgen als hij rationeel beslist heeft dat dat een goeie zaak is. En niet dat hij het vond dat het een goeie zaak was dat hij een loon kreeg als hij zijn arbeidscontract heeft ondertekend, maar nadien impulsief vindt dat hij liever in zijn bed blijft liggen 's morgens en dus zijn afspraak met zijn werkgever niet nakomt.

Iedereen zal vroeg of laat wel eens "zondigen" en toegeven aan zijn impulsen, he. Maar gedisciplineerd zijn wil zeggen dat je dat het gros van de tijd "in handen hebt".

EDIT ik zie dat Kiko al zoiets heeft gepost...

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 juni 2010 om 10:44.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2010, 10:45   #86
Khwajagan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De school is een gevang.

En om dat gevang vol te krijgen en vol te houden, hebben we de leerplicht uitgevonden, weliswaar zeer laat in de cultuurgeschiedenis, maar toch...

Opvallend daarbij is, dat in een tijd waar er zoveel gevangenissen te weinig zijn en men gevangenenen exporteert of gewoon vrij laat rondlopen, men kinderen en jongeren opsluit onder condities van dwangarbeid en machtsmisbruik (om over het zo modieuze sexuele misbruik maar te zwijgen).

Men zou natuurlijk kunnen argumenteren, dat van jongsaf wennen aan gevangenissen juist biezonder vormend is, omdat de maatschappij zelf helemaal institutioneel ingericht is als één grote gevangenis, inclusief met een allescontrolerend panopticum, zij het dan digitaal en electronisch.

Een dergelijke opvoeding helpt natuurlijk sterk, als je dan toch naar de fabriek moet. Het helpt, dat je al aan de gevangenis gewend bent, als je toch je hele verdere leven aan de ketting van werk en carrière moet. De kettingdragerij valt dan allicht iets minder zwaar uit.

Natuurlijk worden de kinderen er zenuwachtig van, en ontstond er dan ook een ADHD epidemie.
Maar ook pilletjes slikken is pedagogische voorbereiding op de stress van het gevang van later...

Kortom, ja, de school is een gevang, maar het is een zeer nuttig gevang.

idd scholen zijn gevangenissen EN ze zijn bedoeld om ons een rad voor ogen te draaien. Zo vertellen ze dat de regering deugt (deugt voor geen meter) , de banken te vertouwen zijn (kijk om U heen) , luisteren naar autoiteiten heel belangrijk is, (Hitler was een autoriteit) en ze liegen over de wetenschap.

maar ja ,niet belangrijk
Khwajagan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2010, 10:46   #87
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khwajagan Bekijk bericht
idd scholen zijn gevangenissen EN ze zijn bedoeld om ons een rad voor ogen te draaien. Zo vertellen ze dat de regering deugt (deugt voor geen meter) , de banken te vertouwen zijn (kijk om U heen) , luisteren naar autoiteiten heel belangrijk is, (Hitler was een autoriteit) en ze liegen over de wetenschap.

maar ja ,niet belangrijk
Ga maar terug slapen met al je geld in je sok in je eigen koninkrijk met als grondgebied je eigen huis
Oud 13 juni 2010, 10:51   #88
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

maar ja ,niet belangrijk
(Tegen beter weten in)

Geef eens enkele voorbeelden:

- waarom scholen gevangenissen zijn
- waar of wanneer scholen pleiten voor de regering
- waar of wanneer scholen zeggen dat banken te vertrouwen zijn

(Je opmerking inzake Hitler is te belachelijk voor woorden, daar ga ik niet op in).
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2010, 11:31   #89
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo vertellen ze dat de regering deugt (deugt voor geen meter) , de banken te vertouwen zijn (kijk om U heen) , luisteren naar autoiteiten heel belangrijk is, (Hitler was een autoriteit) en ze liegen over de wetenschap.
Ik weet niet waar gij naar school zijt geweest, maar mij hebben ze nooit vertelt dat de regering deugde, dat de banken te vertrouwen zijn of dat luisteren naar autoriteiten belangrijk was, hoor.
Oud 13 juni 2010, 12:01   #90
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:

maar ja ,niet belangrijk
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 09:35   #91
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik zal een constructieve vraag posten: wat is dan jouw alternatief voor ons bestaande school-gevang ? Ik ben benieuwd, uiteraard verwacht ik een realistisch voorstel, niet één of ander utopia.
Zelfstudie, middenjury, tutorschap en persoonlijke begeleiding, leercontracten, afstandsonderwijs, PC interactive studies. Videoconferenties.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 09:39   #92
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert
Jep laten we terug 1000 jaar in de tijd gaan leven, zonder educatie zodat we ons niet moeten bezighouden met onze technologische evolutie
DE jonge ouwe Grieken gingen ook niet naar school, wel naar de academies waar ze naakt aan sport deden. En toch bereikten ze een nooit meer geëvenaard geestelijk niveau op basis van pure vrijwilligheid en zelfmotivering.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 12:22   #93
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfstudie, middenjury, tutorschap en persoonlijke begeleiding, leercontracten, afstandsonderwijs, PC interactive studies. Videoconferenties.
Zal voor "free"spirit niet veel uitmaken, voor hem is school voor een heel groot stuk om mensen in het gareel te houden en te conditioneren.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 12:43   #94
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Nu gaat ge een hoop gezeik te lezen krijgen dat ge het allemaal "zo niet moet bezien"...

En inderdaad, ik heb ooit eens foto's gezien van iemand die vast heeft gezeten en het leek gewoon een school(/internaat). Wellicht zorg die typische sfeer die in beiden terug te vinden voor veel rust...
Ik kan alleen maar zeggen dat het middelbaar inderdaad zwaar kut was, maar in t hoger heb ik mij geamuseerd jong, ... niet te doen,
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 13:39   #95
Khwajagan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ga maar terug slapen met al je geld in je sok in je eigen koninkrijk met als grondgebied je eigen huis
waarom?
Oud 14 juni 2010, 13:41   #96
Khwajagan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik zal een constructieve vraag posten: wat is dan jouw alternatief voor ons bestaande school-gevang ? Ik ben benieuwd, uiteraard verwacht ik een realistisch voorstel, niet één of ander utopia.
laat kinderen hun eigen gang gaan! Ze worden creatief en komen in de werkelijkheid problemen tegen, die ze leren op lossen! duizenden malen effectiever dan onzin en waanzin leren uit boekjes.
Oud 14 juni 2010, 13:42   #97
Khwajagan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
(Tegen beter weten in)

Geef eens enkele voorbeelden:

- waarom scholen gevangenissen zijn
- waar of wanneer scholen pleiten voor de regering
- waar of wanneer scholen zeggen dat banken te vertrouwen zijn

(Je opmerking inzake Hitler is te belachelijk voor woorden, daar ga ik niet op in).
Waarom is mijn opmerking over Hitler te belachelijk? Mensen zagen hem als autoriteit en luisterden naar die idioot. btw meeste mensen op posten met autoriteit zijn over het algemeen 'narcisten'al iets van gemerkt op uw werk?

Laatst gewijzigd door Khwajagan : 14 juni 2010 om 13:43.
Oud 14 juni 2010, 14:08   #98
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Dat ze de scholen dan plezanter maken. Blijkbaar bestaat daar nog geen referentiekader voor.
Waarom moeten scholen plezanter zijn?
Oud 14 juni 2010, 14:10   #99
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is toch allemaal toegelaten ? Maar het probleem is dat ge uw snotneuzen ergens voor niet te veel geld kwijt moet tijdens den dag als ge zelf moet gaan werken, he !
Oud 15 juni 2010, 08:47   #100
Khwajagan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is toch allemaal toegelaten ? Maar het probleem is dat ge uw snotneuzen ergens voor niet te veel geld kwijt moet tijdens den dag als ge zelf moet gaan werken, he !
wat zeg je hier nou eigenlijk? ik zou ook zaken willen voor niet te veel geld
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be